۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی گربه نژاد اسفینکس

گربه اسفینکس (Sphynx) که معمولاً به نام «اسفینکس کانادایی» شناخته می‌شود، یکی از منحصربه‌فردترین نژادهای گربه است که به خاطر بدن بی‌موی مخملی و چین و چروک‌های جالب صورتش شناخته می‌شود. اسفینکس به خاطر ظاهر عجیبش و طبیعت سرگرم کننده‌ای که دارد؛ طرفداران بسیاری را در سراسر جهان به خود جذب کرده است. گربه‌های بی‌مو از جهش ژنتیکی ایجاد شده‌اند و گربه اسفینکس با پرورش انتخابی این حیوانات در دهه 1960 وارد نژاد گربه‌های امروزی شد. در این مقاله به طور کامل در مورد منش، خصوصیات ظاهر و رفتاری و نحوه مراقبت از گربه نژاد اسفینکس صحبت می‌کنیم.
 

معرفی گربه نژاد اسفینکس


منشاء و تاریخچه نژاد گربه اسفینکس

اسفینکس هم‌چنین به عنوان گربه بی‌مو کانادایی شناخته می‌شود زیرا منشا اصلی این نژاد در استان انتاریو کانادا است. در سال 1966، در بستری از بچه گربه‌های خانگی در شهر تورنتو کانادا، یک بچه گربه بی‌مو دیده شد. در حالی که این گربه نتیجه یک جهش ژنتیکی بود که در طول تاریخ در گربه‌ها اتفاق افتاده است، اما تصمیم گرفته شد که از این بچه گربه برای ساخت نژاد رسمی گربه بی‌مو استفاده شود. گربه اصلی بی‌مو Prune نام داشت.

در طول اواسط تا اواخر دهه 1970، Prune و دیگر بچه گربه‌های بی‌مو به گربه‌های خزدار، از جمله نژاد دون رکس (Devon Rex) پرورش داده شدند. از آن‌جایی که گربه‌های بی‌مو بیشتر شدند، پرورش دهندگان تصمیم گرفتند آن‌ها را اسفینکس بنامند. نام این گربه‌ها  از مجسمه بزرگ سنگ آهکی در مصر گرفته شده است. تا سال 2002، اسفینکس توسط انجمن گربه  آمریکا و انجمن بین المللی گربه‌ها به رسمیت شناخته شد. تقریباً تمام گربه‌های اسفینکس که امروز به دنیا می‌آیند از سه بچه گربه بی‌مو منشا گرفته‌اند که در اواخر دهه 70 در تورنتو متولد شدند.
 

منشأ و تاریخچه نژاد گربه اسفینکس


شخصیت نژاد گربه اسفینکس

سخت است که متوجه اسفینکس نشوید. دیدن بدن بی‌موی این حیوانات که به شکلی جالبی روی کاناپه پخش می‌شود؛ باعث شده تا این حیوانات برای عکس‌های کارت پستالی گزینه عالی باشند. در واقع، این حیوانات اغلب خواستار توجه هستند، گربه‌های اسفینکس عاشق ملاقات با افراد جدید خواهند بود، اما به خصوص به خانواده خود محبت زیادی دارند. این گربه‌ها از اتاقی به اتاق دیگر صاحبان خود را تعقیب می‌کنند؛ در یک درخت گربه در نزدیکی آویزان می‌شوند یا با شما در تخت‌خواب می‌خوابند.

این گربه‌ها معمولا از تعامل با انسان لذت می‌برند. در حالی که اسفینکس بیش از حد راضی است که شما را با خرخر کردن در تمام طول شب از خواب بیدار کند؛ این حیوانات هم‌چنین یک نژاد بسیار پرانرژی هستند که دوست دارند به همه سرک بکشند. این گربه‌ها دوست دارند اسباب ‌بازی‌ها و حشرات را تعقیب کنند؛ در داخل کابینت‌ها بروند و روی میزها بپرند. این کارها به دلیل کنجکاوی و هوش بسیار زیاد این گربه‌ها است، به این معنی که اسفینکس همیشه در تلاش است تا یک اسباب بازی پازلی را حل کنند. اسفینکس هم‌چنین یک نژاد شیطون و پرخاشگر است که گاهی اوقات تحولش برای خانواده سخت می‌شود.
 

شخصیت نژاد گربع اسفینکس


خصوصیات فیزیکی نژاد گربه اسفینکس

بزرگترین ویژگی اسفینکس، نداشتن خز است. اسفینکس چروکیده و پف آلود ظاهری منحصر به فرد دارد که همه این ظاهر خاص را دوست نداشته باشند. اما حتی طرفداران اسفینکس هم شاید ندانند که این گربه‌های بی‌مو کمی خز دارند. این مقدار مو معمولاً روی بینی و گوش‌هایشان است. خصوصیات فیزیکی نژاد گربه اسفینکس به شرح زیر هستند:


اندازه اسفینکس

اسفینکس یک نژاد گربه با جثه متوسط در نظر گرفته می‌شود. این گربه‌ها معمولاً هشت تا 25 سانتی‌متر ارتفاع و 30 تا 40 سانتی‌متر طول دارند. میانگین وزن آن‌ها بین 4.5 تا 5.5 کیلوگرم است. نرها کمی بزرگتر از ماده‌ها هستند. اسفینکس دارای بدنی عضلانی و پهن با سینه‌ای گرد است. گاهی اوقات به نظر می‌رسد که شکم دارند. دم باریک این گربه‌ها شبیه شلاق است.
 

اندازه و جثه گربه اسفینکس


سر اسفینکس

اسفینکس شکل سر بسیار مشخصی دارد؛ با گونه‌های تیز، پدهای سبیل برجسته، چانه‌ای قوی و گوش‌های بسیار بزرگ و گرد که در طول صورتشان کشیده شده‌اند. انجمن گربه ‌سانان، چشم‌های درشت این گربه‌ها را در استانداردهای این نژاد «لیمویی شکل» توصیف می‌کند. پیشانی این گربه‌ها پر از چین و چروک است، انگار ظاهری اغلب بدخلق و اخمو دارد.
 

سر گربه نژاد اسفینکس


رنگ چشم اسفینکس

استاندارد نژاد اسفینکس بیان می‌کند که رنگ‌های چشم این گربه‌ها تنوع زیادی دارد، اما باید با پوشش و رنگ پوست اسفینکس هماهنگ باشند. برخی از رنگ‌های رایج چشم شامل سبز، آبی، زرد و نارنجی هستند. چشم‌های درشت این حیوانات به زیبایی و خاص بودن چهره این نژاد افزوده است.
 

پاها و پنجه‌های اسفینکس

اسفینکس دارای پاهای متناسب با اندازه متوسط است که محکم و خوش فرم به نظر می‌رسد. پاهای عقب این گربه‌ها کمی بلندتر از پاهای جلویی است. پنجه‌های جلویی اسفینکس دارای پنج بند انگشت است، در حالی که پنجه‌های عقب این گربه‌ها دارای چهار بند انگشت می‌باشد. تمام پدهای پنجه این حیوانات ضخیم و شبیه بالشتک هستند.

 

پاها و پنجه گربه اسفینکس


خز اسفینکس

گربه‌های اسفینکس در حالی که بی‌مو به نظر می‌رسند؛ در واقع مقداری خز روی پا، صورت، گوش‌ها و دم خود دارند. هم‌چنین برای اسفینکس بسیار رایج است که سبیل نداشته باشد. به دلیل نداشتن خز، تشخیص رنگ و طرح خز این گربه‌ها نیز کمی دشوار است. به همین دلیل تمام رنگ‌ها و نقش‌ها در هر ترکیبی برای گربه‌های اسفینکس قابل قبول هستند.


مراقبت از نژاد گربه اسفینکس

در حالی که برخی ازاسفینکس‌ها دارای رنگ هلویی نرم و مخملی هستند و برخی دیگر حالت کره‌ای نرم و کاملاً طاس دارند، همه‌اسفینکس‌ها فاقد موهای بلند مورد نیاز برای جذب روغن‌های پوست خود می‌باشند. این بدان معناست که این گربه‌ها برای حفظ پوست تمیز به حمام منظم، معمولاً یک بار در هفته نیاز دارند. در ادامه به مراقبت از نژاد گربه اسفینکس اشاره می‌کنیم:


حمام کردن و نظافت

هنگام حمام کردن اسفینکس از آب گرم و شامپوی مخصوص حیوانات خانگی استفاده کنید. مطمئن شوید که هیچ اثری از شامپو باقی نمی‌ماند، زیرا این گربه‌ها پوست ظریفی دارند. بعد از اینکه کاملاً این گربه‌ها را تمیز کردید؛ می‌توانید با یک حوله کاملاً خشکشان کنید. از آن‌جایی که گربه‌های اسفینکس خز ندارند، نیازی به شانه کشیدن هم نخواهند داشت. در عوض مراقب ناخن‌ها، پوست و گوش‌های این گربه‌ها باشید.

فقدان خز در گوش داخلی به این معناست که این گربه‌ها می‌توانند جرم گوش داشته باشند که ممکن است منجر به انسداد کامل کانال گوش شود. بعد از حمام از یک پارچه نرم یا دستمال مرطوب برای تمیز کردن گوش استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید چشمان این گربه‌ها را برای هرگونه آلودگی یا گرد و غبار بررسی کنید؛ زیرا اسفینکس مژه نیز ندارد.

نداشتن خز در این اسفینکس‌ها باعث شده است تا مستعد آلودگی، جذب گرد و غبار و سایر مشکلات باشند. برای تمیز نگه داشتن ناخن‌های این گربه‌ها باید به طور مرتب چنگال‌های آن‌ها را ببندید. فقط مطمئن شوید که از ناخن گیر گربه استفاده می‌کنید تا به طور تصادفی ناخن‌هایشان را خیلی نزدیک کوتاه نکنید. هم‌چنین می‌توانید این گربه‌ها را برای این فرآیند نزد دامپزشک ببرید.
 

حمام کردن گربه اسفینکس

 

آکنه اسفینکس

چیزی که باید مراقبش باشید، آکنه است. درست مانند انسان‌ها، اسفینکس نیز زمانی که کثیفی در پوستشان جمع می‌شود؛ ممکن است دچار آکنه شود. شما می‌خواهید جوش‌های سرسیاه را با مالش ملایم با آب گرم و صابون ضد باکتری ملایم پاک کنید. قبل از استفاده از برخی محصولات روی پوست حساس این گربه‌ها از دامپزشک سوال کنید. به دلیل نداشتن خز، اسفینکس نیز باید داخل خانه نگهداری شود.

این گربه‌ها در برابر دماهای گرم و سرد بسیار آسیب پذیر هستند. همیشه تعداد زیادی پتو و نوازش برای اسفینکس خود تهیه کنید. برخی از افراد اسفینکس را با ژاکت یا سایر لباس‌های گرم می‌پوشند، اما این کار را فقط در صورتی انجام دهید که گربه شما اذیت نشود. به یاد داشته باشید که لباس‌هایشان را اغلب بشویید؛ زیرا پوست این گربه‌ها ممکن است چرب شود و عرق کند. اسفینکس هم‌چنین می‌تواند به راحتی بیش از حد گرم شود و حتی شاید دچار آفتاب سوختگی گردد. تا حد امکان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید.


سلامت و بهداشت

اسفینکس طول عمر متوسطی بین 10 تا 15 سال دارد. این نژاد گربه بی‌مو، همانطور که در بالا توضیح داده شد، نیاز به مراقبت بیشتری دارد، اما اگر می‌خواهیداسفینکس شما زندگی کامل و سالمی داشته باشد، برخی از مسائل ژنتیکی نیز وجود دارند که باید ازآن آگاه باشید. از آن‌جایی که این حیوانات یک بچه گربه بی‌مو هستند؛ اسفینکس جوان اغلب مشکلات تنفسی دارد.

همیشه مراقب سرفه، آبریزش بینی یا احتقان باشید. این‌ها برخی از علائم رایج یک مشکل جدی تنفسی هستند. این نژاد گربه هم‌چنین مستعد ابتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، نوعی بیماری قلبی است. متوجه خواهید شد که گربه شما درد قفسه سینه، سرگیجه، تورم و تنگی نفس دارد. این گربه‌ها هم‌چنین می‌توانند به میوپاتی ارثی مبتلا شوند که می‌تواند بر عملکرد عضلاتشان تأثیر بگذارد.
 

سلامت و بهداشت گربه اسفینکس

 

تغذیه اسفینکس

اسفینکس اغلب دارای سیستم‌های گوارشی حساسی است، به این معنی که شما می‌خواهید برندی را پیدا کنید که انواع مختلفی را برای معده‌های حساس ارائه می‌دهد. غذای گربه برای معده‌های حساس اغلب دارای پری بیوتیک‌های FOS، محصولات طبیعی و کربوهیدرات‌های بسیار کم یا بدون کربوهیدرات مانند ذرت و گندم است.

به گربه خود غذاهای طبیعی و سالم بدهید. گربه‌های بی‌مو متابولیسم (سوخت و ساز بدن) سریعی دارند، زیرا بدنشان برای گرم ماندن باید سخت‌تر کار کند. ممکن است متوجه شوید که اسفینکس شما بیشتر از یک گربه معمولی غذا می‌خورد. همیشه مطمئن شوید که به اندازه کافی غذای سالم گربه برای اسفینکس خود دارید و هم‌چنین مراقب وزن این گربه‌ها باشید. یک اسفینکس چاق و تپل بامزه است؛ اما مطمئناً سلامت حیوان در خطر خواهد بود.

غذای خشک گربه اسفینکس بالغ رویال کنین Royal Canin Adult Sphynx وزن 2 کیلوگرم


در ادامه به نکات تغذیه اسفینکس توجه کنید:

  • گربه‌های اسفینکس هر چه به آنها بدهید؛ می‌خورند.
  •  مراقب غذا خوردن این گربه‌ها باشید و مطمئن شوید که وزن اضافه نمی‌کنند.
  • مصرف وعده های غذایی کوچک در زمان‌های متناوب در طول روز برای گربه‌های اسفینکس با متابولیسم بالا و دستگاه گوارش ظریف مفید است.
  • سرو غذا به این روش از بی‌علاقگی گربه‌ها به وعده‌های غذایی خود نیز جلوگیری می‌کند.
  •  اینکه به گربه خود رژیم غذایی تمام کیبل بدهید؛ رژیم غذایی کاملاً کنسرو شده یا ترکیبی از این دو اساساً یک اولویت شخصی است.
  • دادن ماهی یا گوشت خام به گربه توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است حاوی باکتری‌هایی باشد که برای متابولیسم گربه مضر هستند.


اسفینکس مانند سایر گربه‌ها به رژیم غذایی پر پروتئین، چربی متوسط و کربوهیدرات کم نیاز دارد. همچنین می‌توانید به گربه‌تان خوراکی‌هایی بدهید که به کاهش گلوله‌های مو گربه، تمیز کردن دندان‌ها و حفظ سلامت لثه‌هایش کمک می‌کند.
 

غذا خوردن گربه اسفینکس


رفتار اسفینکس با کودکان، خانواده و سایر حیوانات خانگی

اسفینکس، گربه‌ای که عاشق معاشرت است. به همین دلیل، صاحبان حیوانات خانگی اغلب دو اسفینکس را به فرزند خواندگی می‌گیرند تا گربه خود را راضی نگه دارند. اسفینکس گربه‌ای است که از تنهایی متنفر است در حالی که با انسان معاشرت قوی دارند. این گربه‌ها هم‌چنین زمانی که گربه دیگری در خانه باشد؛ رفتار خوبی خواهند داشت. سعی کنید یک جفت اسفینکس را انتخاب کنید یا خواهر و برادری بخرید تا به آن‌ها اجازه دهید با هم رشد کنند.

اگرچه اسفینکس از همراه گربه خود لذت می‌برد، اما اگر قبلاً با دوست جدید خود ارتباط برقرار نکرده باشد، ممکن است در عادت کردن به دوست جدید خود مشکل داشته باشند. مطمئن شوید که هر دو از نظر قد و سن یکی هستند و سپس ابتدا این گربه‌ها را با بو معرفی کنید. دادن یک اسباب بازی یا پتوی مورد استفاده گربه به این حیوانات کمک می‌کند تا به عطر و بوی یکدیگر عادت کنند و با یکدیگر آشنا شوند.

در مرحله آشنایی، هر دو گربه باید کاسه غذا، جعبه زباله و اسباب بازی‌های مخصوص به خود را داشته باشند. مطمئن شوید که هر دو گربه قلمرو مخصوص به خود را نیز دارند، بنابراین احساس امنیت می‌کنند و همدیگر را به شکل تهدید نمی‌بینند. این می‌تواند یک تخت حیوان خانگی، خانه و درخت گربه یا قفسه گربه باشد. همان‌طور که این گربه‌ها با هم بیشتر آشنا می‌شوند؛ سعی کنید هم‌زمان با آنها بازی کنید تا پیوندی قوی بین شما ایجاد شود.

نژاد اسفینکس هم‌چنین با سایر حیوانات خانگی از جمله سگ‌ها رفتار خوبی دارد. اگر اغلب در خانه نیستید؛ سگ گاهی اوقات می‌تواند جایگزین خوبی برای این گربه‌های بی‌موی اجتماعی باشد. این حیوانات هم‌چنین به دلیل طبیعت دوست داشتنی خود از معاشرت با کودکان لذت می‌برند. این نژاد یک منبع بی‌پایان سرگرمی برای کودکان نیز هست. فقط مطمئن شوید که همیشه در خانه هستید تا بر تعاملات این گربه‌ها یا فرزندان نظارت داشته باشید.
 

رفتار گربه اسفینکس با گربه های دیگر


اطلاعات بیشتر درباره نژاد اسفینکس

اسفینکس‌ها پروتئین آلرژی‌زا Fel d1 را در بزاق خود و ترشحات پوستی تولید می‌کنند که باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شود.اسفینکس به طور طبیعی گرم‌تر از بسیاری از گربه‌های دیگر است. میانگین دمای داخلی بدن این گربه 99.5 تا 102.5 درجه سانتی‌گراد است. این دمای بالای برای جبران کمبود خز است و باعث می‌شود که این گربه‌ها حتی در نوازش کردن هم احساس خوبی را به صاحب خود منتقل کنند؛ زیرا می‌توانند کمی شبیه یک بالش گرم باشند.

گزارش شده است که کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) بر گربه‌های اسفینکس جوان تا میانسال تأثیر می‌گذارد. این بیماری خاص معمولاً در طی یک بررسی معمول سالانه کشف می‌شود. دامپزشک ضربان قلب سریع‌تر و شاید صداهای احتقان را در ریه‌ها می‌شنود؛ در حالی که نبض ضعیف است. خوشبختانه، HCM را می‌توان با مراقبت‌های پزشکی خاص درمان کرد. با این حال، تکثیر اسفینکس که این ژن را ندارد، تضمین می‌کند که نژاد جدید این بیماری را نخواهد داشت.

این نژاد گربه خاص ارزان نیست. قیمت اولیه برای بچه گربه‌ها یا اسفینکس اغلب حدود هزار دلار آمریکا است. یک گربه اسفینکس شجره‌ای می‌تواند 1500 دلار یا بیشتر داشته باشد. همیشه مطمئن شوید که به یک پرورش دهنده معتبر مراجعه کنید تا مطمئن شوید که این گربه‌ها مسائل بهداشتی مشکوک و ناشناخته ندارند. با وجود برچسب قیمتی که دارند؛ اسفینکس هنوز هم در ایالات متحده بسیار محبوب است.

این گربه‌ها در حال حاضر در بین محبوب‌ترین نژادهای گربه در رتبه هشتم قرار دارد. شناخته شده‌ترین گربه اسفینکس احتمالا «Nudgegent» است، گربه‌ای که نقش آقای بیگلسورث را در فیلم‌های آستین پاورز بازی کرد. این شخصیت آموزش دیده بود تا 45 دقیقه بی‌حرکت بنشیند؛ در حالی که مایک مایرز حیوان را نوازش می‌کرد. اسفینکس بازیگوش، پرتحرک و کنجکاو است و به عنوان منبع بی‌پایان سرگرمی شناخته می‌شود. این گربه‌ها همچنین یک نوازشگر عالی هستند. اگر زمان کافی برای مراقبت از این حیوان را دارید؛ اسفینکس یک همراه وفادار برای شما خواهد بود.
 

اطلاعات بیشتر درباره نژاد گربه اسفینکس


کلام آخر

از زمانی که گربه‌های اسفینکس برای اولین بار در دهه 1960 به صحنه آمدند، گربه‌دوستان شیفته این بچه گربه‌های دوست‌داشتنی و بدون مو شدند. امروزه، این نژاد هنوز هم بسیار محبوب است. در حالی که این گربه‌ها به خاطر شخصیت کنجکاو و ظاهر زیبایشان شناخته می‌شوند، اما به مراقبت و ملاحظات خاصی نیاز دارند.

علی‌رغم وضعیت بی‌موی خود، این گربه‌ها نسبت به بسیاری از همتایان پشمالوی خود حیوان خانگی بسیار با محبت و اجتماعی هستند. گربه‌های نژاد اسفینکس به بازی کردن، پریدن و کنجکاوی نسبت به هر چیزی علاقه نشان می‌دهند. این گربه‌ها اجتماعی و باهوش هستند و به آموزش‌هایی که صاحبان می‌دهد؛ پاسخ مثبتی نشان خواهند داد.

منبع:

 

۴
از ۵
۳ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید