۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

عقیم کردن گربه ها

عقیم‌سازی روشی برای جلوگیری از بچه‌دار شدن و تولید مثل است که در حیواناتی که می‌خواهند به سن بلوغ برسند، انجام می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی عقیم کردن گربه‌ها و شرایطی که باید بعد از آن داشته باشند صحبت کنیم.

برخلاف این‌که برخی می‌گویند عقیم‌سازی روشی غیراخلاقی برای حیوانات است اما بهتر است بدانید که برای حیوانات خانگی این کار ضروری و مفید است و به سلامت گربه کمک فراوانی می‌کند.

عقیم کردن با جراحی انجام می‌شود و به این صورت است که عضو جنسی را برمی‌دارند. در گربه‌های نر به صورت اخته کردن است و در گربه‌های ماده با برداشتن تخمدان انجام می‌شود. در این روش هر دو جنسیت به‌کلی قابلیت باروری خود را از دست می‌دهند. داشتن درد و حالات دیگر پس از جراحی طبیعی است. درد با دارو و مسکن کاهش داده می‌شود. در برخی از گربه‌ها پس از چند ساعت و در برخی پس از یک یا نهایتاً دو روز گربه به حالت عادی برمی‌گردد و سرپا می‌شود.

عقیم سازی جلوگیری از تولید مثل گربه می گردد

چه سنی برای عقیم کردن مناسب است؟

گربه‌ها معمولاً از پنج ماهگی به بلوغ می‌رسند و باید حواس‌تان باشد که به موقع عمل عقیم کردن را انجام دهید تا مبادا گربه‌تان ناخواسته باردار شود. عقیم‌سازی باید قبل از رسیدن به سن بلوغ یعنی چهار ماهگی انجام شود.

ممکن است بعضی از افراد بگویند خب اگر گربه‌مان در خانه تنها باشد و با گربه‌های دیگر ارتباطی نداشته باشد پس نیازی هم به عقیم کرد نیست، خیر این عقیده اشتباه است؛ ممکن است بارداری صورت نگیرد ولی به‌هرحال علائم بلوغ بروز می‌کند.

در گربه‌های نر، عقیم کردن خطر ابتلا به ویروس‌های مربوط به نقص ایمنی را کاهش می‌دهد. روش انتقال این ویروس از طریق بزاق دهان است و در حیواناتی که باهم درگیر شده و همدیگر را زخمی می‌کنند اتفاق می‌افتد. اگر گربه‌ی نری که داخل خانه است را عقیم نکنید رفتارهایی مانند فرار و پرخاشگری را از خود نشان می‌دهد و شاید حتی نتوانید راحت او را نوازش کنید. همچنین عقیم کردن خلق و خوی گربه را آرام می‌کند و بر  تربیت گربه اثرگذار است. گربه‌های نر اگر سن بلوغ‌شان بگذرد و عقیم نشوند، همه‌جا را با ادرار خود نشانه‌گذاری می‌کنند و آن موقع است که باید مدام تمام خانه را تمیز کنید.

اگر گربه‌های ماده را به موقع عقیم کنید، خطر ابتلا به سرطان سینه و همین‌‌طور عفونت رحم را کاهش دهید. میل به جفت‌گیری در گربه‌های ماده‌ای که عقیم نشده‌اند بسیار زیاد است و همین‌ امر می‌تواند گربه‌های نر زیادی را به سمت خانه‌تان جذب کند.

عقیم سازی سگ و گربه

مزایا و معایب عقیم سازی حیوانات

مزایای این کار عبارتند از: کاهش عفونت‌های ادراری، کاهش سر و صدا کردن (میو میو کردن)، جلوگیری از بارداری‌های متعدد، کاهش سرطان دستگاه تناسلی، افزایش طول عمر گربه‌های خانگی، کاهش بیش فعالی، آرام شدن گربه، کاهش مشکلات تنفسی، کاهش رفتارهای خوارضایی

البته عقیم کردن معایبی هم دارد که شامل به‌هم‌ریختگی ساعات خواب و بیداری، افزایش وزن و چاقی بیش از حد، کم کاری برخی غدد مانند تیروئید، افزایش میزان ابتلا به سرطان کبد، درصورت انجام زودتر از سه ماهگی منجربه بی‌اختیاری در ادرار کردن می‌شود، خونریزی و درد در محل

مزایا عقیم سازی در گربه ها

قبل از عقیم کردن چه کارهایی باید انجام دهیم؟

حواس‌تان باشد که حتماً داروی بیهوشی باید روی گربه‌تان تست شود تا واکنش بدن گربه را بدانید. به اندازه‌ی یک نیم روز از عصر روز قبل از جراحی نباید به گربه‌تان غذا دهید و به نوعی باید ناشتا باشد اما خوردن آب ممانعتی ندارد. موهای قسمتی که قرار است جراحی شود توسط خود دامپزشک تراشیده می‌شود و نیازی نیست شما کاری انجام دهید.

برای خرید غذای گربه عقیم شده روی لینک زیر کلیک کنید:

غذا برای گربه عقیم شده

 

بعد از عقیم کردن چه کارهایی باید انجام دهیم؟

بعد از جراحی عقیم کردن به‌طورحتم گربه‌ی شما حال چندان خوبی نخواهد داشت و بهتر است که حتماً حواس‌تان به حال روحی و جسم این کوچولوهای پشمالو باشد. در این زمان هم به تغذیه و نگهداری مناسب نیاز دارند و هم به محبت از سمت شما. برای جلوگیری از عفونت محل زخم حتماً با مشورت پزشک باید از آنتی بیوتیک استفاده کنید. بعد از عقیم‌سازی تغذیه‌ی گربه باید کنترل شود چرا که اگر حجم زیادی غذا مصرف کند خیلی زود چاق می‌شود که چاقی هم مشکلات خودش را به دنبال دارد. بعد از این کار گربه یا کلاً حیوانی که عقیم می‌شود باید از گردنبندی به نام الیزابت استفاده کند تا نه خودش و نه محل جراحی شده را لیس نزند.

مراقبت های بعد از عمل عقیم سازی گربه ها

بعد از جراحی می‌توانید گربه‌تان را به خانه ببرید ولی بهبودی کامل بین یک هفته تا ده روز طول خواهد کشید. استفاده از ماده‌ی بیهوشی در این عمل جراحی می‌تواند باعث شود گربه‌تان تامدتی در راه رفتن تعادل نداشته باشد و حتی پرخاشگر شود. باید محیطی آرام و بدون سر و صدا را برای گربه‌تان فراهم کنید. داشتن حالت تهوع از دیگر نشانه‌های استفاده از ماده‌ی بیهوشی است. بعد از این‌که اثر ماده‌ی بیهوشی ازبین رفت و گربه‌تان به هوش آمد، مقدار کمی آب و غذا به او بدهید و اگر حالت تهوع نداشت می‌توانید مدتی بعد بازهم به او غذا بدهید اما اگر حالت تهوع داشت تا روز بعد صبر کنید تا این احساسش ازبین برود و بتواند راحت غذا بخورد. این نکته را هم بدانید که در این حالت بهتر است از غذای جدید استفاده نکنید و غذایی که به آن عادت داشته است را به او بدهید. احساس تشنگی بیش از حد بعد از جراحی طبیعی است اما به یک باره به او آب ندهید، کمی آب در اختیارش بذارید تا تشنگی‌اش برطرف شود. تا ده روز گربه‌تان را از خانه بیرون نبرید و هر روز چک کنید که جای زخم حاصل از جراحی، خونریزی و قرمزی ناجور نداشته باشد.

 

گردنبند سگ و گربه الیزابت کروز نیناپت سایز 2

۴
از ۵
۲۲ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید