۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

راهنمای جامع مراقبت از سلامتی گربه

گربه‌ها حیوانات خانگی شگفت‌انگیزی هستند و می‌توانند یک رابطه دوستانه همراه با عشق را با شما برقرار کنند. گربه‌ها ممکن است نسبتاً مستقل به نظر برسند اما به تعامل روزانه نیاز دارند تا از نظر جسمی و روحی سالم بمانند. پس قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که زمان و بودجه کافی برای نگهداری و مراقبت از گربه خود را دارید.

در حقیقت، شما باید از خود بپرسید: «آیا می‌توانم نیازهای گربه ملوس خودم را تا آخر عمر تأمین کنم؟» نیازهای روزانه گربه شما شامل غذا و حفظ سلامت روحی و جسمی او هستند. پس اگر آماده میزبانی از یک گربه زیبا هستید، در این راهنما به شما یاد می‌دهیم که چطور باید از گربه خود مراقبت کنید.

 

راه‌های مراقبت از سلامت گربه

 

 

گربه من به چه نوع محیطی برای زندگی نیاز دارد؟

قبل از اینکه بخواهید از یک گربه نگهداری کنید، باید مطمئن شوید که می‌توانید نیازهای محیطی او را برآورده کنید. شما باید یک محیط زندگی ایمن و شاد را برای گربه خود فراهم کنید. گربه‌ها اگرچه بسته به نژادشان، خودکفاتر از دیگران هستند، اما به تعامل زیادی با خانواده نیاز دارند. علاوه بر اصول اولیه مانند غذا، آب و محل خواب، گربه شما به محیطی نیاز دارد که از نظر ذهنی و جسمی پرتحرک و شاد باشد. برای مثال، بیشتر گربه‌ها به وسایل زیر نیاز دارند:

  • پدها و تجهیزات خراشیدن (اسکرچر)
  • اسباب بازی
  • محوطه گربه در فضای باز
  • وسایل عمودی مانند قفسه (برای بالا رفتن و بازی کردن)

گربه‌ها همچنین به ارتباط اجتماعی چه با دیگر گربه‌ها و حیوانات خانگی و چه انسان‌ها نیاز دارند. برخی از گربه‌ها مستقل‌تر از بقیه هستند اما هر نژادی به خانه‌ای نیاز دارد که ساکنان آن چیزی بیش از یک کاسه غذا را برای آن‌ها فراهم کنند. برای بیشتر گربه‌ها داشتن ایمنی، سلامت، توجه و ارتباط ضروری است.

 

 

چه نوع غذایی برای گربه من مناسب است؟

گربه‌ها گوشت‌خواران اجباری هستند، به این معنی که سیستم گوارش آن‌ها طوری طراحی شده است که با رژیم غذایی مبتنی بر گوشت (پروتئین) کار می‌کند. گربه‌ها برای حفظ سلامتی خود به انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی نیاز دارند؛ اما وقتی صحبت از غذا دادن به گربه می‌شود، شما انتخاب‌های زیادی دارید. برخی از گربه‌ها ممکن است غذای خشک آماده را دوست داشته باشند، برخی غذای مرطوب کنسرو شده را ترجیح دهند، برخی دیگر غذاهای خانگی را دوست دارند و برخی دیگر از هر سه لذت می‌برند.

مهم‌ترین نکته این است که یک ماده غذایی با درصد بالایی از پروتئین انتخاب کنید. اگر گربه شما وضعیت خاصی دارد (مانند بیماری)، از دامپزشک جهت دریافت یک رژیم غذایی مناسب مشاوره بگیرید. بطور کلی، مقدار غذایی که گربه شما نیاز دارد را می‌توان با در نظر گرفتن سن، سلامتی و وزن او محاسبه کرد.
 

همیشه غذا را نسبت به سن و شرایط گربه انتخاب کنید. به گربه‌های بالغ نباید غذای بچه گربه داده شود یا برعکس! برخی از گربه‌ها، از جمله گربه‌هایی که مشکلات مفصلی دارند، ممکن است از مواد غذایی با مکمل‌های اضافه مانند گلوکزآمین بهره ببرند. همه گربه‌ها به منبع دائمی آب شیرین نیاز دارند. بسیاری از گربه‌ها عاشق منبع آب متحرک مانند فواره‌های آب هستند زیرا به بازی کردن علاقه خاصی دارند. از این طریق هم آب می‌خورند و هم با آب بازی می‌کنند.

 

حفظ سلامت گربه در مقاطع زمانی مختلف

 

 

چگونه از گربه خود مراقبت کنم؟

حالا وارد بحثی تخصصی‌تر می‌شویم و هر عاملی که در نگهداری از گربه مورد نیاز است را وارد بحث می‌کنیم. هر یک از عوامل زیر باید در طول دوره مراقبت از گربه توسط شما به اجرا درآید:

تغذیه گربه

گربه‌ها حداقل دو بار در روز نیاز به غذا دارند اما تغذیه گربه مناسب به عواملی مانند سن، سطح فعالیت و شرایط سلامتی بستگی دارد. ما توصیه می‌کنیم غذای گربه با کیفیت را خریداری یا در خانه تهیه کنید. دامپزشک شما می‌تواند گربه شما را ارزیابی کند و بهترین رژیم غذایی را ارائه دهد. بطور معمول، در تغذیه گربه باید به موارد زیر توجه کنید:

  • گربه‌­ها برای سلامتی و رشد کافی نیاز به یکسری از اسیدآمینه‌های خاص دارند که حتماً باید در غذای آن‌ها موجود باشد (در این مورد از دامپزشک خود مشورت بگیرید.)
  • شما باید همیشه آب تازه و تمیز تهیه کنید و روزانه کاسه آب گربه خود را بشویید و دوباره پر کنید.
  • بسیاری از مردم غذای کودک را به بچه گربه می‌دهند! لطفاً برچسب روی مواد غذایی آماده را بخوانید. اگر غذای کودک حاوی پودر پیاز یا سیر باشد، گربه شما ممکن است مسموم شود.
  • اگر علائم بی‌اشتهایی، اسهال، استفراغ یا بی‌حالی بیش از دو روز ادامه یافت، گربه خود را نزد دامپزشک ببرید.

نظافت گربه

رعایت بهداشت گربه نکته بسیار مهمی است. برخی از نژادهای گربه نیاز به نظافت بیشتری نسبت به بقیه دارند. نژادهای مو بلند گربه‌ها به برس کشیدن روزانه نیاز دارند. نژادهای مو کوتاه اغلب فقط یک بار در هفته یا هر دو هفته یکبار به برس کشیدن احتیاج خواهند داشت. پس به این فکر کنید که آیا زمان لازم برای نظافت موهای گربه خود را دارید با خیر؟
 

گربه‌ها به‌ندرت نیاز به حمام دارند مگر اینکه چیزی روی موی خود داشته باشند که نتوانند آن را تمیز کنند. استحمام بسته به نژاد گربه بین یک تا سه ماه توصیه می‌شود. همچنین در صورت مشاهده عفونت پوستی ممکن است نیاز به حمام دارویی داشته باشند. از سویی دیگر باید مراقب دندان‌ها، گوش‌ها و ناخن‌های گربه خود باشید.

بیماری دندانی در گربه‌های خانگی رایج است، بنابراین بهتر است دندانهای آنها را مسواک بزنید. هر بار که گربه خود را اصلاح می‌کنید، دندان‌ها، گوش‌ها و ناخن‌های او را نیز مورد بررسی قرار دهید. اگر ناخن‌های گربه‌تان خیلی بلند و تیز شده است، ناخن‌های او را کوتاه کنید.

 

مسواک زدن دندان‌های گربه

 

 

نکات مهم در نگهداری گربه پرشین

گربه‌های پرشین به داشتن بدن‌های گرد، صورت‌های زیبا با بینی‌های کوتاه، چشم‌های درشت و گوش‌های کوچک معروف هستند. این ظهور زیبا و پر‌ابهت برای بسیاری از مردم جذاب است اما با مشکلاتی همراه است. اول، صاف بودن اجزای صورت می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی شود. احتمالاً به همین دلیل است که گربه‌های پرشین خیلی فعال نیستند و نمی‌توانند مانند گربه‌های دیگر نفس بکشند (زود خسته می‌شوند).

برجستگی و پهن بودن چشم گربه‌های پرشین نیز می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد. چشم‌های آنها توسط فرم صورتشان محافظت نمی‌شوند و ممکن است به راحتی آسیب ببینند یا زخم شوند. صورت صاف همچنین مستعد تخلیه نامناسب اشک است. اشک گربه‌های پرشین بین بینی و چشم‌شان جمع میشود، زیرا در آنجا چین ‌خوردگی در صورتشان وجود دارد. سپش این اشکها و ترشحات خشک میشوند و سپس اکسید خواهند شد که این موضوع در نهایت باعث می‌شود صورت گربه کثیف به نظر برسد. 

این امکان را دارید با دستمال مرطوب چشم گربه را تمیز کنید اما اگر متوجه ترشح بیش از حد آن شدید، به خصوص زمانی که با قرمزی چشم و درد همراه باشد، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. صورت صاف گربه پرشین ممکن است زمان غذا خوردن را دشوارتر کند. به همین دلیل، مهم است که از کاسه‌های کم‌عمق استفاده کنید تا این گربه‌ها بتوانند به راحتی غذای خود را نوش جان کنند.

 

 

در هوای سرد چگونه از حیوان خانگی خود مراقبت کنیم؟

گربه‌ها می‌توانند تغییر فصل را به مانند انسان‌ها احساس کنند. هنگامی که دما به صفر درجه سانتیگراد نزدیک می‌شود، باید اقدامات خاصی را انجام دهید تا گربه خود را راحت و ایمن نگه دارید. باید گربه خود را به داخل خانه بیاورید تا گرم بماند و از کاهش دمای بدن یا خطر سرمازدگی جلوگیری شود. مسائلی مانند سرمازدگی می‌توانند به سرعت اتفاق بیفتند و برای گربه‌های مسن مبتلا به آرتریت، سرما می‌تواند خطرناک باشد.
با توجه به نکات زیر به گربه خود کمک کنید تا در زمستان گرم و سالم بماند:
•    در محل خواب گربه خود یک پتوی اضافه قرار دهید.
•    اگر در جایی سرد می‌خوابد، مکان خواب گربه را به جایی گرم منتقل کنید.
•    اگر گربه شما دوست دارد در فضای باز پرسه بزند، یک پناهگاه کوچک و گرم در فضای باز بسازید تا خود را گرم نگه دارد.
•    گربه خود را در هوای بارانی و برفی در خانه نگه دارید.

 

 

سرمازدگی در گربه‌ها

گربه‌هایی که در سرما رها می‌شوند ممکن است از سرمازدگی در پنجه‌ها، گوش‌ها یا دم خود رنج ببرند. بافت مناطق سرمازده نباید مالش داده شود. مالش سرمازدگی را بدتر می‌کند. سرمازدگی شدید می‌تواند باعث قانقاریا و عفونت شود. در این زمان کمک فوری دامپزشک مورد نیاز است. اگر نمی‌توانید فوراً به دامپزشک مراجعه کنید، در ادامه چند نکته اساسی برای سرمازدگی گربه‌ها آورده‌ایم:
•    نواحی یخ زده بدن گربه را با فرو بردن در آب گرم یا با پوشاندن‌شان با حوله سریع گرم کنید.
•    از یک باند یا پارچه نرم و تمیز استفاده کنید تا به آرامی ناحیه آسیب دیده را خشک کنید.

 

 

همه‌چیز درباره واکسیناسیون گربه‌ها

درست مانند انسان، واکسینه کردن گربه به محافظت از این حیوان در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند. هرکسی که از گربه خود مراقبت می‌کند، باید بداند که واکسیناسیون گربه بخش مهمی از یک برنامه مراقبتی است. گربه خود را حداقل سالی یک بار برای واکسیناسیون و بررسی سلامت عمومی نزد دامپزشک ببرید.
 

واکسن معمولاً از طریق تزریق زیر پوستی و یا عضلانی انجام می‌شود. واکسیناسیون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. واکسن‌های زنده تخفیف و حدت یافته: اینگونه واکسن‌ها شامل عوامل بیماری‌زای زنده هستند که با روش‌های خاصی، خاصیت بیماری‌زایی آن‌ها کم شده تا فقط دستگاه ایمنی را تحریک کند و باعث بروز بیماری نشود.
  2. واکسن‌های کشته: در اینگونه واکسن‌ها عامل بیماری‌زا با روش‌های خاصی کشته شده­اند ولی باقیمانده دیواره و اجزای سلولی آن‌ها باعث تحریک دستگاه ایمنی می‌شود و ایمنی ایجاد می‌کند.
  3. واکسن‌های نوترکیب:  این واکسن‌ها جدیدترین نوع واکسن هستند و در ساخت آن‌ها از فناوری‌های به‌روز استفاده می‌شود. در این واکسن‌ها بخشی از عامل بیماری‌زا که باعث تحریک دستگاه ایمنی و بروز ایمنی می‌شود را با عامل غیر بیماری‌زا ادغام می‌کنند و به این صورت باعث ایجاد یک ایمنی کافی می‌شوند.

همه واکسن‌ها باید قبل از تزریق تحت آزمایش‌های ایمنی و اثربخشی دقیق قرار گیرند. در صورت استفاده مناسب و طبق توصیه، واکسن‌ها هم بی‌خطر هستند و هم محافظت لازم از گربه‌ها را فراهم می‌کنند. برای اینکه بدانید کدام واکسن مناسب گربه شماست حتماً با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از واکسن‌ها مناسب همه گربه­‌ها نیستند.

 

چگونه بفهمم گربه من بیمار است؟

به‌زودی با رفتار و خلق‌وخوی معمول گربه خود آشنا خواهید شد. اگر چیزی غیرعادی به نظر می‌رسد، یک قرار ملاقات با دامپزشک خود رزرو کنید. بیشتر گربه‌ها حداقل سالیانه یک معاینه برای واکسیناسیون و یک بررسی کلی سلامت نیاز خواهند داشت؛ اما مهم است که در ابتدا رفتارها و شرایط بدنی گربه خود را تحت نظر بگیرید. برای مثال، اگر موی گربه شما در حال ریزش است یا مدام استفراغ می‌کند، سریعاً نزد دامپزشک بروید. داشتن اسهال می‌تواند نشان‌دهنده رژیم غذایی نامناسب، انگل‌های روده‌ای یا مشکلات عفونی باشد. برخی علائمی که می‌تواند نشانگر بیماری در گربه­‌ها باشد شامل موارد زیر است:

  • بیحالی
  • تغییر عادت‌ها
  • نفس کشیدن با دهان
  • اسهال
  • استفراغ
  • تغییر اشتها
  • خواب بیشتر
  • تشنگی
  • کاهش وزن
  • تکرر ادرار

 

معاینه گربه توسط دامپزشک

 

از کجا بفهمم گربه‌ام بالغ شده است؟

اگرچه رشد بسیاری از گربه‌ها در 12 ماهگی متوقف می‌شود اما رشد همه آن‌ها در این سن تمام نمی‌شود. معمولاً سرعت رشد از 12 تا 18 ماهگی کند خواهد بود؛ بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که گربه شما در این مرحله به اندازه کامل به بلوغ رسیده است؛ اما ممکن است گربه‌هایی وجود داشته باشند که رشد کامل آن‌ها تا 2 سال طول بکشد. به ویژه نژادهای بزرگ ممکن است رشد طولانی‌تری داشته باشند. به عنوان مثال، گربه‌های نژاد مین کون ممکن است تا 2 سالگی یا حتی 5 سالگی رشد کنند. بالغ شدن گربه‌ها به نژاد گربه نیز بستگی دارد.

 

علت شکستن سبیل گربه چیست؟

دلایل زیادی وجود دارند که یک بچه گربه ممکن است سبیل خود را از دست بدهد. رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • خشک بودن هوای خانه: اگر هوای آپارتمان خیلی خشک باشد (که اغلب در زمستان رخ می‌دهد)، ممکن است سبیل‌گربه بشکند. شکستن سبیل گربه معمولاً برای هر نوع نژاد گربه‌ای اتفاق می‌افتد.
  • استفاده از شامپو نامناسب: استفاده از شامپو نامناسب باعث خشکی پوست و مو می‌شود.
  • افزایش سن: با افزایش سن لطافت و انعطاف‌پذیری سبیل‌ها کاهش پیدا می‌کند و احتمال شکستن آن‌ها افزایش میابد.

 

 

شش مشکل سلامتی در بچه گربه‌ها

برخی از بیماری‌ها برای حیوانات خانگی جدید، به‌ویژه بچه گربه‌ها، مشترک هستند. در ادامه به بیماری‌های رایج در بچه گربه اشاره می‌کنیم. فقط به یاد داشته باشید که اگر به گربه خود یک رژیم غذایی سالم بدهید، احتمال ابتلای او به هر نوع بیماری کمتر است. غذای خوب به رشد سیستم ایمنی بدن او در هفته­های اولیه زندگی کمک می‌کند.

1- عفونت‌های بخش فوقانی دستگاه تنفس

عفونت‌های بخشهای فوقانی دستگاه تنفسی مانند کلسی­ویروس و هرپس­ویروس، قاتل گربه‌ها هستند، به‌خصوص اگر گربه‌ها فقط چند هفته سن داشته باشند. عفونت‌های بخش فوقانی دستگاه تنفس در گربه‌ها معمولاً توسط باکتری‌ها یا ویروس‌ها ایجاد می‌شوند که هنگام عطسه یا بازدم به گربه‌های دیگر منتقل می‌شود.

2. پن لکوپنی گربه­‌سانان

یکی از شایع‌ترین و کشنده­ترین بیماری‌های بچه گربه­‌ها بیماری پن لکوپنی است. عامل این بیماری از خانواده پاروویروس است از لحاظ علائم بیماری بسیار شبیه به بیماری پارووویروس سگ‌هاست. علائم بیماری شامل اسهال، استفراغ، بی­اشتهایی و بی­حالی است. این بیماری به راحتی از طریق مدفوع گربه آلوده قابل انتقال است. در صورتی که یک بچه گربه مبتلا به اسهال دارید در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید.

3- کرم روده

انگل‌های گوارشی در گربه‌ها انواع مختلفی دارند که همه آن‌ها می‌توانند خطرناک باشند. به عنوان مثال، کرم‌های قلاب‌دار و کرم‌های شلاقی می‌توانند در روده بچه گربه شما نفوذ کنند و باعث اسهال (گاهی همراه خون)، کاهش وزن و عدم رشد او شوند. بچه گربه‌ها با خوردن تخم کرم از مدفوع گربه دیگر، دچار کرم روده می‌شوند.

4- کوکسیدیا

این انگل روده‌ای از طریق خوردن مدفوع منتقل می‌شود. متأسفانه هیچ واکسنی برای محافظت در برابر کوکسیدیا در گربه‌ها وجود ندارد اما خبر خوب این است که این بیماری خیلی رایج نیست. اسهال و گاهی کم‌آبی و بی‌اشتهایی از علائم اصلی این عارضه هستند.

5- کک و کنه

آلودگی با کک و کنه مخصوصاً در فصل‌های گرم بسیار رایج است اما درمانش ساده است. کک‌ها و کنه‌­ها موجودات بزرگی هستند و با چشم به راحتی قابل دیدن هستند. خارش و ریزش مو برای گربه‌هایی که کک دارند، معمولاً روی کفل شایع است. داروهای موضعی با نسخه و بدون نسخه برای درمان کک‌های گربه وجود دارند، اما برای درمان آن حتماً به دامپزشک مراجعه کنید زیرا بعضی از داروها برای بچه گربه­‌ها منع مصرف دارد.

6- جرب گوش

جرب گوش در گربه‌ها احتمالاً به همان روش کک منتقل می‌شود. کنه یک موجود میکروسکوپی و کوچک است. بچه گربه‌هایی که کنه گوش دارند، گوش‌های خود را به شدت میخارانند و سر خود را تکان می‌دهند. درمان این عارضه از طریق قطره گوش انجام می‌شود.

 

آکنه یا سندرم صورت کثیف در گربه

آکنه گربه یک بیماری پوستی رایج در گربه‌ها است که شیوع آن در نژادهایی مثل پرشین بیشتر است. لکه‌های سیاه روی چانه گربه درواقع جوش‌های سرسیاه هستند. در موارد شدیدتر، گربه ممکن است دچار زخم‌ها و ضایعات قرمز رنگ در ناحیه چانه‌اش شود. گربه‌هایی که به‌درستی نظافت نمی‌شوند، پوسته یا کراتین اضافی تولید می‌کنند، فولیکول‌های مو بسته‌شده دارند یا مبتلا به آلرژی هستند، بیشتر از بقیه مستعد ابتلا به آکنه می‌باشند.

دامپزشک شما می‌تواند یک آزمایش ساده برای تشخیص آکنه و رد هرگونه بیماری پوستی دیگر انجام دهد. اگر آکنه به یک عفونت تبدیل‌ شده باشد، ممکن است نیاز به آنتی‌بیوتیک باشد.

 

نکات مربوط به بارداری گربه‌ها

قبل از شروع زایمان، جعبه یا پناهگاهی برای گربه خود فراهم کنید تا بتواند بچه‌گربه‌هایش را به دنیا بیاورد و از آن‌ها مراقبت کند. جعبه را با پتو یا حوله نرم بپوشانید. موادی را انتخاب کنید که به‌راحتی تمیز شوند. جعبه را در مکانی آرام و آشنا قرار دهید و به گربه خود نشان دهید که جعبه در کجا قرار دارد. اگر گربه باردار شما مکانی غیر از جعبه‌ای که برای داشتن بچه‌گربه‌هایش آماده کرده‌اید را انتخاب کند، تعجب نکنید.
 

باید بدانید که مدت زمان متوسط بارداری گربه بسته به نژاد گربه بین 58 تا 67 روز است. طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده یک گربه می‌تواند به‌طور متوسط بین 4 تا 6 بچه در هر بار حاملگی خود داشته باشد. گربه‌ها نیز مانند انسان‌ها در طول بارداری خود دچار تهوع صبحگاهی و هوس‌های غذایی می‌شوند. همچنین، اشتهای آن‌ها نیز تغییر پیدا می‌کند و باید رژیم غذایی بارداری را طبق نظر دامپزشک اعمال کنید.

 

 

کم‌خونی در سگ‌ها و گربه‌ها

کم‌خونی وضعیتی است که اغلب نشان‌دهنده یک مشکل زمینه‌ای در سلامتی گربه است. بااین‌حال، می‌توان کم‌خونی را درمان کرد. کم‌خونی به کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون در گردش خون گربه اشاره دارد. اگر متوجه شدید که گربه شما بی‌حال است، به‌سرعت نفس می‌کشد و به نظر می‌رسد به غذا علاقه‌ای ندارد، ممکن است از کم‌خونی رنج ببرد.

شایع‌ترین علائم کم خونی گربه می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • زردی
  • لثه‌های رنگ‌پریده یا سفید
  • ضعف
  • تنفس سریع و پی‌درپی
  • از دست دادن اشتها
  • تنگی نفس
  • بی‌حالی یا کمبود انرژی
  • افزایش ضربان قلب

اگر گربه شما هر یک از علائم بالا را نشان می‌دهد، باید در اسرع وقت با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

 

علائم بیماری در گربه

 

 

مراقبت‌های دهان و دندان در حیوانات خانگی

پلاکهای دندانی، یک کلونی یا توده‌ای از باکتری است که دائماً روی دندان‌های گربه شما جمع می‌شود. با گذشت زمان، پلاک سفت شده و تبدیل به جرم می‌شود و به یک ماده قهوه‌ای سخت روی سطح دندان تبدیل خواهد شد. پلاک حاوی باکتری است و باکتری به فضای زیر خط لثه حمله می‌کند و باعث تخریب بافت‌های نگهدارنده دندان می‌شود. این مشکل می‌تواند منجر به لق شدن دندانها، التهاب یا تورم بافت‌های اطراف و لثه شود.

با مسواک زدن و معاینات منظم دندانپزشکی می‌توانید از بهداشت دهان و دندان گربه خود مطمئن شوید. مسواک زدن مؤثرترین راه برای کاهش پلاک دندان است. مسواک زدن منظم سلامت دندان‌های گربه شما را تضمین می‌کند. اگر هم گربه شما دارای درد دندان و التهاب لثه است یا اگر متوجه بوی بد دهان او شدید، با دامپزشک خود مشورت کنید.

 

فرهنگ آپارتمان نشینی گربه‌ها

این دوستان پشمالوی ما انرژی زیادی دارند و کنجکاوی طبیعی گربه‌ها به این دلیل است که از گشت و گذار در دنیای بیرون لذت می‌برند. اما این بدان معنا نیست که گربه‌ها را نمی‌توان در آپارتمان نگه داشت! همانطور که برخی از نژادهای گربه برای زندگی در آپارتمان مناسب‌تر از بقیه هستند، برخی دیگر چنین نیستند.

سعی کنید گربه‌ای را به سرپرستی بگیرید که برای آپارتمان‌نشینی مناسب باشد. گربه‌های سازگار، ساکت و آرام در آپارتمان بهتر هستند. گربه‌هایی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، به سرگرمی و تحرک زیادی نیاز دارند. مطمئن شوید که انواع مختلف اسباب ‌بازی‌ها را برای گربه خود تهیه می‌کنید تا از آنها لذت ببرند. گربه‌ها هر روز زمانی را صرف بازی با اسباب ‌بازی‌ها می‌کنند تا فعال و شاد باشند.

بچه گربه‌ها دوست دارند طیف وسیعی از نقاط مختلف در خانه را برای نشستن داشته باشند. مهم نیست در چه نوع خانه‌ای زندگی می‌کنید، اکثر گربه‌ها از خیره شدن از پنجره به بیرون لذت می‌برند. برای گربه‌هایی که بیرون نمی‌روند، این کار می‌تواند به عنوان نوعی سرگرمی مهم تلقی شود. اگر در آپارتمان کوچک‌تری زندگی می‌کنید، مطمئن شوید که دوست پشمالوی شما سکو یا قفسه‌های اختصاصی برای بازی کردن دارد. 

علاوه بر انواع مختلف اسباب بازی‌ها، یک مکان اختصاصی برای خراشیدن مهم است. طیف گسترده‌ای از پایه‌ها و پدهای خراش (اسکرچر) برای گربه‌ها وجود دارند که میتوان از آنها بهره برد. همچنین، یک فواره آب گربه که بوها را فیلتر می‌کند و آب را در حرکت نگه می‌دارد، ممکن است به گربه در نوشیدن آب کمک کند. احساس و استشمام هوای تازه، گربه‌ها را خوشحال نگه می‌دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه نگهداری از گربه‌ها با دامپزشک خود صحبت کنید.

 

چه چیزهایی می‌توانند برای حیوان خانگی ما که تنها در خانه مانده است خطرناک باشند؟ 

وقتی به اطراف خانه خود نگاه می‌کنید، ممکن است فکر کنید که همه چیز کاملاً امن به نظر می‌رسد اما گربه شما ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی در مورد اینکه چه چیزهایی امن تلقی شوند، داشته باشد. در خانه بسیاری از ما انواع مختلفی از مواد شیمیایی سمی وجود دارند که برای نظافت استفاده می‌شوند. مسمومیت شیمیایی بیشتر زمانی اتفاق میفتد که گربه‌ها کارهای زیر را انجام دهند:
•    یک ماده آلوده بنوشد.
•    یک آفت مسموم بخورد.
•    مواد شوینده خانگی را بخورد.
•    خوشبو کننده هوا بخورد.


برخی از وسائلی که باید مراقب آنها بود، عبارتند از:
•    ضد یخ حاوی اتیلن گلیکول است که طعم شیرینی دارد و حیوانات را جذب می‌کند اما در صورت مصرف کشنده است.
•    مواد شیمیایی مورد استفاده در چمن‌ها و باغ‌ها مانند کود، علف‌های هرز و مواد غذایی گیاهی خطرناک هستند.
•    سموم جوندگان و حشره کش‌ها یکی از رایج‌ترین منابع مسمومیت گربه‌ها هستند.
•    نمک‌های یخ زدایی که برای ذوب برف و یخ استفاده می‌شوند، محرک پنجه هستند که در صورت لیسیدن می‌توانند سمی باشند.


خطرات رایج غذایی عبارتند از:
•    شکلات، انگور و کشمش، آووکادو و الکل برای گربه‌ها سمی هستند.
•    داروهای انسانی مانند مسکن‌ها، داروهای سرماخوردگی، ویتامین‌ها، قرص‌های لاغری و غیره، همگی می‌توانند برای حیوانات خانگی شما سمی باشند.
•    باقی مانده‌های غذا مانند استخوان مرغ به راحتی خرد می‌شوند و می‌توانند گربه را خفه کنند.


خطرات رایج وسایل خانه عبارتند از:
اشیایی که به نظر بی‌ضرر به نظر می‌رسند، در صورت استفاده نادرست یا خوردن می‌توانند برای گربه شما خطرناک باشند. فویل آلومینیومی، چوب پنبه و گلوله‌های سلفون برای گربه‌ها بسیار جذاب هستند اما این وسائل می‌توانند خطر خفگی را به همراه داشته باشند.

 

 

افزایش طول عمر حیوانات خانگی

خبر خوب این است که میانگین طول عمر یک گربه در طول همه این سال‌ها به دلیل انجام مراقبت‌های سلامتی افزایش یافته است. اکنون با دامپزشکی پیشرفته، تغذیه بهتر و سبک زندگی ایمن‌تر، طول عمر یک گربه به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. به‌طورکلی، طول عمر یک گربه به‌طور قابل‌توجهی بر اساس تعدادی از عوامل تعیین می‌شود. گربه خانگی می‌تواند تا 20 سال عمر کند؛ اما میانگین طول عمر گربه‌های خانگی 13 تا 17 سال است.

عواملی که این محدوده طول عمر را مشخص می‌کنند، به شرح زیر هستند:

  • نقایص مادرزادی
  • نژاد
  • ژنتیک
  • تغذیه
  • قرار گرفتن در معرض سموم
  • مراقبت‌های دامپزشکی
  • واکسیناسیون‌ها
  • حفاظت از انگل

اگر می‌خواهید طول عمر گربه خود را افزایش دهید، کارهای زیر را انجام دهید:

  1. چکاپ سالانه انجام دهید.
  2. گربه را در یک رژیم غذایی سالم و متعادل نگه دارید.
  3. ورزش و تحرک در وضعیت گربه نقش دارد.
  4. عقیم کردن گربه می‌تواند طول عمر او را افزایش دهد.
  5. مراقب دندان‌های حیوان خانگی خود باشید.
  6. تمام گیاهان و مواد سمی را از خانه و محیط گربه دور کنید.
  7. گربه خود را بیشتر در محیط داخلی خانه نگه دارید.

 

آیا عقیم کردن سگ و گربه‌ها کار درستی است؟

عقیم‌سازی فواید زیادی از جمله بهبود سلامت حیوانات، کاهش رفتارهای نامطلوب و جلوگیری از فرزندان ناخواسته را دارد. اول از همه، عقیم کردن حیوان خانگی شما به زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر او کمک می‌کند. عقیم‌سازی تعدادی از مشکلات سلامتی که درمان آن دشوار یا پرهزینه است را کاهش می‌دهد.
 

با عقیم کردن حیوانات نر از سرطان بیضه و مشکلات پروستات جلوگیری می‌کنید. عقیم کردن به جلوگیری از عفونت رحم و تومورهای سینه در حیوانات ماده شما کمک می‌کند. عقیم‌سازی می‌تواند به تغییر رفتارهای ناخواسته حیوان شما کمک کند. به‌عنوان‌مثال، برخی از مشکلات پرخاشگری در حیوانات نر را می‌توان با عقیم‌سازی از بین برد.
 

نرها می‌توانند تقریباً هر کاری برای یافتن جفت انجام دهند، از جمله یافتن راه‌های خلاقانه برای فرار از خانه یا ورود به منطقه‌ای که ماده در آن حضور دارد. علاوه بر این، عقیم‌سازی، رفتارهای آموخته‌شده یا عادت‌های حیوان را کاهش نمی‌دهد. تأثیر عقیم‌سازی تا حد زیادی به شخصیت، تاریخچه و فیزیولوژی حیوان شما بستگی دارد.

 

سرماخوردگی در حیوانات خانگی

سرماخوردگی به آن صورت که در انسان اتفاق می­افتد در حیوانات رخ نمی‌دهد و ویروس‌های عامل سرماخوردگی در حیوانات وجود ندارد، ولی برای بیان راحت‌تر درگیری بخش‌های فوقانی دستگاه تنفس را در ادامه این مقاله همان سرماخوردگی در نظر می‌گیریم. گربه‌ها در زمان سرماخوردگی علائم مانند آبریزش بینی یا عطسه را از خود نشان می‌دهند. ترشحات بینی و عطسه ممکن است نشانه سرماخوردگی گربه شما باشد؛ اما شاید تعجب کنید که چگونه گربه شما سرما خورده است. همچنین ممکن است از خود بپرسید که چگونه از ابتلای گربه به سرماخوردگی در آینده جلوگیری کنید.

سرماخوردگی در گربه‌ها مسری است. بدین معنا که گربه‌های ولگرد نسبت به گربه‌های خانگی بیشتر با ویروس سرماخوردگی مواجه می‌شوند زیرا با گربه‌های دیگر در ارتباط هستند. سرماخوردگی گربه یک عفونت بخش فوقانی دستگاه تنفسی (URTD) است که توسط انواع باکتریها یا ویروسها ایجاد می‌شود که برای انسان مسری نیست اما به‌راحتی بین گربه‌ها منتقل می‌شود. در زمان سرماخوردگی گربه بهتراست به دامپزشک مراجعه کنید.

علائم سرماخوردگی گربه عبارت‌اند از:

  • تب خفیف
  • آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • ترشحات چشم و بینی
  • سرفه کردن
  • کاهش اشتها

 

 

گیاهان آپارتمانی ممنوعه برای گربه‌های خانگی

درحالی‌که برخی از گیاهان برای گربه ایمن هستند، برخی از آن‌ها می‌توانند مشکل‌ساز شوند. یکی از چیزهای جالب در مورد گربه‌ها این است که معمولاً لازم نیست نگران باشید که آن‌ها مانند سگ‌ها اقلام خطرناک را بخورند اما به‌هرحال این خطر وجود دارد. در ادامه گیاهان آپارتمانی ممنوعه برای گربه‌های خانگی را آورده‌ایم:

  • آلوئه ورا
  • آزالیا
  • لوبیا کرچک
  • گل داوودی
  • سیکلامن
  • نرگس
  • پیچک انگلیسی
  • سنبل
  • کالانکوئه
  • زنبق دره
  • ماری جوانا
  • خرزهره
  • پوانستیا
  • نخل ساگو
  • گل لاله

این موارد آن‌قدر برای گربه‌ها خطرناک هستند که حتی لیس زدن سریع می‌تواند باعث نارسایی حاد کلیه در گربه‌ها شود که بالقوه کشنده است.

 

چرا پیش از انجام اعمال جراحی لازم است آزمایش خون از حیوان خانگی خود بگیریم؟

آزمایش خون درواقع ساده‌ترین، سریع‌ترین، ارزان‌ترین و کم تهاجمی‌ترین راه برای بررسی سلامتی گربه است. چندین دلیل برای انجام این آزمایش وجود دارند که همه آن‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند. آزمایش به دلیل اطمینان از شرایط بیهوشی و عمل جراحی گربه است. دامپزشک شما می‌تواند از آزمایش خون برای درک بهتر وضعیت گربه جهت جراحی استفاده کند.

علاوه بر تجزیه و تحلیل بیوشیمیایی خون، شمارش کامل سلولهای خون اطلاعات زیادی را از وضعیت گربه در اختیار دامپزشک می‌گذارد. شمارش کامل سلولهای خون اطلاعات دقیقی در مورد سلول‌های خونی و پلاکت‌ها ارائه می‌دهد. تعداد کم برخی از سلول‌های خونی می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های پنهانی مانند کم‌خونی، خونریزی یا حتی اختلالات مغز استخوان یا سیستم ایمنی باشد. تعداد بالای برخی از سلول‌های خونی می‌تواند نشان‌دهنده شرایطی مانند کم‌آبی، التهاب یا عفونت باشد.

 

آزمایش گرفتن از گربه

 

 

آیا موی گربه باعث نازایی یا سقط جنین می‌شود؟

اگر صاحب یک گربه هستید، احتمالاً این هشدار خطرناک را شنیده‌اید: «گربه‌ها سلامت زنان را به خطر می‌اندازند و باعث ناباروری و حتی سقط جنین می‌شوند!» آیا گربه‌ها واقعاً یک تهدید هستند؟

در جواب باید بگوییم خیر! موی گربه به هیچ وجه باعث نازایی یا سقط جنین نمی‌شود. اما موی گربه ممکن است برای برخی حساسیت‌زا باشد که این موضوع اصلاً خطرناک نیست.

آیا توکسوپلاسموز باعث نازایی یا سقط جنین می‌شود؟

 ازآنجایی‌که توکسوپلاسموز می‌تواند از طریق تماس با مدفوع گربه منتقل شود، به بسیاری از زنان گفته می‌شود که از گربه اجتناب کنند؛ اما احتمال ابتلای زنان به این بیماری با لمس و مراقبت از گربه بسیار کم و در حد صفر است.

تقریباً در همه موارد، علت توکسوپلاسموز در انسان دست زدن یا خوردن گوشت خام یا نیم‌پز، عدم شستن صحیح دست‌ها پس از باغبانی یا خوردن میوه‌ها و سبزیجات شسته است. گربه‌ها با خوردن گوشت خام یا با شکار جوندگان می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند. اگر گوشت آلوده و حاوی انگل توکسوپلاسموز باشد، گربه‌ها با خوردن آن دچار عفونت می‌شوند و مدفوع آن‌ها در مدت زمان کوتاهی (حدود دو تا سه هفته) حاوی انگل توکسوپلاسما خواهد بود.

 

 

علت تیره شدن گوشه چشم در برخی سگ‌ها و گربه‌ها چیست؟

در گربه‌ها و سگ‌های پوزه کوتاه مجاری اشکی که از چشم به بینی تخلیه می‌شود، بسیار کوتاه است، بنابراین ترشحات اشکی این نژادها به‌خوبی تخلیه نمی‌شود. یک پروتئین در اشک گربه و سگ وجود دارد که حاوی آهن است و در برابر اکسیژن هوا اکسیده می‌شود و از رنگ شفاف به قهوه‌ای یا قرمز تیره تغییر رنگ پیدا می‌کند. اگر حیوان خانگی شما این مشکل را دارد، لازم است به‌طور روزانه نسبت به تمیز کردن گوشه چشم آن‌ها اقدام کنید وگرنه ممکن است باقی ماندن اشک سبب آسیب پوستی و التهاب شود.
 

کلام آخر

مراقبت از گربه خانگی به تعهد و مسئولیت نیاز دارد و شما باید در این راه تمام توان خود را به خرج دهید. مراقبت و نگهداری صحیح از گربه‌ها منجر به سلامت روحی و جسمی آن‌ها می‌شوند. درنهایت شما حیوانی شاد و سرزنده خواهید داشت. اگر در مورد مراقبت از گربه‌ها اطلاعات کافی ندارید یا تازه یک گربه را به سرپرستی گرفته‌اید، دامپزشکان واجد شرایط اینجا هستند تا به شما برنامه‌های مراقبتی کامل را ارائه دهند.

منابع:

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید