۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

علل شکستن سبیل گربه چیست؟

سبیل گربه‌ها نقش مهمی در زندگی روزمره گربه‌ها دارد اما گاهی سبیل‌ها خم میشوند یا میشکنند. پس خیلی مهم است که به چرایی و علائم شکستن سبیل گربه خود توجه کنید زیرا این موضوع میتواند نشان از یک مشکل جدی باشد. وقتی یک گربه تمام سبیل‌هایش دست نخورده باشد، به خوبی میتواند تفاوت‌های محیطی، نحوه شکار کردن، مانور دادن و درک آنچه در اطرافش است را تشخیص دهد. متأسفانه سبیل‌ها ظریف هستند و به راحتی میشکنند. اگر تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا سبیل‌های گربه شما مدام میشکند، بهتر است به دنبال راه حل اساسی باشید. در این مقاله به طور کامل در مورد علت، علائم و درمان شکستن سبیل گربه صحبت میکنیم.

 

چرا سبیل گربه‌ها اهمیت زیادی دارد؟

گربه‌ها به خاطر داشتن حواس قوی حیوانات خیلی باهوش و سریعی هستند. حواس تیز گربه به این حیوانات کمک میکند تا در محیط اطراف حرکت کرده و شکار کنند. یکی از مهمترین ابزارهای موجود در حواس گربه، سبیل‌ها هستند. سبیل‌ها به عنوان «ویبریسا» نیز شناخته میشوند که از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند. این موهای بلند و ضخیم روی پوزه، ابروها و چانه گربه رشد میکنند.
 

در حالی که سبیل‌ها ممکن است در ظاهر یک مو ساده به نظر برسند اما در واقع هدف بسیار مهمتری دارند. سبیل‌ها فوق‌العاده حساس هستند و میتوانند به گربه کمک کنند تا ابعاد یک دهانه را اندازه ‌گیری کند (مثلاً یک لوله فلزی که بتواند از آن عبور کند). همچنین سبیل‌ها به حرکت موثر گربه به اطراف یاری میرسانند و باعث میشوند تا حیوان بتواند اشیاء را در تاریکی شناسایی کند. ریزش و شکستن سبیل دو مقوله جدا هستند که در ادامه به طور مفصل شرح میدهیم.

 

آیا جدا شدن سبیل گربه طبیعی است؟

اگرچه جدا شدن سبیل گربه ممکن است نگران کننده به نظر برسد اما در واقع طبیعی است که گربه هر از گاهی یک سبیل خود را از دست بدهد. در واقع، گربه‌ها به طور منظم تمام سبیل‌هایشان می‌ریزند و سبیل‌های جدیدی جای آنها را میگیرند. درست مانند ما انسانها که هر روز برخی از تارهای موی خود را از دست میدهیم، گربه‌ها نیز خز و سبیل خود را به صورت روزانه و هفتگی از دست میدهند.
 

معمولاً جایی برای نگرانی نیست و برای این کار نیازی به مداخله دامپزشک نیست. در واقع، برای گربه شما نیز طبیعی است که سبیل و خز خود را به طور منظم در مقادیر کنترل شده از دست بدهد. بیشتر گربه‌ها هر روز یک یا دو سبیل خود را از دست میدهند و اگرچه ممکن است این مقدار زیاد به نظر نرسد اما در طول زمان میتوانند افزایش یابند.

اگر متوجه شدید که گربه شما مقدار غیرطبیعی سبیل خود را از دست میدهد، این موضوع میتواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی یا بیماری گربه باشد و باید حیوان را نزد دامپزشک ببرید. تا زمانی که علائم دیگری از عفونت یا آلرژی وجود نداشته باشد، میزان کنترل شده از دست دادن سبیل در گربه‌ها کاملاً طبیعی است.

 

چه مقدار از سبیل گربه‌ها می‌ریزد؟

همانطور که اشاره کردیم، همه گربه‌ها مرتباً سبیل‌هایشان میریزند اما میزان ریزش سبیل‌ها بسته به نوع و نژاد گربه‌ها متفاوت است. برخی از گربه‌ها ممکن است هر روز چند سبیل از دست بدهند، در حالی که برخی دیگر شاید هر هفته سبیل‌هایشان بریزد. طول سبیل‌های گربه نیز در دفعات افتادن آنها نقش دارد. احتمال ریزش سبیل‌های بلندتر بیشتر از سبیل‌های کوتاه است.

هنگامی که ریزش سبیل‌ها به صورت روزانه اتفاق میفتد، گربه به صورت طبیعی 3 تا 4 عدد سبیل از دست خواهد داد. سبیل‌ها به موقع رشد میکنند و گربه شما هیچگونه ناراحتی را در حین ریزش یا پس از ریزش طبیعی سبیل‌ها احساس نمیکند. گربه همچنان میتواند به طور طبیعی کارهای روزانه خود را انجام دهد.

 

آیا سبیل شکسته به گربه صدمه می‌زند؟

سبیل شکسته معمولاً برای گربه درد ندارد اما میتواند برای حیوان ناراحت کننده باشد. از آنجایی که گربه‌ها از سبیل‌های خود برای کمک به حرکت در محیط اطرافشان استفاده میکنند، سبیل شکسته میتواند حرکت سریع و راحت این حیوانات خانگی را دستخوش تغییرات قرار دهد علاوه بر این، گربه‌ها برای شکار به سبیل‌های خود متکی هستند. سبیل شکسته میتواند در توانایی گربه برای قضاوت دقیق فاصله طعمه اختلال ایجاد کند و گرفتن غذا را برای حیوان دشوارتر کند.

این ناراحتی و مشکل تنها زمانی رخ میدهد که یک گربه تعداد زیادی سبیل را به دلیل شکستن از دست بدهد. یک گربه معمولاً حدود 24 سبیل دارد که 12 تا در هر طرف صورتش! بنابراین، شکستن تنها یک سبیل باعث آسیب یا ناراحتی زیادی برای گربه نخواهد شد. نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که شکستن سبیل فقط تا زمانی که فولیکول دست نخورده باقی بماند بدون درد است. فولیکول دارای انتهای عصبی زیادی است، بنابراین اگر سبیل‌های گربه از فولیکول بیرون کشیده و شکسته شوند،  باعث درد شدید میشود.
 

 

علت شکستن سبیل گربه چیست؟

در ادامه به دلایل متداول شکستن سبیل گربه اشاره میکنیم:

1- بازی کردن خشن

اگرچه سبیل‌ها به طور قابل توجهی ضخیم‌تر از موهای بدن گربه هستند اما شما نباید شکستن یا ریزش آن را ساده بگیرید. اگر گربه بسیار فعل است یا با خواهر و برادرش به صورت خشن بازی کند، ممکن است سبیل‌هایش آسیب ببینند، بشکنند و بیفتند. برای حل این مشکل باید گربه خود را آموزش دهید تا از انجام حرکتهای خشن دست بردارد.
 

2- عدم تعادل هورمونی

گربه ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمونی عوارض جانبی مختلفی مانند تغییر اشتها، کاهش وزن و ریزش مو را تجربه کند. برنامه درمانی مناسب برای حل مشکل هورمونی گربه توسط دامپزشک توصیه شود. بعد از حل مشکل هورمونی، مشکل ریزش یا شکستن سبیل گربه‌ها حل میشود.
 

3- تغذیه نامناسب

گربه‌ای با تغذیه نامناسب ممکن است سبیل‌های خود را از دست بدهد. مهم است که بین دریافت کم غذا و سوء تغذیه تمایز قائل شویم زیرا یک گربه با تغذیه کم (غذای کافی دریافت نمیکند) نسبت به یک گربه که دچار سوء تغذیه (عدم دریافت ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مناسب) شرایط بدنی متفاوتی دارد با این حال، یک گربه دارای سوء تغذیه ممکن است لزوماً گرسنه نباشد. بنابراین، اگرچه ممکن است گربه شما به اندازه کافی غذا بخورد اما شاید مواد مغذی کافی را جذب نمیکند. خشکی پوست و سفید شدن لثه‌ها نیز نشان دهنده سوء تغذیه هستند. دامپزشک یک برنامه غذایی برای این حل این مشکل ارائه میدهد.
 

4- آرایش ژنتیکی ضعیف

ژن رکس باعث میشود که برخی از نژادهای گربه با سبیل‌های نازک طبیعی متولد شوند. موهای کوتاه و فر و سبیل‌های کم پشت از اثرات ژن رکس هستند. از دست دادن زیاد سبیل در بچه گربه‌های دارای ژن رکس نسبت به بچه گربه‌های بدون ژن رکس بیشتر است. سبیل نازک همچنین به راحتی میشکند. برای حل این مشکل تنها باید گربه خود را آموزش دهید که از رفتارهای خشن دوری کند.
 

5- خارش در اطراف سبیل‌ها

برخی از گربه‌ها ممکن است به شدت خود را بخارانند و در حین این کار، پوست، مو و سبیل‌های خود را آسیب بزنند. اگر پوزه گربه شما خارش داشته باشد، تا زمانی که سبیل‌ها از بین برود، آنجا را میخراشد. یک بیماری انگلی یا حساسیت ممکن است باعث خارش شود. اگر فکر میکنید گربه شما آلرژی یا انگل دارد، ضروری است که او را نزد پزشک ببرید.
 

6- داشتن عفونت قارچی

ریزش مو ممکن است در مناطق آسیب دیده در نتیجه عفونتهای قارچی رخ دهد. اغلب، عفونتها به صورت لکه‌های طاس قرمز ظاهر میشوند. اگر فکر میکنید که عفونت قارچی علت اصلی شکستن یا از بین رفتن سبیل‌های گربه است، حیوان خانگی خود را نزد پزشک ببرید تا معاینه شود.
 

7- داشتن واکنش‌های آلرژیک

محصولاتی مانند شامپو، اسپری و غیره ممکن است باعث آلرژی در گربه شود که در نهایت، منجر به از دست رفتن مو و سبیل حیوان میشود. اگر تغییرات جدیدی در رژیم غذایی گربه خود ایجاد کنید، ممکن است همین اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از هرگونه واکنش آلرژیک به حیوانات خانگی خود، توصیه میشود زمانی که محصول یا غذای جدیدی برای گربه خود تهیه میکنید، همیشه توصیه دامپزشک را در نظر بگیرید.
 

 

علائم شکست سبیل گربه چیست؟

اگر متوجه شده‌اید که گربه شما یک یا چند سبیل خود را شکسته است، نگران نباشید. گربه‌ها سبیل‌هایشان می‌ریزند، میشکنند، از فرم خارج میشوند اما دوباره رشد میکنند مگر اینکه مشکلی اساسی وجود داشته باشد! در حالی که گربه سبیل‌های خود را از دست میدهد، ممکن است مشکلاتی را تجربه کند که شایعترین علائم آنها عبارتند از:

1- گیج شدن

گربه‌ها از سبیل‌های خود استفاده میکنند تا به آنها کمک کنند فاصله را تشخیص دهند و تغییرات را در هوا و محیط خود احساس کنند. سبیل‌ها نقش مهمی در توانایی گربه برای گرفتن طعمه دارند و همچنین بدون گیر افتادن، به دام افتادن و تلاش برای فشردن در فضایی که خیلی کوچک است، آزادانه مانور میدهند. بدین دلیل که سبیل‌ها به سیستم عضلانی و عصبی متصل هستند.

سبیل‌ها بسیار حساس و دقیق هستند و پیامهایی را به مغز گربه میفرستند. وقتی یک گربه حتی یک سبیلش شکسته باشد، حرکت کردن راحت و سریع را از دست میدهد. این مشکل برخی از گربه‌ها را بیشتر از دیگران تحت تأثیر قرار میدهد.

2- استرس و تنش

موارد استرس‌زای زیادی وجود دارند که میتوانند باعث تنش در گربه شما شوند. اغلب دشوار است که بدانید دقیقاً علت استرس چیست و آیا گربه واقعاً استرس دارد یا خیر. سبیل شکسته میتواند یکی از دلایل مربوط به استرس باشد؛ این به آن معنی نیس نیست که سبیل شکسته صرفاً بخاطر استرس است بلکه منظور آن است که حامل استرس‌زا چه بوده است که باعث آسیب به سبیل گربه بوده است. اگر گربه شما درگیر یک حادثه آسیب‌زا بوده است، این حادثه میتواند باعث استرس در حیوان شود. همچنین سبیل شکسته باعث میشود تا حیوان احساس سرگیجه کند.

علائمی که در ادامه بیان میشوند، نشانه‌های استرس در گربه‌ها است:

  • کناره گیری و عدم تمایل به بازی
  • مصرف کمتر آب و غذا
  • خراشیدن مبلمان یا انجام کارهای مخرب
  • تهاجمی بودن نسبت به شما یا افراد و حیوانات دیگر
  • تمایل بیش از حد به نظافت خود
  • استفراغ یا اسهال

 

اگر سبیل گربه بشکند چه باید کرد؟

اگر سبیل گربه شما شکست، نیاز نیست وحشت کنید. به سادگی قسمت شکسته را طوری برش دهید که با بقیه سبیل یکدست شود و سپس قسمت شکسته شده را دور بریزید. اگر گربه شما ناراحت به نظر میرسد یا در رفت و آمد مشکل دارد، می‌توانید مقداری نوار چسب یا گاز روی انتهای شکسته سبیل قرار دهید تا زمانی که دوباره رشد کند.

اگر به نظر میرسد گربه شما بخش عمده‌ای از سبیل‌های خود را از دست داده است، توصیه میشود که گربه خود را تا زمانی که سبیل‌های جدیدش دوباره رشد کنند، در خانه نگه دارید. بدین دلیل که با از بین رفتن تعداد زیاد سبیل، گربه شما مستعد تصادفات و سرگردانی میشود. بنابراین، حضور در فضای باز ممکن است گربه شما را در معرض خطر صدمات شدید و تصادفات مرگبار قرار دهد.

 

آیا سبیل‌های شکسته گربه دوباره رشد می‌کنند؟

بله، سبیل‌های شکسته گربه در نهایت دوباره رشد میکنند. با این حال، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا سبیل‌ها دوباره به طول کامل خود برسند. در این بین گربه شما شاید مجبور باشد برای گذراندن زندگی به سایر حواس خود تکیه کند. تا زمانی که سبیل‌ها به اندازه کافی رشد کنند و گربه شما شروع به حرکت طبیعی کند، توصیه میشود حیوان را در داخل خانه نگه دارید و مراقب سلامتی گربه خود باشید. قبل از اینکه به گربه خود اجازه دهید در فضای بیرون بازی کند، صبر کنید تا سبیل‌هایش به طور طبیعی رشد کنند.
 

 

آیا گربه‌ها می‌توانند از سبیل‌های آسیب دیده بهبود یابند؟

گربه‌ها میتوانند از سبیل‌های آسیب‌ دیده بهبود یابند و سلامت فیزیکی و ذهنی خود را باز یابند. سبیل‌ها چه شکسته و چه کاملاً افتاده باشند، دوباره رشد میکنند. ممکن است تا چند ماه طول بکشد تا سبیل‌های بلند گربه شما به طور کامل رشد کنند اما اگر فولیکول آسیب نبیند، رشد ادامه دارد. اگر فولیکول آسیب ببیند، هیچ کاری نمیتوانید انجام دهید. شما باید مراقب گربه خود باشید و مطمئن شوید که سبیل شکسته باعث ناراحتی بیش از حد حیوان نمیشود. در بدترین شرایط، فقط دامپزشک است که میتواند به گربه شما کمک کند.
 

 

آیا سبیل‌های خم شده به گربه‌ها صدمه می‌زنند؟

سبیل‌های خم شده به گربه‌ها آسیب نمیرسانند. سبیل‌های گربه اعصابی ندارند که سیگنال‌های درد را به مغزشان ارسال کنند. بنابراین اگر سبیل خم شود، دردی را تجربه نخواهند کرد. با این حال، اگر گربه درگیر یک حادثه دردناک باشد که باعث خم شدن سبیلش شده است، احساس درد میکند. همچنین ممکن است که سبیل خمیده حیوان با مالش دادن به چیزها یا حتی گیر افتادن باعث ایجاد مشکل شود. اگر چنین است، به نفع گربه خواهد بود که سبیلش را کوتاه کنید تا دوباره رشد کند و به حالت عادی بازگردد.
 

 

آیا باید سبیل شکسته گربه خود را قطع کنیم؟

در بیشتر موارد، هنگامی که یک گربه سبیل شکسته یا خم شده ای دارد، خود به خود میشکند. اگر گربه شما سبیل شکسته ای دارد که به وضوح باعث ایجاد مشکلاتی در او میشود، ممکن است لازم باشد آن را کوتاه یا برش دهید. اگر این شما را عصبی میکند، میتوانید آنها را نزد دامپزشک ببرید یا حداقل با یک دامپزشک تماس بگیرید و ببینید تلفنی چه توصیه‌هایی به شما میکنند.

 

کلام آخر

سبیل‌های گربه بسیار شبیه به موهای انسان هستند زیرا اعصابی که باعث احساس درد میشوند را ندارد. برای مثال، کوتاه کردن سبیل‌های گربه دردناک نیست. با این حال چیزی که میتواند دردناک باشد این است که سبیل گربه در چیزی گیر کرده و از فولیکول بشکند. این موضوع میتواند باعث درد در ریشه سبیل شود، دقیقاً مانند زمانی که یک مو را از ریشه در میاوریم. به خاطر داشته باشید که سبیل‌های گربه موهای ضخیم‌تری هستند که نیاز به مراقبت درست دارند. پس اگر در مورد ریزش یا شکستن سبیل گربه خود دچار مشکل هستید، به دامپزشک مراجعه کنید.

 

منابع:

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید