۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

علل گاز گرفتن گربه ها

حیوانات سلاح های دفاعی برای مبارزه دارند. دندان ها و ناخن ها از جمله وسایل دفاعی است که حیوانات برای دفاع از خود استفاده می کنند. اما گربه های خانگی ممکن است به دلایلی دیگر نیز به گاز گرفتن دست شما و یا اشیاء بپردازند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:
 

1- گاز گرفتن حین بازی:

گربه ها به طور معمول در خانواده های پر جمعیت بزرگ می شوند. به این معنا که به طور میانگین هر گربه ماده طی بارداری بین 3-6 بچه به دنیا می آورد بنابراین هر بچه گربه دوره کودکی خود را در میان سایر خواهر و برادرهای خود خواهد گذراند. یکی از بازی هایی که بچه گربه ها را برای زندگی در دنیای جدی تر آماده می کند، جنگ و نزاع و کشتی گرفتن خواهد بود که در طی آن نحوه صحیح استفاده از پنجه ها و دندانها را خواهند آموخت ولی به حریف تمرینی که خود آسیب نخواهند زد چراکه همه آنها از یک خانواده هستند و در طی بازی میزان فشار دندان های خود را به نحوی تنظیم می کنند که آسیبی به همبازی خود وارد نکنند.

در محیط خانه و زمانی که بچه گربه به جای هم بازی شدن با خواهر و برادرهای خود با افراد خانواده شما که همگی انسان هستند بازی می کند مطمئنا نیازمند صرف نیروی بیشتر برای مقابله با حملات انسان ها طی بازی خواهد بود. لذا ممکن است در صورتی که شما به عنوان سرپرست او در بازی خشونت به خرج دهید و سعی نکنید نیروی دست خود را حین بازی به حداقل برسانید ممکن است بدون آنکه خودتان بخواهید گربه تان را مجبور به استفاده از دندانها کنید. چراکه او سعی می کند حین بازی از خود دفاع نماید و چون نمی تواند بر شما غلبه کند از اسلحه های جدی تر خود یعنی دندان ها استفاده خواهد کرد.

 

بنابراین در صورتی که بچه گربه ای را به سرپرستی گرفته اید لازم است از بازی های خشونت آمیز اجتناب کنید و تا جایی که می توانید در بازی کردن لطافت داشته باشید تا از گاز گرفتن های مکرر گربه جلوگیری به عمل آورید. هم‌چنین برای تربیت صحیح گربه، به اندازه کافی وقت بگذارید.
 

چرا گربه ها در حین بازی دست شما را گاز می گیرند

2- رشد دندان ها:

اولین دندان هایی که در دهان بچه گربه شما شروع به رشد می کنند دندان های شیری هستند که تا 6 ماهگی به طور تدریجی با دندان های دائمی جایگزین خواهند شد. همانطور که بچه های ما انسان ها در طی دورانی که دندان هایشان در حال جایگزینی می باشد در ناحیه لثه خود احساس خارش دارند؛ بچه های گربه ها نیز در طی دوره رشد دندان های اصلی احساس خارش در ناحیه لثه دارند و سعی می کنند با گاز گرفتن اشیاء سخت، پارچه و یا دست شما به خروج دندان از لثه کمک کنند. بنابراین در طی دوره رشد دندان ها این گاز گرفتن ها می تواند طبیعی باشد. اما شما به عنوان سرپرست یک بچه گربه در حال رشد لازم است برای پاسخگویی به این نیاز او از اسباب بازی های دندانی که برای این دوره طراحی شده اند استفاده کنید و دست خود و سایر اشیاء را با اسباب بازی مذکور جایگزین نمایید تا گربه شما به گاز گرفتن شما عادت نکند.

3- درد:

اگر گربه شما در ناحیه ای از بدن خود احساس درد و ناراحتی داشته باشد و شما سعی کنید ناحیه را مورد لمس یا فشار قرار دهید ممکن است در پاسخ با گاز گرفته شدن توسط او مواجه شوید. این یک امر طبیعی است که گربه در مقابل درد واکنش نشان دهد و بخواهد عاملی که باعث درد شده است را از خود دور کند. در صورتی که گربه شما به طور کلی کلافه و عصبی به نظر می رسد و از پریدن و جست و خیز کردن و بازی کردن اجتناب میکند ممکن است درد در ناحیه ای از بدن خود داشته باشد که شما متوجه آن نشده باشید. بنابراین موضوع را با یک دامپزشک در میان بگذارید.

4- خشونت:

اگر گربه شما در سن رشد دندان ها نمی باشد و گاز گرفتن یک عادت قدیمی دوران کودکی او نمی باشد؛ ممکن است به دلایل مختلف گربه شما دچار خشونت شده باشد.

درد ، خشنونت ، رشد دندان می تواند علت گاز گرفتن گربه باشد

خشونت در گربه ها ممکن است در مقابل افراد و یا سایر گربه ها و حیوانات دیده شود و علل مختلفی دارد.

به عنوان مثال اگر گربه شما اجتماعی نیست و علاقه ای به برقراری ارتباط با سایر افراد و یا گربه ها ندارد و حال گربه جدیدی به محیط شما اضافه شده است و یا افراد و مهمان های بسیاری که برای گربه شما نا آشنا هستند به محیط زندگی او رفت و آمد می کنند؛ ممکن است گربه شما اعتراض خود به شرایط را با بروز خشونت نشان دهد و یکی از نمودهای بروز خشونت حمله و گاز گرفتن سرپرست و یا گربه تازه وارد خواهد بود.

به طور کلی در بحث رفتارشناسی می بایست علت مشکلات روحی و عصبی ایجاد شده برای گربه ریشه یابی شود و بر اساس تاریخچه و مشکل او راه حل درمانی توسط یک رفتار درمانگر پیشنهاد گردد.
 

برای مشاوره‌ی رفتارشناسی آنلاین با دامپزشک روی لینک زیر کلیک کنید.
 

مشاوره آنلاین دامپزشکی

 

 

۵
از ۵
۱۵ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید