۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

بارداری گربه و نکات مراقبتی مربوط به آن

آیا می‌دانستید به گربه باردار «ملکه» میگویند؟ این نام بدین دلیل روی گربه باردار گذشته شده است که حیوان در طول دوران حاملگی خود خواسته­‌هایی دارد که باید آن‌ها را برایش مهیا کنید. ملکه کوچولوی شما احتمالاً پر سر و صداتر از قبل می‌شود یا به دلیل ناراحتی ناشی از دردهای شکم، درخواست محبت از شما می‌کند.

تشخیص بارداری گربه ممکن است دشوار باشد، اما از آن‌جایی که گربه‌ها دوره‌های بارداری کوتاهی دارند، بهتر است در اسرع وقت تعیین کنید که آیا گربه شما در انتظار بارداری است یا خیر؟ علائم بارداری گربه شامل افزایش وزن، تورم شکم، تیره شدن نوک سینه‌ها، تغییر اشتها و تغییرات خواب هستند. در این مقاله به طور کامل در مورد تشخیص بارداری و علائم باردار بودن گربه صحبت می‌کنیم.

پس به یاد داشته باشید گربه شما ممکن است در زمان بارداری نیاز به مراقبت، راحتی و محبت بیشتری داشته باشد. هم‌چنین مهم است که در دوران بارداری نکات مراقبتی خاصی را رعایت کنید تا هم گربه شما در وضعیت ایده‌­آلی باشد و هم بتواند بچه‌هایش را سالم به دنیا بیاورد.
 

 

باردار شدن گربه‌ها

 

گربه‌ها در چه سنی می‌توانند بچه گربه داشته باشند؟

گربه‌ها می‌توانند در حالی که خودشان هنوز بچه گربه هستند باردار شوند.گربه‌ها ممکن است اولین بار زمانی که تنها چهار ماه دارند بارور شوند و تا زمانی که عقیم نشوند؛ شاید هر دو تا سه هفته یکبار، هر سال بین بهار و پاییز در حال جفت گیری باشند. یک چرخه کامل بارداری برای یک گربه تنها حدود دو ماه طول می‌کشد، به این معنی که یک گربه میتواند زمانی که آن بچه گربه‌ها به بلوغ جنسی رسیدند، دوباره باردار شود.

درحقیقت، گربه‌ها می‌توانند از زمانی که خیلی جوان هستند شروع به تولید مثل کنند. حتی با وجود چند بچه گربه، می‌توانید ببینید که چگونه جمعیت گربه‌ها می‌توانند به سرعت از کنترل خارج شوند و منجر به تعداد زیادی از گربه‌هایی شوند که با آسیب بدنی، بیماری و گرسنگی مواجه می‌شوند.

 

سن باردار شدن گربه


بارداری در گربه‌ها چگونه است؟

چه به تازگی صاحب یک گربه شده‌اید یا سال‌هاست از گربه خود مراقبت می‌کنید؛ به خوبی می‌دانید که حیوان خانگی شما چقدر ارزشمند است. ممکن است شما عمداً حیوان را به بارداری تشویق کنید یا ممکن است بارداری در حیوان یک چیز کاملاً تصادفی باشد. در هر صورت، باید مراقب گربه خانگی خود باشید.
 

گربه‌های ماده شش ماهه یا بزرگتر که عقیم نشده‌اند؛ می‌توانند باردار شوند. اگر فکر می‌کنید  گربه باردار شده است، سه علامت قابل توجه وجود دارند که شامل بزرگ شد شکم، افزایش وزن و صورتی شدن نوک سینه‌ها هستند (در ادامه در مورد تشخیص دقیق بارداری گربه صحبت میکنیم).
 

اگر متوجه این علائم شدید، احتمالاً حیوان خانگی شما حدود دو تا پنج هفته از بارداری‌اش می‌گذرد. شما می‌توانید از دامپزشک خود بخواهید که آزمایش‌های لازم را انجام دهد تا مطمئن شود که گربه شما باردار است و مورد خاص او مربوط به چاقی نیست اما به خاطر داشته باشید که انجام آزمایش باید سه هفته بعد از بارداری صورت گیرد تا نتایج دقیق ارائه شوند.
 

دامپزشکان با انجام آزمایش‌هایی می‌توانند بارداری را تشخیص دهند. اگر گربه شما عقیم نشده است و می‌دانید با یک گربه نر تماس داشته است، با دامپزشک خود تماس بگیرید. اگر گربه شما برای چند روز گم شده بود و می‌دانید که عقیم نشده است؛ بهتر است فرض کنید که او با گربه‌های نر تماس داشته است بنابراین بهتر است یک آزمایش انجام دهید تا اینکه ناگهان متوجه تغییرات بدنی حیوان شوید.

همان‌طور که گفته شد، بارداری گربه نسبتاً سریع می‌گذرد و از زمان لقاح تا زایمان تنها حدود دو ماه طول می‌کشد. تصور نکنید که می‌توانید صبر کنید و ببینید آیا گربه شما قبل از انجام آزمایش، رفتار عجیبی از خود نشان می‌دهد. اگر برای آزمایش خیلی زود است، اجازه دهید دامپزشک توصیه نهایی را انجام دهد. دوره بارداری برای یک گربه معمولاً حدود 65 روز است، اگرچه ممکن است برای برخی از گربه‌ها این مدت بین 61 تا 72 روز متغیر باشد.

 

دوران بارداری گربه

 

چگونه تشخیص دهیم که گربه باردار است؟

علائم باردار بودن گربه همیشه قابل مشاهده نیستند تا زمانی که بارداری نسبتاً طولانی شده باشد و تنها دو تا سه هفته تا زایمان حیوان باقی مانده است. این مدت زمان زیادی برای آماده شدن به شما نمی‌دهد؛ حتی اگر مشتاقانه منتظر بچه گربه‌ها باشید. به علاوه، برخی از نشانه‌های بارداری ممکن است علائم بیماری یا مسائل دیگر باشند، به این معنی که ممکن است حتی تا زمانی که گربه به زایمان نزدیک‌تر شود، ندانید واقعاً چه اتفاقی می‌افتد.
 

درست مانند انسان، گربه­‌سانان برخی از نشانه‌های باردار بودن را دارند. گربه شما احتمالاً در چند هفته اول هیچ نشانه‌ای از بارداری نشان نمی‌دهد، بنابراین اگر فکر می‌کنید که حیوان می‌تواند بچه گربه‌ای در راه داشته باشد، مهم است که گربه خود را برای تایید بارداری نزد دامپزشک ببرید. راه های تشخیص بارداری گربه به شرح زیر هستند:

  • نوک سینه‌ها: یکی از اولین و بارزترین نشانه‌های بارداری در گربه که در بالا ذکر شد، تغییر در نوک سینه‌های حیوان است. حدود دو تا سه هفته بعد از بارداری، نوک سینه‌های گربه شما بزرگ و صورتی رنگ می‌شوند.
  • تهوع صبحگاهی: گربه‌ها نیز مانند انسان‌ها ممکن است در دوران بارداری دچار تهوع شوند. حیوان ممکن است استفراغ یا بی‌حالی را پشت سر بگذارد اما مهم است توجه داشته باشید که این موارد خیلی رایج نیستند و ممکن است نشانه بیماری خاصی باشند یا بارداری!
  • خوردن غذای بیشتر: اگر فکر می‌کنید گربه شما باردار است، مراقب عادات تغذیه‌ای حیوان باشید. احتمالاً اشتهای گربه شما به خصوص در اواخر بارداری به شدت افزایش می‌یابد. گربه شما می‌تواند چندین بچه گربه داشته باشد، بنابراین حیوان برای خودش و چند بچه گربه غذا نیاز دارد.
  • رفتار لانه سازی: در روزهای نزدیک به پایان بارداری (چند روز قبل از موعد زایمان) متوجه خواهید شد که ملکه شما یک منطقه آرام بخش و راحت در اطراف خانه پیدا کرده است. او احتمالاً پتوهای نرم، حوله‌های کهنه یا کاغذهای ضایعاتی را جمع می‌کند تا مکانی دنج برای تولد بچه گربه‌هایش ایجاد کند.
  • افزایش وزن، به خصوص در ناحیه میانی
  • بیشتر خوابیدن
  • مهربان‌تر بودن
     

علائم بارداری گربه


گربه‌ها چه مدت باردار هستند؟

دوره بارداری برای یک گربه ماده معمولاً بین ۶۰ تا 65 روز (حدود 9 هفته) است؛ اگرچه ممکن است برای برخی از گربه‌ها این مدت بین 61 تا 72 روز متغیر باشد. گربه ماده اگر عقیم نشود، این مکان را دارد چندین بار در سال باردار شود. در ادامه شرح مختصری از جدول زمانی بارداری یک گربه آورده شده است:

هفته 1 تا 2

دو تا سه هفته پس از لقاح، متوجه صورتی شدن نوک سینه‌های گربه خواهید شد. هنگامی که حیوان باردار است، نوک سینه‌هایش متورم می‌شود.

هفته 3 تا 4

برخی از گربه‌ها در هفته سوم بارداری دچار ضعف و کاهش اشتها می‌شوند. اگرچه ممکن است او کمتر غذا بخورد اما شکم گربه باردار کمی متورم میشود. هنگامی که متوجه شدید شکم او متورم شده است، شکم او را لمس نکنید یا فشار ندهید زیرا ممکن است رشد بچه گربه‌ها را مختل کند. در هفته چهارم، اشتهای گربه به احتمال زیاد باز می‌گردد و می‌توان برای تایید بارداری سونوگرافی انجام داد. دامپزشک می‌تواند به شما در مصرف غذای حیوان بر اساس وزن و سطح فعالیتش کمک کند. یک گربه می‌تواند در طول بارداری بین یک تا 2 کیلوگرم وزن اضافه کند.

هفته 5 تا 6

دامپزشک شما می‌تواند بگوید که یک گربه در حدود پنج هفته، چند بچه گربه حمل می‌کند. حیوان در حالی که برای مادر شدن آماده می‌شود؛ ممکن است کمی رفتار محبت آمیز از خود نشان دهد. شما هم باید محبت زیادی به حیوان داشته باشید.

هفته 7 تا 8

در هفته هفتم، یک گربه شروع به لانه سازی میکند یا فضایی راحت برای زایمان ایجاد می‌کند. به او تعداد زیادی پتوهای نرم و یک فضای امن بدهید تا برای به دنیا آوردن بچه گربه‌هایش آماده شود.

هفته 9

اکنون زمان به دنیا آمدن بچه گربه است. در هفته نهم، گربه شما زایمان خواهد کرد. پس اسباب زایمان حیوان را فراهم کنید.

 

مدت زمان بارداری گربه

 

چگونه مکان خوبی برای گربه باردار درست کنیم؟

در دو هفته آخر بارداری، گربه خود را در خانه نگه دارید تا مطمئن شوید؛ بچه گربه‌ها را در بیرون به دنیا نمی‌آورد. این امکان را دارید یک لانه گربه برای گربه خود تهیه یا درست کنید. گربه‌تان می‌تواند در لانه استراحت کرده و خود را برای زایمان آماده کند. یک جعبه مقوایی پر از ملحفه‌های تمیز، ملافه یا حوله ایجاد کنید.
 

مطمئن شوید که جعبه به اندازه کافی بزرگ و بلند باشد تا مادر و بستر او به راحتی در آن جا شوند، بدون اینکه بچه گربه بعداً بخواهد از لانه فرار کند! لانه را در مکانی گرم قرار دهید تا گربه راحت باشد. اگر گربه باردار شما مکانی غیر از لانه را انتخاب کند؛ تعجب نکنید. اگر این اتفاق افتاد، از انتقال بچه گربه‌ها به لانه پس از تولد نترسید.
 

دست زدن به بچه گربه‌ها پس از تولد بسیار خوب است. دست زدن به آنها باعث نمی‌شود گربه شما بچه گربه‌هایش را رها کند یا به آن‌ها آسیبی برساند. مادر ممکن است بچه گربه‌هایش را بردارد و پس از جابجایی آن‌ها را به لانه خود بازگرداند. اگر فکر می‌کنید مادر یا بچه گربه‌هایش در جای دیگری راحت‌تر هستند، دوباره آن‌ها را جابه‌جا نکنید ولی مطمئن شوید که محل جدید گرم و نرم است.

 

فراهم کردن مکان مناسب برای گربه باردار

 

چگونه از گربه باردار مراقبت کنیم؟

مراقبت از سلامتی گربه باردار یک مسئولیت مهم است. شما می‌خواهید حیوان خانگی‌تان تا حد امکان راحت و سالم باشد. هنگامی که تأیید شد گربه شما باردار است؛ حیوان را همیشه در داخل خانه نگه دارید. حالا نوبت مراقبت‌های ویژه از گربه باردار است. در ادامه به نکات مراقبتی گربه باردار می‌پردازیم:
 

تغذیه و رژیم غذایی

یک گربه باردار به پروتئین و انرژی بسیار بیشتری برای قوی ماندن در طول بارداری نیاز دارد. در حالی که غذای معمولی گربه بالغ، حیوان را تا قبل از بارداری سالم نگه داشته است اما مواد مغذی اضافه برای رشد بچه گربه‌ها را ندارد. تغییر غذای معمول به غذای مخصوص گربه باردار فواید متعددی دارد. این مزایا نه تنها برای گربه باردار بلکه برای بچه گربه‌هایش نیز بسیار مفید است. کیفیت شیر مادر به مواد مغذی که گربه در طول بارداری جذب می‌کند؛ بستگی دارد.
 

گربه باردار شما نمی‌تواند غذای زیادی را در یک یا دو وعده بخورد، بنابراین وعده‌های غذایی کوچک با تعداد بیشتر بهتر هستند. غذای مناسب برای گربه باید شامل پروتئین حیوانی چربی و روغنهای مفید، ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد. هم‌چنین غذای گربه خود را به آرامی تغییر دهید، با افزودن تدریجی غذای مخصوص گربه باردار به جای غذای معمولی در طول 7 تا 10 روز، میتوانید از مشکلات گوارشی گربه خود جلوگیری به عمل آورید. دامپزشک تنها کسی است که میتواند بهترین رژیم غذایی در دوران بارداری را به گربه شما تجویز کند.

 

غذای خشک گربه رویال کنین مدل Mother & Baby

علاوه بر تغییر غذا، بسیار مهم است که گربه شما در طول بارداری و در حین شیردهی به آب دسترسی داشته باشد. زمانی که بچه گربه‌ها به دنیا آمدند؛ کاسه آب باید دور از دسترس بچه گربه‌ها باشد زیرا ممکن است در کاسه غرق شوند! اگر گربه شما به دلایل مختلفی از رژیم غذایی خاصی استفاده می‌کند یا معده حساسی دارد؛ قبل از ایجاد هر گونه تغییر در برنامه غذایی حیوان با دامپزشک صحبت کنید.

 

 

تغذیه گربه باردار

 

دست زدن و در آغوش گرفتن

از همان اوایل بارداری، گربه شما به دلیل تغییرات هورمونی، مادرانه‌تر و مهربان‌تر خواهد شد. حیوان عشق بیشتری از خود نشان میدهد و برای کسب محبت به سوی شما می‌آید. نوازش و محبت بخش مهمی از مراقبت از گربه باردار و ایجاد احساس امنیت در حیوان است. اما باید به خاطر داشته باشید که با تغییر بدن حیوان باید مراقب نحوه رفتارش نیز باشید.
 

مهم است که از نوازش شکم گربه باردار خودداری کنید زیرا ممکن است برای او دردناک و ناراحت کننده باشد. همچنین احتمالاً برای بچه گربه‌های متولد نشده نیز ناامن خواهد بود. از بلند کردن گربه بپرهیزید، مگر اینکه کاملاً ضروری باشد و اگر مجبور به انجام این کار هستید، بهتر است که او را از پشت بندنش بگیرید و از لمس مستقیم شکمش خودداری کنید. در روزهای نزدیک به بارداری گربه، بهتر است از هرگونه فعالیت شدید خودداری کنید. گربه خود را آرام نگه دارید و به حیوان کمک کنید از استرس دور بماند.
 

بهداشت و واکسیناسیون

یک مادر سالم می‌تواند بچه گربه‌های سالمی به دنیا آورد. مطمئن شوید گربه شما تمامی واکسن‌های ضروری‌اش را دریافت کرده است. بدین دلیل که مادر می‌تواند ایمنی خود را به بچه گربه‌هایش از طریق شیر منتقل کند. اگر بچه گربه شما باردار شد و واکسن‌هایش در زمان موعد تزریق نشدند یا نسبت به این موضوع مطمئن نیستید، فوراً با دامپزشک صحبت کنید.  برخی از واکسن‌ها برای تجویز در دوران بارداری خطرناک هستند.
 

در بیشتر موارد، گربه‌ها می‌توانند بدون واکسن، حاملگی بی‌خطری داشته باشند، هرچند احتیاط کردن لازم و ضروری است. برخی از واکسن‌ها را نمی‌توان در دوران بارداری گربه استفاده کرد. اگر گربه شما وقتی بچه گربه دارد واکسینه نشده است، نگران نباشید و در این مورد با دامپزشک صحبت کنید.
 

از آنجایی که انگل‌های گوارشی میتوانند از مادر به بچه گربه‌ها منتقل شوند، ادامه درمان ضدانگلی در طول بارداری گربه بسیار مهم است. باز هم مهم است که قبل از دادن هر دارویی با دامپزشک خود مشورت کنید زیرا او می‌تواند در مورد ایمن‌ترین دوزها و درمان‌ها برای مادر و بچه گربه، شما را راهنمایی کند.

 

واکسن برای گربه باردار

 

نظافت و عادات حمام

در اواخر بارداری گربه، چند نکته مهم دیگر وجود دارند که باید مراقب آنها باشید و به حیوان کمک کنید. با توجه به افزایش وزن و فشار روی مثانه، گربه شما نیاز به نظافت دارد. حیوان واقعاً نمیتواند در این مورد کمکی به خودش بکند. فقط گربه را تمیز کنید و این کار تا زمان زایمان ادامه دهید. بسته به اینکه شکم ملکه شما چقدر بزرگ شده است، شاید پس از استفاده از توالت به کمک هم نیاز داشته باشد تا خودش را تمیز کند.
 

یک پارچه نرم و مرطوب برای تمیز کردن گربه کافی است. اگر گربه به شما اجازه دهد به او نزدیک شوید، نظافت را با دقت انجام دهید. همچنین ممکن است با نزدیک شدن به زایمان، شیر از سینه‌های حیوان بیرون بیاید. اگر اینطور است، حتماً حیوان را تمیز کنید و پتوهایش را بشویید تا فضایی تمیز، گرم و دنج برای دراز کشیدن داشته باشد.

 

نکات مهم در مراقبت از گربه باردار

در زمان مراقبت از گربه باردار مهم است که به برخی پیشامدهای به شرح زیر توجه کنید:
 

عوارض بیماری

هر گونه قرمزی در داخل یا اطراف دهان، تورم لثه یا بوی بد دهان، همگی از علائم احتمالی بیماری دهان هستند. این علائم میتوانند بسیار دردناک باشند و حتی باعث کاهش اشتهای گربه شما شود. حیوان خانگی شما ممکن است فقط با یک طرف دهان خود غذا بخورد یا غذا را به بیرون بریزد. پس عوارض بیماری دهان در گربه خود را سرعت تشخیص دهید و به نزد دامپزشک بروید.
 

سقط جنین

اگر گربه شما در اوایل حاملگی سقط جنین کند، از این موضوع ناراحت نمیشود. حتی بعید است که شما هم متوجه آن شوید، مگر اینکه از بارداری حیوان از ابتدا مطلع باشید. اگر گربه شما در اواخر بارداری سقط جنین کرد، او را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید تا مطمئن شوید که عفونت حیوان را تهدید نمیکند.

 

سقط جنین گربه

سزارین

در حالی که مشکلات حین زایمان نادر هستند اما گاهی اوقات ممکن است نیاز به سزارین باشد. اگر مادر آسیب‌های قبلی به لگن خود را تجربه کرده باشد (مانند شکستگی) یا در برخی نژادها به‌ خاطر سایز غیرمعمول سر یا بدنشان (مانند گربه پرشین)، در برخی موارد سزارین توصیه میشود. اگر گربه شما در حال زایمان است اما بیش از یک ساعت بدون بچه گربه زور می‌زند، ممکن است نیاز به سزارین داشته باشد. اگر این اتفاق افتاد، فوراً برای کمک با دامپزشک تماس بگیرید.
 

تب شیر (اکلامپسی)

احتمال اینکه گربه‌ها در طول یا بعد از بارداری دچار مشکل کمبود کلسیم (اکلامپسی) شوند، بسیار کمتر از سگ‌ها است. برای ایمن بودن، مراقب گربه خود باشید و علائمی از جمله انقباض عضلات، عصبی بودن و بی‌قراری را تشخیص دهید. این علائم همه نشانه‌های اکلامپسی هستند که در صورت عدم درمان در نهایت میتوانند منجر به تشنج در گربه باردار یا شیروار شوند.

 

مراقبت از گربه باردار

 

علائم قبل از زایمان در گربه چیست؟

وقتی زمان زایمان گربه شروع شد، احتمالاً به لانه خود می‌رود و شروع به نفس نفس زدن میکند. حیوان همچنین ممکن است بیش از حد معمول شروع به لیسیدن خود کند. در طول فرآیند زایمان، حیوان را به حال خود رها کنید و دور گربه را بیش از حد شلوغ نکنید.
 

برخی از گربه‌ها وقتی زمان زایمان فرا میرسد به دنبال شما میگردند اما برخی دیگر میخواهند روند زایمان را به تنهایی انجام دهند. بنابراین علائم گربه‌تان را تشخیص دهید و برای هر موقعیتی آماده باشید. اگر حیوان ترجیح میدهد تنها باشد، میتوانید از دور تماشایش کنید و مطمئن شوید که همه چیز به آرامی پیش می‌رود.

در ادامه چند علامت وجود دارند که نشان میدهند گربه شما به زودی زایمان خواهد کرد:

  • حدود 24 تا 48 ساعت قبل از زایمان ممکن است گربه شما بی‌قرار و ناراحت باشد.
  • در چند روز یا یک هفته قبل از تولد، گربه ممکن است به طور کامل اشتهای خود را از دست بدهد و غذا خوردن را متوقف کند.
  • تقریباً 24 ساعت قبل از تولد، دمای بدن گربه شما به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و به زیر 38 درجه سانتیگراد می‌رسد.
  • گربه شما خیلی بلند میشود و بیش از حد معمول میو میو میکند. اما نترسید! این علائم طبیعی هستند و او فقط به شما اطلاع میدهد که چیزی در شرف وقوع است.
     

علائم قبل از زایمان گربه


مراقبت‌های پس از زایمان گربه چیست؟

تغذیه گربه با غذای با کیفیت در زمان شیردهی نه تنها به گربه مادر بلکه به بچه گربه‌ها نیز کمک زیادی می‌کند. شما می‌توانید از دامپزشک خود در مورد غذای پس از زایمان بپرسید و او ممکن است غذایی با کالری بالاتر را پیشنهاد کند. مطمئن شوید که محل لانه سازی او با تعویض حوله‌ها و شستن مکرر پتوها تمیز بماند. گربه خود را با نوازش و تأییدهای کلامی (جملات محبت آمیز) تشویق کنید.
 

در چند ساعت اول پس از تولد بچه گربه‌ها را زیاد بغل نکنید زیرا این امر میتواند باعث ایجاد مشکل در اعتماد گربه مادر به بچه‌هایش شود. مراقب هرگونه بی‌توجهی یا مشکلات سلامتی در بچه گربه‌ها یا مادر باشید. بچه گربه‌های کوچکتر و ضعیف ممکن است در چند روز اول پس از تولد مورد توجه مادرشان قرار نگیرند؛ به این معنی که شما باید از آن‌ها مراقبت کنید.
 

مراقبت از گربه بعد از زایمان

 

اگر متوجه شدید که گربه مادر در هنگام شیردهی، نفس نفس زدن بیش از حد، بی‌قراری یا ناراحتی دارد، ممکن است مشکلات سلامتی پس از زایمان داشته باشد و باید فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. در نهایت، از دامپزشک خود در مورد عقیم کردن گربه خود پس از زایمان بچه گربه‌هایش سوال کنید. عقیم ‌سازی خطر ابتلا به سرطان تخمدان یا رحم را در گربه‌های ماده از بین می‌برد. همچنین تمایل گربه شما به فرار از خانه را برای جفت گیری کاهش می‌دهد.


وقتی دامپزشک از گربه آزمایش بارداری میگیرد چه اتفاقی می‌افتد؟


تست اصلی بارداری گربه یک آزمایش خون است. دامپزشک به دنبال وجود ریلکسین می‌گردد، هورمونی که به دهانه رحم گربه اجازه می‌دهد قبل از زایمان آرام شود، بنابراین به دنیا آوردن بچه گربه‌ها برای او آسان‌تر است. خود آزمایش سریع است و نتایج آن معمولاً در حدود نیم ساعت در دسترس هستند. با این حال، تا زمانی که بارداری تقریباً به نیمه رسیده باشد، یعنی حدود 25 روز پس از تلقیح گربه، ریلکسین به راحتی قابل تشخیص نیست.

استفاده از سونوگرافی برای تشخیص باردار بودن یا نبودن گربه امکان پذیر است، اما این روش می‌تواند کمی دشوار باشد زیرا باید گربه شما در طول سونوگرافی کاملاً ثابت باشد. می‌توان از یک گربه عکس برداری با اشعه ایکس کرد تا متوجه شد چند بچه گربه دارد. با این حال، اشعه ایکس در اوایل بارداری انجام نمی‌شود. اشعه ایکس باید در حدود 45 روز یا شش هفته بعد صورت ‌گیرد.

 

آزمایش بارداری از گربه


چگونه بفهمیم گربه به زودی بچه گربه‌هایش را به دنیا می‌آورد؟

زمانی که متوجه شدید گربه شما باردار است؛ باید برای زایمان بچه گربه‌ها آماده شوید و سلامت گربه خود را از نزدیک زیر نظر بگیرید. از کجا بفهمیم که حیوان آماده زایمان است؟ اگر گربه شما قبلاً این کار را نکرده است، شروع به ساختن مناطق لانه در اطراف خانه می‌کند. حیوان ممکن است یک یا چند مکان را انتخاب کند تا زمانی که در یک مکان ثابت شود. شما می‌توانید با تهیه جعبه‌ای در مکانی ساکت، پوشیده از پتوهایی با دهانه کناری، به حیوان کمک کنید.

اگر گربه از جعبه استفاده نکرد؛ ناراحت نشوید. حیوان جایی را انتخاب می‌کند که در آن احساس راحتی کند. هنگام بارداری، گربه شما بی‌قرار می‌شود و بیشتر صدا می‌کند؛ بنابراین مراقب میزان میو میو کردن حیوان باشید. گربه ممکن است یک روز قبل از زایمان اشتهای خود را به طور کامل از دست بدهد. برای حیوان آب و غذا تهیه کنید و آب اضافی در اطراف خانه داشته باشید. در نهایت، گربه شما ممکن است بیش از حد ناحیه تناسلی خود را تمیز کند.

 

از دست دادن اشتها گربه قبل از زایمان

 

چگونه برای زایمان یک گربه باردار آماده شویم؟

ممکن است در مورد چگونگی کمک به آماده سازی گربه خود برای تولد بچه گربه‌ها عصبی، هیجان زده یا گیج باشید. گربه‌ها از زمان پیدایش گونه‌هایشان، بچه گربه‌ها را در امنیت نسبی به دنیا می‌آورد، اما چند کار وجود دارند که می‌توانید برای اطمینان از زایمان آرام و آماده ‌سازی خود برای اتفاقاتی که در هفته‌های قبل از تولد رخ می‌دهند انجام دهید. اولاً، اگر می‌خواهید بفهمید که چه زمانی گربه شما در حال زایمان است، علائم را بررسی کنید.

اگر استرس دارید؛ گربه مادر آن را حس می‌کند. مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد؛ فقط آرام باشید. در طول دوران بارداری آنچه که می‌توان انتظار داشت در طول زایمان رخ دهد را مطالعه کنید تا هیچ جای سؤالی وجود نداشته باشد. توجه داشته باشید که مجبور نیستید از نظر فیزیکی به گربه خود کمک کنید تا بچه گربه‌هایش را به دنیا آورد، فقط یک قدم به عقب بردارید و نظارت کنید و مراقب علائمی باشید که حیوان با مشکل مواجه شده است.

یکی از مهم‌ترین آماده سازی‌ها برای گربه باردار شما، فراهم کردن یک جعبه یا وسایل لانه سازی است. احتمالاً متوجه خواهید شد که در اواخر بارداری، حیوان شروع به جستجو در مکان‌های آرام برای زایمان می‌کند. به گربه ملکه کمک کنید و چند روز قبل از زایمان حیوان را در یک اتاق ساکت، دور از کودکان و سایر حیوانات خانگی یک جعبه تو در تو قرار دهید. برای انجام این کار، یک جعبه مقوایی بزرگ تهیه کنید و یا آن را به پهلوی بچرخانید تا غار کوچکی تشکیل دهد یا یکی از طرفین را خم کنید تا به راحتی وارد شود.

جعبه را با حوله‌ها و پتوهای قدیمی (تمیز)، روزنامه یا به طور کلی هر چیزی نرم و جاذب که پس از دور انداختن آن، بدتان نمی‌آید پر کنید. آن را لایه لایه کنید تا ضخیم و نرم شود. به خاطر داشته باشید که گربه شما ممکن است واقعاً از آن استفاده نکند، اما اگر دسترسی او را به سایر نقاط احتمالی زایمان مانند کمدهای تاریک، کمد لباس یا کشوهای باز محدود کنید؛ ممکن است در نهایت از جعبه شما استفاده کند.

 

آماده کردن گربه برای زایمان

 

انتظار چند تا بچه گربه را باید داشته باشیم؟

اکثر مردم می‌دانند که گربه‌ها معمولاً بیش از یک بچه گربه به دنیا می‌آورند؛ اما شما باید بدانید که هنگام زایمان گربه‌تان چه تعداد بچه انتظار دارید تا مطمئن شوید که همه بچه‌ها به سلامت به دنیا آمده‌اند. به طور معمول، گربه‌ها بین چهار تا شش بچه گربه در بستر دارند و دامپزشک شما باید بتواند تعداد واقعی را با استفاده از سونوگرافی یا اشعه ایکس مدتها قبل از زایمان تأیید کند.

تعداد بچه گربه

 

کلام آخر

اگر به بارداری گربه خود مشکوک هستید؛ باید با دامپزشک مشورت کنید زیرا او می‌تواند بر اساس وضعیت سلامتی و سن گربه توصیه‌های مهمی به شما ارائه دهد. مهم است که در مورد علائم بارداری گربه، مدت بارداری و مراقبت‌های قبل و حین بارداری اطلاعات خود را کامل کنید.

از دامپزشک خود بخواهید برای گربه شما در دوران بارداری‌اش رژیم غذایی مناسب تجویز کنید. درنهایت، به گربه باردار خود عشق بورزید. حیوان خانگی شما احتمالاً در طول بارداری نیاز به محبت بیشتری دارد، بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا مطمئن شوید که ملکه شما راحت، سالم و شاد است.


آیا گربه من باردار است؟ این سوالی است که صاحبان گربه اغلب می‌پرسند. زمانی که گربه خود را عقیم نکردید و حیوان برای مدتی بدون نظارت است، احتمال اینکه گربه شما باردار باشد وجود دارد. اما چگونه میتوان مطمئن شد؟ با بررسی علائم بارداری گربه میتوانید احتمال بارداری را حدس بزنید. اما اگر موفق نشدید، به دامپزشک مراجعه کنید. در هر صورت، بارداری گربه شما یک اتفاق بسیار جالب خواهد بود، زیرا گربه مادر چندین بچه گربه زیبا به دنیا می‌آورد.

منابع:

 

۴
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید