۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

چرا پیش از انجام اعمال جراحی لازم است آزمایش خون از حیوان خانگی خود بگیریم؟

اگر سگ یا گربه شما نیاز به انجام عمل جراحی دارد و یا بنا به هر دلیل مثل زخم های وسیع که نیازمند بخیه زدن هستند ممکن است به بی هوشی نیاز داشته باشد؛ لازم است پیش از اعمال بی هوشی آزمایش کامل خون از حیوان خانگی شما اخذ شود. اما دلیل انجام این کار چیست؟!

اقدامات قبل از عمل جراحی حیوان خانگی

 

به طور کلی ما انسان ها نیز زمانی که برای انجام یک عمل جراحی به بیمارستان مراجعه می کنیم پیش از هر کار یک آزمایش کامل خون شامل آزمایش هماتولوژی (خون شناسی) و بیوشیمیایی خون ( به منظور بررسی ارگان های مختلف بدن ) خواهیم داد تا پزشک جراح و متخصص بیهوشی بتوانند میزان امنیت جراحی و ریسک بی هوشی را برای بدن شما بسنجند.

در دنیای حیوانات نیز درست همانند انسان ها لازم است برای حفظ سلامتی گربه و سگ، آزمایشات کامل پیش از انجام اعمال جراحی انجام گیرد تا حیوان خانگی شما بیهوشی بی خطری را پشت سر بگذارد.
 

اما آزمایش خون چه کمکی به کاهش خطر ریسک جراحی و بیهوشی میکند؟!

برای شروع جراحی لازم است حیوان شما تحت یک پیش بیهوشی یا همان بی حسی ابتدایی قرار گیرد و سپس برای انجام عمل جراحی نیازمند دوز بیشتری از دارو برای دریافت عمق کافی بیهوشی خواهد بود تا جراحی بدون درد و هوشیاری حیوان شما انجام گیرد. داروی بیهوشی برای آنکه در بدن حیوان شما به اجزای مناسب خود تجزیه شود و اثر بخشی خوبی داشته باشد باید توسط ارگان های مسئول متابولیسم دارو متابولیزه شود. به این معنا که برای ایجاد اثرات دارویی به اجزای اثربخش خود شکسته شود و در اختیار بدن قرار گیرد و در نهایت بدن در پاسخ به ورود دارو به جریان خون رفته رفته سعی می کند متابولیت های دارو که همان باقی مانده های حاصل از متابولیسم می باشد را از بدن دفع نماید و بدن را به شرایط هوشیاری باز گرداند.

در جریان مجموعه اتفاقاتی که برای شما به طور ساده شرح داده شد کبد و کلیه از جمله ارگانهایی هستند که مسئولیت متابولیسم و دفع دارو ها را بر عهده دارند و لازم است این ارگان ها در شرایط سلامت باشند تا یک بیهوشی بدون خطر سپری شود و بدن به طور طبیعی روند بی هوشی و هوشیاری مجدد را طی نماید. اگر هر کدام از این ارگانها توانایی کافی در انجام وظایف خود نداشته باشد ممکن است دارو اثربخشی خوبی نداشته باشد و در انتها نیز به خوبی از بدن پاکسازی و دفع نشود بنابراین ممکن است حیوان در بی هوشی طولانی مدت قرار بگیرد، ضربان قلب افت کند و در نهایت ممکن است منجر به مرگ شود.

 

گرفتن آزمایش خون کمک به اقدامات پزشکی برای حیوان خانگی می کند

 

پس پیش از شروع جراحی لازم است سلامت ارگان های بدن از طریق انجام آزمایش بیوشیمیایی بررسی شود تا به اطمینان بیشتری بی هوشی صورت بپذیرد.

عامل مهم دیگر میزان سلامت مغز استخوان حیوان در فراهم آوردن مجدد خون از دست رفته طی جراحی، میزان خون در گردش حیوان و عدم کم خونی، میزان پلاکت ها که سلول های خونی دخیل در ایجاد انعقاد هستند و به لخته شدن خون پس از اتمام جراحی و بهبود محل برش جراحی کمک می کنند، همگی مواردی هستند که در آزمایش CBC یا همان هماتولوژی مورد بررسی قرار می گیرد.

در صورتی که حیوان کم خون باشد و یا میزان طبیعی از گلبول های سفید برای مبارزه با آلودگی های احتمالی موضع جراحی را نداشته باشد، میزان پلاکت ها به حدی نباشد که بدن حیوان بتواند زخم ناشی از جراحی و محل برش را ترمیم کند؛ دامپزشک جراح از انجام جراحی منصرف خواهد شد تا درمان موارد گفته شده انجام گیرد و پس از رفع مشکلات خونی حیوان برای جراحی آماده خواهد شد.
 

بنابراین اگر حتی یک عقیم سازی ساده و یا بخیه زخم ناشی از یک جراحت که نیازمند بی هوشی عمیق و طولانی است را به دستان جراح می سپارید خوب است پیش از اعمال بی هوشی آزمایشات خون انجام شده باشند.
 

این نکته لازم به ذکر است که در تمامی دنیا انسان ها و حیواناتی هستند که علی رغم انجام کلیه آزمایشات پیش از جراحی و با وجود طبیعی بودن کلیه فاکتورهای خونی ، در اثر حساسیت به داروهای بی هوشی نمی توانند از اتاق جراحی زنده بیرون بیایند. با دانستن این نکته شما می دانید که برای جراحی لازم است فرم رضایت نامه ای که توسط مرکز درمانی در اختیار شما قرار میگیرد را امضا نمایید که یکی از مندرجات آن اطلاع رسانی در خصوص این مورد است که احتمال حساسیت به داروهای بی هوشی که یک موضوع فردی است ، قابل تشخیص توسط آزمایشات و تیم دامپزشکی مجموعه های درمانی نمی باشد و یکی از ریسک فاکتورهای جراحی محسوب می شود.
 

جهت دریافت مشاوره‌ی آنلاین از دامپزشک بر روی لینک زیر کلیک کنید.
 

مشاوره آنلاین دامپزشک

مشاوره عمومی آنلاین با دامپزشک

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید