​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

بهترین روش‌های جلوگیری از ریزش موی گربه

بهترین روش‌های جلوگیری از ریزش موی گربه

 

ریزش موی گربه مشکل رایجی است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شرایط پزشکی، انگل‌ها، مشکلات رفتاری و حتی درد می‌تواند منجر به ریزش مو شود. در صورت عدم درمان، ریزش مو در گربه‌ها تشدید شده و به مشکلات پوستی زمینه‌ای بدتری منجر می‌شود. اما اگر متوجه ریزش مو در گربه شدید، چه باید کرد؟ در این مقاله هر آنچه را که باید درباره علت، علائم، درمان و نحوه جلوگیری از ریزش موی گربه بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب کاربردی همراه ما باشید.

 

ریزش موی گربه چیست؟ مشکلی که باید جدی بگیرید!

 

ریزش مو در گربه‌ها که به آن آلوپسی گربه نیز می‌گویند، ممکن است به صورت ریزش موی گربه سکه‌ای یا صرفاً نازک شدن موهای بدن گربه باشد. ریزش مو بیماری محسوب نمی‌شود اما نشانه‌ای از یک مشکل جدی در سلامتی حیوان است. برخی از گربه‌ها مانند اسفینکس ذاتاً بدون مو هستند و مورد آلوپسی در نظر گرفته نمی‌شوند. اما در نژادهای دیگر مانند ریزش موی گربه اسکاتیش اتفاق چندان بعیدی نیست. عوامل زیادی می‌توانند در ایجاد آلوپسی گربه نقش داشته باشند، بنابراین تشخیص و درمان این اختلال می‌تواند شامل مراحل متعددی باشد.

 

علت ریزش موی گربه؛ چه چیزی باعث ریزش مو در گربه‌ها می‌شود؟

 

ریزش مو در گربه‌ها اغلب به دلیل نظافت بیش از حد اتفاق می‌افتد و دلایل زیادی برای این رفتار وجود دارد. با این حال برخی شرایط خاص هم باعث ریزش مو می‌شوند؛ حتی اگر گربه بیش از حد عادت نظافت خودش را نداشته باشد. برخی از شایع‌ترین علل آلوپسی در گربه‌ها عبارتند از:

 

مشکلات پوستی یا حساسیت؛ علت ریزش موی گربه در بهار

 

اگر متوجه قرمزی، برآمدگی، دلمه یا ریزش مو شدید، اینها می‌تواند نشانه‌هایی از بیماری پوستی یا عفونت گربه شما باشد. کرم حلقوی یک عفونت قارچی است که معمولاً ریزش مو در گربه‌ها را به دنبال دارد. همچنین آلرژی ممکن است منجر به ریزش مو، خارش و تحریک پوست شده و اغلب در اثر حساسیت به غذا، ذرات معلق در هوا، یا نیش کک‌ها یا پشه‌ها ایجاد می‌شود. به همین دلیل در بسیاری از نژادها فصل ریزش موی گربه بهار و پاییز است.

 

مشکلات پوستی یا حساسیت؛ علت ریزش موی گربه در بهار

 

ابتلا به انگل‌ها؛ علت ریزش موی گربه خیابانی

 

انگل‌ها مانند کک، کنه و جرب می‌توانند باعث خارش، التهاب و ضایعاتی شوند که ممکن است منجر به ریزش مو شود. گربه شما ممکن است در پاسخ به ناراحتی پوستی‌اش شروع به نظافت بیش از حد کند و ممکن است آنقدر خراش دهد یا گاز بگیرد که پوست را تحریک کند و موها را بیرون بکشد.

 

شرایط پزشکی موثر در ریزش موی گربه

 

عدم تعادل هورمونی، مانند پرکاری تیروئید یا افزایش سطح استروئیدها در بدن، ممکن است منجر به ریزش مو در گربه‌ها شود. در چنین مواردی حتماً لازم است دامپزشکی گربه شما را معاینه کند و آزمایش‌های لازم انجام شده تا بهترین دارو برای رفع مشکل حیوان تجویز شود.

 

ریزش مو گربه در اثر درد و استرس

 

اگر گربه‌ها درد ماهیچه یا مفاصل داشته باشند، ممکن است آن ناحیه را بلیسند تا درد را تسکین دهند. هنگامی که این رفتار بیش از حد انجام شود، احتمال تحریک پوست و به تبع آن ریزش مو وجود دارد. همچنین گربه‌ها به تغییرات محیطی حساس هستند و به راحتی می‌توانند تحت استرس قرار گیرند. استرس مزمن می‌تواند منجر به نظافت بیش از حد شود. عوامل استرس‌زا در گربه‌ها عبارتند از:

  • نقل مکان به خانه‌ای دیگر
  • ورود حیوان یا فرد جدید به خانواده
  • از دست دادن یکی از اعضای خانواده
  • صداهای بلند در محیط زندگی گربه

 

بیشتر بخوانید: کاهش استرس در حیوانات خانگی: راهکارهایی برای رفاه بیشتر

 

تاثیر مسائل عاطفی و رفتاری در ریزش مو گربه

 

اختلالات عصبی که در مسائل رفتاری مانند نظافت بیش از حد ظاهر می‌شوند، می‌توانند باعث آلوپسی گربه شوند، اما تشخیص آن‌ها دشوار است. اگر احتمال سایر دلایل فوق رد شد، این مورد به عنوان علت ریزش موی گربه شما تعیین می‌شود. در چنین مواردی باید به محض دیدن رفتارهای نظافت بیش از حد، گربه را به کار دیگری مشغول کنید تا به مرور رفتارش تغییر کند. در برخی موارد، داروهای اصلاح رفتار ممکن است توسط دامپزشک تجویز شود.

 

تاثیر مسائل عاطفی و رفتاری در ریزش مو گربه

 

اگر گربه ریزش مو دارد چه کار کنیم؟ مراجعه به دامپزشک

 

از آنجایی که آلوپسی گربه‌ها نشانه‌ای از سایر مشکلات سلامتی است، گربه‌های دچار ریزش مو باید به دامپزشک مراجعه کنند تا آزمایش‌هایی برای تشخیص علت انجام شود. برای تشخیص علت ریزش موی گربه، دامپزشک یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد تا ببیند آیا کک یا سایر آلودگی‌ها وجود دارد یا خیر. دامپزشک ممکن است از سطح پوست نمونه‌برداری کنند تا وجود عفونت‌های احتمالی زیر میکروسکوپ تایید شود.

اگر نتایج این معاینات طبیعی باشد، ممکن است برای تعیین اینکه آیا عدم تعادل هورمونی یا تیروئیدی باعث ریزش مو شده است، نیاز به آزمایش خون باشد. اگر علت هنوز مشخص نیست، ابزارهای تصویربرداری مانند اشعه ایکس و سونوگرافی می‌توانند به دامپزشک کمک کنند تا احتمال سرطان یا ناهنجاری‌های غدد فوق کلیوی موردبررسی قرار گیرد.

 

نحوه درمان آلوپسی در گربه‌ها؛ ریزش موی گربه درمان دارد!

 

درمان ریزش مو در گربه‌ها به علت اصلی آن بستگی دارد. از آنجایی که آلوپسی یک علامت است و نه یک بیماری، درمان مشکلات منشا آن اغلب ریزش مو را برطرف می‌کند. بنابراین به جای درمان خانگی ریزش مو گربه، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید تا منشا ریزش مو تشخیص داده و بهترین داروی جلوگیری از ریزش موی گربه تجویز شود. بر این اساس راهکارهای درمانی عبارتند از:

 

درمان ریزش موی گربه در اثر علل فیزیکی

 

در چنین شرایطی، دامپزشک داروهای خوراکی یا درمان‌های موضعی را برای درمان مشکلات فیزیکی مانند تحریک پوست، عدم تعادل تیروئید یا سایر عدم تعادل هورمونی تجویز می‌کند. اگر گربه کک یا کنه داشته باشد، صاحبان آن‌ها باید خانه‌های خود را تمیز کنند و همه وسایل از جمله ملافه گربه، اسباب بازی‌ها، و سایر وسایل گربه شسته و ضدعفونی شود. بسته به شرایط حیوان، دامپزشک راه‌حلی درازمدت برای کنترل و پیشگیری از کک و کنه توصیه می‌کند تا در آینده مشکل مشابهی به وجود نیاید. 

 

آلوپسی یا ریزش موی گربه

 

درمان ریزش موی گربه به دلایل رفتاری

 

اگر ریزش مو به دلیل یک مشکل رفتاری باشد، اصلاح رفتار برای کاهش ریزش ضروری است. در این شرایط مراجعه به یک رفتارشناس گربه برای آموزش مجدد رفتارهای نظافت درست گربه شما توصیه می‌شود. همچنین داروهای ضد اضطراب، اسپری فرومون مصنوعی گربه‌سانان یا سایر داروهای آرام بخش نیز ممکن است مفید باشند.

در برخی موارد دامپزشک بعد از برطرف کردن منشا اصلی، قرصی را برای کاهش ریزش مو تجویز می‌کند. برای مثال قرص ضد ریزش مو گربه جیم کت یکی از بهترین محصولات موجود در بازار است. با این حال توجه داشته باشید که بهترین قرص ضد ریزش مو گربه صرفا آن چیزی است که تحت نظارت متخصص تجویز و مصرف شود.

 

چگونه از ریزش موی گربه جلوگیری کنیم؟

 

پیشگیری از ریزش موی گربه‌ها نیازمند اقدامات مراقبتی مختلفی از سوی صاحب آن‌هاست. اگر گربه شما قبلا آلوپسی را تجربه کرده است، با دامپزشک خود در مورد بهترین روش‌ها برای حفظ سلامت خز حیوان پس از درمان صحبت کنید. علاوه بر این دور نگه داشتن انگل‌ها می‌تواند به جلوگیری از خارش که منجر به نظافت بیش از حد می‌شود، کمک کند. موارد زیر گزینه‌هایی است که سرپرست‌های حیوانات خانگی باید در نظر داشته باشند:

 

مراقبت‌های پزشکی

 

از دامپزشک در مورد درمان‌های موضعی بی‌خطری که می‌توانند درد و خارش را تسکین دهند، بپرسید. اگر چرخه خاراندن و گاز گرفتن پوست ملتهب را بشکنید، فرآیند بهبودی ریزش موی گربه نیز تسریع می‌یابد. مصرف منظمداروهای کنترل کک و کنه گام مهم دیگری برای سالم نگه داشتن گربه و جلوگیری از این انگل‌ها به عنوان دلیل احتمالی ریزش مو است. مهم‌تر از همه، حتما گربه خود را برای چکاپ سالانه نزد دامپزشک ببرید. 

 

خرید محصولات سلامتی گربه برای درمان ریزش مو

 

معاینات خانگی و پیشگیری

 

اگر گربه شما همچنان به گاز گرفتن و کشیدن موهایش ادامه می‌دهد، حداقل هفته ای یک بار پوست و موهای او را بررسی کنید. از یک شانه دندانه ظریف استفاده کرده و موها را برای بررسی دقیق‌تر، به چند قسمت کنید. به مناطقی که گربه شما بیشتر چنگ می‌اندازد، توجه بیشتری داشته باشید. همچنین از اینکه رختخواب، اسباب‌بازی‌ها یا وسایل خشن در ارتباط با خز گربه به این مشکل دامن نمی‌زنند، اطمینان حاصل کنید.

 

پیشگیری از ریزش موی گربه

 

درمان و جلوگیری از ریزش موی گربه با محصولات پت آباد

 

در این مقاله هر آنچه را که باید درباره علت و روش‌های درمان و جلوگیری از ریزش موی گربه بریتیش یا دیگر نژادها بدانید، در اختیار شما قرار دادیم. شما می‌توانید از طریق پت آباد به دامپزشکان متخصصی در این زمینه دسترسی داشته و بهترین محصولات ضدریزش موی گربه‌ها را از بخش فروشگاهی ما سفارش دهید. در پایان اگر سوالی در این باره دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع

thesprucepets

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش