۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

کرم روده در گربه‌ها

کرم روده در گربه‌ها به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند که منجر بی‌حالی، کاهش وزن و اثرات مضر دیگر در این حیوانات خانگی خواهد شد. عملاً غیرممکن است که از آلوده شدن گربه خود به انواع کرم روده جلوگیری کنید زیرا این کرم‌ها بسیار شایع هستند و اکثر گربه‌ها را آلوده می‌کنند.

کرم‌های روده می‌توانند انسان‌ها را آلوده کنند بنابراین کنترل عفونت در گربه جهت درمان حیوان و جلوگیری از گسترش بیماری در انسان بسیار مهم است. مراقبت از گربه ها در برابر کرم‌ها روندی آسانی دارد. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با شناخت انواع کرم روده و علائم آلوده شدن حیوان به این انگل‌ها، اقدامات لازم را انجام دهید.

 

کرم روده در گربه ‌

 

کرم روده گربه چیست؟

یکی از انواع بیماری‌های گربه، کرم روده است. کرم‌ها شایع‌ترین انگل‌های روده‌ای هستند که در گربه‌ها یافت می‌شوند. این کرم‌ها می‌توانند گربه‌های بالغ و بچه گربه‌ها را آلوده کنند. رایج‌ترین کرم‌هایی که گربه‌ها را مبتلا می‌کنند؛ کرم‌های گرد، کرم‌های نواری و کرم‌های شلاقی هستند. این کرم‌ها برای گربه‌ها مضر هستند و باید به سرعت درمان شوند.

این‌که کرم‌ها چگونه وارد بدن گربه ها می‌شوند؛ بستگی به نوع کرم  و محیط زندگی حیوان دارد. کرم ممکن است با بلعیدن مستقیم تخم این موجودات یا خوردن حیوان دیگری که به کرم یا تخم‌های آن آلوده شده است وارد بدن گربه شود. در هر صورت، شما به عنوان صاحب گربه باید نوع کرم و علائم آن را بشناسید تا فوراً به نزد دامپزشک بروید.

 

کرم روده در گربه


انواع کرم روده در گربه ها

هشت نوع مختلف کرم روده‌ای وجود دارند که می‌توانند گربه شما را آلوده کنند. دو نوع رایج این کرم‌ها، کرم‌های گرد و نواری هستند. کرم‌های قلابدار نسبت به دو نوع دیگر کمتر رایج هستند. اگر گربه درمان نشود؛ همه انواع کرم روده خطر جدی برای سلامتی گربه شما خواهند داشت.
 

انواع کرم روده در گربه

 

1- کرم‌های گرد (Roundworms)

دو نوع کرم گرد وجود دارند که شامل توکسوکارا کتی و توکساسکاریس لئونین هستند. این انگل‌های طویل و دراز در روده تغذیه می‌کنند. تخم‌های آنها در مدفوع گربه یا شیر مادر دفع می‌شوند. گربه‌ها ممکن است توسط مادر، خاک آلوده یا مصرف گوشت و طعمه آلوده (یعنی موش‌ها و پرندگان) که تخم کرم را خورده‌اند؛ آلوده شوند. لارو توکسوکارا کتی از طریق مدفوع گربه دفع می‌شود اما می‌تواند از طریق شیر مادر نیز از مادر به بچه گربه منتقل شود.

هنگامی که گربه شیرده به کرم گرد آلوده می‌شود؛ برخی از لاروهای کرم گرد می‌توانند در بافت خاصی از بدن به صورت خفته و پنهان باقی بمانند. این موضوع هیچ آسیبی به گربه نمی‌رساند اما پس از زایمان، لاروها به غده پستانی مهاجرت می‌کنند و از طریق شیر مادر به بچه گربه منتقل می‌شوند.

این امر باعث می‌شود که بچه گربه‌ها از بدو تولد در معرض ابتلا به کرم گرد باشند. تخم‌های کرم گرد میکروسکوپی هستند؛ بنابراین در معاینه مدفوع گربه، عفونت مشهود نیست.

 

کرم روده گرد در گربه


علائم گربه مبتلا به کرم‌های گرد عبارت است از:

  • کاهش وزن
  • بی‌حالی
  • اسهال
  • استفراغ
  • موی زخیم و خشن
  • معده متورم (به ویژه در بچه گربه‌ها قابل توجه است)

توجه: اگر گربه شما هر یک از این علائم را در خود نشان داد، حیوان را نزد دامپزشک ببرید.
 

2- کرم‌های نواری (Tapeworm)

کرم‌های نواری در روده‌های کوچک حیوان زندگی می‌کنند. این کرم‌ها روی دیواره روده گربه می‌چسبند و مواد مغذی را هنگام هضم غذا جذب می‌کنند. کرم‌های نواری به صورت نوارهای بلند، مسطح و متشکل از بخش‌های زیادی هستند. این کرم وقتی دفع می‌شود؛ مانند دانه‌های برنج به نظر می‌رسد. این کرم‌ها را می‌توان در مدفوع گربه یا اطراف مقعد مشاهده کرد.

کرم‌های نواری برای تکمیل چرخه زندگی خود به یک میزبان واسط نیاز دارند تا تخم‌های خود را وارد بدن میزبان کنند. سپس گربه‌ها با مصرف میزبان واسط آلوده می‌شوند. میزبان‌های واسط شامل کک و جوندگان هستند. به همین دلیل، اگر تشخیص داده شود که گربه شما مبتلا به کک است؛ احتمالاً به برنامه درمانی نیاز خواهد داشت. علاوه بر این، اگر گربه شما جوندگان را شکار کند و بخورد، 10 درصد به درمان نیاز دارد.

 

کرم‌های نواری گربه

 

علائم گربه مبتلا به کرم‌های نواری عبارت است از:

  • اسهال
  • بی‌حالی
  • اسکوتینگ (کشیدن باسن روی زمین)
  • کاهش وزن در عین افزایش اشتها
  • لیسیدن بیش از حد مقعد

مانند انواع کرم‌های دیگر، گربه می‌تواند با مصرف غذا، خاک و مدفوع به کرم‌های نواری آلوده شود. با این حال، رایج‌ترین راه ابتلا به کرم‌های نواری، خوردن کک یا تخم کک در زمان نظافت است. پیگیری از کک بسیار مهم است زیرا یک کک میتواند گربه شما را با کرم نواری آلوده کند.


3- کرم‌های قلابدار (Hookworms)

این انگل‌های مکنده خون 5 تا 16 میلی‌متر طول دارند و در روده کوچک زندگی می‌کنند. به دلیل افزایش جمعیت روباه‌ها که بسیاری از آنها ناقل هستند، عفونت از طریق این کرم‌ها به طور فزاینده‌ای رایج می‌شود. تخم‌ها در مدفوع روباه در خاک رسوب می‌کنند. در آنجا تخم‌ها بیرون می‌آیند و ممکن است به پنجه‌های گربه بچسبند.

علائم کرم‌های قلابدار مشابه کرم گرد است و با مدفوع تیره، اسهال و کم‌خونی همراه است. بیشتر عفونت‌ها تهدید کننده زندگی نیستند اما می‌توانند باعث کاهش خون در بچه گربه‌های مبتلا به عفونت شدید شوند. حیوانات خانگی می‌توانند با خوردن لاروها در هنگام نظافت مبتلا شوند. لارو کرم قلابدار هم‌چنین می‌تواند به پوست نفوذ کند.

 

کرم‌های قلابدار در گربه

 

علائم کرم روده در گربه ها

ما تمام علائم کرم روده در گربه‌ها را در ادامه فهرست کرده‌ایم تا شما را نسبت به پیامدهای آن آگاه کنیم:
 

1- کاهش وزن و انبساط معده

گربه‌هایی که کرم دارند؛ اغلب اشتهای خوبی دارند، اما ممکن است متوجه شوید که با وجود خوردن مقدار معمولی غذا، وزن خود را از دست می‌دهند. اگر گربه شما به هر دلیلی در حال کاهش وزن است، وقت آن رسیده که به سراغ دامپزشک بروید.


2- زخیم شدن خز حیوان

یکی دیگر از علائم کرم‌ها در گربه ها تغییر در وضعیت خز آنها است. خز آنها ممکن است زخیم و خشن شود و درخشندگی معمول خود را نداشته باشد. این امر به خصوص اگر همراه با انبساط معده باشد، یکی از علائم کرم‌ها است.


3- آثار قابل مشاهده کرم‌ها

ممکن است متوجه شوید که کرم‌ها یا قسمت‌هایی از آن‌ها در مدفوع گربه شما قابل مشاهده هستند. آن‌ها هم‌چنین ممکن است در اطراف مقعد یا احتمالاً در بستر آن‌ها قابل مشاهده باشند. کرم‌ها می‌توانند اندازه‌های مختلفی داشته باشند. رایج‌ترین کرم، کرم گرد است و می‌تواند تا 10 سانتی متر رشد کند (اگرچه بعید است که یکی به این بزرگی را ببینید). کرم‌ها معمولا سفید هستند. مراقب کرم‌ها یا بخش‌هایی از بدنشان باشید. بخش‌های کرم نواری مانند دانه‌های کوچک سفید به نظر می‌رسند.


4- رفتار غیر معمول گربه

هر نوع رفتار غیرعادی در گربه شما نیاز به بررسی بیشتر دارد، اما دو چیز وجود دارند که ممکن است نشان دهنده وجود کرم باشند:

  •  بی حالی: گربه‌های دارای کرم اغلب بی‌حال هستند. آنها ممکن است کمبود انرژی داشته باشند یا به نظر می‌رسد علاقه کمتری به چیزهایی که معمولا آنها را هیجان زده می‌کند، دارند.
  • کشیدن خود در امتداد فرش: این یک علامت قوی کرم روده در گربه است. هنگامی که گربه‌ها باسن خود را روی فرش می‌کشند، ممکن است به این دلیل باشد که کرم‌ها آنها را تحریک می‌کنند.

 

علائم کرم روده در گربه

 
تشخیص کرم روده در گربه ها

به غیر از کرم‌های نواری، تشخیص اینکه آیا گربه شما کرم روده دارد یا خیر دشوار است. حیوان خانگی ممکن است مبتلا به کرم باشد بدون اینکه علائم واضحی از بیماری را در خود نشان دهد. معمولاً فقط علائم جزئی قابل مشاهده هستند. این علائم می‌توانند در مدفوع گربه دیده شوند و حیوانات دیگر را آلوده کنند.

اگر شک دارید که گربه شما کرم دارد، حیوان را به نزد دامپزشک ببرید. اگر کرمی را روی بدن یا نزدیک به گربه خود دیدید، کرم را در دستمال کاغذی بپیچید و با خود به نزد دامپزشک ببرید. این کار به دامپزشک جهت تشخیص سریع نوع کار کمک شایانی می‌کند. برای تأیید تشخیص، دامپزشک احتمالاً نمونه مدفوع گربه شما را زیر میکروسکوپ با انجام آزمایش شناورسازی مدفوع یا آزمایش خون بررسی می‌کند.

 

تشخیص کرم روده در گربه

 

درمان کرم روده در گربه ها

بسیاری از محصولات پزشکی و داروهای کرم‌ کُش در بازار موجود هستند که می‌توانند به عنوان درمان‌های ترکیبی، برای کنترل کرم‌ها و کک‌ها یا درمان‌های جداگانه ارائه شوند. این درمان‌ها را می‌توان به صورت قرص، شربت، پودر، درمان موضعی یا تزریق توسط دامپزشک استفاده کرد.

شما می‌توانید درمان‌های ضروری را از پت ‌آباد به صورت فیزیکی یا اینترنتی خریداری کنید. با دامپزشک در مورد بهترین و مؤثرترین درمان برای حیوان خانگی خود صحبت کنید. از سن 6 هفتگی، بچه گربه‌ها باید هر ماه و سپس از 6 ماهگی باید هر سه ماه یک‌بار درمان پیشگیرانه را دریافت کنند. گربه‌های بالغ را می‌توان هر 2 تا 6 ماه یکبار تحت درمان قرار داد.

 

مشاوره عمومی آنلاین با دامپزشک

پیشگیری کرم روده در گربه ها

به یاد داشته باشید که پیشگیری از کرم گربه بهتر از درمان آن است. گربه شما باید به طور مرتب کرم زدایی شود تا از آلوده شدنش جلوگیری شود. توصیه‌های دامپزشک خود را انجام دهید تا مناسب‌ترین روش پیشگیری را برای گربه خود بیابید. گربه شما هم‌چنین ممکن است با قورت دادن یک کک به کرم مبتلا شود زیرا برخی از کک‌ها ممکن است حامل کرم باشند. به همین دلیل، پیشگیری از کک نیز مهم است.

شما باید رختخواب گربه خود را با آب داغ بشورید و هر پتو یا ملحفه دیگری که ممکن است لمس کرده باشد را کاملاً تمیز کنید. فرش‌ها را می‌توان با بخار تمیز کرد تا تخم‌های باقی‌مانده را از بین ببرد. کفپوش خانه را می‌توانید با یک پاک کننده آنتی باکتریال یا یک محلول سفید کننده ملایم تمیز کنید تا از کشته شدن تخم‌ها مطمئن شوید.

باید سینی خاک گربه خود را کاملاً پاک کرده و آن را با آب گرم و صابون تمیز کنید. هم‌چنین می‌توانید آب جوش را در هر قسمتی از فضای بیرون که ممکن است گربه مدفوع کرده باشد، برای از بین بردن تخم‌ها بریزید. علاوه بر آن هنگام باغبانی از دستکش استفاده کنید و مطمئن شوید که جعبه‌های شن و ماسه در صورت عدم استفاده با نایلون پوشانده شده‌اند. هنگامی که کودکان در بیرون از خانه بازی می‌کنند، از آنها بخواهید در صورت تماس با خاک یا علف آلوده دست‌های خود را بشویند.

 

پیشگیری از کرم روده در گربه


کرم ‌زدایی از گربه‌های مبتلا به کرم روده

کرم ‌زدایی گربه‌ها ساده است زیرا اکنون درمان‌های مختلفی مانند مایعات، خمیرها، گرانول‌ها و قرص‌های خوش‌ خوراک در دسترس هستند. ساده‌ترین روش را برای کرم‌زدایی گربه‌تان می‌توانید انتخاب کنید. دستورالعمل‌های روی بسته را به طور کامل بخوانید و به دستورالعمل توصیه شده برای محصول انتخابی خود پایبند باشید.

از آنجایی که کرم‌های گرد در بچه گربه‌ها بسیار رایج هستند؛ شروع درمان از سنین پایین ضروری است. توصیه می‌شود که بچه گربه‌ها از سن 2 تا 8 هفتگی هر دو هفته یکبار، سپس تا 6 ماهگی هر ماه و بعد از آن یک تا 3 ماه یکبار درمان شوند.

بچه گربه‌ها فقط در صورتی نیاز به درمان کرم نواری دارند که کک هم داشته باشند. گربه‌های بالغ باید هر 1 تا 3 ماه یکبار با محصولی درمان شوند که هم در برابر کرم‌های گرد و هم در برابر کرم‌های نواری موثر است.
 

درمان کرم روده در گربه

ابتلا انسان به کرم روده گربه ها

کرم‌های گرد گربه می‌توانند سلامت انسان را به خطر بیندازند. تماس با مدفوع گربه یا خاک آلوده می‌تواند منجر به عفونت انسان شود. کودکان نباید در جایی بازی کنند که گربه‌ها مدفوع خود را دفع می‌کنند. چاله‌های شن و ماسه  باید در زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود پوشیده شوند تا از دفع مدفوع گربه‌ها در آن‌ها جلوگیری شود.

 

ابتلا انسان به کرم روده گربه


 

مبتلا شدن گربه به کرم روده ساده است و پیروی از یک برنامه معمولی کرم‌زدایی گربه نه تنها به سالم ماندن گربه شما کمک می‌کند بلکه به جلوگیری از عفونت‌های انسانی نیز یاری می‌رساند.

کلام آخر

گربه‌ها معمولاً می‌توانند به دو نوع کرم روده مبتلا شوند که شامل کرم نواری و کرم گرد هستند. اگر حیوان درمان نشود؛ کرم‌ها مشکلاتی برای گربه شما ایجاد می‌کنند. کرم‌ها برای بچه گربه‌ها بسیار خطرناک‌تر هستند؛ به همین دلیل مهم است که به طور منظم گربه خود را نزد دامپزشک ببرید.

هم‌چنین مهم است که علائم گربه خود را بررسی کنید و هر نشانه عجیب را به عنوان یک مشکلی که ممکن است بزرگ‌تر شود قلمداد کنید. درنهایت، دامپزشک با ارائه یک برنامه درمانی مناسب می‌تواند هرگونه کرم گوارشی گربه شما از بین ببرد.

منبع:


 

 

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید