۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

چگونه وزن سگم را کم کنم؟

بیش از ۷۵ درصد دامپزشکان در تمام جهان ادعا می‌کنند که تعداد حیوانات خانگی که دارای اضافه وزن هستنند؛ در حال افزایش است. در حالی که بسیاری از حیوانات خانگی قربانی این بیماری همه‌گیر هستند؛ چاقی یک مشکل بزرگ برای سگ‌ها محسوب می‌شود، به طوری که دامپزشکان تخمین می‌زنند که 40 تا 45 درصد از سگ‌هایی که به مطب آن‌ها مراجعه می‌کنند، مشکل اضافه وزن دارند.

 

مشکل اضافه وزن در سگ



برای کمک به کاهش وزن سگ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بفهمید وزن صحیح سگ چقدر است. تنها در این صورت صاحبان می‌توانند علل مشکل را تعیین کنند و یک رژیم غذایی مناسب را برای کم کردن وزن تجویز کنند. در این مقاله به طور کامل در مورد نحوه کاهش وزن سگ‌های چاق صحبت می‌کنیم.

آمارهای مربوط به اضافه وزن سگ‌ها

سگ‌ها به طور باورنکردنی نسبت به افزایش و کاهش وزن حساس هستند و فقط چند کیلوگرم می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی، بیماری سگ و کاهش عمر حیوان شود. این مشکلات شامل فشار خون بالا و بیماری قلبی، مشکل در تنفس، دیابت، بیماری کبد، عملکرد ضعیف سیستم ایمنی و آرتریت هستند. اگر چه صاحبان سگ اعتراف می‌کنند از خطرات مرتبط با اضافه وزن سگ خود آگاه هستند؛ اما تعداد سگ‌های دارای اضافه وزن هم‌چنان در حال افزایش است.

مشکل بدین دلیل است که صاحبان حیوانات خانگی متوجه نمی‌شوند چه زمانی سگ دارای اضافه وزن است؟اکثریت قریب به اتفاق صاحبان معتقدند حیوان خانگی آن‌ها وزن مناسبی دارد.
کمتر از 10 درصد از صاحبان، بررسی وزن ماهانه توصیه شده را انجام می‌دهند و حتی 30 درصد از صاحبان اعتراف می‌کنند که هرگز حیوان خانگی خود را وزن نمی‌کنند. صاحبان حیوانات خانگی به اندازه کافی از نقطه‌ای که یک سگ دارای اضافه وزن در نظر گرفته می‌شود یا اینکه چگونه خودشان این مشکل را تشخیص دهند؛ آگاه نیستند.

تنها 15 درصد از صاحبان متوجه می‌شوند که سگ آن‌ها اضافه وزن دارد. با وجود اینکه آگاهی صاحبان حیوانات خانگی از مشکلات سلامتی در سگ‌های دارای اضافه وزن به تدریج افزایش می‌یابد، تعداد سگ‌هایی که اضافه وزن دارند؛ هم‌چنان در حال افزایش است.
 

آمار سگ های دارای اضافه وزن


وزن سالم برای سگ چقدر است؟

قبل از اینکه مستقیماً به چگونگی کمک به کاهش وزن سگ خود بپردازید؛ باید بدانید که وزن مناسب برای سگ شما چقدر است؟ اما چرا این موضوع اینقدر حیاتی است؟ چندین سال پیش، یک مطالعه روی نژاد سگ لابرادور رتریورها انجام شد که اهمیت وزن مناسب را نشان میداد. به عنوان بخشی از این مطالعه، محققان سگ‌ها را در طول زندگیشان دنبال کردند. نیمی از سگ‌ها با وزن مناسب یا نمره وضعیت بدنی مناسب زندگی می‌کردند و نیمی دیگر کمی اضافه وزن داشتند.

در پایان مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که به طور متوسط، سگ‌های لاغر دو سال بیشتر از همتایان چاق‌تر خود عمر می‌کنند. این به آن معنی است که یک سگ با اضافه وزن ممکن است دو سال کمتر عمر کند. شنیدن این خبر برای شما سخت خواهد بود؛ زیرا اگر هیچ کاری برای کاهش وزن سگ خود و حرکت به سمت وضعیت بدنی ایده آل انجام ندهید، مرگ زودرس حیوان در کمین است.

همان‌طور که در بالا ذکر شد، ما ترجیح میدهیم با استفاده از عبارت «نمره وضعیت بدن سگ» به وزن صحیح نزدیک شویم. نمره وضعیت بدن سگ بسیار بیشتر از یک اندازه گیری معمولی است. این نمره یک ارزیابی عملی از وزن است که بر اساس بدن سگ محاسبه می‌شود. این نمره یک فرآیند سه مرحله‌ای است. ارزیابی وزن کاری است که باید به طور منظم انجام دهید تا بتوانید هرگونه تغییری را یادداشت کرده و به دامپزشک خود گزارش دهید.

نمرات وضعیت بدن عمدتاً شامل نگاه کردن و احساس کردن دنده‌ها و کمر حیوان است. در ادامه یک تمرین سریع برای تعیین توده چربی یا لاغری سگ‌ها ارائه شده است:

  1. انگشتان دست چپ خود را صاف کنید.
  2. سپس انگشتان دست راست خود را روی استخوان‌های پشت دست چپ بین مچ و بند انگشتان قرار دهید.
  3. باید بتوانید این استخوان‌ها را خیلی راحت حس کنید.
  4. با در نظر گرفتن این موضوع، به سمت سگ خود بروید و دنده‌های حیوان را با همان مقدار فشار احساس کنید.
  5. اگر نمره وضعیت بدن سگ شما خوب باشد، دنده‌های سگ شما باید مانند پشت دست‌تان باشند.
  6.  اگر متوجه شدید که برای احساس کردن دنده‌های سگ خود باید فشار بیشتری وارد کنید؛ یا اصلاً در حس کردن دنده‌های سگ خود مشکل دارید، وقت آن است که به دامپزشک مراجعه کنید تا رژیم غذایی کاهش وزن را به شما ارائه دهد.

 

اضافه وزن در سگ


آیا سگ من اضافه وزن دارد؟

سگ‌ها در نژادها و اندازه‌های مختلف هستند و حتی جنسیت می‌تواند در تعیین وزن ایده آل سگ شما نقش داشته باشد. سریع‌ترین راه برای اطمینان از اینکه سگ شما سنگین‌تر از چیزی است که باید باشد؛ رفتن نزد دامپزشک است. او می‌تواند وزن ایده آل سگ شما را تخمین بزند و تشخیص دهد حیوان خانگی شما چقدر داخل یا خارج از این محدوده قرار می‌گیرد.

با این حال، این امکان وجود دارد که خودتان وزن سگ را بررسی کنید. اگر ترازو دارید؛ می‌توانید سگ خود را در خانه وزن کنید. وزن ایده آل سگ به عوامل مختلفی بستگی دارد. بهترین راه برای بررسی وزن سگ‌ها در هر سنی این است که خودتان یک بررسی فیزیکی انجام دهید:

  • در کنار یا بالای سگ خود بایستید تا بتوانید شکل بدن حیوان را از بالا به وضوح ببینید. سگی در محدوده وزن ایده آل دارای یک خط کمر واضح درست قبل از پاهای عقب و اختلاف عرض آشکار بین سینه و شکم است.
  • یک سگ دارای اضافه وزن، از بالای بدن فاقد هرگونه تعریف واضح در اطراف کمر خواهد بود. از پهلو، شکم سگ شما در راستای قفسه سینه قرار می‌گیرد یا پایین‌تر از آن آویزان می‌شود.
  • سگ دارای اضافه وزن هیچ نشانه‌ای از دنده‌ها نشان نمی‌دهد. برای سگ‌هایی که خز بلندتری دارند؛ باید دنده‌هایشان را حس کنید تا وزنشان را بفهمید. اگر برای احساس کردن دنده‌های آن‌ها تلاش می‌کنید؛ احتمالاً اضافه وزن دارند. 

مهم است که وضعیت بدنی سگ خود را به طور منظم بررسی کنید تا مطمئن شوید که از وزن ایده‌آل خود، دور نمی‌شود و خطر ابتلا به مشکلات و بیماری‌های مرتبط با اضافه وزن، او را تهدید نمی‌کند. توصیه می‌کنیم سگ خود را هر دو هفته یک بار معاینه بصری کنید و دو یا سه معاینه عمومی را با دامپزشک خود در طول سال رزرو کنید، حتی اگر سگ شما سالم است.

 

تشخیص اضافه وزن سگ


بهترین غذای سگ برای کاهش وزن چیست؟

در حالی که باید قبل از تغییر رژیم غذایی سگ خود با دامپزشک‌تان صحبت کنید؛ اکثر برنامه‌های کاهش وزن شامل مراحل کلیدی زیر هستند:


1- سگ خود را با رژیم غذایی سبک تغذیه کنید

اولین قدم برای کاهش وزن این است که به سمت غذای با کالری کمتر و فیبر و پروتئین بیشتر بروید. این رژیم‌ها سگ شما را تشویق می‌کنند که نه تنها کالری کمتری مصرف کند، بلکه باعث میشود آن را سریع‌تر بسوزاند، به این معنی که سگ شما سریع‌تر وزن کم می‌کند. ما غذای رژیمی مخصوص سگ را توصیه می‌کنیم که به طور خاص برای کمک به کاهش وزن سگ‌های بالای یک سال طراحی شده است.
 

رژیم غذایی سبک برای سگ


2- مقادیر توصیه شده روزانه غذا را رعایت کنید

با وجود اینکه غذای خاص برای اندازه و نژاد هر سگ در بازار موجود است تا از سالم بودن رژیم غذایی حیوان اطمینان حاصل شود، متأسفانه 68 درصد از صاحبان سگ‌ها از دستورالعمل‌های توصیه شده استفاده نمی‌کنند. حتماً دستورالعمل‌های کنار بسته ‌بندی غذای سگ را بخوانید و از راهنمای تغذیه سگ که دامپزشک ارائه می‌دهد؛ برای حفظ وزن ایده‌آل حیوان خانگی خود استفاده کنید.


3- مصرف خوراکی‌ها و تشویقی‌ها را قطع کنید

سگی که عادت دارد بیشتر غذا بخورد؛ اگر احساس گرسنگی کند، ممکن است شما را برای غذای بیشتر آزار دهد؛ اما در برابر خواسته حیوان مقاومت کنید و تا زمانی که حیوان به وزن ایده‌آل خود نرسیده است؛ به سگ خود غذا اضافی ندهید. اگر نیاز به استفاده از خوراکی تشویقی برای سگ خود دارید، بخشی از مقدار مصرف روزانه حیوان را برای استفاده به عنوان تشویقی کنار بگذارید.

توجه: اگر شخص دیگری غذای اضافی برای سگ شما بخرد؛ سگ شما وزن کم نمی‌کند و سلامت حیوان در خطر خواهد بود. پس اعضای خانواده را نسبت به تغذیه حیوان آگاه کنید.

 

دادن غذای تشویقی به سگ


سگ من چقدر به ورزش نیاز دارد؟

مانند هر رژیم دیگری، فقط آنچه حیوان می‌خورد مهم نیست، بلکه آنچه با بدن خود انجام می‌دهد نیز اهمیت دارد. حداقل دو بار پیاده روی در روز به مدت 30 دقیقه یا بیشتر را اجرا کنید. سگ‌ها برای سوزاندن کالری اضافی، تبدیل پروتئین به ماهیچه‌های سالم، فعال نگه داشتن ذهن و قوی نگه داشتن قلب خود به ورزش منظم نیاز دارند.

متأسفانه، حدود 45 درصد از سگ‌ها 30 دقیقه در روز ورزش می‌کنند. برخی از سگ‌ها نسبت به سایرین به ورزش بیشتری نیاز دارند؛ به خصوص سگ‌هایی که به طور سنتی برای کار در تمام روز پرورش داده شده‌اند. برای کمک به کاهش وزن، باید پیاده روی‌های مکرر یا طولانی‌تر را برنامه ریزی کنید.

یک راه عالی برای تناسب اندام سگ خود و در عین حال تحریک ذهنی حیوان این است که به طور منظم با سگ خود بازی کنید. اسباب ‌بازی‌هایی بخرید تا در اطراف خانه پنهان شوند، یکدیگر را تعقیب کنید تا حیوان بتواند اسباب بازی‌ها را پیدا کند. اگر نمی‌توانید سگ‌تان را برای پیاده‌ روی بیرون بیاورید؛ بازی‌های فعال راهی عالی برای ورزش کردن سگ شما هستند. مهم است که تمرینی را پیدا کنید که برای شما و سگ‌تان مناسب‌تر است تا لذت بخش باشد و هم‌چنین تأثیر مثبتی بر سلامت سگ شما داشته باشد.

 

ورزش کردن سگ برای کاهش وزن


سگ با چه سرعتی می‌تواند وزن کم کند؟

سگ‌ها با هم متفاوت هستند؛ برخی از سگ‌ها سریعتر از بقیه وزن کم می‌کنند و برخی دیگر با سرعت کمتری وزن از دست می‌دهند. در نهایت، سرعت کاهش وزن سگ شما نه تنها به میزان دقت برنامه غذایی بلکه به سن، نژاد و ژنتیک حیوان نیز بستگی دارد. به طور مرتب به دامپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که در مسیر درستی قرار دارید و در صورت لزوم هر گونه دستورالعمل را انجام دهید.

برخی از نژادها مانند نژاد رتریورها بیشتر از بقیه با کاهش وزن مقابله می‌کنند. به طور متوسط، شما می‌توانید انتظار داشته باشید که یک سگ دارای اضافه وزن هر هفته یک تا دو درصد از توده بدن خود را از دست بدهد. به طور منظم سگ خود را وزن کنید؛ وزن سگ خود را در طول رژیم غذایی پیگیری کنید تا مطمئن شوید که حیوان در مسیر درستی قرار دارد.

هنگامی که سگ شما به محدوده وزن ایده آل خود رسید؛ می‌توانید به تدریج به غذای معمولی سگ خود برگردید. با این حال، به ارائه یک برنامه غذایی منظم، سرو وعده‌های توصیه شده و ورزش روزانه ادامه دهید تا مطمئن شوید که حیوان وزن اضافه نمی‌کند. رژیم غذایی سبک هم‌چنین می‌تواند برای کمک به سگ‌هایی که مستعد افزایش وزن هستند برای حفظ وزن مناسب یاری برساند.

سرعت وزن کم کردن سگ


چگونه می‌توانم وزن سگ مسن خود را کاهش دهم؟

بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی بر این باورند که سگ‌های مسن‌تر که کمتر قادر به ورزش هستند، به استراتژی متفاوتی برای رژیم غذایی نیاز دارند، اما قوانین مشابهی اعمال می‌شوند. به سراغ یک غذای سبک برای سگ بروید و از اندازه‌های توصیه شده پیروی کنید؛ برای حیوان برنامه ورزشی در نظر بگیرید.

درست مانند سگ‌های جوان‌تر، برخی از سگ‌های سالخورده به آرامی وزن خود را کاهش می‌دهند، در حالی که برخی دیگر به سرعت وزن کم می‌کنند. صبور باشید و با جایگزین کردن بازی و پیاده روی، به جای غذاهای تشویقی، محبت و عشق خود را به حیوان نشان دهید. تنها استثنا در این مورد باید این باشد که سگ شما به دلایل پزشکی، نیازهای خاصی به غذا یا ورزش داشته باشد. بنابراین، همیشه توصیه میشود که قبل از شروع هر برنامه غذایی با دامپزشک خود مشورت کنید.
 

سگ مسن چاق


چگونه به سگ خود در کاهش وزن کمک کنیم؟

وقتی متوجه شدید که سگ شما چقدر باید وزن کم کند؟ می‌توانید تغییرات کوچکی در برنامه‌های روزانه حیوان ایجاد کنید که بر وزن و کیفیت زندگی سگ شما تأثیر می‌گذارد. هیچ وقت دیر نیست! یادگیری نحوه کمک به سگ برای کاهش وزن می‌تواند تحرک را بهبود بخشد، به تسکین درد آرتریت در سگ‌ها کمک کند و فعالیت بدنی را به حیوان بازگرداند. در ادامه به چهار نکته مهم در کم کردن وزن سگ اشاره می‌کنیم:


1- در زمان صرف غذا از ترازو آشپزخانه استفاده کنید

اگر از یک پیمانه اندازه‌گیری استفاده می‌کنید؛ ممکن است تعجب کنید که چرا به ترازو نیز نیاز دارید؟ هنگامی که ما آشپزی می‌کنیم؛ تمایل به استفاده از حجم داریم که شامل قاشق چای خوری، قاشق غذاخوری، فنجان و غیره هستند. این روش اندازه‌گیری برای مایعات دقیق است، اما اگر می‌خواهید غذای سگ اندازه‌گیری کنید، می‌تواند یک مشکل باشد!
 

اندازه گیری وزن سگ با ترازو


مطالعه‌ای در یک کالج دامپزشکی انجام شد که در آن 100 سگ مورد بررسی قرار گرفتند. به همه سگ‌ها یک چهارم فنجان، نصف فنجان و یک فنجان غذای سگ داده شد.
بعد از هر بار پر کردن، صاحبان حیوانات خانگی فنجان‌ها را روی ترازو آشپزخانه قرار می‌دادند. هنگام اندازه‌گیری یک چهارم فنجان، 85 درصد از صاحبان سگ‌ها مقدار غذا بیش از حد اندازه‌ گیری کردند و برخی تقریباً دو برابر مقدار مورد نظر دریافت کردند. با توجه به همه‌گیری چاقی، با دانستن اینکه می‌توانید مقدار غذایی که سگتان در هر وعده غذایی نیاز دارد را دو برابر کنید، متوجه می‌شوید که استفاده از ترازو آشپزخانه چقدر حیاتی می‌شود.

مانند هر عادت جدیدی، حدود سه یا چهار هفته طول می‌کشد تا به استفاده از ترازو آشپزخانه در زمان غذا عادت کنید. با این حال، هنگامی که روال جدید خود را ایجاد کردید؛ این کار می‌تواند تفاوت بزرگی در زندگی سگ شما ایجاد کند. به علاوه، حیوان مقدار صحیح غذا را می‌خورد و شما هم بیش از حد به سگ خود غذا نمی‌دهید.


2- مراقب تعداد خوراکی‌های تشویقی سگ باشد

به یاد داشته باشید، این فقط شما نیستید که به سگ خود غذا می‌دهید. از بسیاری جهات، انسان‌ها از طریق غذا محبت خود را به اشتراک می‌گذارند و عشق خود را نشان می‌دهند، اما متأسفانه این امر زندگی سگ‌های شما را زودتر از موعد کوتاه می‌کند. بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی به سگ‌های خود غذاهای «تشویقی» می‌دهند.

انجمن جهانی دامپزشکی حیوانات چیزی را منتشر کرد که ما دوست داریم آن را قانون 10 درصد بنامیم. این قانون بیان می‌کند که بیش از 10 درصد کالری سگ در روز نباید از غذاهای تشویقی سگ تأمین شود. خوراکی‌ها، بیسکویت‌ها، کلوچه‌ها، جویدنی‌ها، مکمل‌های چربی و غذاهای تصادفی انسان همگی در این دست قرار دارند. اگر مراقب میزان کالری دریافتی سگ خود نباشید؛ حیوان به سرعت وزن اضافه می‌کند.


3- به فعالیت حیوان پاداش دهید، اما نه با غذا!

اکثر صاحبان حیوان خانگی به سگ خود غذاهای اضافی می‌دهند تا پیوند خود را با حیوان تقویت کنند؛ اما راه‌های دیگری برای پیوند با سگ شما وجود دارند. سگ شما فقط دوست دارد با شما باشدو برای حیوان کافی است که در کنار شما باشد، بنابراین اگر به جای دادن شیرینی به آراستن یا مالش شکم علاقه دارد، این کار را برایش انجام دهید. شاید سگ شما دوست دارد پیاده روی کند یا به یک اسباب بازی یا بازی با سگ دیگری علاقه دارد. فعالیت روش بسیار خوبی برای نشان دادن عشق به حیوان و روشی است که به کاهش وزنش کمک می‌کند.

 

پاداش دادن به سگ


4- یک رژیم غذایی خانگی را در نظر بگیرید

اگر سگ شما آلرژی غذایی یا بیماری دیگری دارد؛ ممکن است قبلاً یک رژیم غذایی خانگی را در نظر گرفته باشید. آشپزی برای سگ شما کار زیبایی است، اما باید درست انجام شود. کار با یک متخصص تغذیه دامپزشکی بهترین راه برای اطمینان از این است که سگ شما یک رژیم غذایی خانگی درست دارد. متخصصان علاقه‌های سگ شما را در نظر می‌گیرند، حیوان را از نقطه‌ نظر رژیم غذایی ارزیابی می‌کنند و سپس رژیم غذایی متناسب با سگ را ارائه می‌دهند. پیشگیری همیشه بهترین درمان است!

مانند هر بیماری دیگری، پیشگیری بهترین درمان است. هر چه زودتر یک رژیم غذایی و ورزش منظم را به سگ خود بدهید؛ حیوان شانس بیشتری برای سالم ماندن و زندگی با پتانسیل کامل خود دارد. اگر سگ شما اضافه وزن دارد، وحشت نکرده یا احساس گناه نکنید. با این حال، با به عهده گرفتن مسئولیت رژیم غذایی سگ خود، به بازگشت حیوان به فرم صحیح بدنی‌اش کمک کنید. به سگ خود غذای خوبی بدهید و به فعالیت بدنی حیوان توجه کنید. به یاد داشته باشید که هیچ درمانی برای سگ شما بهتر از عشق و توجه‌تان نیست؛ بنابراین، تنقلات را کاهش و بازی را افزایش دهید.

 

اهمیت غذای خانگی برای سگ


کلام آخر

طبق یک مطالعه در سال 2018 که توسط انجمن پیشگیری از چاقی حیوانات خانگی انجام شد؛ ۸/۵۵ درصد از سگ‌ها در ایالات متحده دارای اضافه وزن یا چاق هستند و به نظر می‌رسد این درصد هر سال افزایش می‌یابد. چاقی یک بیماری همه‌گیر و یک نگرانی بزرگ است. با کمی دانش و فعالیت پیشگیرانه، می‌توانید به سگ خود کمک کنید وزن خود را به آرامی و به صورت ایمن کاهش دهد.

فرآیند کاهش وزن سگ شما نیازی به هزینه یا تلاش زیاد ندارد. نفس عمیق بکشید؛ پشیمانی را رها کنید و به مسیر خود ادامه دهید. هنگامی که دامپزشک تأیید کرد که سگ شما اضافه وزن دارد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک برنامه کاهش وزن دقیق تهیه کنید و مطمئن شوید که شما و سایر اعضای خانه کاملاً از آنچه لازم است آگاه هستید و همه به برنامه غذایی پایبند خواهند بود.

منبع:

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید