​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

روش‌های درمان کک و کنه در سگ؛ آیا انسان از سگ کنه می‌گیرد؟

درمان کک و کنه در سگ

 

سگ‌ها حیوانات پرجنب و جوش و بازیگوشی هستند که برای تخلیه‌ی انرژی آنها لازم است تا حتماً زمان کافی گذاشته شود. معمولاً صاحبان سگ برای تخلیه‌ی انرژی پت خود را به محیط‌های باز مانند پارک، جنگل، کوه و ... می‌برند تا بتوانند به راحتی بازی کرده و تخلیه انرژی شوند. برخلاف تمام مزایایی که بازی در محیط آزاد برای سگ‌ها دارد، حضور در چنین محیط‌هایی یک معضل بزرگ را به همراه دارد و آن احتمال چسبیدن کک و کنه به بدن سگ‌هاست. به همین دلیل صاحبان باید از نحوه درمان کک و کنه در سگ‌ها مطلع باشند.

 

آشنایی با انواع کک و کنه‌ها + عکس کک در بدن سگ

 

پیش از آشنایی با انواع روش‌های درمان کک و کنه‌ سگ‌ها خوب است تا این موجودات را بشناسید. این جانوران انگلی هستند که برای بقا نیاز به تغذیه از خون بدن میزبان دارند و می‌توانند باعث ایجاد ناراحتی و انتقال بیماری شوند. با اینکه هر دو انگل‌ هستند ولی تفاوت‌هایی در ظاهر، رفتار و چرخه زندگی آن‌ها وجود دارد.

با فرارسیدن فصل تابستان فعالیت کک و کنه‌ها آغاز می‌شود؛ زندگی این جانوران انگلی به صورت تخم شروع می‌‌شود که در تابستان به صورت لارو از تخم خارج و به نوک علف‌ها و دیگر گیاهان کوتاه می‌خزند. در آنجا منتظر می‌مانند تا جانور خون‌گرم مانند سگ‌ها برسد. با برخورد بدن سگ به این گیاهان، کک و کنه‌ها به بدن آن‌ها محکم می‌چسبند، به درون پوست نفوذ و شروع به مکیدن خون می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با بیماری‌های رایج در سگ، علائم و نحوه پیشگیری از آن‌ها

 

کک و کنه نه تنها برای سگ شما آزاردهنده هستند، بلکه می‌توانند باعث انتقال بیماری‌های خطرناکی نیز شوند. بنابراین، درمان و پیشگیری از این انگل‌ها بسیار مهم است. کک‌های ماده به صورت مداوم روی میزبان خود تخم می‌‌گذارند به طوری که تعداد تخم‌ها در روز می‌تواند به۵۰ تا هم برسد. نکته‌ی قابل توجه در مورد کک‌ها قدرت انتقال تخم‌ها از بدن میزبان خود به روی فرش، اسباب منزل، چمن، زمین، خاک یا هر سطح دیگر است. عمر یک کک بر روی بدن میزبان حدود صد روز است.

یک کنه‌ی ماده می‌تواند هزاران تخم بگذارد. کنه تخم‌هایش را در نوک علف‌ها و دیگر گیاهان کوتاه رها می کند تا بدین طریق میزبان پیدا کرده و به آن محکم بچسبد. خوشبختانه كنه‌ها برخلاف كک‌ها قدرت جهش ندارند و زمان کوتاه‌تری روی بدن میزبان می‌مانند. البته برخی از انواع کنه‌ها تهاجمی بوده و به سمت میزبان حمله می‌کنند. كنه‌ها با گزش خود باعث تحريک پوست و خارش میزبان شده و می توانند بطور متوسط ۵-۴ ميلی‌ليتر از خون او را بمکند.

 

عکس کک و کنه در سگ

 

علائم وجود کک و کنه در سگ؛ چطور متوجه شویم سگ کک و کنه گرفته است؟

 

توجه به رفتار، خلق و خو و ظاهر سگ شما را در داشتن یا نداشتن کک و کنه در بدن سگ، راهنمایی خواهد کرد. پیش از اینکه به فکر راه‌های درمان کک و کنه در سگ باشید، لازم است تا با علائم آن آشنا شوید. رایج‌ترین علائم وجود کک و کنه در سگ‌ها عبارتند از:

  • خارش شدید: یکی از بارزترین علائم وجود کک و کنه در سگ‌ها خارش شدید بدن است. به طوری که سگ مدام خود را می‌خاراند و ممکن است پوستش قرمز و ملتهب شود.
  • ریزش مو: به دلیل خارش شدید و آسیب دیدن پوست، موهای سگ ممکن است بریزند؛ به ویژه در ناحيه باسن و اطراف دم.
  • کثیفی کک: دانه‌های سیاه رنگی که روی پوست یا موی سگ دیده می‌شوند و با ناخن له می‌شوند و لکه‌ی خونین از آن‌ها خارج می‌شود.
  • بی‌قراری و تحریک‌پذیری: سگ ممکن است به دلیل خارش و ناراحتی، بیش از حد بی‌قرار و تحریک‌پذیر شود یا دائما به دور دم خود بچرخد.
  • کم‌خونی: در موارد شدید آلودگی، کک‌ها می‌توانند باعث کم‌خونی در سگ شوند.
  • ترشحات گوش: افزایش یافتن ترشحات در گوش سگ و ایجاد عفونت باکتریایی ثانویه در آن از دیگر علائم داشتن کک و کنه در بدن سگ است.

 

روش‌های درمان کک و کنه در سگ

 

برای درمان کک و کنه در سگ‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد؛ برخی از آنها به روش خانگی و برخی با کمک مواد شیمیایی درمان می‌شوند که در این مقاله قصد داریم هر دوی این روش‌ها را بررسی کنیم.

 

روش‌های درمان کک و کنه در سگ

 

از بین بردن کنه سگ در منزل

 

  1. استفاده از گیاه رزماری: بوی قوی مواد تشکیل دهنده‌ی گیاه رزماری باعث می‌شود تا کک‌ها از آن فرار کنند. همچنین این گیاه جای نیش کک‌ها را نیز درمان می‌کند. دو فنجان از برگ‌های تازه رزماری را یک ظرف حاوی ۱ لیتر آب بریزید و بگذارید 30 دقیقه بجوشد و سپس از روی حرارت بردارید و از صافی رد کنید. محلول به دست آمده را با 4.5 لیتر آب گرم مخلوط کنید و آن را بر روی سگ یا در هوا اسپری کنید.
  2. استفاده از پونه: یک فنجان از برگ تازه یا خشک شده پونه را با 1 لیتر آب جوش ترکیب کنید و بگذارید 3-4 دقیقه بجوشد و سپس از روی حرارت بردارید و از صافی رد کنید. بگذارید 1 ساعت بماند تا سرد شود و سپس بر روی بدن سگ و در فضا اسپری کنید تا کک ها را از بین ببرد.
  3. استفاده از سرکه سیب: به نسبت مساوری سرکه سیب و آب را مخلوط کرده و بر روی بدن سگ خود اسپری کنید. می‌توانید 2 الی 3 قطره هم سدر یا اسطوخودوس به محلول اضافه کنید.

 

درمان کک و کنه در سگ‌ها از طریق مواد شیمیایی

 

  1. شامپوهای ضد کک و کنه: این شامپوها به طور موقت کک و کنه‌های روی بدن سگ را از بین می‌برند.
  2. قطره‌های ضد انگل: این قطره‌ها روی پوست پشت گردن سگ ریخته می‌شوند و به تدریج جذب پوست شده و بدن سگ را در برابر کک و کنه محافظت می‌کنند.
  3. اسپری‌های ضد انگل: این اسپری‌ها برای درمان و پیشگیری از کک و کنه استفاده می‌شوند و باید روی بدن سگ اسپری شوند.
  4. قرص‌های ضد انگل: این قرص‌ها به صورت خوراکی به سگ داده می‌شوند و از بدن سگ در برابر انواع انگل‌ها محافظت می‌کنند.
  5. گردنبند ضد انگل: این گردنبندها به دور گردن سگ بسته می‌شوند و به صورت مداوم مواد دفع آفتی را آزاد می‌کنند که از سگ در برابر کک و کنه محافظت می‌کند.
  6. داروی تزریقی انگل: آیورمکتین داروی تزریقی است که به‌صورت زیر پوستی به سگ‌ها تزریق می‌شود. این دارو باعث می‌شود تا کک و کنه‌های چسبیده به پوست از بین بروند.

 

برای خرید اسپری ضدکک و کنه سگ کلیک کنید

 

نکات مهم برای درمان کک و کنه

 

  • تمام محیط اطراف سگ را تمیز کنید: علاوه بر درمان خود سگ، باید محل زندگی او را نیز به طور کامل تمیز کنید. فرش‌ها، مبلمان، و هر جایی که سگ رفت و آمد می‌کند را جارو بکشید و بشویید.
  • به طور مرتب سگ را چک کنید: هر هفته بدن سگ را به دقت بررسی کنید تا از وجود کک و کنه مطمئن شوید.
  • به دامپزشک مراجعه کنید: برای تشخیص دقیق نوع انگل و انتخاب بهترین روش درمان، حتما به دامپزشک مراجعه کنید.
  • از محصولات با کیفیت استفاده کنید: برای درمان و پیشگیری از کک و کنه، از محصولات با کیفیت و تایید شده توسط دامپزشک استفاده کنید.

 

از بین بردن کک و کنه در منزل

 

راهکارهای پیشگیری از کک و کنه سگ

 

همانطور که می‌دانید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ در همین راستا هم بهتر از پیش از درمان کک و کنه در سگ‌ها به دنبال راه‌هایی برای پیشگیری از مبتلا شدن به این انگل‌های پوستی باشید.

  • استفاده منظم از محصولات ضد انگل: بهترین راه برای پیشگیری از کک و کنه، استفاده منظم از محصولات ضد انگل است.
  • نظافت منظم محیط: محیط زندگی سگ را همیشه تمیز نگه دارید.
  • معاینه منظم: به طور مرتب بدن سگ را به دنبال وجود کک و کنه بررسی کنید.
  • جلوگیری از تماس سگ با حیوانات آلوده: از تماس سگ با حیوانات آلوده به کک و کنه جلوگیری کنید.

توجه: برخی از کک‌ها و کنه‌ها می‌توانند بیماری‌هایی مانند بیماری لایم را به سگ منتقل کنند. بنابراین، درمان و پیشگیری از این انگل‌ها بسیار مهم است.

همچنین به‌طور کلی انسان‌ها از سگ‌ها کنه نمی‌گیرند، اما کنه‌ها می‌توانند از طریق سگ‌ها به انسان منتقل شوند. کنه‌ها انگل‌هایی هستند که می‌توانند از حیوانات خانگی مانند سگ‌ها به لباس یا پوست انسان منتقل شوند، مخصوصاً اگر انسان و حیوان در مناطق آلوده به کنه‌ها باشند. برخی کنه‌ها ممکن است بیماری‌هایی را منتقل کنند که می‌تواند هم حیوانات و هم انسان‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل، مهم است که پس از هر بار قرار گرفتن در محیط‌های مستعد کنه‌، حیوان خانگی خود را بررسی کنید و از محصولات پیشگیرانه مانند داروهای ضد کنه برای سگ‌ها استفاده کنید.

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش