۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی انواع نژادهای گربه

چه عاشق یک گربه چشم آبی بازیگوش باشید یا یک گربه پرشین پشمالو گوشه گیر، انواع نژادهای گربه به قدری گسترده هستند که هر فردی بسته به علاقه خود میتواند یک گربه را به فرزند خواندگی بپذیرد. هزاران گربه وجود دارند که مشتاقانه منتظرند تا شما خانه‌ای گرم به آنها پیشکش کنید.

 اگر میخواهید در مورد نژاد گربه‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید یا قصد دارید، کمی وقت بگذارید تا در مورد ویژگیهای منحصر به فرد این حیوانات بامزه بیاموزید. در این مقاله ابتدا در مورد تاریخچه و سپس به معرفی برخی از نژادهای گربه میپردازیم.

 

انواع نژاد گربه

 

گربه حیوانی دوست داشتنی و البته بازیگوش است که همیشه رقابتی با سگ برای محبوبیت بین انسان‌ها داشته است. گربه با نام علمیFelis catus  از دسته پستانداران کوچک و گوشتخوار با بدنی معمولاً پوشیده از خز است. وقتی گربه به عنوان حیوان خانگی نگهداری شود آن را گربه خانگی می‌نامند. گربه‌ها از نظر کالبدشناسی بدنی قوی و منعطف، دارای واکنش‌های سریع، دندان‌های تیز و پنجه­‌های جمع شده هستند و نسبت به سگ­‌ها کم هزینه­‌تر و مستقل­‌ترند و نیاز به رسیدگی کمتری دارند.
 

تاریخچه نژاد گربه

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک، گربه‌ها برای اولین بار از 8 هزار سال پیش در اطراف سکونت‌گاه‌های انسانی دیده شدند. این نسل از گربه‌ها به خوردن جوندگانی مانند موش مشغول بودند که ذخایر غلات ما انسان‌ها را تهدید می‌کردند اما تا قرن نوزدهم، این فروشندگان حیوانات بودند که پرورش عمده‌ی گربه‌ها را برای ظاهر زیبایشان یا انجام رفتارهای خاص آغاز کردند.

تعداد کمی از گربه‌های منتخب مانند مائو مصری، هنوز شبیه اجداد وحشی خود در بیابان‌های خاورمیانه هستند. بقیه نتیجه دست بردن انسان در طبیعت هستند. برخلاف سگ‌ها، گربه‌ها از نظر ژنتیکی تغییرات کمی داشته‌اند. از آن‌جایی که گربه‌ها هرگز مانند سگ‌ها برای کارهای خاص مانند شکار یا گله‌ داری پرورش داده نشده‌اند؛ تفاوت‌های آشکاری با حیوانات خانگی دیگر دارند.

 

گربه­‌ها اولین‌بار در اوایل دوره پلیوسن (۵٫۳ تا ۳٫۶ میلیون سال پیش) ظاهر شدند و بعد از آن تا به امروز تغییرات خیلی کمی کرده‌­اند. این حیوانات معمولاً وزنی بین ۲٫۵ تا ۷ کیلوگرم دارند. اگرچه در بعضی گونه‌های خاص وزن گربه تا ۱۱٫۳ کیلوگرم نیز می‌رسد. گربه‌هایی نیز وجو دارد که به علت پرخوری تا ۳۰ کیلوگرم وزن داشته‌اند.

هم‌چنین در برخی از گونه‌های گربه‌، وزن آن به  کمتر از
۲۵۰ گرم می‌رسد. طول عمر گربه­‌ها در طبیعت معمولاً بین 3 تا 7 سال است، که این مقدار در صورت نگهداری صحیح از گربه، در شرایط و مکان‌های امن تا 15 سال نیز می­‌رسد. گوشت، نقش اصلی در تغذیه این جانوران را ایفا می‌کند. آن‌ها برای تغذیه خود بالغ بر 80  نوع موجود زنده را شکار می­‌کنند که در این بین می‌توان از پرندگان، موش‌­ها، سوسک، ملخ و... به عنوان شکار گربه‌­ها نام برد.

 

تاریخچه نژاد گربه

 

در گربه­‌های ماده سن بلوغ، 6 تا 7 ماهگی بوده، که این  توانایی در گربه‌­های نر تا سن 11 ماهگی است. گربه ماده در سال 2 بار می­‌تواند زایمان کند. طول مدت بارداری در گربه به‌طور میانگین ۶۵ روز است. در این زمان ممکن است وزن گربه ماده تا 2 کیلوگرم افزایش پیدا کند. گربه ماده در موقع زایمان حرکاتی به شکم خود داده و این عمل وی که از رفتار و محبت مادری منشأ می‌گیرد عبور جنین را از مجرای رحمی آسان می‌سازد.

با خروج
کیسه آمنیوتیک و پاره شدن آن و ریختن مایع آمنیوتیک، گربه ماده شروع به لیسیدن بچه‌های خود می‌کند. این کار باعث تحریک سیستم تنفسی بچه‌ها می‌شود. سپس گربه با علاقه و دقت خاصی بند ناف بچه گربه‌ها را قطع کرده و آن‌ها را می‌بلعد. به‌طور میانگین گربه ماده ۴ عدد بچه گربه به دنیا می‌آورد.

 

انواع نژادهای گربه

 نژادهای گربه شامل نژادهای گربه‌های خانگی و نژادهای دورگه می‌شود. نژاد دو رگه حاصل جفت‌گیری گربه‌های خانگی و گربه‌های وحشی است.

 

 

انواع نژادهای گربه را بشناسید

 

در حالی که دایره المعارف بریتانیا فقط 15 نژاد گربه را فهرست کرده است اما انجمن بین المللی گربه که به عنوان بزرگترین ثبت ژنتیکی گربه‌های شجره‌دار در جهان است، 73 نوع مختلف از نژاد گربه‌ها را به رسمیت شناخته است. هم‌چنین انجمن طرفداران گربه (CFA)، بزرگترین سازمان ثبت گربه در آمریکا توانسته تا سال 2022 حدود 45 نژاد مختلف گربه را به رسمیت بشناسد. فدراسیون بین‌المللی گربه‌ها (FIFe) تعداد ۴۳ نژاد را به‌شمار می‌آورد.

چند دلیل وجود دارند که چرا انجمن‌های مختلف، نژاد گربه‌ها را متفاوت می‌دانند. ساده‌ترین دلیل به روش طبقه بندی مربوط است. برخی از سازمان‌های ثبت، گربه‌های غیرشجره‌ای که نام و نژاد والدینشان به تعداد معینی از نسل‌ها بازمیگردد را در نظر نمی‌گیرند. علاوه بر این، برخی از انجمن‌ها، چندین نوع گربه در یک طبقه بندی جای می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر گربه‌ها را به دسته‌های مختلف تقسیم می‌کنند. در هر صورت، ما در ادامه به معرفی نژادهای گربه میپردازیم.
 

معرفی نژادهای پرطرفدار گربه در دنیا

در ادامه معروف‌ترین و پر طرفدارترین نژادهای گربه را به شما معرفی می‌کنیم.
 

پرشین

از خصوصیات چشم‌گیر گربه پرشین، وجود موهای بلند و ظاهر جذاب است که در قرن ۱۷ میلادی توجه جهانگرد ایتالیایی به نام پترو دلا والا را جلب کرد و باعث شد که این نجیب‌زاده گربه پرشین را همراه خود به اروپا ببرد و باگذشت کمتر از یک قرن به دلیل زیبایی و شخصیت شیرینی که داشت به محبوب‌ترین نژاد گربه در جهان تبدیل شود. گربه پرشین شخصیتی آرام و مهربان دارد و اهل خرابکاری و شیطنت نیست پس می­‌توان از آن‌ها در منزل نگهداری کرد.

گربه‌های پرشین معمولاً دم مشخصی دارند. دم آن‌ها معمولاً کوتاه، به سمت بالا و دارای کمی خمیدگی است
. گربه‌های پرشین نژادی حساس هستند که به مراقبت‌های خاص نیاز دارند. از دیگر خصوصیات رفتاری این گربه‌ها می‌­توان گفت که آن‌ها بازیگوش اما محتاط، حساس، نسبتاً آرام و بی سر و صدا هستند.

 

گربه پرشین علیرغم روال نظافتی سختی که دارد، یکی از محبوب‌ترین نژادهای گربه است. گربه پرشین که به خاطر خز روان، ابریشمی و صورت زیبایش معروف است، گربه‌ای شگفت انگیز است. این نژاد گربه علاوه بر اینکه بسیار گران است، یکی از قدیمی‌ترین نژادهای دنیا نیز می‌باشد.

پرشین‌ها باوقار و آرام هستند، گاهی اوقات کمی دور و گوشه‌ گیر می‌شوند اما به ‌طور باورنکردنی از خود مهربانی نشان می‌دهند. این گربه محیطی آرام و دنج را ترجیح می‌دهد اما تا زمانی که با این گربه‌ها مهربانانه رفتار شود، می‌توانند به محیط پر سر و صداتر نیز عادت کنند. به خاطر داشته باشید که پرشین‌ها به برس زدن، شانه کردن و تمیز کردن روزانه نیاز دارند و نباید این نژاد را به تنهایی در بیرون از خانه رها کرد. پرشین یک گربه خانگی باوقار است و صاحب وی باید با حیوان به خوبی رفتار کند.

 

نژاد گربه پرشین

 

مین کون

 یکی از بزرگ‌ترین نژادهای گربه‌ها بوده و رفتاری همانند سگ دارد. این گربه­‌ها به دلیل جثه بسیار بزرگی که دارند؛ غول‌های مهربان نیز نامیده می‌­شوند. آنان دارای موهای بلند و زیبایی هستند. از خصوصیات بارز آن‌ها داشتن بدنی عضلانی با استخوان بندی درشت است. وزن مینکون بالغ بین 4 تا 8 کیلوگرم است و مینکون نر نسبت به ماده، جثه بزرگ‌تری دارد. از دیگر ویژگی‌های برجسته مینکون، می‌توان به هوش بالا و طبع آرام آنان اشاره داشت. این گربه‌ها از همراهی با انسان‌ها لذت می‌برند و به خوبی می‌دانند چگونه آن‌ها را خوشحال و مجذوب خود کنند.
 

رگدال

رگدال گربه‌­ای جذاب با ارتباط عمومی قوی است. علاقه زیادی به بازی و پیدا کردن اشیاء پرتاب‌شده دارد. علت نامگذاری به این خاطر است که موقع بغل کردن‌شان از روی زمین خودشان را مثل عروسک رها می­‌کنند. رگدال حیوان خانگی باهوشی است و توانایی یادگیری استعدادهای جدید را دارد. این گربه می‌­تواند از اسباب بازی­‌های خود به خوبی مراقبت نماید و بهداشت روزانه برای سلامت این گربه بسیار عالی است.

 

گربه نژاد رگدال

 

مو کوتاه انگلیسی

 این گربه‌ها بیشتر از همه نژادهای گربه در تلویزیون و کتاب‌­ها حضور دارند. این گربه‌­ها در تولگی بسیار پرتحرک و پر انرژی هستند، اما هرچه بزرگ‌تر و بالغ‌­تر می­‌شوند، تنبل­‌تر می‌شوند. این گربه­‌ها با موهای کوتاه و کلفت، گونه­‌ها و کله گرد، بدن و چشم‌­های گرد درشت شبیه یک خرس عروسکی هستند.
 

مو کوتاه آمریکایی (American Shorthair)

  این نوع گربه­‌ها بیشتر از همه نژادها توسط مهاجران خریداری می­‌شوند. این گربه بسیار آرام، سازگار و اجتماعی است و چشمانی گرد، بدنی عضلانی و پاهایی قوی دارد. گربه مو کوتاه آمریکایی به رنگ­‌های دودی، سیاه و نقره‌­ای دیده می­‌شود.
 

اعتقاد بر این است که اجداد این گربه با اولین مهاجران به ایالات متحده آمده‌اند. این گربه‌ها که به ‌عنوان پیدا کننده موش، به کار گرفته می‌شدند؛ خیلی سریع به عنوان یک حیوان خانگی نیز محبوب شدند.

آمریکن شورت هیر در 10 نژاد برتر گربه در سال 2020 قرار گرفته است. این حیوان بازیگوش اما نه خیلی فعال و تنبل است. این نژاد گربه قلب مردم را با رفتارهای ملایم، مطیع و شیرین خود تسخیر کرده است و با حیوانات خانگی و بچه‌ها کنار می‌آید. به علاوه، نگهداری از این نژاد فوق العاده آسان است. این گربه مشکلی ندارد که برای مدت طولانی تنها بماند.

 

گربه نژاد مو کوتاه آمریکایی

 

گربه‌های حبشی

 این نژاد در ۴ رنگ متفاوت وجود دارد. گربه‌­های حبشی بسیار علاقه‌­مند به راه رفتن در ارتفاع هستند. این گربه‌ها نیاز به توجه زیاد دارد. کسانی که با این گربه دوست داشتنی زندگی می‌­کنند؛ وابستگی شدیدی به آن پیدا می‌کنند حتی ممکن است سراغ گربه­‌ی دیگری نروند.

 

گربه حبشی، بازیگوش و کنجکاو در فهرست 10 نژاد محبوب برتر گربه آمریکا قرار دارد. خز این حیوان با سایه‌های روشن و تیره و اندامی باریک و عضلانی تغییر می‌کند و به گربه ظاهری سلطنتی می‌بخشد. گربه حبشی باهوش‌ترین نژاد گربه است که به دلیل کنجکاوی و تمایل به کشف همه چیز در اطراف خود شناخته شده است.
 

هم‌چنین یک حیوان خانگی اجتماعی است و با بچه‌ها، سگ‌ها و موش‌ها بازی می‌کند. با این حال، گربه حبشی به سختی تربیت می‌شود اما هم‌چنان به شما عشق می‌ورزد. اگرچه اعتقاد بر این است که منشاء این گربه از حبشه است اما شواهد ژنتیکی نشان می‌دهند که این نژاد در واقع از آسیای جنوب شرقی آمده است.

 

نژاد گربه حبشی

 

اسفینکس

این نژاد متابولیسم بالاتری از همه نژادهای دیگر دارد. گوش‌­های تاشده یا خز فرفری از مشخصات بارز این گربه­‌ها است. اسفینکس اولین گربه بی‌مو شناخته شده در قرن پیش بوده است. گربه اسفینکس به‌ جای خز، پوششی جیر مانند دارد که باعث نرم و گرم بودن این موجود دوست داشتنی می­‌شود . اسفینکس‌­ها از وعده غذایی خود بسیار لذت می‌برند و هر چیزی که به آنها تعارف شود را می‌خورند.
 

سیامی(Siamese)

خواستگاه گربه­‌های سیامی کشور تایلند است که در گذشته سیام نام داشت. آن‌ها یکی از اجتماعی­‌ترین و پرسروصداترین نژادها هستند. این نژاد پوشش و موهای کوتاهی دارد که نیازمند مراقبت در حد متوسط و استاندارد است. آن‌ها علاقه زیادی به بالا رفتن از وسایل مختلف دارند و به اسباب‌بازی‌های معمایی و هم‌چنین تعقیب کردن علاقه زیادی دارند.


سیامی یکی از گربه‌هایی است که به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. این گربه هم‌چنین یکی از محبوب‌ترین نژادهای گربه در سراسر جهان و یکی از قدیمی‌ترین نژادها است. گربه سیامی دارای اندام کشیده، خز کرم رنگ، چشمان آبی روشن، هوش بالا و زیبایی منحصر به فرد است.

اگر از دوستداران گربه بپرسید زیباترین نژاد گربه کدام است؟ اکثریت موافقند که سیامی زیباترین است. بسیاری حتی سیامی را باهوش‌ترین نژاد گربه‌ها می‌دانند. می‌توان این گربه را آموزش داد اما در اغلب موارد از دستورات شما اطاعت نمی‌کند. سیامی به شدت به صاحبانش وابسته می‌شود و از تنها ماندن متنفر است. این گربه عشق می‌خواهد و از مطالبه محبت خجالت نمی‌کشد.

 

گربه نژاد سیامی

 

اسکاتیش فولد

گربه نژاد اسکاتیش فولد دارای جثه­‌ای متوسط، کله­‌ای گرد با چشمانی بزرگ و درشت است و گوش‌­های تا شده به آن‌­ها ظاهری شبیه به جغد می­‌دهد. این گربه بسیار باهوش و در حد میانه فعال است. اسکاتیش فولدها هیچ چیزی را بیشتر از بودن در کنار انسان­‌هایی که با آن‌ها زندگی می­‌کنند دوست ندارند و در همه فعالیت­‌ها و امور آن‌ها خود را دخیل می­‌کنند. این نژاد دوست‌داشتنی بهترین گزینه برای خانواد­ه‌ای بچه‌­دار و همچنین خانواده‌­هایی که سگ دارند، است.

 

بابتیل آمریکایی (American Bobtail)

بابتیل‌های آمریکایی به خاطر ظاهر وحشی و دم کوتاه‌شان و هم‌چنین به خاطر وفاداری به خانواده‌هایشان معروف هستند. این گربه‌ها آن‌قدر با احساسات انسانی هماهنگ هستند که بسیاری از افراد این نژاد را برای گربه درمانی توصیه می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این نژاد گربه، سازگاری حیوان با محیط‌های مختلف و سایر حیوانات خانگی و افراد است.

این نژاد هم‌چنین بازیگوش است و به پیاده روی علاقه زیادی دارد. بابتیل آمریکایی  در دهه 1960 شناخته شد. این نژاد اجداد گربه‌هایی با ظاهر وحشی اما خوش‌ خلقی که امروز می‌شناسیم و دوستشان داریم را به وجود آورده است.

 

آمریکن کرل (American Curl)

آمریکن کرل با گوش‌های کرکی منحصر به فردش که به سمت عقب پیچ خورده‌اند متمایز می‌شود. آمریکن کرل، حیواناتی فوق العاده شاد و وفادار هستند. این نژاد گربه‌ها ممکن است خیلی دوست داشتنی نباشند اما شما را در هر جایی که هستید دنبال می‌کنند.

مانند دیگر گربه‌سانان، این گربه‌های بامزه عاشق نشستن در مکان‌های مرتفع هستند. این گربه با گوش‌های غیرمعمول برای اولین بار در دهه 1980 دیده شد سپس پرورش دهندگان گربه مجذوب این نژاد شدند و آن را توسعه دادند. بچه گربه‌های آمریکن کرل با گوش‌های فر به دنیا نمی‌آیند. گوش‌های این حیوانات از 3 تا 5 روزگی شروع به پیچ خوردن میکنند و بعد از 16 هفته به طور دائم جمع می‌شوند.

 

گربه نژاد آمریکن کرل

 

وایرهیر آمریکایی (American Wirehair)

وایرهیر آمریکایی بسیار شبیه به آمریکن شورت هیر است. تفاوت اصلی در سبیل و خز گربه است که ضخیم‌تر و متراکم‌تر است. برخی افراد حتی خز این حیوان را شبیه «پشم فولادی» توصیف کرده‌اند. این گربه خیلی راحت، ساکت و آرام است و توجه زیادی نمی‌خواهد زیرا از بازی کردن در تنهایی لذت می‌برد.

وایرهیر آمریکایی یکی از بهترین نژادهای گربه برای راحتی در نظافت کردن است. برای نظافت این گربه، فقط برس زدن منظم کفایت می‌کند. این نژاد نتیجه یک جهش خود به خودی است که در دنیای گربه‌سانان خیلی غیر عادی نیست. به طور کلی، وایرهیر آمریکایی یک همراه خوب برای خانواده‌ها، مجردها و سالمندان است.

 

گربه‌ بالیایی (Balinese)

گربه بالیلیی اغلب با گربه سیامی اشتباه گرفته می‌شود. از این گذشته، این نژاد دارای همان رنگ، اندازه بدن و چشمان آبی درخشان است. تفاوت اصلی بین این دو نژاد، موهای بلند بالیایی‌ها است که شکل ظریفی به ظاهر حیوان بخشیده است. جای تعجب نیست که نام این گربه از رقصندگان معبد بالی گرفته شده است.

گربه‌ بالیایی نماینده نژادهای گربه مو بلند است. این گربه عاشق سرگرمی است و محبت زیادی را می‌طلبد. هم‌چنین عاشق پریدن و نشستن در نقاط مرتفع است. گربه بالیایی هیچ مشکلی با حیوانات خانگی دیگر ندارد. این نژاد گربه در بین گربه‌سانان معمولی قرار نمی‌گیرد و در فهرست نژادهای گربه CFA در رتبه 30 قرار دارد.

 

بنگال (Bengal)

اگر همیشه مدل کوچک‌تری از پلنگ یا جگوار می‌خواستید؛ گربه بنگال برای شما مناسب است. اندازه بدن و شکل ظاهری حیوان درست شبیه یک گربه وحشی مینیاتوری است اما گول ظاهرش را نخورید. گربه بنگال در واقع یک گربه بسیار شیرین و فداکار است.

بنگال‌ها گربه‌هایی بسیار فعال و کنجکاو هستند که ورزش در فضای باز را دوست دارند. تنها چیزی که این گربه‌ها بیشتر می‌طلبند محبت است. اگر گربه بنگال توجهی که می‌خواهد را جلب نکند؛ رفتار مخربی خواهد داشت. این گربه‌ها هم‌چنین مستعد تکرار رفتارهای نامطلوب هستند تا توجه شما را جلب کنند و شما را وادار به تعامل با خودشان کنند.

 

گربه نژاد بنگال

 

بیرمن (Birman)

بیرمن یک گربه رنگی است که هنگام لمس نرم و ابریشمی است. از ویژگی‌های بارز دیگر این گربه‌ می‌توان به چشمان آبی نافذ و پاهای سفیدش اشاره کرد. این گربه که همیشه در میان محبوب‌ترین نژادهای گربه قرار دارد، یک حیوان خانگی مهربان و مستقل است و جلب توجه یا حسادت نمی‌کند.

در واقع، بیرمن یکی دیگر از گربه‌های کمیاب است که دوست دارد خانه خود را با حیوان دیگری به اشتراک بگذارند. این بچه گربه به حریم خصوصی شما نیز احترام میگذارد. این گربه اگر ببیند مشغول بوده یا خواب هستید؛ شما را آزار نمی‌دهد. بیرمن‌ها برای اولین بار در دهه 1960 از اروپا وارد ایالات متحده شدند و از آن زمان تاکنون همراهان خوبی برای انسان‌ها بوده‌اند.

 

بمبئی (Bombay)

بمبئی شبیه پلنگی در ابعاد کوچک است. به استثنای چشم‌ها، همه چیز در گربه بمبئی سیاه است، حتی بالشتک‌های پنجه او. گربه بمبئی یک نژاد هیبریدی است که برای اولین بار در دهه 1950 دیده شد. این حیوان یک گربه‌سان فعال، باهوش و کنجکاو است که دوست دارد در مرکز توجه باشد. بمبئی هیچ مشکلی برای اشتراک خانه با گربه دیگر ندارد هم‌چنین این گربه همیشه از صاحبانش نوازش می‌خواهد. اگر فضای کافی برای گربه‌های خانگی بزرگ دارید؛ بمبئی گربه‌ای عالی است.


بریتیش شورت هیر (British Shorthair)

خز ضخیم و متراکم، چشم‌های خرسی عروسکی و آبی رنگ، این گربه را به انتخابی بسیار محبوب در میان نژادهای گربه‌های بزرگ تبدیل کرده است. این گربه قوی در واقع رتبه سوم را در میان محبوب‌ترین گربه‌سانان دارد.

مو کوتاه بریتانیایی دوست دارد بازی کند اما نیازی به توجه ندارد. مخصوصاً با بالا رفتن سن، باوقار و آرام‌تر می‌شوند. افرادی که این گربه را دارند باید روزانه او را برس بزنند؛ مخصوصاً وقتی فصل‌ها تغییر می‌کنند. این نژاد گربه یکی از قدیمی‌ترین نژادها است که قدمت آن به گربه‌های خانگی رومی‌ها می‌رسد.

 

گربه نژاد British Shorthair


برمه‌ای (Burmese)

گربه‌ای بزرگ  با استخوان‌های درشت است که به خاطر ظاهر گرد و موی کوتاه و نرمش شناخته می‌شود. این گربه در سال 1957 توسط CFA به رسمیت شناخته شد، اکنون در جایگاه 19 در میان محبوب‌ترین نژادهای گربه قرار دارد. علی‌رغم بدن سنگینش، این گربه عاشق بازی و پریدن است؛ اگرچه با افزایش سن آرام‌تر می‌شود.

گربه‌های برمه‌ای به ویژه ماده‌ها دوست دارند بر خانه تسلط داشته باشند. این حیوانات می‌خواهند مراقب صاحبان خود باشند و آن‌ها را از اتاقی به اتاق دیگر دنبال کنند یا در حالی که تلویزیون تماشا می‌کنند در کنار آن‌ها بنشینند. به طور خلاصه، برمه‌ای‌ها خواستار توجه هستند.


برمیلا (Burmilla)

اولین نوع از این گربه‌ها به طور تصادفی زمانی به وجود آمدند که یک برمه‌ای یاسی با یک ایرانی چینچیلا ملاقات کرد. برمیلا اگرچه بیش از 30 سال است که به عنوان یک نژاد وجود دارد اما هنوز هم یکی از نادرترین نژادهای گربه است. این گربه بازی کردن را دوست دارد و حتی در سنین بالا گاهی اوقات بسیار شیطنت میکند. طبیعت بازیگوش و کنجکاو گربه برمیلا باعث می‌شود تا محیط خانه از حضو وی گرم شود.
 

چارتروکس (Chartreux)

این گربه متوسط و پشمی یکی از بهترین نژادهای گربه برای نوازش است. اگر شما می‌خواهید یک حیوان خانگی هنگام تماشای تلویزیون یا استراحت در کنارتان بنشیند، این گربه برای شما مناسب است. تاریخچه این گربه اهلی، طولانی است و سه قاره را در بر می‌گیرد. چارتروکس از ایران به فرانسه آورده شد و در آنجا با راهبان زندگی می‌کرد سپس به بریتانیا و در نهایت به آمریکا رفت.

چارتروکس با صورت خندان، خز آبی متمایز، خز پشمی و پاهای باریک ظاهری خاص و زیبا دارد. چارتروکس یکی از محبوب‌ترین نژادهای گربه و هم‌چنین یک همراه عالی برای انسان‌ها است. این گربه آرام است و به سرعت با سرپرستش پیوند برقرار می‌کند.

 

چائوسی (Chausie Cat)

همه دوستداران گربه رویای داشتن یک گربه وحشی بزرگ را در سر می‌پرورانند. این گربه ترکیبی از گربه خانگی و گربه جنگلی است. گربه چائوسی، اولین بار در دهه 1960 دیده شد و سال 2003 به طور رسمی به رسمیت شناخته شد. چائوسی یکی از بزرگترین نژادهای گربه است اما لاغر، عضلانی و ورزشی است. این گربه بسیار فعال و بازیگوش است و بدون مشکل به ارتفاعات بلند می‌پرد. از سوی دیگر، این گونه گربه به شدت وفادار و مهربان است، چیزی که احتمالاً از جد خود یعنی گربه خانگی به ارث برده است.

 

گربه نژاد Chausie Cat

 

کالر پوینت شورت هیر (Colorpoint Shorthair)

یکی دیگر از اعضای نژاد گربه‌های مو کوتاه، کالر پوینت شورت هیر است. این نژاد، گربه‌ای بسیار باهوش است که خانواده خود را دوست دارد و عمیقاً به آن‌ها ارادت دارد. این گربه‌ها هم‌چنین خوش صدا هستند و دوست دارند در حالی که در بغل شما می‌نشینند صحبت کنند. کالر پوینت شورت هیر در حال حاضر در فهرست محبوب‌ترین نژادهای گربه CFA در رتبه 32 قرار دارد. کالر پوینت شورت هیر برای افرادی مناسب است که گربه‌های مو کوتاه سیامی و آمریکایی را دوست دارند.


کورنیش رکس (Cornish Rex)

هرکسی که کورنیش رکس را دیده یا نوازش کرده باشد؛ می‌داند که در دنیای گربه‌سانان چیزی شبیه به آن وجود ندارد. گوش‌های بزرگ و نوک تیز، پشت قوس‌دار و پوشش نرم و مواج این گربه از خاص‌ترین ویژگی‌های این نژاد هستند. بسیاری بر این باورند که این گربه‌ها برای افراد مبتلا به آلرژی مفید خواهند بود اما حقیقت این است که این حیوانات موهایشان می‌ریزند. بهتر است بگوییم؛ یک گربه ضد حساسیت، گربه‌ای است که علائم را به میزان بسیار کمتری ایجاد می‌کند. کورنیش رکس متعلق به نژادهای گربه خانگی خوب است. این گربه‌ از نشستن و تنبلی لذت نمی‌برد. آن‌ها در اکثر مواقع می‌پرند یا واکنشی از خود نشان می‌دهند.

 

دوون رکس (Devon Rex)

دوون رکس یکی از دوستانه‌ترین نژادهای گربه است. این گربه شما را با شیطنت‌هایش سرگرم می‌کند. بسیاری افراد ظاهر این گربه را عجیب و غریب و حتی شبه به موجودات بیگانه توصیف کرده‌اند. شاید ظاهر غیرمعمول گربه است که آن را به حیوان خانگی محبوب و یکی از محبوب‌ترین نژادهای گربه در سراسر جهان تبدیل کرده است.

بزرگترین نقطه ضعف این گربه رژیم غذایی‌اش است. دوون رکس عاشق غذا است و هر چیزی که به حیوان بدهید میخورد. به همین دلیل افراد باید مراقب تغذیه حیوان خانگی خود باشند.

 

گربه نژاد دوون رکس


مائو مصری (Egyptian Mau)

گربه مائو مصری یک جهنده است، بنابراین وقتی می‌بینید که از ارتفاعات غیرممکن می‌جهد یا روی یک قفسه کتاب بلند نشسته است، تعجب نکنید. این گربه ظاهری خالدار دارد و دارای پوششی زیبا و نرم نقره‌ای یا برنزی رنگ است. در واقع، در میان گربه‌های خالدار، این تنها گربه خانگی با لکه‌های طبیعی است. این گربه شبیه به نژاد گربه‌هایی است که مصریان برای اهلی کردن در عبادتشان استفاده می‌کردند. این گربه وقف خانواده خود است و محبت را با صدای خود ابراز می‌کند. گربه مائومصری از غریبه‌ها می‌ترسد و رفتاری محتاط گونه دارد.


برمه‌ای اروپایی (European Burmese)

اگر به دنبال نژادهای گربه دوست داشتنی هستید، برمه اروپایی برای شما مناسب است. این گربه‌ از نادیده گرفته شدن بیزار است. این نوع گربه‌ها می‌خواهند در هر کاری که انجام می‌دهید، از خواندن مقاله گرفته تا آشپزی و نوازش کردن در دامان شما بماند. برمه اروپایی و آمریکای شمالی از همان گربه‌ای سرچشمه می‌گیرد که وونگ مائو از برمه به نیواورلئان معرفی شد، جایی که با گربه‌های سیامی پرورش یافتند و بچه گربه‌های برمه‌ای امروزی را تولید کردند. صاحبان باید این گربه‌ها را در داخل منزل خود نگه دارند زیرا طبیعت این حیوانات برای زندگی در فضای باز مناسب نیست.


اگزوتیک شورت هیر (Exotic Shorthair)

برای افرادی که گربه پرشین می‌خواهند اما نمی‌توانند از پس نظافت آن‌ها برآیند؛ گربه اگزوتیک عالی است. این گربه مثل پرشین است ولی موهایش کوتاه است. این گربه دارای بدنی عضلانی با استخوان بندی درشت، خز فوق العاده مخملی، پوزه کوتاه و چشمان درشت و گرد است.

اگزوتیک شورت هیر گربه مناسبی برای آپارتمان است. این گربه به فضای زیادی نیاز ندارد و بسیار آرام و ملایم است. این گربه دوست دارد در کنار صاحبش بنشیند و با چشمان درشت خود عاشقانه او را تماشا کند. این گربه‌سانان سال‌ها در میان نژادهای رایج گربه در آمریکا سلطنت می‌کردند. با کمال تعجب، نرها نسبت به ماده‌ها دوست داشتنی‌تر هستند. به دلیل خلق و خوی مهربان و نیازهای نگهداری کم، این نژاد گربه برای افراد مجرد و مسن مناسب است.

 

گربه نژاد Exotic Shorthair


هاوانا براون (Havana Brown)

این گربه عضلانی، جثه متوسط با بدنی دراز و لاغر دارد. هم‌چنین یکی از نژادهای بسیار کمیاب گربه است. ‌هاوانا براون رئیس خانواده‌ است. نه تنها انتظار دارد که بخشی از هر اتفاقی باشد بلکه می‌خواهد در همه چیز حرف اول و آخر را بزند. ‌هاوانا براون که ذاتاً کنجکاو است، از پنجه‌های خود هم برای تحقیق و هم برای جلب توجه استفاده می‌کند. به خاطر داشته باشید؛ اگر این گربه را برای مدت طولانی تنها بگذارید ناراحت می‌شود بنابراین اگر آماده نیستید خود را وقف گربه هاوانا براون کنید، نژاد دیگری را انتخاب نمایید.


هیمالین (Himalayan)

هیمالین نژادی است که بین یک گربه سیامی و یک گربه پرشین قرار داد. این گربه دارای کرکی شبیه به گربه پرشین و چشمان آبی تیره شبیه به گربه سیامی است. از آنجا که این گربه ترکیبی است، توسط CFA به عنوان یک نژاد جداگانه به رسمیت شناخته نمی‌شود.

هیمالین یک حیوان خانگی آرام و مطیع است. این گربه از اینکه بیشتر روز تنها باشد راضی است و اگر بخواهد، در آغوش شما خود را جای می‌دهد. متأسفانه، هیمالین حیوان خیلی باهوشی نیست. اما آنچه از نظر هوش کم دارند، در ظاهر و شیرینی رفتارشان جبران می‌شود. این حیوانات خانگی به دلیل شخصیت فرودستشان، برای افراد مسن مناسب است.


بابتیل ژاپنی (Japanese Bobtail)

بابتیل‌های ژاپنی از نژادهای بسیار محبوب در کشور خود هستند. بسیاری بر این باورند که آن‌ها خوش شانسی و سعادت را به ارمغان می‌آورند. بابتیل ژاپنی یک گربه کوچک است و همان‌طور که از نامش پیدا است، دمی شبیه پوم پوم دارد. این دم نتیجه یک جهش طبیعی است. یکی دیگر از ویژگی‌های محبوب این عضو از نژاد گربه‌های کوچک، خز سه رنگش است. این گربه فعال و پر جنب و جوش است اما بیشتر از همه، به دلیل هوش بالایش شناخته می‌شود. این گربه به قدری باهوش است که نامش را می‌شناسد و با ترکیبی از صدای جیر جیر و میو پاسخ می‌دهد.

 

گربه نژاد بابتیل ژاپنی


خائو منی (Khao Manee)

این گربه با هیچ نژاد دیگری اشتباه گرفته نخواهد شد و با رنگ چشم عجیبشان مشخص می‌شوند. معمولاً یک چشم گربه، آبی و دیگری کهربایی یا سبز است. خائو منی یکی از زیباترین نژادهای گربه سفید است. اگرچه بیشتر این گربه‌ها دچار اختلال شنوایی هستند اما حیوانات خانگی دوست داشتنی و بازیگوشی می‌باشند. این گربه عشق می‌ورزد و خواستار همراهی با مردم یا گربه‌های دیگر است. خائو منی قبلاً گربه سلطنتی بود.


کورات (Korat)

کورات از تایلند می‌آید، جایی که نماد شانس در نظر گرفته می‌شود. این گربه بخشی از نژادهای گربه خاکستری است. این گربه‌ها با خز نقره‌ای و چهره‌ای به شکل قلب، بسیار دوست ‌داشتنی هستند. کورات‌ها گربه‌هایی هستند که دوست دارند در کانون توجه قرار بگیرند و وفاداری تقریباً شبیه سگ دارند.

این گربه‌ها همیشه نزدیک صاحبان خود هستند و حس اجتماعی قوی دارند. کورات جزو نژادهای گربه‌های ضد حساسیت محسوب نمی‌شود اما نسبت به سایر گربه‌ها موهایشان کمتر می‌ریزد. به علاوه، وقتی این گربه‌ها را نوازش می‌کنید، موهایشان پراکنده نمی‌شوند. گربه کورات، یک نژاد گربه غیرمعمول است و در حال حاضر در فهرست محبوب‌ترین گربه‌های آمریکا در رتبه 40 قرار دارد.


لاپرم (LaPerm)

لاپرم شبیه گربه‌ای است که با شامپوی حجم دهنده اضافی شسته شده است. این گربه به خاطر پوشش مجعدش که نتیجه یک جهش خود به خودی است، شهرت دارد. اگرچه لاپرم‌ها به نژادهای گربه برهنه تعلق ندارند اما همه بچه گربه‌های لاپرم کاملاً طاس به دنیا می‌آیند. این گربه‌ها تا 2 یا 3 سالگی خز ندارند؛ با این حال، همه بچه گربه‌ها خز فر نخواهند داشت.

برخی از بچه گربه‌ها به جای خز فر دارای یک خز صاف هستند. این گربه خانگی یک همراه پر انرژی و دوست داشتنی است. توجه صاحبانش را جلب می‌کند و حتی از پنجه‌هایش برای به دست آوردن توجه استفاده می‌کند. مانند سایر گربه‌ها، لاپرم نیز ارتفاع را دوست دارد.

 

گربه نژاد لاپرم


 

لیکوی (Lykoi)

لیکوی را «گربه گرگینه» می‌نامند و یکی از نژادهای گربه است که موهایش نمی‌ریزد. در واقع، این نژاد یک جهش طبیعی است که در آمریکا کشف شده است. این گربه‌ها دارای خزهای کوتاه با لکه‌های طاسی در دور چشم، بینی، دم و انگشتان پا هستند. لیکوی در ترکیب با رنگ زرد و درخشان، در واقع شبیه یک گرگ است.

نام این گربه از کلمه یونانی لیکوی به معنای گرگ گرفته شده است. لیکوی گربه بسیار باهوشی است که عاشق تفریح و بازی است. ممکن است در ابتدا مراقب غریبه‌ها باشند اما به محض اینکه شما را بشناسند، فوق العاده وفادار و مهربان هستند.


مین کوون (Maine Coon)

مین کوون که به عنوان یک غول مهربان شناخته می‌شود؛ تنها گربه مو بلند آمریکایی است. این گربه هم‌چنین قدیمی‌ترین نژاد آمریکایی و بزرگترین نژاد گربه خانگی است. مردم بر این باورند که گربه مین کوون تلاقی بین یک گربه مو کوتاه اهلی و یک گربه اروپایی مو بلند است. اگرچه بسیاری هستند که فکر می‌کنند این گربه ترکیبی بین راکون و گربه است.

علاوه بر اندازه، مین کوون به دلیل کت کرک‌دار و مفصل اضافی روی پنجه‌هایش نیز قابل تشخیص است. با وجود اینکه بزرگترین گربه خانگی است اما نیاز به نظافت و نگهداری کمی دارد. چیزهای زیادی وجود دارند که گربه‌های مین کوون را به حیوانات خانگی عالی تبدیل می‌کنند. این گربه ساکت، ملایم، و مردم گرا است اما خونسرد و آرام نیز است.


مانکس (Manx)

در فهرست طولانی نژادهای گربه، این گربه یکی از قدیمی‌ترین گربه‌های جهان است و به خاطر صورت گرد و دم خمیده‌اش شناخته می‌شود. افسانه‌های زیادی در مورد این گربه و داستان‌هایی در مورد چگونگی از دست دادن دمش وجود دارند. گربه‌های مانکس خزهای کوتاه و بلندی دارند  که هر کدام متراکم هستند. این گربه‌ها علاوه بر اینکه بسیار بازیگوش بوده و به خانواده‌هایشان پایبند هستند، یکی از نژادهایی هستند که به عنوان شکارچیان عالی شناخته می‌شوند، بنابراین با وجود این گربه، نگران موش‌های  خانه خود نباشید.


گربه جنگلی نروژی (Norwegian Forest Cat)

بزرگ‌ترین نژاد گربه‌ نیست اما به دلیل ساختار محکم و خز کرکی خود، بزرگتر به نظر می‌رسد.  فریب اندازه‌اش را نخورید؛ این حیوان خانگی مهربان و دلسوز است. این گربه که در زمستان‌های سرد نروژ به دنیا آمد، فراموش نکرده که از کجا آمده است و هنوز برخی از غرایز شکار خود را حفظ کرده است. ممکن است گربه جنگلی نروژی را با مین کون اشتباه بگیرید. با توجه به شناسه نژاد گربه، چشمان این گربه بادامی اما مین کون‌ها چشمانی بیضی شکل دارند.


اوسی کت (Ocicat)

اوسی کت، نژاد دیگری است که به طور خاص شبیه به گربه وحشی است. این بچه گربه با ظاهری وحشی و با خلق و خوی شیرین به دلیل شباهت به اوسلوت و گربه، Ocicat نام دارد. این گربه، نژاد آمیخته‌ای بین نژادهای حبشی، سیامی و آمریکایی است که به طور خاص شبیه یکی از نژادهای گربه عجیب و غریب است.

اوسی کت با خز نرم و خالدارش، در سایه‌های زیادی وجود دارد و انتخاب بهترین آن دشوار است. این نژاد گربه، گذراندن وقت با والدینش، بازی با آن‌ها و نوازش شدن و دوست داشته شدن را دوست دارد.


اورینتال لانگ هیر (Oriental Longhair)

همانطور که از نامش پیداست، این گربه متعلق به نژادهای گربه مو بلند است. این گربه دارای بدنی بلند و باریک، دمی بلند و نازک، گردنی بلند و گوش‌های مثلثی بزرگی است. خز روی بدن حیوان معمولا کوتاه است ولی می‌تواند بیش از 300 رنگ و طرح داشته باشد.

برای بسیاری، شرقی فقط یک سیامی بدون رنگ است اما اورینتال لانگ هیر در واقع یک گونه گربه متفاوت است. اگر بپرسید که چه نژادهای گربه‌ای خزشان کمتر می‌ریزد؛ گربه شرقی یکی از آنها است. خز این گربه کوتاه و ظریف است؛ به همین دلیل زیاد نمی‌ریزد. این نژاد بسیار باهوش، کنجکاو و مهربان است. اورینتال لانگ هیر هم‌چنین به شدت به صاحبان خود وابسته است و با افراد جدید خیلی خوب برخورد نمی‌کند.

 

از دیگر انواع نژادهای گربه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  پیکسی باب
  • راگامافین
  • راگدول
  • آبی روسی
  • ساوانا
  • اسکاتلندی فولد
  • سلکرک رکس
  • سرنگتی
  • سیبری
  • سنگاپور
  • سومالی
  •  اسفینکس
  • تونکینز
  •  تویگر
  • آنگورای ترکی
  • ترکیش وان

 

کلام آخر

هدف از این مقاله آشنایی با انواع نژاد گربه­‌های بامزه و بازیگوش بود. گربه­‌ها جز بهترین و بی‌آزارترین حیوانات خانگی به حساب می‌­آیند و افراد با داشتن یکی از آن‌ها می­‌توانند بسیار سرگرم شوند.
 

هر نژاد گربه دارای شخصیت، ویژگی‌ها و تاریخ مختص به خود است. برخی از گربه‌های خانگی شجره نامه ندارند یا گربه‌های ولگرد و وحشی نیز ممکن است در دسته بندی خاصی قرار نگیرند اما این حیوانات در تمام طول تاریخ با انسان خو گرفته‌اند و اهلی شده‌اند. با تمام آنچه درباره گربه‌ها می‌دانید، این حیوانات هنوز هم موجوداتی مرموز هستند که باید به خوبی فهمیده و درک شوند.

منبع:

 

 

 

۵
از ۵
۲۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید