​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

آشنایی با بیماری‌های رایج در سگ، علائم و نحوه پیشگیری از آن‌ها

بیماری‌های رایج در سگ

 

برای صاحبان حیوانات خانگی، هیچ چیز دردناک‌تر از رنج و ناراحتی حیوانات زبان‌بسته‌ای نیست که قادر به توضیح دردشان نیستند. به همین دلیل به عنوان سرپرست پت باید با انواع بیماری‌های شایع در حیوان خانگی‌تان آشنایی داشته باشید تا در صورت مشاهده علائم بیماری، در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام دهید. در این مقاله با بیماری‌های رایج در سگ‌ها و نحوه پیشگیری و درمان هر کدام آشنا می‌شوید. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب کاربردی همراه ما باشید.

 

دیستمپر؛ بیماری کشنده سگ اما قابل پیشگیری!

 

عامل دیستمپر سگ یک ویروس بسیار مسری است. توله سگ‌ها و سگ‌های بالغ غیرواکسینه معمولاً از طریق ذرات ویروس موجود در هوا یا ترشحات تنفسی سگ‌های آلوده، به این بیماری مبتلا شده و معمولاً علائمی از جمله آبریزش چشم، تب، چروک بینی، سرفه، استفراغ، اسهال، تشنج و فلج را نشان می‌دهند. این بیماری اغلب کشنده است اما خوشبختانه واکسن موثری برای محافظت از سگ در برابر آن وجود دارد. در واقع واکسن دیستمپر از جمله واکسن‌های ضروری است که همه سگ‌ها باید دریافت کنند.

 

آنفولانزای سگ؛ یکی از بیماری‌های رایج در سگ‌ها

 

همانطور که از اسم آن پیداست، این بیماری توسط ویروس آنفلوانزای سگ ایجاد می‌شود و عارضه نسبتاً جدیدی است. از آنجایی که بیشتر سگ‌ها در معرض ویروس قرار نگرفته‌اند، سیستم ایمنی آن‌ها قادر به پاسخگویی کامل به ویروس نیست و بسیاری از آن‌ها در صورت قرار گرفتن در معرض این ویروس آلوده می‌شوند. آنفلوانزای سگ از طریق ترشحات تنفسی، اشیاء آلوده (از جمله سطوح، کاسه‌ها، قلاده‌ها و افسارها) پخش می‌شود. این ویروس می‌تواند تا 48 ساعت روی سطوح، تا 24 ساعت روی لباس و تا 12 ساعت روی دست افراد زنده بماند.

 

آنفولانزای سگ

 

سگ‌ها می‌توانند ویروس را حتی قبل از اینکه علائم بیماری را نشان دهند، پخش کنند؛ به این معنی که یک سگ به ظاهر سالم می‌تواند ناقل ویروس باشد و به این طریق سگ‌های دیگر را آلوده کند. سگ‌های مبتلا به آنفولانزای سگی دچار سرفه، تب و آبریزش می‌شوند. واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزای سگی وجود دارد اما در حال حاضر به همه سگ‌ها تجویز نمی‌شود. برای تعیین اینکه آیا واکسن آنفلوانزای سگی برای دوست پشمالوی شما توصیه می‌شود یا خیر، حتما با دامپزشک مشورت کنید.

 

برای دریافت خدمات دامپزشکی کلیک کنید

 

بیماری پاروو در سگ؛ یکی دیگر از بیماری‌های رایج و کشنده

 

پاروو توسط پاروویروس سگ نوع 2 ایجاد می‌شود. این ویروس بسیار مسری است، به دستگاه گوارش حمله می‌کند و تب، استفراغ و اسهال شدید و اغلب خونی حیوان را به دنبال دارد. این بیماری از طریق تماس مستقیم بین سگ‌ها و همچنین از طریق مدفوع، سطوح، کاسه‌ها، قلاده‌ها، افسارها، تجهیزات و دست‌ها و لباس‌های افراد آلوده منتقل می‌شود. همچنین می تواند سال ها در خاک زنده بماند و همین، کشتن ویروس را سخت می‌کند. درمان پاروو هزینه‌بر بوده و بدتر از آن اینکه بسیاری از سگ‌ها علی‌رغم درمان‌های شدید در اثر ابتلا به این بیماری می‌میرند. خوشبخانه برای پاروو هم واکسنی وجود دارد که دریافت آن برای همه سگ‌ها الزامی است.

 

انگل‌های خارجی (کنه، کک و جرب)؛ خطرات کنه سگ برای انسان چیست؟

 

انگل‌های خارجی مانند کنه، کک و جرب از مشکلات نسبتاً رایج سگ‌ها هستند و معمولاً از طریق محیط و کک و کنه‌های سگ‌های دیگر به حیوان منتقل می‌شوند. این موجودات مزاحم بیشتر به سگ‌ها حمله‌ور می‌شوند، می‌توانند بیماری‌هایی مانند کرم‌های نواری را منتقل کنند و بسته به نوعشان علائم متفاوتی را در حیوان نشان می‌دهند. برای مثال کنه‌های چیلتیلا باعث ایجاد شوره سر، خارش و پوسته پوسته شدن پوست بدن سگ‌ها می‎شوند. با این حال برای انسان هم می‌توانند گزش ایجاد کرده و بیماری‌هایی مانند تب لایم، تب کنه، بابزیوز و تب شوشا را منتقل کنند.

محصولات تأیید شده زیادی برای پیشگیری و درمان موثر انگل‌های خارجی در سگ‌ها وجود دارد. برای مثال یکی از قرص‌های تاییدشده توسط دامپزشکان، قرص ضدکک و کنه براوکتو است که انواع کک و کنه و انگل‌های پوستی را در یک دوره 3 ماهه از بین می‌برد.

 

عفونت‌های قارچی سگ؛ آیا قارچ از سگ به انسان منتقل می‌شود؟

 

ارگانیسم‌های قارچی موجود در خاک می‌توانند سگ‌ها را هنگام خوردن یا بو کشیدن خاک آلوده، مبتلا کنند. همچنین احتمال ابتلای سگ‌ها به عفونت‌های قارچی از طریق پوست، به ویژه زخم‌ها، وجود دارد. به طور کلی برخی از قارچ‌ها از طریق مجاری تنفسی بدن را آلوده می‌کند و باعث تب، سرفه، بی‌حالی و علائم آنفولانزا یا ذات الریه می‌شود. اگر این موجودات خورده شوند، مشکلات گوارشی (مانند درد یا اسهال) ممکن است رخ دهد.

سگ‌هایی که سیستم ایمنی بدنشان به دلیل بیماری یا مصرف برخی بیماری‌ها ضعیف شده، بسیار بیشتر در معرض ابتلا به این قارچ‌ها هستند. همچنین نکته مهم دیگر اینکه عفونت‌های قارچی از بیماری‌های مشترک و شایع بین انسان و سگ محسوب شده و برای مثال بیماری درماتوفیتوز که از قارچ درماتوفیت نشأت می‌گیرد باعث ابتلای فرد به عفونت‌های پوستی می‌شود.

 

عفونت قارچی سگ

 

کرم قلب؛ یکی از بیماری‌های رایج سگ‌ها

 

کرم‌های قلب توسط پشه‌ها پخش شده و می‌توانند باعث سرفه، بی‌حالی، مشکل در تنفس، بیماری قلبی و حتی مرگ حیوان شوند. خوشبختانه محصولات تأیید شده زیادی برای جلوگیری از عفونت کرم قلب وجود دارد. در مورد بهترین محصول برای سگ خود با دامپزشک خود مشورت کنید.

 

گرمازدگی در سگ؛ چگونه بفهمیم سگمان مریض است؟

 

گرمازدگی در هوای گرم خطر بزرگی برای سگ‌ها محسوب می‌شود. به یاد داشته باشید که سگ شما همیشه یک کت خز بر تن دارد و به همین دلیل، معمولا گرم‌تر از شماست. بر این اساس دمایی که برای یک انسان فقط کمی گرم به نظر می‌رسد، می‌تواند برای سگ خیلی گرم و بعضاً کشنده باشد. برای جلوگیری از گرمازدگی، در روزهای گرم هرگز سگ را در ماشین رها نکنید. همچنین نکته مهم دیگر اینکه نژادهای پوزه کوتاه مانند پاگ، بوستون تریر، بوکسور، بولداگ و غیره بیشتر مستعد گرمازدگی و مشکلات تنفسی هستند زیرا نمی‌توانند به اندازه نژادهایی با طول بینی طبیعی نفس نفس بزنند.

نفس نفس زدن و آبریزش بیش از حد، اضطراب، ضعف، رنگ غیرطبیعی لثه (قرمز تیره یا حتی بنفش) و بیهوش شدن از جمله علائم گرمازدگی است. در صورت مشاهده این نشانه‌ها، سریعاً حیوان را به جای خنکی ببرید، حوله‌ای را مدام خیس کنید و دور سگ بگیرید. ریختن آب خنک روی بدن سگ و خشک کردن سریع آن هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. در صورتی که هیچ کدام از این کارها موثر واقع نشد، سریعاً به دامپزشکی مراجعه کنید، زیرا گرمازدگی می‌تواند به قیمت از دست رفتن جان سگ عزیزتان تمام شود.

 

گرمازدگی در سگ؛ چگونه بفهمیم سگمان مریض است؟

 

انواع آسیب‌های مفصلی و استخوانی مانند دیسپلازی هیپ در سگ

 

هر زمان که سگ‌های ناآشنا با هم و یا سگ‌هایی با خلق و خوی متفاوت کنار هم قرار بگیرند، خطر درگیری و آسیب وجود دارد. زخم‌های ناشی از چنگ انداختن حیوان دیگر باید فوراً توسط دامپزشک ارزیابی شده تا در صورت لزوم، واکسن هاری تجویز شود. از طرف دیگر سگ‌های دارای اضافه وزن و سگ‌هایی که به سبک زندگی کم‌تحرکی عادت دارند، باید تشویق شوند تا فعالیت بیشتری داشته باشند، اما از طرف دیگر فعالیت بیش از حد می‌تواند سگ‌ها را در معرض خطر آسیب به مفاصل، استخوان‌ها یا ماهیچه‌ها قرار دهد.

برای مثال یکی از آسیب‌های رایج دیسپلازی هیپ یا دررفتگی لگن است که باعث می‌شود سر استخوان ران در جای درست (یعنی گودی استخوان لگن) قرار نگیرد و همین، لنگ زدن و درد حیوان را به دنبال دارد. به همین دلیل اگر سگ اضافه وزن دارد یا به هر دلیلی می‌خواهید فعالیت بیشتری داشته باشد، حتما با دامپزشک برای بهترین برنامه افزایش فعالیت حیوان با کمترین خطر آسیب مشورت کنید.

 

انگل‌های روده‌ای؛ بیماری که از سگ به انسان منتقل میشه

 

انگل‌های روده‌ای مانند کرم‌های گرد، کرم‌های قلاب‌دار، کرم‌های شلاقی و کرم‌های نواری تخم‌هایی می‌گذارند که در مدفوع سگ زنده می‌مانند و سگ‌های دیگر را هنگام خوردن خاک آلوده، لیسیدن خز یا پنجه‌های آلوده یا نوشیدن آب آلوده به مدفوع سگ‌های مبتلا، آلوده می‌کنند. زمانی که سگ‌ها کک، شپش یا جوندگان آلوده به کرم‌های نواری را می‌خورند، کرم‌های نواری پخش می‌شوند.

کرم‌های نواری می‌توانند باعث سوءتغذیه و اسهال و کرم‌های قلابدار باعث از دست دادن خون شوند. همچنین کوکسیدیا و ژیاردیا انگل‌های تک سلولی هستند که به پوشش روده آسیب می‌رسانند. سگ‌ها می‌توانند با خوردن خاک آلوده یا لیسیدن پنجه‌ها یا خز آلوده به کوکسیدیا مبتلا شوند. توله سگ‌ها در معرض بالاترین خطر عفونت و بیماری هستند. محصولات زیادی برای درمان کرم‌های انگلی وجود دارد و در این زمینه نیز باید برای خرید محصولات مناسب با دامپزشک مشورت کنید.

 

انگل‌های روده‌ای؛ بیماری که از سگ به انسان منتقل میشه

 

سرفه لانه‌ای سگ یا کنل کاف

 

سرفه لانه‌ای در اثر ترکیبی از ویروس‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌شود. این بیماری بسیار واگیردار است و سگ شما در صورت تماس با حیوان آلوده مبتلا می‌گردد. سگ‌های مبتلا به سرفه لانه‌ای ممکن است در مراحل اولیه بیماری، بیمار به نظر نرسند اما هنوز هم می‌توانند سگ‌های دیگر را آلوده کنند. معمولاً سگ‌هایی که سرفه‌های لانه‌ای دارند، دچار خشکی بینی و پوزه و سرفه‌های خشک و شدید می‌شوند. واکسن‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به سرفه لانه‌ای وجود دارد، اما همه سگ‌ها نیازی به دریافت واکسن ندارند. در مورد اینکه آیا واکسن سرفه لانه‌ای (بوردتلا) برای سگ شما مناسب است یا خیر، با دامپزشک مشورت کنید.

 

بیشتر بخوانید: بیماری تنفسی کنل کاف یا سرفه در سگ‌ها چیست؟

 

هاری؛ یکی از بیماری های رایج سگ

 

هر پستانداری می‌تواند به ویروسی که عامل هاری است، آلوده شود. در واقع هاری توسط ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود و هنگامی که حیوانات شروع به نشان دادن علائم بیماری کنند، 100٪ کشنده است. ویروس از طریق بزاق یا از طریق گاز گرفتن حیوان آلوده و یا از طریق بزاق آلوده به زخم پوستی منتقل می‌شود. علاوه بر این هرگونه تماس با حیات وحش (از جمله خفاش‌ها) می‌تواند خطر ابتلا به هاری را ایجاد کند. راکون‌ها، اسکنک‌ها و سایر حیوانات وحشی می‌توانند ناقل ویروس هاری باشند و ممکن است در مناطقی که سگ‌ها جمع می‌شوند، وجود داشته باشند. خوشبختانه عفونت هاری با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

 

با خدمات آنلاین دامپزشکی پت آباد همین الان سگ‌تان را نجات دهید!

 

در این مقاله بیماری‌های رایج در سگ را معرفی کردیم و گفتیم هر بیماری چه علائم و چه راهکارهای درمانی دارد. شما می‌توانید در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرمعمول در هر ساعت شبانه‌روز به صورت آنلاین با دامپزشکان متخصص پت آباد در ارتباط باشید و توصیه‌های تخصصی را برای رفع مشکل دوست پشمالویتان دریافت کنید. در پایان از شما دعوت می‌کنیم هر سوال یا تجربه‌ای درباره بیماری‌های فوق دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر همراهان عزیز و گرامی به اشتراک بگذارید.  

 

منبع

avma

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش