۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

همه چیز در مورد آرایش و بهداشت گربه

گربه‌ها حیوانات خانگی محبت‌آمیز و بازیگوش هستند و زمانی که به نیازهای محیطی، بهداشتی و رفاهی آن‌ها رسیدگی می‌شود، بهترین رشد را خواهند داشت. گربه‌ها برای فعال بودن و تعامل با صاحب خود به آب تمیز، غذا و نظافت منظم نیاز دارند. شما باید بهداشت گربه خود را در اولویت قرار دهید زیرا هر جنبه‌ای از مسائل بهداشتی و آرایشی می‌توانند به سلامت و شادابی گربه کمک کنند. در این مقاله به طور مفصل در مورد شرایط بهداشتی گربه‌های خانگی صحبت می‌کنیم.
 

آیا گربه‌ها خود را تمیز می‌کنند؟

گربه حدود 50 درصد از روز خود را به رعایت بهداشت شخصی‌اش اختصاص می‌دهد. ابزار نظافت مورد علاقه گربه، زبان زبر و سمباده مانند این حیوان است. برای تمیز کردن خز بدن و همینطور چند جای دیگر از زبان استفاده می‌کنند. بافت خاردار زبان، آلودگی، سلول‌های مرده پوست و موهای شل را از بین می‌برد.
 
نظافت به از بین بردن کک‌ها و انگل‌های خارجی که ممکن است روی گربه شما وجود داشته باشند، کمک می‌کند اما مهم است که به یاد داشته باشید که نظافت به تنهایی، موجب تمیزی کامل گربه نمی‌شود. بیشتر گربه‌ها در تمیز و مرتب نگه داشتن خود بسیار خوب عمل می‌کنند اما گربه‌های دارای معلولیت یا گربه‌های مسن ممکن است برای بهداشت خود نیاز به کمک بیشتری داشته باشند.

در دنیای گربه‌ها، بهداشت شخصی از مادر به بچه گربه منتقل می‌شود و از سنین بسیار پایین، دوستان کوچک ما کار نظافت را عالی انجام می‌دهند. خیلی مفید خواهد بود که بچه گربه خود را به برس زدن از همان سنین کم عادت دهید، به خصوص اگر از نژاد مو بلند و کرکی است. یک برس بچه گربه بخرید و به آرامی دوست پشمالوی خود را مرتب کنید.

خز بچه گربه‌ها با رشد به سمت بزرگسالی تغییر می‌کند. برس زدن ملایم برای از بین بردن موهای مرده همیشه مفید است. ممکن است متوجه شوید که بچه گربه‌تان صورتش را با پنجه‌هایش پاک می‌کند. اکثر بچه گربه‌ها کاملاً قادرند هر گونه مواد غذایی یا کثیفی که روی صورتشان جمع شده است را بدون کمک پاک کنند. اگر کمی ژولیده‌تر از حد معمول به نظر می‌رسند، می‌توانید به آرامی صورت آن‌ها را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا مواد غذایی یا کثیفی تمیز شوند.

 

گربه با زبان خود را تمیز می کند


چگونه موهای گربه خود را شانه کنیم؟

برخی از گربه‌ها به مراقبت بیشتری نسبت به بقیه نیاز دارند، به خصوص نژادهای مو بلند! مسواک زدن یا شانه کردن منظم خز فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد و می‌تواند به ایجاد پیوند قوی‌تر بین شما و گربه کمک کند. شانه زدن ملایم می‌تواند از به وجود آمدن هر گونه گره ، جلوگیری کند.

بسیاری از گربه‌ها از آراسته شدن توسط صاحب خود لذت می‌برند اما دیگر گربه‌ها ممکن است این کار را تجاوز به حریم خصوصی خود بدانند.

همه گربه‌ها بلافاصله اجازه ناز کردن را نمی‌دهند، بنابراین برس کشیدن می‌تواند به تعامل بهتر شما با گربه کمک کند. برس کشیدن گربه‌های مو بلند می‌توانند چالش برانگیزتر باشند اما حوصله بخرج دهید. چند دقیقه در روز برای خوش فرم نگه داشتن موی بچه گربه کافی است، در حالی که دو یا سه جلسه نظافت هفتگی برای گربه‌سانان مو کوتاه کافی خواهد بود.

 

برس زدن موی گربه


بهترین راه برای حمام کردن گربه چیست؟

اکثر گربه‌ها و بچه گربه‌ها نیازی به حمام ندارند، اگرچه استثناهایی نیز وجود دارند. گربه‌های فضای باز ممکن است با ماجراجویی‌هایشان در گل و لای به خانه برگردند. اگر نگران هستید که چیزی برای پوست گربه شما مضر باشد، با دامپزشک خود مشورت کنید. گربه‌های مسن و بیمار نیز ممکن است برای تمیز نگه داشتن خود به کمک نیاز داشته باشند. 

اکثر صاحبان می‌دانند که گربه‌ها علاقه زیادی به آب ندارند و حمام کردن ممکن است بدترین کابوس حیوان خانگی شما باشد. حمام کردن می‌تواند هم برای شما و هم برای گربه یک موقعیت استرس‌زا باشد. اگر حمام کردن کاملاً ضروری نیست، اغلب بهتر است به برس زدن یا حمام نقطه‌ای با پارچه‌های مرطوب اکتفا کنید.

به یاد داشته باشید که گربه‌ها گاز می‌گیرند و چنگ می‌زنند. بیشتر گربه‌ها به طور مؤثری خود را اصلاح می‌کنند و بدترین کثیفی‌ها را پاک می‌کنند، بنابراین اگر حیوان خانگی شما حمام کامل را دوست ندارد، وحشت نکنید. یک محیط آرام و ساکت فراهم کنید و با شستن ملایم مناطق کثیف بدن گربه شروع کنید و اگر گربه شما نگران بود یا استرس داشت، حمام کردن را متوقف کنید. همیشه از شامپوهای مخصوص گربه یا حتی فقط آب گرم خالی استفاده کنید. بسیاری از شامپوها و صابون‌های انسانی حاوی موادی هستند که برای گربه سمی و مشکل آفرین است. 

حمام را به یک تجربه مثبت تبدیل کنید. برخی از گربه‌ها ممکن است از ناز کردن زیر چانه یا توجه دلسوزانه انسان لذت ببرند اما برخی دیگر ممکن است میان وعده‌های تشویقی را ترجیح دهند. آب مورد استفاده برای حمام کردن گربه هرگز نباید خیلی داغ باشد، همیشه دما را بررسی کنید. ممکن است استفاده از یک فنجان برای ریختن مقدار کمی آب روی نواحی کثیف آسان‌تر باشد، پس مراقب باشید که از ریختن مستقیم آب روی سر گربه‌ها خودداری کنید.
 
شامپو باید به آرامی روی بدن ماساژ داده شود و آبکشی گردد. بیشتر گربه‌ها به شما اجازه نمی‌دهند که بعد از حمام از سشوار استفاده کنید زیرا صدای آن برای گربه ترسناک است. اگر می‌خواهید از سشوار استفاده کنید، همیشه از حالت خنک آن استفاده نمایید. حوله‌ها اغلب گزینه بهتری برای گرم کردن و خشک کردن دوباره دوست پشمالوی شما هستند.

مطمئن شوید گربه شما محیط گرمی برای نشستن در هنگام خشک شدن دارد، به خصوص اگر جوان یا کوچک باشد. برخلاف انسان‌ها، گربه شما هر روز به حمام یا دوش نیازی ندارد. این کارها باید تا حد امکان به ندرت انجام شوند. میزان مناسب حمام کردن، یکبار در ماه تا یکبار در هر سه ماه است، و این میزان بستگی به نژاد گربه و میزان شیطنت گربه دارد. اجازه دهید گربه شما تمیز کردن را، خودش انجام دهد.

راه حل های موثر برای حمام کردن گربه


چگونه ناخن بچه گربه را کوتاه کنیم؟

ناخن بچه گربه تیز است و می‌تواند دردناک باشد. بچه گربه‌ها در جمع کردن پنجه‌های خود خیلی ماهر نیستند اما وقتی بزرگ شدند در این کار بسیار متبحر می‌شوند. اگر نگران این هستید که ناخن‌های آنها خیلی بلند یا خیلی تیز هستند، می‌توانید ناخن‌ها را کوتاه کنید اما این کار باید با دقت انجام شود. ناخن‌گیر گربه را می‌توان از بسیاری از فروشندگان وسائل حیوانات خانگی خریداری کنید. 

مهم است که فقط نوک ناخنها رو کوتاه کنید تا از آسیب به رگ‌های خونی که از مرکز عبور می‌کنند جلوگیری نمایید. قبل از اینکه بخواهید این کار را در خانه انجام دهید،مطمئن شوید که بچه گربه با ناخن گرفتن احساس راحتی می‌کند. اگر نگران کوتاه کردن ناخن‌های گربه‌تان هستید، با دامپزشک خود صحبت کنید تا به شما آموزش دهند.

 

به وسیله ناخن گیر ناخن های گربه را کوتاه کنید


چگونه خاک بستر گربه را تمیز کنم؟

تعویض مرتب خاک گربه بسیار مهم است. مدفوع گربه می‌تواند حاوی باکتری‌ها و انگل‌هایی باشد که می‌توانند باعث مشکلات سلامتی جدی برای گربه‌ها و سایر حیوانات خانگی و حتی انسان شوند. بسترهای مختلفی در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های حیوانات خانگی وجود دارند. بستری را انتخاب کنید که برای شما و گربه‌تان مفید باشد.

ممکن است متوجه شوید که گربه شما با بستر خود بد رفتاری می‌کند. بسیاری از گربه‌ها به یک بستر خاص علاقه دارند. اگر بستر گربه شما اغلب کثیف نمی‌شود، ممکن است متوجه شوید که آن‌ها اصلاً از آن استفاده نمی‌کنند! خاک بستر باید هر روز تمیز شود و حداقل هفته ای یکبار بصورت کامل تعویض شود و ظرف آن باید با آب گرم و مواد شوینده ایمن برای حیوانات خانگی، قبل از پر کردن مجدد تمیز شود. 

 

راهکار مناسب برای تمیز کردن خاک بستر گربه


مراقب بهداشت دهان و دندان گربه خود باشید

مانند انسان‌ها، گربه‌ها نیز می‌توانند از کمک‌هایی برای تمیز نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌های خود استفاده کنند! غذای خشک در مقایسه با غذای مرطوب می‌تواند در کاهش پلاک ایجاد شده روی دندان‌های گربه ما مفید باشد. معاینات منظم دندانپزشکی با دامپزشک برای شناسایی هر مشکلی عالی است و بیشتر گربه‌ها در زندگی خود به نوعی درمان دندانپزشکی نیاز دارند. اما برای کاهش آن چه کنیم؟ برای این منظور می‌توان از مسواک و خمیر دندان گربه استفاده کرد. 

خمیر دندان‌های مخصوص حیوانات خانگی را می‌توان از مراکز دامپزشکی یا فروشگاه‌های حیوانات خانگی خریداری کرد تا به شما کمک کند تا دندان‌های حیوانات خانگی خود را تمیز نگه دارید. متأسفانه بیشتر گربه‌ها (مگر اینکه از سنین پایین آموزش داده شوند) طرفدار مسواک زدن نیستند. برخی از خمیردندان‌ها را می‌توان به جای مسواک زدن به صورت ژل روی لثه‌ها و دندان‌ها استفاده کرد. باید توجه داشته باشید که به هیچ وجه از خمیر دندانهای انسانی برای مسواک زدن استفاده نکنید!

مراقبت های لازم برای بهداشت دهان و دندان گربه


راهنمای خرید خاک گربه

انتخاب خاک گربه براساس نیازهای گربه، جذب بو، جذب رطوبت، سهولت در تمیز کردن است. گربه‌ها اغلب به خاکی نرم نیاز دارند تا احساس آرامش بیشتری کنند. برخی از گربه‌ها به تعدادی از بسترهای خاص علاقه دارند و از موارد دیگر دوری می‌کنند. پس شما باید به ترجیحات گربه خود نیز توجه کنید. همچنین، دو نوع اصلی بستر گربه وجود دارد که از خاک رس تهیه می‌شود، اینها کلوخه‌ای و غیر کلوخه‌ای (گرانوله و غیر گرانوله) هستند. تفاوت اصلی بین بستر کلوخه‌ای با غیر کلوخه‌ای این است که وقتی با رطوبت تماس پیدا می‌کند، به هم متصل می‌شود. بستر کلوخه‌ای رطوبت بیشتری را جذب می‌کند. 

 

بهترین خاک گربه بازار کدام است؟

انتخاب بستر اشتباه می‌تواند مشکل بزرگی باشد. بستری که برای دوست پشمالوی شما مناسب نیست، ممکن است منجر به رفتار بد و مشکلات بهداشتی گربه شود. شما همچنین می‌خواهید بستری برای گربه تهیه کنید که تمیز کردن آن راحت باشد، هیچ جای خانه را کثیف نکند و باعث جذب بو و رطوبت شود. خاک درون جعبه را از نظر جنس، کیفیت، بافت (نرم و زبری و خصوصیات دیگر بررسی کنید. از بهترین خاک‌های گربه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
(برندها بچه ها فروش چک شود)
•    روشا اولترا کربن
•    روشا کربن
•    پی سی ال
•    کت واچ کربن
•    ژوانیت گلدن
•    پی سی ال رویال
•    روشا نرمال
•    گارفیلد    5
•    میوکت سوپر کلامپ کربن
•    پتوپیا
•    پی سی ال
•    ژوانیت کربن
•    کت واچ معمولی
•    میوکت سوپر کلامپ ساده
•    شاتوت دانه شکسته
•    شاتوت گرانول
•    بلوکت کربن
•    بلوکت گرانول
•    کت مت نرمال

انواع خاک گربه

 

انتخاب بهترین بستر گربه 

هر گربه نوع خاصی از بستر را ترجیح می‌دهد. اگر گربه خانگی دارید؛ توصیه می‌کنیم همیشه قبل از هر چیز به فکر انتخاب بهترین بستر برای گربه باشید. به عنوان مثال، گربه‌های مبتلا به عفونت دستگاه ادراری گاهی اوقات ممکن است ادرار خونی داشته باشند و تشخیص آن در گلوله‌های خاک رس راحت‌تر از بستر تیره رنگ باشد. اگر گربه‌ها جوان هستند و مشکل تنفسی یا آلرژی ندارند، انباشته کردن بسترهای خاک رس بدون عطر گزینه بسیار خوبی است.
 
اگر گربه شما به طور منظم از بستر استفاده می‌کند و به نظر می‌رسد با نوع فعلی بستر خود مشکلی ندارد، نباید آن را تغییر دهید. با این حال، شرایطی وجود دارند که باعث می‌شوند که شما به بستر دیگری فکر کنید. این شرایط عبارتند از:

 

  •  پذیرش یک گربه جدید بدون دانستن اینکه قبلاً با چه نوع خاکی راحت بوده است.
  •   آوردن گربه‌ای که قبلاً در فضای باز بود (به جای خانه).
  • گربه یک مشکل جدی با نوع بستر فعلی خود دارد.


بهترین راه برای تعیین بهترین بستر گربه، خرید چندین بستر و خاک است. این کار به گربه اجازه می‌دهد تا انتخاب خود را از بین تعدادی از بسترهای مختلف انجام دهد. ابتدا دو بستر را کنار هم بگذارید و ببینید گربه کدام را انتخاب می‌کند. سپس با انتخاب یکی، بستر دیگری نیز آماده کنید و آن را کنار قبلی بگذارید. این کار را بارها انجام دهید تا ببینید گربه شما کدام بستر را دوست دارد.

 

بهترین بستر گربه را انتخاب کنید

 

انواع شامپوی گربه

گربه‌ها هر روز خز خود را تمیز می‌کنند و مراقب مسائل بهداشتی خود هستند. اما گربه‌ها با وجود تمیزی، آب را دوست ندارند. بیزاری گربه‌ها از آب به ویژگی‌های پوشش آن‌ها مربوط می‌شود. لایه زیرین بدن گربه‌سانان از این حیوانات در برابر کاهش دما و گرمای بیش از حد محافظت می‌کند. هنگامی که حیوان خانگی خود را می‌شویید، گربه خیس می‌شود و محافظت طبیعی از بین می‌رود. 

همچنین روند حمام کردن برای گربه عجیب به نظر می‌رسد. بنابراین وقتی می‌بینید حیوان خانگی سعی در فرار دارد و از آب دوری می‌کند، تعجب نکنید. با این حال، در برخی موارد، گربه‌ها برای تمیزی نیاز به کمک بیشتری دارند و صاحب آن‌ها همچنان باید آن‌ها را حمام کند. در صورت برخی از بیماری‌های پوستی یا ظاهر شدن لکه‌های قرمز روی بدن گربه، ممکن است به حمام کردن نیاز باشد. 

مهم است که در دفعات شستن گربه خود افراط نکنید، در غیر این صورت این کار منجر به خشکی پوست و پاک شدن پوست از روغن‌های طبیعی می‌شود. گربه‌ها اغلب به شامپوی گربه نیاز دارند و نباید از شامپو انسانی برای آن‌ها استفاده کرد. نژادهای مو بلند قطعاً به محصولات حالت‌دهنده نیز نیاز خواهند داشت. در این مورد، محصولاتی که ترکیبی از خواص شستشو و مرطوب کنندگی هستند، بهترین گزینه خواهند بود. برای انتخاب شامپوی مناسب، باید با انواع شامپوی گربه آشنایی داشته باشید.

اگر گربه خود را حمام می‌کنید، مطمئن شوید که کاملاً خشک شده است. بهتر است حیوان خانگی خود را فقط در صورتی بشویید که کثیف باشد. اما، حتی در این شرایط می‌توانید از یک جلسه حمام کامل اجتناب کنید! کافی است ناحیه آلوده بدن را تمیز کرده و به حیوان خانگی خود اجازه دهید خود او بقیه بدنش را تمیز کند. 

برخی از صاحبان گربه معتقدند که دوره ریزش فصلی مو دلیلی برای حمام مکرر حیوان است. در طول این دوره ، لازم است موهای گربه را شانه کنید تا موهای شل شده بیفتند. این کار باعث می‌شود که گربه از خوردن مقدار زیادی موهای مرده جلوگیری کند و نیازی به حمام کردن نیست. نژادهای گربه‌های بی‌مو مانند اسفینکس را می‌توان هر 1 تا 2 هفته یک بار حمام کرد. شما باید شامپوی مناسب را انتخاب کنید تا به پوست لطیف گربه خود آسیبی وارد نکنید. 

 

ریزش موی حیوانات خانگی و علل مختلف آن

ریزش مو حیوانات خانگی می‌تواند ناشی از مشکلات مختلف به شرح زیر باشد:
• خارش پوست: هر چیزی که باعث خارش پوست شود، ممکن است باعث از بین رفتن خز شود. علل شایع خارش پوست در گربه‌ها شامل کک، آتوپی (بیماری پوستی آلرژیک) و آلرژی غذایی هستند.
• استرس: بسیاری از گربه‌ها وقتی تحت استرس هستند، دچار ریزش مو و طاسی می‌شوند. 
• درد: اگر قسمتی از بدن گربه درد داشته باشد، شاید آن ناحیه را بیش از حد معمول لیس بزند تا درد را تسکین دهد. این کار باعث ریزش بیشتر مو در این قسمت می‌شود.
• عفونت‌های پوستی: عفونت‌های باکتریایی، قارچی و انگلی پوست اغلب منجر به ریزش مو می‌شوند.
• بیماریهای هورمونی: برخی از بیماری‌های هورمونی مانند پرکاری تیروئید گاهی اوقات می‌توانند باعث ریزش مو شوند.
• زخمهای پوستی: اگر پوست و فولیکول‌های مو به شدت آسیب دیده و زخمی شده باشند، مثل انسان ممکن است بصورت دائمی در آن ناحیه مو رشد نکند.
• نژاد: گربه نژاد اسفینکس مو ندارد. نداشتن خز این گربه‌ها را در خطر مشکلاتی مانند آسیب دیدگی و آفتاب سوختگی قرار می‌دهد.
اگر علائم زیر را مشاهده کردید، به دامپزشک مراجعه کنید:
• زخم پوستی، دلمه یا لکه‌های تیره پوست
• پوست خشک و پوسته پوسته
• خارش پوستی
• از دست دادن سبیل
• بی‌حالی (بیش از حد معمول خوابیدن)

علت ریزش موی گربه خانگی شما


کلام آخر
برخلاف سگ‌ها، گربه‌ها زندگی خود را مستقل می‌گذرانند و از خود محافظت می‌کنند. اما وقتی گربه‌ای به خانه می‌آورید، هم راحتی گربه و هم راحتی شما در اولویت است. بدین معنا که باید اسباب سلامتی و بهداشتی گربه خود را تهیه کنید تا بتوانید تعامل سازنده و موثری با گربه خود داشته باشید. مسائل بهداشتی و آرایشی گربه اعم از انتخاب بستر مناسب، شامپو، حمام کردن، حفظ سلامت پوست و مو و سایر موارد، بسیار مهم هستند. همیشه بهترین کار این است که به نزد دامپزشک مجرب مراجعه کنید تا او به شما در مورد مسائل بهداشتی و آرایش گربه، توصیه های لازم را ارائه دهد.

منابع: 


 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید