۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

چطور گربه را تربیت کنیم؟

گاهی افراد یک توله سگ را به خانه می‌آورند، چون فکر می‌کنند آموزش توله سگ نسبت به گربه راحت‌تر است. درواقع، اکثر مردم هرگز به تربیت گربه فکر نمی‌کنند زیرا این تصور را دارند که گربه‌ها مستقل و گوشه گیر هستند. اما این فکر به هیچ عنوان درست نیست! و گربه‌ها نیز می‌توانند تحت آموزش اصولی و صحیح، حیوانی شاد و وفادار باشند.

در این مقاله، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه تربیت گربه می‌تواند این حیوان پشمالوی زیبا و بسیار بازیگوش را به یک عضو خانوادگی دوست‌داشتنی تبدیل کند.

 

آشنایی با رفتار گربه‌ها

 

آشنایی با زبان بدن گربه‌ها

مانند انسان‌ها، زبان بدن گربه روش غیرکلامی گربه برای برقراری ارتباط و ابراز احساس او است. گربه‌­های خانگی از گربه وحشی آفریقایی تکامل یافته و گونه‌ای است که لزوماً نمی‌خواهد زمانی که می‌ترسد یا درد دارد، مشکل خود را بروز دهد زیرا انجام این کار به طور بالقوه باعث می‌شود به هدف آسان‌تری برای شکارچیان یا گربه‌های دیگر تبدیل شود. به همین دلیل، گربه شما اغلب سعی می‌کند احساسات خود را پنهان کند.

گربه‌ها با استفاده از ترکیبی از صداها و زبان بدن به ما می‌گویند که چه احساسی دارند. گربه‌ها از گوش‌ها، چشم‌ها، صداها، حالت دم‌شان تا نحوه پنهان کردن خود پشت موانع، سیگنال‌هایی را به سمت ارسال شما می‌کنند. درک زبان بدن گربه به شما کمک می‌کند نیازهای گربه خود را بهتر بشناسید و ببیند چطور می‌توانید تعامل خود را با آن‌ها تقویت کنید.

 

 

علل گاز گرفتن گربه‌ها

گربه‌ها به بازی روزانه نیاز دارند که شامل گرفتن، پریدن و فرو بردن دندان‌های خود در وسائل است. به همین دلیل، حرکتی مانند راه رفتن افراد در خانه، غریزه گربه را تحریک می‌کند و می‌تواند باعث شود گربه به مچ پای فرد حمله کند. به طور کلی، گربه‌ها وقتی بچه هستند، مهارت‌های شکار خود را تقویت می‌کنند. این مهارت‌ها شامل حرکاتی مانند پریدن، گاز گرفتن گربه و چنگ زدن هستند.

برای تمرین این مهارت‌ها، یک بچه گربه به چیزی برای گاز گرفتن نیاز دارد و این چیز نباید دست شما باشد! در حالی که گاز یک بچه گربه ممکن است باعث خونریزی نشود اما دندان‌هایش بزرگ‌تر و آرواره‌هایش قوی‌تر می‌شوند. اگر گربه‌ها یاد نگیرند که گاز گرفتن افراد در حین بازی کردن نامناسب است، طبیعی خواهد بود که به عنوان یک گربه بالغ به گاز گرفتن ادامه دهند.

در حالی که گربه‌ها نمی‌توانند به شما بگویند که دندان درد دارند یا کمرشان درد می‌کند، بنابراین گاز گرفتن آنها می‌تواند راهی برای اطلاع رسانی به شما از وجود یک مشکل پزشکی باشد. گربه‌ها وقتی درد زیادی دارند، گاز می‌گیرند. اگر گربه شما به طور ناگهانی شروع به گاز گرفتن شما کرد، او را نزد دامپزشک ببرید.

 

 

لزوم استفاده از اسکرچر برای گربه‌ها

از فواید اسکرچر گربه این است که گربه از آن برای خراشیدن استفاده می‌کند. اسکرچر برای بچه گربه‌های پرانرژی مفید است زیرا آنها را فعال نگه می‌دارد. این وسیله مشکلات رفتاری گربه را کاهش دهد. حتی اگر اسکرچر نداشته باشند، گربه‌ها عاشق خراشیدن هستند. این بدان معناست که آنها چیز دیگری مانند مبلمان را برای چنگ زدن پیدا خواهند کرد.
 

خرید اسکرچر گربه راهی برای حفظ سلامت مبلمان خانه است. با این حال، تصور نکنید که نصب اسکرچر باعث می‌شود گربه شما مبلمان‌تان را خراش ندهد! شما باید او را فریب دهید تا به جای مبل از اسکرچر استفاده کند. قرار دادن یک خوراکی در بالای اسکچر می‌تواند به اصلاح این مشکل رفتاری گربه کمک کند.
 

خراش دادن در واقع برای سلامت گربه شما ضروری است. نه تنها چنگال‌های آنها را در فرم مناسبی نگه می‌دارد بلکه راه عالی برای ورزش کردن جهت کاهش استرس است. گربه سالم گربه‌ای است که بدون نگرانی چیزی را خراش دهد. اگر چندین گربه دارید، آنها تمایل دارند به دلیل علاقه دوجانبه در محل خراشیدن گرد هم بیایند. در نهایت، اسکرچر راهی عالی برای حفظ سلامتی و شادی گربه است.

 

استفاده از اسکرچر برای گربه‌ها

 

 

علل ادرار کردن خارج از ظرف خاک در گربه‌ها چیست؟

اگر گربه شما به جای ظرف مخصوصش روی فرش، مبلمان یا ملافه ادرار می‌کند، باید علت مشکل را جستجو کنید. در ادامه به برخی از دلایل رایج ادرار گربه خارج از ظرف خاک اشاره می‌کنیم:

تعیین قلمرو

اولین قدم تشخیص این است که آیا این مشکل ادراری گربه است یا اینکه گربه شما برای علامت گذاری قلمرو خود، ادرارش را در جاهای مختلف اسپری می‌کند. علامت گذاری قلمرو می‌تواند در گربه‌ها رخ دهد البته این عمل بیشتر در گربه­های نر رخ میدهد. اگر تشخیص دادید که گربه شما علامت‌ گذاری می‌کند، باید یاد بگیرید که چگونه این رفتار را متوقف کنید.

مسائل پزشکی

مشکلات پزشکی می‌توانند دلیل ادرار کردن گربه شما در خارج از ظرف باشند. یک عامل احتمالی عفونت ادراری است اما همچنین می‌تواند بیماری کلیوی، دیابت یا هر چیز دیگری باشد. تغییر در احساس گربه می‌تواند رفتار او را به شدت تغییر دهد و محل ادرار او نیز از این امر مستثنی نیست. بهترین راه برای ارزیابی وجود مشکلات پزشکی این است که گربه خود را نزد دامپزشک ببرید تا چند آزمایش خون و ادرار انجام دهد.

کیفیت ظرف خاک

کیفیت خاک بستر به جز بیماری‌ها، علت اصلی ادرار کردن خارج از ظرف است. ظرف خاکی که به طور منظم تمیز نمی‌شود، به خصوص در خانواده چند گربه‌ای، می‌تواند گربه را از ادرار کردن در ظرف خود منصرف کند. گربه شما ممکن است در عوض مکان دلپذیرتری را انتخاب کند. توصیه می‌کنیم هر روز ظرف خاک گربه خود را تمیز کنید، به خصوص اگر چند گربه دارید. همچنین، ظرف خاک را در جایی مناسب قرار دهید که گربه بتواند دسترسی راحتی به آن داشته باشد.

 

 

گربه با حرکات دمش چه چیزی به ما می‌خواهد بگوید؟

حرکات دم گربه شما می‌تواند به شما بگوید که در سرش چه می‌گذرد. دم‌ها شاخص خوبی برای خلق و خوی گربه‌ها هستند. در زیر به شما کمک می‌کنیم تا معنی حرکت دم گربه را درک کنید:

موقعیت دم: بالا

هنگامی که گربه شما دم خود را در بالا نگه می‌دارد و در قلمرو خود حرکت می‌کند، او در واقع ابراز اطمینان و رضایت می‌کند. دمی که مستقیماً به سمت بالاست، نشانگر خوشبختی و تمایل به دوستی است.

 

معنی دم بالا در گربه‌ها

موقعیت دم: منحنی مانند یک علامت سوال

اگر متوجه انحنای دم گربه خود شدید، باید با گربه خود بازی کنید. این وضعیت دم اغلب نشان دهنده خلق و خوی بازیگوش گربه است که نشان می‌دهد او آماده شیطنت کردن و سرگرم شدن است.

موقعیت دم: پایین

دمی که مستقیماً به سمت پایین قرار گرفته است، می‌تواند نشانه استرس یا پرخاشگری باشد. دم پایین یک خلق و خوی بسیار جدی است. با این حال، توجه داشته باشید که برخی از نژادها مانند گربه پرشین‌، بدون دلیل خاصی تمایل دارند دم خود را پایین نگه دارند.

موقعیت دم: جمع شده

دم خمیده در زیر بدن و لای پاها نشانه ترس یا تسلیم است. به این معنا که چیزی گربه شما را عصبی کرده است.

 

معنی دم جمع‌شده در گربه

موقعیت دم: پف کرده

دم پف کرده نشان دهنده گربه‌ای است که به شدت آشفته، استرس گرفته یا ترسیده است که سعی می‌کند برای دفع خطر بزرگتر به نظر برسد. در این مواقع معمولاً موهای ناحیه کمر هم به سمت بالا راست میشوند.

موقعیت دم: حرکت شلاقی

دمی که به سرعت به جلو و عقب به حالت شلاقی حرکت می‌کند، هم نشان دهنده ترس و هم پرخاشگری است. این رفتار را یک هشدار در نظر بگیرید و از گربه دوری کنید.

موقعیت دم: حرکت چرخشی

دمی که به آرامی از این طرف به طرف دیگر می‌چرخد، ​​معمولاً به این معنی است که گربه شما روی یک شی متمرکز شده است.

موقعیت دم: دور یک گربه دیگر پیچیده شده است

دمی که دور یک گربه دیگر پیچیده شده مانند این است که شما دست خود را دور یک شخص دیگر قرار دهید و حالت احساس دوستی را می‌رساند.

 

دو گربه تنیده بهم

 

 

عقیم کردن گربه‌ها

عقیم کردن گربه ماده در سن مناسب خطر ابتلا به مشکلات رحم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و خطر ابتلا به سرطان تخمدان را از بین می‌برد. از آنجایی که برداشتن تخمدان‌ها سطح هورمون‌هایی که باعث رشد تومورهای سرطانی می‌شوند را کاهش می‌دهد، عقیم‌ سازی خطر ابتلا به سرطان پستان را نیز در گربه می‌کاهد.
 

به خاطر داشته باشید که بیماری‌های دیگری نیز در اثر رفتار طبیعی گربه هنگام جفت گیری ایجاد می‌شوند. طبق گفته بیمارستان‌های VCA ، لوسمی گربه و ایدز گربه (FeLV و FIV) دو بیماری هستند که از طریق گاز گرفتن گربه‌های آلوده به گربه‌های دیگر منتقل خواهند شد (این بیماری‌ها با ایدز و لوسمی انسانی متفاوت هستند و نمی‌توانند از گربه به انسان منتقل شوند). با عقیم سازی گربه­ها و کاهش میل گربه خود به جنگیدن بر سر جفت و قلمرو، احتمال ابتلای او به این بیماری‌های صعب العلاج را نیز کاهش خواهید داد.
 

گربه‌های نر عقیم نشده، توسط هورمون‌ها برای جفت گیری و دفاع از قلمرو خود در برابر متجاوزان هدایت می‌شوند. بنابراین، دو یا چند گربه نر عقیم نشده در یک خانواده می‌توانند دردسرهای زیادی ایجاد کنند. دعواها شروع می‌شوند، به خصوص اگر یک گربه ماده در نزدیکی آنها باشد. با عقیم کردن گربه‌های نر، غرایز تهاجمی آنها را کاهش خواهید داد. همچنین گربه نر عقیم نشده از آنجا که همیشه تحت تأثیر هورمونهای جنسی است، هوشمندانه­ترین و خلاقانه­ترین روشهای فرار از خانه و رسیدن به ماده را طراحی میکند، که این امر میتواند خطرات فراوانی برای او به همراه داشته باشد.
 

وقتی گربه‌ ماده به عمل جنسی تحریک فحل میشود (به دوره جنسی حیوانات دوره فحلی گفته میشود) می‌شود، هم هورمون‌ها و هم غریزه‌هایش او را ترغیب می‌کنند که جفتی پیدا کند. اگر او تنها گربه شما باشد، هر بار که در را باز می‌کنید سعی می‌کند فرار کند. به یاد داشته باشید که نرها نیز توسط هورمون‌ها و غریزه جفت گیری هدایت می‌شوند و به همین دلیل تمام تلاش‌شان را کرده تا فرار کنند. نر و ماده هر دو در معرض خطر مجروح شدن در فضای باز هستند زیرا از جاده‌ها و بزرگراه‌ها عبور می‌کنند تا جفت گیری کنند. با عقیم کردن به موقع و اصولی گربه‌تان، این هوس سرگردانی را کاهش می‌دهید.
 

گربه‌های نر ادرار خود را روی سطوح عمودی می‌پاشند تا قلمرو خود را مشخص کنند. در حالی که بوی تند ادرار یک گربه عقیم نشده به سایر نرها هشدار می‌دهد که رئیس دیگری در این نزدیکی هست از قلمرو خود دفع می‌کند. این کار همچنین به ماده‌ها می‌گوید که منتظر فرصت برای جفت گیری با آن‌هاست. عقیم کردن گربه میل به پاشیدن ادرار را کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد. اگر هم این کار را انجام دهد، بوی ادرارش بسیار ملایم‌تر می‌شود.

 

چرا گربه ام صبح خیلی زود من را از خواب بیدار می‌کند؟

یکی از شایع‌ترین دلایل گرسنگی است. متأسفانه، یکی از اولین کارهایی که یک فرد خواب آلود انجام می‌دهد، این است که به گربه خود غذا می‌دهد. این به رفتار او پاداش می‌دهد و باعث می‌شود گربه آن را تکرار کند. برای رسیدگی به این مشکل، مطمئن شوید که گربه شما در طول روز به اندازه کافی غذا می‌خورد.

می‌توانید درست قبل از رفتن به رختخواب به گربه خود یک وعده غذایی یا یک میان وعده رضایت بخش بدهید. اگر معمولاً صبح‌ها به گربه خود غذا می‌دهید، باید مطمئن شوید که گربه شما زمان بیدار شدن از خواب را با زمان صبحانه یکی به حساب نیاورد. بین زمانی که از رختخواب بیرون می‌آیید و زمانی که به بچه گربه صبحانه می‌دهید، فاصله بگذارید (حداقل نیم ساعت).

برای حفظ یک برنامه معمول، ساعات غذا خوردن، زمان بازی و هر نوع فعالیتی را برنامه ریزی کنید. داشتن یک برنامه معمول به گربه شما کمک می‌کند تا سر ساعت احساس گرسنگی کند و سر ساعت نیز به خوب برود. همچنین، تنوع را در زمان‌های بازی کردن گربه خود را حفظ کنید تا انرژی خود را به خوبی تخلیه کند. یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب با گربه خود بازی نکنید.

 

 

Cat nip یا علف گربه چیست و کاربرد آن چیست؟

Nepeta Cataria، که به عنوان Catnip معروف است، نوعی گیاه دارویی است که به خانواده نعناع تعلق دارد. این گیاه بومی اروپا، آسیای مرکزی، خاورمیانه و مناطقی از چین است. این گیاه از خانواده نعناع است و دارای چندین ویژگی مشترک با نعناع‌هایی است که اکثر ما با آن آشنا هستیم. این گیاه برگ‌های سبزکوچکی تولید می‌کند که دارای لبه‌های دندانه داری هستند. گل‌های این گیاه از اواخر بهار تا پاییز شکوفا می‌شوند.

ماده موثره این گیاه اسانسی به نام «نپتالاکتون» است. هنگامی که گربه شما با Cat nip بازی می‌کند، اسانس وارد بینی یا دهانش می‌شود و قسمتی از مغز به نام آمیگدال را تحریک می‌کند. این اسانس باعث می‌شود که گربه شما از نظر احساسی از خود واکنش نشان دهد. علاوه بر آمیگدال، غده هیپوفیز، مسئول تنظیم هورمون است. این گیاه در نهایت باعث آرامش گربه شما می‌شود. برای گربه‌هایی که پرخاشگر و افسرده هستند، این گیاه میتواند مؤثر باشد. این گیاه معجزه می‌کند.

 

استفاده از کتنیپ برای گربه

 

 

آشنا کردن دو گربه با هم

اگر در خانه بیش از یک گربه دارید، ممکن است از خود پرسیده باشید که آیا آنها واقعاً یکدیگر را دوست دارند یا تحمل همدیگر را ندارند! گربه‌ها معمولاً موجوداتی منفرد هستند و ترجیح می‌دهند تنها باشند اما گاهی اوقات می‌توانند با یک دوست پشمالوی دیگر پیوند خاصی برقرار کنند. برای اینکه بتوانید دو گربه را با یکدیگر آشنا کنید، کارهای زیر را انجام دهید:

  • تعیین زمان بندی مشترک در وعده‌های غذایی اما با ظروف جداگانه

  • قلمرو جداگانه و مرحله جداسازی اجباری برای حفظ قلمرو

  • جابجایی محل خواب و سایر وسایل دو گربه با یکدیگر

  • آشنایی دو گربه از راه دور یا نزدیک در قفس و یا به صورت محافظت شده

  • بررسی رفتار دو گربه نسبت به یکدیگر

 

 

نکات مهم انتخاب اسم برای حیوان خانگی

در حالی که شما آزادید هر نامی که دوست دارید را برای گربه خود انتخاب کنید، ممکن است نام‌هایی وجود داشته باشند که مناسب نباشند. از آنها اجتناب کنید. ما نمی‌دانیم که آیا نام‌های خاص برای گربه‌ها مضر هستند یا خیر. به عنوان مثال، ما نمی‌دانیم که آیا نامی که به یک گربه می‌گذاریم، بر درک ما از او و نحوه رفتارمان با گربه تأثیر می‌گذارد یا خیر.

با این حال، ما پیشنهاد می‌کنیم که به گربه‌تان یک نام بد ندهید. بسیار معمول است که گربه‌های خود را برای اسامی انسانی ساده مانند لوسی، لئو، نازی، حنا، پنجول، زبل، شازده و غیره صدا بزنید. اما مهم است با گربه خود با صدایی دوستانه صحبت کنید، آنها به صدای شما پاسخ می‌دهند و سپس صداهای خود را یاد می‌گیرند. هرچه بیشتر نام گربه خود را به زبان بیاورید، او احساس همدلی بیشتر نسبت به شما خواهد داشت. نکته بعدی در انتخاب اسم این است که نامی را انتخاب کنید که از لحاظ آوایی شبیه کلمات دستوری نباشد تا گربه شما دچار سردرگمی نشود. برای مثال نامی شبیه (لیا) خیلی شبیه کلمه (بیا) است بنابراین گربه ممکن است تفاوت این دو را از هم تشخیص ندهد.

 

 

با وجود سگ یا گربه چگونه خانه تمیزی داشته باشیم؟

با وجود یک حیوان خانگی پشمالو باید دائماً جاروبرقی بکشید. علاوه بر موهای سگ و گربه، خاک، برگ‌ها و دیگر زباله‌ها روی پنجه‌ها و خزشان نیز وارد خانه می‌شود زیرا آنها دوست دارند در حیاط بچرخند. پس جاروبرقی رباتی می‌تواند کمک زیادی به شما کند. اطراف کاسه غذای حیوانات خانگی همیشه کثیف است، پس همیشه این نواحی را تمیز کنید.

قرار دادن یک سینی لبه‌دار زیر ظروف غذا راه خوبی برای تمیز نگه داشتن فضای اطراف ظروف است. شستن پنجه‌های گربه در روزهایی که هوا نامساعد است، یکی از راه‌های جلوگیری از ورود کثیفی به خانه است. در نهایت، برای اینکه موهای گربه شما در اطراف نریزید، بهترین کار شانه کردن مرتب و روزانه آ‌‌ن‌هاست.

 

آیا کودکان در ارتباط با حیوانات خانگی ایمن هستند؟

بیشتر گربه‌ها بچه‌های کوچک را دوست دارند اما همیشه باید محتاط باشید و از تنها گذاشتن بچه‌ها با حیوانات خانگی خودداری کنید. حتی اگر گربه شما بسیار مهربان به نظر برسد و عاشق دست زدن به کودک باشد، اما این کار شاید کودک را اذیت کند. برخی از کودکان به گربه‌ها حساسیت دارند و ممکن است پس از دست زدن به آنها عطسه کنند. هم‌چنین برخی از انگل‌های رایج گربه‌ها و سگ‌ها می‌توانند به انسان منتقل شوند. مطمئن شوید فرزندان شما پس از بازی با گربه دست‌های خود را بشوید.
 

توکسوپلاسموز در اثر عفونت با انگل توکسوپلاسما گوندی ایجاد می‌شود. توکسوپلاسموز هم در گربه‌ها و هم در انسان‌ها بسیار شایع است و تنها در صورتی نگران کننده است که باردار هستید یا شرایطی دارید که ایمنی شما ضعیف است. را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شما و فرزندانتان بعید است که یک انگل یا بیماری مضر را از گربه خود بگیرید. همیشه جای خراش‌ها و گاز گربه را به طور کامل بشویید و اگر احساس ناخوشایندی کردید و یا محل زخم دچار عفونت شد یا خراش و گاز عفونی شدند، به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

هر زمان که گربه شما یاد می‌گیرد که بر اساس رفتار شما، کاری را کم و بیش انجام دهد، در واقع به او آموزش می‌دهید. تربیت گربه همچنین دارای امتیازاتی است که به شما این فرصت را می‌دهد تا با گربه خود به شیوه‌ای مثبت و سازنده تعامل داشته باشید. تربیت درست پیوند شما با او را تقویت می‌کند و باعث می‌شود هر دو از کنار هم بودن احساس لذت کنید. اگر در مورد آموزش گربه خود اطلاعاتی ندارید و می‌خواهید دانش خود را گسترش دهید، به دامپزشک مراجعه کنید.

مشاوره آنلاین رفتارشناسی گربه

منابع:

 

 

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید