۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

۶ مشکل سلامتی که در بچه گربه ها باید مراقب باشیم؟

تبریک می گویم که بچه گربه جدیدی را به خانه آورده‌اید. هنوز هم ممکن است کمی عصبی باشید. از این گذشته ، برخی بیماری ها در حیوانات خانگی جدید - به خصوص بچه گربه ها - شایع است. بنابراین ما در زیر شش بیماری شایع میان بچه گربه‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. فقط به یاد داشته باشید که اگر بچه گربه خود را با یک رژیم غذایی سالم  تغذیه کنید، احتمال ابتلا به این بیماری ها کم می‌شود. غذای خوب به سیستم ایمنی بدن او در روزهای ابتدایی کمک زیادی می‌کند. شما می‌توانید از طریق دامپزشک آنلاین اپلیکیشن پت آباد، در زمینه تغذیه مناسب گربه خانگی خود مشاوره دریافت نمایید.

 

مشکلات سلامتی رایج در بچه گربه‌ها

 

  • عفونت های تنفسی فوقانی

دکتر تونی جانسون استادیار بالینی ، اورژانس و مراقبت‌های ویژه دامپزشکی می‌گوید: عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی در گربه، مانند ویروس تبخال گربه سانان، قاتل بچه گربه ها هستند؛ به خصوص اگر گربه‌ها فقط چند هفته داشته باشند. عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی در گربه‌ها معمولاً توسط باکتری‌ها یا ویروس‌ها ایجاد می‌شوند، که با عطسه یا بازدم گربه های دیگر می تواند منتقل گردد.

علائم: عطسه علامت اصلی عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی در گربه‌ها است، گرچه گاهی اوقات بچه گربه‌ها از چشم‌لخهای خود ترشحات مایل به زرد و آبریزش بینی دارند. اگر بچه گربه شما در تنفس مشکل دارد یا از غذا خوردن امتناع می کند ، وضعیت جدی تر است.

درمان: بچه گربه خود را نزد دامپزشک ببرید. دکتر جانسون می گوید: "اگر او در حال خوردن و آشامیدن است و احساس راحتی می‌کند و نفس می‌کشد، احتمالاً می‌تواند تا روز بعد صبر کند‌، اما در غیر این صورت ویزیت اضطراری بهترین گزینه است." وی اضافه می کند به خصوص در عفونت‌های ویروسی از آنجا که هیچ داروی ضد ویروسی موثری وجود ندارد‌، درمان بسیار دشوارتر از عفونت‌های باکتریایی است و لازم است با درمان‌های حمایتی به گربه کمک کرد تا دوره درمان را طی نماید.

زمان بهبودی: پس از پنج تا هفت روز‌، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی در گربه‌ها خفیف‌تر می‌شوند. با این حال دوره درمان برای بخری طولانی‌تر می‌شوند و ویروس تبخال گربه سانان حتی می‌تواند در بدن گربه شما خاموش باقی بماند و اما دوباره ظاهر می‌شود و باعث ایجاد عفونت تنفسی فوقانی دیگری در طول زندگی او می‌شود.

 

مشکلات سلامتی در گربه ها


 

  • Feline Distemper

بیماری پنلکوپنی گربه سانان (panleukopenia) بیماری ویروسی شایع و بسیار ناخوشایند است که می تواند کشنده باشد. این ویروس به تمامی رده‌های گلبول‌های سفید حمله می‌کند و ایمنی را به شدت تضعیف می نماید. اما خوشبختانه واکسن های محافظت کننده از گربه‌ها در مقابل این ویروس کشنده در دسترس هستند و به طور معمول تزریق می‌شوند. این بیماری از طریق مدفوع و دهان منتقل شده و حتی فقط یک ذره میکروسکوپی مدفوع آلوده می‌تواند آن را منتقل کند. بنابراین لازم است که ظرف آب، غذا و همچنین ظرف خاک گربه بیمار از سایر گربه‌های سالم جدا شود و گربه‌ی بیمار قرنطینه گردد.

علائم: بچه گربه‌های مبتلا به این بیماری معمولا استفراغ‌، کم اشتهایی، اسهال شدید و خلط دارند.

درمان: بچه گربه‌هایی که ازاین بیماری رنج می‌برند باید در بیمارستان بستری و ایزوله شوند تا احتمال انتقال این ویروس به سایر بچه گربه‌ها و گربه‌های بالغ غیر واکسینه کاهش یابد. دامپزشکان معمولاً برای جلوگیری از عفونت های ثانویه مایعات زیاد به همراه آنتی بیوتیک تزریقی تجویز می کنند. در بچه گربه های مبتلا به پنلکوپنی در صورتی که سریعا علائم بیماری توسط سرپرست گربه شناسایی و به دامپزشک مراجعه شود درصد خوبی از بهبودی را نشان می‌دهند.


 

  • کرم روده

کرم روده در گربه‌ها انواع مختلفی دارد که تمام آنها ناخوشایند هستند و می‌توانند خطرناک باشند. به عنوان مثال کرم های گرد، کرم های قلاب دار و کرم های شلاقی می‌توانند در روده بچه گربه شما فرو رفته و باعث اسهال (گاهی اوقات به همراه خون)، کاهش وزن و عدم رشد شوند.

 

کرم روده چه علائمی در گربه شما ایجاد می کند

بچه گربه ها از طریق خوردن تخم‌های کرم از طریق مواد آلوده یا قرار گرفتن در معرض مدفوع گربه دیگر که حامل انگل است، بیمار می‌شوند. انسان نیز می‌تواند با خوردن میوه یا سبزیجاتی که در تماس با خاک آلوده بوده و قبل از خوردن غذا به طور کامل شسته نشده است، به انگل (به عنوان مثال لارو احشایی مهاجر) مبتلا شود.

علائم: کاهش وزن و اسهال

درمان: به طور مرتب بچه گربه خود را با نظارت دامپزشک انگل تراپی کنید و این کار را می‌توان از حدود سه هفتگی با مصرف محدود برخی از ضدانگل‌ها علیه کرم‌های گرد شروع کرد. دکتر جانسون می گوید، محصولات زیادی برای درمان های کرم زدایی گربه وجود دارد. قرص های ضد انگل بدون نسخه پزشک هم موجود است اما دامپزشک بهترین و موثرترین شیوه را بر اساس وزن و سن گربه برای شما پیشنهاد می دهد. علاوه بر این در برخی موارد لازم است که دامپزشک یک نمونه مدفوع را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص کند بچه گربه شما چه نوع انگلی دارد ، زیرا داروهای خاص ممکن است برای انواع خاصی از انگل ها  مناسب تر باشند.

زمان بهبودی: تا دو هفته خطر عفونت مجدد وجود دارد. درمان های ضد انگل بر فرم بالغ انگل اثر گذارند و بر تخم انگل ها بی اثرند، بنابراین لازم است دو هفته پس از دریافت اولین ضد انگل درمان مجدد تکرار شود تا کرم های از تخم بیرون آمده نیز از بین بروند و پس از آن می توانید براساس جداول درمان ضدانگلی که در شناسنامه یا اپلیکیشن پت آباد آورده شده است به درمان گربه خود بپردازید.


 

  • کوکسیدیا

این انگل روده‌ای از طریق مدفوع و دهان منتقل می‌شود. متأسفانه هیچ واکسنی برای محافظت در برابر کوکسیدیا در گربه‌ها وجود ندارد ، اما خبر خوب این است که به طور کلی یک بیماری شایع نیست.

علائم: اسهال و گاهی کم آبی و کم اشتهایی

(تنها راه برای اطمینان از اینکه بچه گربه شما کوکسیدیا دارد، انجام معاینات و آزمایش کشت مدفوع است.)

درمان: داروهایی وجود دارند که دامپزشک شما در این مورد تجویز می کند تا علایم بیماری را کنترل کند.

زمان بهبودی: حدود یک هفته پس از شروع درمان، اگرچه برخی از دامپزشکان ممکن است گربه ها را تا 3 هفته درمان کنند و در صورت مثبت بودن تجزیه و تحلیل نمونه جدید مدفوع برای کوکسیدیا، درمان را مجدد تکرار کنند.


 

  • کک و کنه

کک بسیار شایع است و درمان آن آسان است. بچه گربه شما می تواند کک را از محیط اطراف بگیرد. کک و کنه قابل مشاهده هستند ، حتی گاه می توانید آن ها را در خاک بستر به صورت لکه های سیاه که شبیه فلفل هستند، مشاهده کنید. بهتر است از کشتن کک و کنه با دست خودداری نمایید و کک و کنه جدا شده را با الکل از بین ببرید. هنگامی که کک و کنه را له می کنید ، از آنجایی که از خون هضم شده گربه شما در سیستم گوارش آن ها وجود دارد ، نقطه ای قرمز دیده می شود. شما می توانید کک و کنه را لابه لای  پوشش و موی بچه گربه خود پیدا کنید.

کک ها ریزتر هستند و به سرعت در حال حرکت و جهش میان پوشش مویی گربه، مشاهده می شوند اما کنه ها درشت تر بوده و معمولا در نواحی با موهای کم تراکم تر مثل پشت و داخل لاله گوش و زیر بغل قابل مشاهده هستند.

 

کک و کنه چه طوری در گربه ایجاد می شود

در صورت مشاهده کک و کنه در گربه، از جدا کردن آن خودداری نمایید و پیش از هر گونه اقدام جهت جداسازی انگل با دامپزشک مشورت نمایید. دراین شرایط می توانید از طریق اپلیکیشن پت آباد جهت برقراری ارتباط مستقیم با دامپزشک بهره ببرید.

علائم: خارش و ریزش مو برای گربه های مبتلا به کک معمولاً بیش از حد معمول است.

درمان: داروهای موضعی بدون نسخه برای درمان گربه های مبتلا به کک و کنه وجود دارد. مراقب باشید هرگز از داروهای سگ برای بچه گربه خود استفاده نکنید ، زیرا ممکن است کشنده باشد و باعث تشنج گربه شما شود. همچنین ، دستورالعمل های برچسب داروی کک را به دقت بخوانید و آنها را دقیق دنبال کنید. به عنوان مثال ، برچسب نشان می دهد که یک بچه گربه می تواند چه دوزی از محصول را استفاده کند.

زمان بهبودی: 24 ساعت.


 

  • جرب گوش

مایت یا جرب گوش در گربه ها به همان روش کک منتقل می شود. آنها میکروسکوپی و سفید هستند و اگر خیلی دقیق بنگرید می توانید آنها را ببینید اما اندازه آنها به اندازه نصف یک دانه نمک است. همچنین ممکن است یک پودر سفید و خیلی ریز در گوش بچه گربه خود مشاهده کنید که همان خون هضم شده مایت ها است.

درمان جرب گوش گربه

علائم: بچه گربه هایی که دارای جرب گوش هستند گوش های خود را می خوارند و سر خود را تکان می دهند. اگر بیش از حد سر خود را تکان دهند ، می توانند رگ خونی را پاره کنند ، که بسیار دردناک خواهد بود.

درمان: دامپزشک پس از معاینه گوش و تشخیص عارضه می تواند قطره گوش مناسب تجویز نماید و بسته به میزان آلودگی یک تا دو هفته بعد درمان تکرار شود.

زمان بهبودی: یک تا دو هفته.

 

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید