۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

انواع بیماری های سگ ها علائم و درمان آنها

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که شایع‌ترین بیماری های سگ ها چیستند؟ شما وقتی یک سگ را به سرپرستی می‌گیرید، اول از همه باید مراتب مراقبت و نگهداری منظم از حیوان خانگی خود را ترتیب دهید. با این کار به سگ خود محبت میکنید و سگ نیز این کار شما را درک می‌کند و از هر فرصتی برای جلب نظر شما و ابراز وفاداریش استفاده میکند.

سگ ها به تعدادی از بیماری ها حساس هستند و اغلب با درمان مناسب برطرف می‌شوند. اما اگر بیماری خیلی زود تشخیص داده نشود و درمانی برای آن صورت نگیرد، ممکن است به یک مشکل جدی برای سلامتی سگ شما تبدیل شود. در این مقاله به انواع بیماری های سگ ها و راه های درمان آن می‌پردازیم.

 

سرماخوردگی در حیوانات خانگی

از لحاظ علمی ویروس سرماخوردگی در سگ‌ها وجود ندارد ولی در این مقاله برای درک راحت‌تر درگیری مجاری بالایی دستگاه تنفس را سرماخوردگی در نظر میگیریم. سگ ها کاملاً ممکن است سرما بخورند اما نوع ویروسی که سگ ها را مبتلا می‌کند و نوع ویروسی که انسان‌ها را مبتلا می‌کند، دو گونه کاملاً متفاوت هستند. بنابراین، اگر کمی سرما خورده‌اید، سگ شما کاملاً ایمن خواهد بود و از شما مریضی را دریافت نمی‌کند. با این حال، سگ ها می‌توانند سرماخوردگی را به یکدیگر منتقل کنند، تقریباً به همان روشی که انسان‌ها سرماخوردگی خود را به دیگران می‌دهند.

اگر سگ شما سرما خورده است، مراقب باشید و تماس آنها را با سگ های دیگر تا چند روز محدود کنید.

 در نهایت مهم است که با مشاهده علائم سرماخوردگی سگ ها مانند عطسه، سرفه، آبریزش بینی، احتقان بینی، آبریزش چشم، کاهش اشتها، بی حالی و غیره، به دامپزشک مراجعه کنید.

 

سرماخوردگی سگها

 

 

اقدامات اولیه در پی گاز گرفته شدن توسط حیوانات وحشی چیست؟

گاز گرفتن حیوانات و خراش‌هایی که به پوست آسیب می‌رسانند، گاهی اوقات باعث عفونت می‌شوند. برخی از گزش‌ها به بخیه نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر خود به خود بهبود می‌یابند. گاز گرفتن به ندرت می‌تواند منجر به هاری شود که یک عفونت تهدید کننده زندگی است. خفاش‌ها، راکون‌ها و روباه‌ها باعث بیشتر موارد ابتلا به هاری هستند.

بعد از گاز گرفتن باید کارهای زیر را انجام داد:

  • محل گزش را با آب ولرم و صابون بشویید.
  • اگر گزش خونریزی دارد، با استفاده از گاز استریل یا پارچه تمیز روی آن فشار بیاورید.
  • اگر خونریزی متوقف شده است، پماد آنتی بیوتیک را روی محل قرار دهید.
  • ناحیه را با بانداژ یا گاز استریل بپوشانید.

دریافت مراقبت‌های پزشکی در صورت موارد زیر ضروری است:

1- گازگرفتگی از طرف:

  • یک حیوان وحشی یا ولگرد
  • حیوان خانگی که در مورد واکسن‌هاری به روز نیست.
  • حیوانی که عجیب رفتار می‌کند.

2- گازگرفتگی پوست را پاره کرده است.

3- گازگرفتگی روی صورت، سر، گردن، دست، پا یا نزدیک مفصل است.

4- محل گازگرفتگی یا خراش قرمز، داغ، متورم یا دردناک‌تر می‌شود.

اگر کودک شما نیاز به درمان دارد، اطلاعات زیر را در اختیار داشته باشید:

  • حیوانی که فرزند شما را گاز گرفته است.
  • تاریخ آخرین واکسیناسیون هاری حیوان.
  • هر رفتار غیرعادی اخیر توسط حیوان
  • مکان نگهداری حیوان.
  • سوابق واکسیناسیون (واکسن) کودک شما
  • لیستی از داروهایی که کودک شما به آن حساسیت دارد.

 

گاز گرفته شدن توسط سگ

 

 

کیسه مقعدی در سگ ها چیست و چه مشکلاتی به وجود می‌آورد؟

سگ ها 2 کیسه مقعدی دارند که در داخل مقعد آنها قرار دارد. کیسه‌های مقعدی بسیار کوچک هستند و شما نمی‌توانید آنها را از بیرون ببینید. این غدد حاوی یک مایع بسیار بدبو هستند که قرار است هر زمان که مدفوع تولید می‌کنند آزاد شود. بو به حیوانات کمک می‌کند تا قلمرو خود را مشخص کنند اما مایع همچنین می‌تواند به روان کردن دهانه مقعد کمک کند تا مدفوع آزادانه‌تر از بدن خارج شود.
 

سگ هایی که تحت تأثیر مشکلات کیسه مقعدی قرار می‌گیرند، معمولاً به اطراف حرکت می‌کنند و مقعد خود را روی زمین میکشند. بسیاری از سگ هایی که از بیماری یا انسداد غدد مقعدی رنج می‌برند، ممکن است هنگام رفتن به توالت درد داشته باشند و ناله کنند. همچنین پر بودن کیسه مقعدی یا التهاب آن باعث میشود  حیوان انتهای بدن خود را زیاد لیس بزند. همچنین سگ های مبتلا ممکن است برای رفتن به توالت چمباتمه بزنند اما مدفوعی تولید نکنند.

 

مشکلات مرتبط با غدد مقعدی

متأسفانه برخی از سگ ها هنگام رفتن به توالت کیسه مقعدی خود را به طور کامل تخلیه نمی‌کنند. این مشکل می‌تواند به این دلیل باشد که آنها مسدود شده‌اند زیرا مواد درون کیسه قوام خود را تغییر می‌دهند و جامدتر می‌شوند. عفونت در غدد مقعدی شایع است. بسته به اینکه علت اصلی آن چیست، عفونت‌ها متفاوت درمان می‌شوند اما اگر شک دارید که سگ شما عفونت کیسه مقعدی دارد، باید به دامپزشک مراجعه کنید.

اگر اجازه دهید این عفونت‌ها رخ دهند، ممکن است به آبسه و علائم سیستمیک مانند تب، افسردگی و تغییر در اشتها منجر شوند. اگر هر مشکلی عود کرد، باید به دامپزشک اشاره کنید، برخی از دلایل اصلی در مشکلات کیسه مقعدی جدی‌تر و مزمن‌تر هستند مانند تومورهای بدخیم، اگرچه این موارد بسیار نادر می‌باشند.

 

درمان مشکلات کیسه مقعدی

ممکن است کیسه مقعدی سگ شما به تخلیه نیاز داشته باشد. به صورت معمول نیاز است کیسه مقعدی سگهای نژاد کوچک هر 3 تا 4 ماه یکبار تخلیه شوند ولی در نژادهای بزرگ معمولاً نیازی به انجام این کار نیست. با این حال هر زمان که علامتهای ذکر شده را در حیوان خود مشاهده کردید بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.

مشکلات کیسه مقعدی اغلب قابل کنترل هستند. اگر سگ شما درد زیادی دارد، دامپزشک ممکن است پیشنهاد کند که کیسه مقعدی را تحت بیهوشی عمومی تخلیه کند تا این عمل بدون درد باشد. در صورت عفونت و درد، دامپزشکان ممکن است داروهای مسکن و آنتی بیوتیک را برای درمان تجویز کنند.

 

مراقبت‌های دهان و دندان در حیوانات خانگی

وقتی نوبت به حفظ سلامت حیوانات خانگی می‌رسد، صاحبان حیوانات خانگی اغلب اهمیت بهداشت دهان و دندان را نادیده می‌گیرند. تخمین زده می‌شود که اکثر حیوانات خانگی علائم بیماری های دندانی یا پریودنتال را تا سه سالگی نشان می‌دهند. هر صاحب حیوان خانگی دوست دارد حیوان خانگی‌اش از بهداشت دهان و دندان عالی برخوردار باشد.

دلایل زیر نشان می‌دهند چگونه مراقبت ضعیف از دندان می‌توانند بر سلامت کلی حیوان خانگی شما تأثیر بگذارند:

  1. از دست دادن دندان: اگر ساختارهای نگهدارنده دندان‌های حیوان خانگی شما عفونی شود، دندان‌ها میفتند و بنابراین حیوان در غذا خوردن دچار مشکل میشود.
  2. درد دهان: بیماری شدید دندان می‌تواند برای گربه‌ها و سگ ها بسیار دردناک باشد و بنابراین باز هم حیوان در تغذیه دچار مشکل میشود. پس مراقب نشانه‌های مربوط به بیماری دهان و دندان باشید.
  3. آسیب به سایر اندامها: باکتری‌های موجود در پلاک دندان می‌توانند وارد جریان خون شده و به قلب، کلیه‌ها و کبد گسترش یابند. این گسترش که «باکتریمی» نامیده می‌شود، می‌تواند به اندام‌ها آسیب برساند و حیوان شما را بیمار کند.

بهترین راه برای بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن و ویزیت دکتر در صورت مشاهده مورد خاص است.

 

مسواک زدن سگها

 

 

واکسن‌های چندگانه مخصوص سگ ها چه تفاوتی با هم دارند؟

بسیاری از کشور‌ها زدن واکسن‌هایی مانند هاری را برای گربه‌ها و سگ ها اجباری می‌کنند و همچنین برای دریافت مجوز حیوان خانگی، سوابق واکسیناسیون را از سرپرست حیوان می‌خواهند. انجام واکسیناسیون‌های منظم حتی برای حیوانات خانگی که عمدتاً در داخل خانه می‌مانند نیز مهم است. برخی از شایع‌ترین بیماری های سگ ها مانند ویروس دیستمپر سگسانان، پاروویروس سگسانان، کروناویروس سگسانان، هپاتیت عفونی سگسانان، ویروس هاری، بوردتلا و ویروس پاراآنفلوآنزا سگسانان، به طور بالقوه از طریق هوا منتقل می‌شوند.
 

همیشه این خطر وجود دارد که حیوان خانگی شما به طور تصادفی به بیرون برود، جایی که ممکن است در معرض بیشتر بیماری‌ها قرار گیرد. حیوانات وحشی که ناقل بیماری‌های هاری هستند مانند گربه­ها، روباه­ها و سگهای بی­سرپرست می‌توانند به طور بالقوه در صورت گاز گرفتن حیوان خانگی شما خطر انتقال را به همراه داشته باشند.

اگر حیوان خانگی شما به بیماری هاری مبتلا شود، درمان آن می‌تواند بسیار دشوار باشد. حتی بیماری‌های جزئی نیز می‌توانند به نگرانی‌های سلامتی بزرگی تبدیل شوند. اما خبر خوب این است که اکثر بیماری ها به راحتی از طریق واکسیناسیون منظم قابل پیشگیری هستند.

 

واکسن‌های چند گانه سگ ها

  • دیستمپر: یک عفونت ویروسی بسیار مسری و اغلب کشنده است که بر سیستم تنفسی و عصبی تاثیر می‌گذارد.
  • هپاتیت عفونی: عفونت ویروسی کبد که می‌تواند منجر به آسیب شدید کبدی شود.
  • پاروویروس: یک بیماری ویروسی بسیار مسری و اغلب کشنده که با استفراغ شدید و اسهال خونی که منجر به کم آبی بدن می‌شود، مشخص خواهد شد. توله سگ های جوان مستعد ابتلا هستند.
  • پاراآنفلوآنزا: یک ویروس بسیار مسری است که باعث سرفه، از دست دادن اشتها، کمبود انرژی، ترشحات بینی و تب می‌شود.
  • لپتوسپیرا: این باکتری که براحتی از طریق آبهای راکد و ادرار حیوان آلوده منتقل میشود به کلیه حیوان هجوم میبرد و باعث از بین بردن کلیه­ها میشود. این بیماری مشترک بین انسان و دام است، یعنی مانند ‌هاری از حیوانات دیگر به انسان نیز منتقل می‌شود

تمامی واکسنهای چندگانه رایج سگ شامل این پنج بیماری هستند و حیوان را علیه این بیماریهای تا حد قابل قبولی ایمن میکند.

 

واکسیناسیون سگها

 

 

سایر واکسن‌ها برای سگ ها

  • بیماری لایم: این بیماری باکتریایی ناشی از گزش کنه آلوده است. بیماری لایم می‌تواند باعث ناتوانی‌های دائمی و دردناکی مانند نارسایی کلیه و همچنین درد طولانی مفاصل و عضلات شود.
  • بوردتلا: این باکتری به بیماری تنفسی معروف به کنل کاف (سرفه لانه) کمک می‌کند. سگ ها هنگام قرار گرفتن در معرض سگ های دیگر در مراکز نگهداری، مراکز پرورش، کلاس‌های آموزشی و پارک‌های سگ در معرض خطر قرار می‌گیرند.

 

واکسیناسیون سگ ها

واکسیناسیون سگ اولیه و واکسن‌های یادآور نقش مهمی در محافظت از سگ شما در برابر بیماری های خطرناک و بالقوه کشنده مانند پاروویروس، هپاتیت سگ و دیستمپر ایفا می‌کنند. واکسن‌ها مقدار کمی از باکتری یا ویروسی که باید علیه آن واکسینه شود را به سگ شما می‌دهند. واکسن معمولاً یک سویه اصلاح شده یا مرده است که کاملاً بی‌ضرر می‌باشد.

انجام این کار سیستم ایمنی بدن سگ ها را در معرض ویروس یا باکتری قرار داده و سیستم آنها را برای شناسایی و حمله به آن آموزش می‌دهد. این بدان معناست که اگر در آینده با بیماری مواجه شوند، سیستم ایمنی سگ شما قادر خواهد بود با موفقیت با آن مبارزه کند و سگ ها را ایمن و سالم نگه دارد.

همیشه بهتر است سگ ها را در تولگی واکسینه کنید. این مهم به محافظت از جامعه سگ ها کمک می‌کند زیرا خطر عفونت را برای همه سگ های منطقه کاهش می‌دهند. دامپزشک با توجه به سبک و محیط زندگی سگ شما تصمیم میگیرد کدام واکسن برای ایمن و سالم نگه داشتنش ضروری است.

واکسیناسیون و ضد انگل

 

آیا عقیم کردن سگ و گربه کار درستی است؟

عقیم کردن حیوان خانگی در زمان مناسب احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همچنین خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان و عفونت رحم که اتفاقات رایج در ماده‌ها هستند را کاملاً از بین می‌برد. عقیم کردن سگ یا گربه نر از تومورهای بیضه جلوگیری می‌کند و ممکن است از مشکلات پروستات جلوگیری نماید.

عقیم‌ سازی همچنین احتمال تومورها و فتق‌های ناحیه مقعدی که معمولاً در سگ های مسن‌تر مشاهده می‌شوند را نیز کاهش می‌دهد. از آنجایی که گربه‌های عقیم‌ شده کمتر پرسه می‌زنند، خطر آبسه‌های ناشی از گاز گرفتن و بیماری‌های منتقل شده از طریق دعوا بسیار کاهش می‌یابند. نرهایی که در اوایل زندگی عقیم می‌شوند، نسبت به سایر نرها کمتر پرخاشگر هستند. بنابراین، یک نر عقیم شده کمتر وسوسه می‌شود که شما را ترک کند و به دنبال جفت در محیط بیرون برود.

نرهای به شرطی که در زمان مناسب عقیم شده باشند، معمولاً دیگر علامت گذاری نمیکنند و بنابراین محیط خانه را آلوده نمیکنند. عقیم کردن حیوان خانگی ماده شما، مشکل کمپینگ نرهای ولگرد در حیاط تان را از بین می‌برد و میل او را برای پرسه زدن و تولید مثل را کاهش می‌دهد. همچنین با عقیم کردن حیوان خانگی، از به دنیا آوردن توله سگ‌ها یا بچه گربه‌های ناخواسته جلوگیری می‌شود.

هر ساله میلیون‌ها سگ و گربه ناخواسته در پناهگاه‌های سراسر کشور کشته می‌شوند. اگرچه مشکلات رفتاری حیوانات خانگی دلیل اصلی واگذاری حیوانات به پناهگاه‌ها است اما بسیاری از یتیم‌ها نتیجه پرورش تصادفی حیوانات خانگی هستند. هرچه حیوانات خانگی بیشتری عقیم شوند، سگ ها و گربه‌های کمتری باید از بین می‌روند. با این حال، صدها سگ و گربه هر ساله از بین می‌روند زیرا به سادگی فضای کافی در پناهگاه برای اسکان آنها وجود ندارد.

 

آیا سگ شما انگل گوارشی دارد؟

انگل‌ها می‌توانند علل شایع مشکلات مربوط به دستگاه گوارش در سگ های همراه ما باشند. در حالی که تشخیص و شناسایی کک‌ها و کنه‌ها برای سرپرستان حیوان خانگی آسان است اما انگل‌های روده می‌توانند در داخل بدن سگ وجود داشته باشند. بنابراین، اگرچه فکر کردن به آن آزاردهنده است، اما هر صاحب سگی باید در مورد انگل‌های رایج روده و نحوه جلوگیری از آلودگی با آنها آگاهی داشته باشد و متوجه شود آیا سگ انگل گوارشی دارد؟

 

انگل‌های رایج روده سگ

تصور می‌شود که همه سگ ها در دوره‌ای از زندگی خود به انگل‌های روده آلوده می‌شوند. در واقع، بسیاری از توله‌ها ممکن است قبل از تولد یا اندکی پس از آن در طول شیردهی به انگل‌های روده مبتلا شوند. رایج‌ترین انگل‌هایی که در روده سگ زندگی می‌کنند شامل کرم‌های گرد، کرم‌های قلاب ‌دار، کرم‌های شلاقی، کرم‌های نواری، ژیاردیا و کوکسیدیا هستند.

این انگل‌ها می‌توانند سگ شما را به طرق مختلفی تحت تاثیر قرار دهند، از تحریک ساده تا شرایط تهدید کننده زندگی در صورت عدم درمان! علاوه بر اینکه سگ شما را بیمار می‌کنند، بسیاری از این انگل‌ها همچنین می‌توانند باعث بیماری در افراد شوند، بنابراین تشخیص زود هنگام و برخورد دقیق با مدفوع سگ شما مهم است.

 

علائم انگل‌های روده‌ای

بیشتر سگ های مبتلا به انگل‌های روده تا زمانی که عفونت شدیدی نداشته باشند، علائمی از خود نشان نمی‌دهند، اگرچه دو استثنا نیز وجود دارند. اولین مورد کرم‌های نواری هستند. حیوان مبتلا قسمت‌های پر از تخم که شبیه دانه‌های برنج هستند را دفع میکنند. این تخم هار را می‌توان روی مدفوع سگ، اطراف مقعد او و در مناطقی از خانه که سگ شما تمایل به استراحت دارد مشاهده کرد.

کرم‌های گرد دومین استثنا هستند. آنها گاهی اوقات در مدفوع یا استفراغ سگ شما دیده می‌شوند. اگر سگی علائم انگل‌های روده‌ای را نشان دهد، ممکن است همچنان ناشناخته بمانند زیرا علائم غیراختصاصی هستند. به عبارت دیگر، علائم انگل‌های روده‌ای را می‌توان به بسیاری از مشکلات مختلف سلامت سگ نسبت داد. شایع‌ترین علائم و نشانه‌های انگل‌های روده‌ای عبارتند از:

  • اسهال در سگ ( با یا بدون خون یا مخاط)
  • کشیدن باسن روی زمین
  • استفراغ
  • تورم شکم
  • کاهش وزن
  • کاهش فعالیت
  • کاهش اشتها

 

تشخیص، درمان و پیشگیری از انگل‌های روده

از آنجایی که انگل‌های روده تخم‌های میکروسکوپی را در مدفوع سگ شما رها می‌کنند، دامپزشک شما می‌تواند معاینه مدفوع را انجام دهد تا مشخص کند که آیا این کرم‌ها وجود دارند یا خیر. خبر خوب این است که درمان انگل‌های روده آسان‌تر و حتی پیشگیریشان نیز آسان‌تر است.

 

در واقع، اگر به سگ خود داروی پیشگیری از کرم بدهید، به احتمال زیاد از حیوان خانگی خود در برابر شایع‌ترین انگل‌های روده ای محافظت می‌کنید. چندین داروی انگل می‌توانند کرم‌های گرد و قلابدار را درمان کنند و برخی از محصولات حتی می‌توانند کرم شلاقی و کرم نواری را درمان نمایند. شما باید با دامپزشک خود صحبت کنید تا مشخص نمایید کدام داروی کنترل انگل برای سگ شما مناسب است.

 

چاقی در سگ ها

چاقی در سگ یعنی تجمع بیش از حد بافت چربی در بدن حیوان و معمولاً نتیجه دریافت غذای زیاد است. چاقی با کاهش طول عمر، کاهش تحرک، دیابت، کم کاری تیروئید، استئوآرتریت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی، مشکل در تنفس، مشکل در نظافت و افزایش خطر سرطان مرتبط است.

چاقی در سگ منجر به افزایش هزینه‌های دامپزشکی و کاهش کیفیت زندگی می‌شود. تغییرات ساده رژیم غذایی، ورزش و توصیه های دامپزشک به رفع چاقی در سگ ها کمک می‌کند.

 

علائم چاقی در سگ ها

علائم چاقی در سگ ها عبارتند از:

  • افزایش وزن
  • چربی اضافی بدن
  • شکم منبسط شده
  • عدم آراستگی
  • عدم تحرک
  • بی‌حالی
  • دشواری در تنفس

 

علل چاقی در سگ ها

عوامل زیر می‌توانند در چاقی سگ ها نقش داشته باشند:

  • محیط زندگی
  • تغذیه زیاد
  • ورزش نکردن
  • تصور نادرست از وضعیت بدن سگ
  • فیزیولوژی
  • سن (سگ های بالای پنج سال کالری کمتری در روز می‌سوزانند)
  • استعداد ژنتیکی
  • عمل جراحی
  • عقیم سازی (کاهش تولید هورمون‌های جنسی، مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و می‌تواند باعث تغییر در سیری شود)
  • داروها
  • فنوباربیتال (دارو ضد تشنج)
  • گلوکوکورتیکوئیدها
  • کم کاری تیروئید
  • انسولینوما
  • بیماری کوشینگ
  • چاقی و سبک زندگی نامناسب سرپرست

 

دلایل چاقی سگها

 

درمان چاقی در سگ

برای کاهش وزن حیوان خانگی، هر گونه بیماری زمینه‌ای باید درمان یا رد شود. سپس سگ شما باید کالری کمتری دریافت کند و یا کالری بیشتری مصرف کند. هنگام تلاش برای کاهش وزن، هدف از دست دادن چربی در عین حفظ توده عضلانی بدون چربی مهم است.

یک برنامه کاهش وزن ایمن و موثر شامل سه جزء است:

  • افزایش برنامه ورزشی سگ
  • اصلاح روش تغذیه سگ
  • محدود کردن کالری مصرفی سگ

 

انواع بیماری های پوستی سگ و روش درمان

پوست بزرگترین عضو بدن است اما اغلب توسط صاحبان حیوانات خانگی نادیده گرفته می‌شود. صاحبان حیوانات خانگی بیشتر از بیماری‌های پوستی نگران بیماری‌های احتمالی قلبی، ریوی یا کلیوی هستند. با این حال، سگ ها و گربه‌ها در صورت مواجهه با بیماری پوستی کیفیت زندگی آنها کاهش میابد. از آنجایی که شرایط پوست بسیار قابل مشاهده است، مراقب مشکلاتی مانند موارد زیر باشید:

  • خارش
  • قرمزی
  • التهاب
  • شوره و پوسته پوسته شدن
  • خشکی پوست
  • زخم و دلمه‌ها
  • موریختگی سکه ­ای
  • تورم
  • توده‌ها

بسیاری از بیماری‌های پوستی سگ، علی‌رغم داشتن علل و درمان‌های متفاوت می‌توانند علائم بالینی مشابهی داشته باشند. دامپزشک با نمونه گیری و آزمایشهای لازم علت را تشخیص میدهد و درمان مناسب را انجام میدهد. برخی از شایع‌ترین مشکلات پوستی که سگ ها با آن مواجه هستند، عبارتند از:

  • درماتیت آلرژیک: آلرژی برای حیوانات نیز مشکل ساز است. حیوانات خانگی می‌توانند مانند انسان‌ها به غذاها، گرده‌ها، کپک‌ها و گرد و غبار خانه حساسیت داشته باشند. درماتیت آلرژیک می‌تواند باعث خارش پوست، قرمزی پوست یا حتی عفونت گوش در سگ شود.
  • قارچ پوستی: عفونت قارچی باعث ریزش مو، پوسته پوسته شدن و التهاب پوست می‌شود. از آنجایی که این بیماری مسری است، باید فوراً درمان شود. این بیماری برای انسان مسری است، بنابراین از دست زدن به مناطقی که فکر می‌کنید ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند، خودداری کنید و پس از دست زدن به حیوان خانگی که ممکن است آلوده باشد، دست‌های خود را کاملاً بشویید.
  • عفونت مخمری: یکی دیگر از علل خارش و التهاب پوست، مخمر است که اغلب گوش‌ها، پنجه‌ها و چین‌های پوستی را درگیر می‌کند. خوشبختانه عفونت‌های مخمری مسری نیستند.
  • التهاب متعاقب لیس زدن: این ضایعات، زخم‌های مزمنی هستند که به دلیل لیسیدن بیش از حد ناحیه ای از پوست ایجاد می‌شوند. این وضعیت گاهی اوقات با اضطراب مرتبط است و می‌تواند نتیجه اضطراب جدایی، کسالت، عدم اجتماعی شدن و استرس باشد. اغلب به آلرژی مربوط می‌شود، اما می‌تواند در نتیجه انگل‌ها، تومورها یا علل دیگر نیز باشد.
  • آلرژی به کک: انگل‌هایی مانند کک و کنه آزاردهنده هستند، اما در برخی از حیوانات خانگی می‌توانند واکنش‌های آلرژیکی ایجاد کنند. اگر حیوان خانگی شما به بزاق کک آلرژی دارد، پوستی که در آن گزش کک رخ می‌دهد، ممکن است تحریک، قرمز و خارش‌دار شود. علاوه بر این، مو در ناحیه آسیب دیده ممکن است بریزد، تغییر رنگ دهد و یا شکننده و خشک شود.

 

درمان مشکلات شایع پوستی سگ ها

هنگامی که به دامپزشک مراجعه میکنید، او با توجه به علائم حیوان خانگی شما و همچنین آزمایشهایی مانند نمونه گیری پوست و ارزیابی میکروسکوپی، تشخیص میدهد علت بیماری چیست و بعد از تشخیص، درمان مناسب انجام میگیرد.

وقتی صحبت از آلرژی‌های غذایی به میان می‌آید، دامپزشک می‌تواند به شما کمک کند تا رژیم غذایی مناسبی را برای حیوان خانگی خود تعیین کنید که هر گونه غذای مشکل‌زا را حذف کنید. درمان انگل‌های پوستی (کک، کنه، جرب، قارچ و ...) در چند سال گذشته بسیار آسان‌تر شده است. عفونت‌ها اغلب با داروهای خوراکی (آنتی بیوتیک‌ها یا ضد قارچ‌ها) و همچنین درمان موضعی (شامپو، کرم‌ها، پمادها، اسپری‌ها و غیره) یا ترکیبی از اینها درمان می‌شوند.

 

 

افزایش طول عمر حیوانات خانگی

هر صاحبی دوست دارد حیوان دوست داشتنی‌اش از زندگی طولانی، سالم و شادی لذت ببرد. با این وجود، حیوانات نسبت به ما عمر کوتاه‌تری دارند و مهم است مطمئن شویم که هر کاری که می‌توانیم برای افزایش عمر آنها انجام می‌دهیم. در ادامه پنج نکته سلامتی مراقبت از حیوان خانگی را برای افزایش طول عمر آورده‌ایم که می‌تواند طول عمر حیوان شما را به حداکثر برساند:

 

1- مطمئن شوید که حیوان خانگی شما تغذیه مناسبی دارد

انواع مختلفی از غذاهای حیوانات خانگی وجود دارند، بنابراین به راحتی می‌توان فهمید که چرا انتخاب غذای مناسب می‌تواند کمی سخت باشد. با این وجود، اطمینان از اینکه حیوان خانگی شما مقدار مناسبی از مواد مغذی را در غذای خود دارد، یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامتی و توانایی زندگی طولانی‌شان است.

یک رژیم غذایی با کیفیت را انتخاب کنید که می‌تواند سیستم ایمنی حیوان خانگی شما را تقویت کند، عملکرد بدن آنها را تقویت نماید و آنها را قوی نگه دارد. اگر مطمئن نیستید که کدام یک برای حیوان خانگی شما مناسب است یا اگر حیوان خانگی شما مشکل سلامتی مداومی دارد، قبل از تعویض غذای حیوان خود با دامپزشک مشورت کنید.

 

2- وزن حیوان خانگی خود را مدیریت کنید

چاقی عامل اصلی مشکلات سلامتی در حیوانات خانگی و همچنین انسان است و عامل بسیاری از مسائل مانند دیابت، بیماری‌های قلبی در سگ و بیماری‌های کبدی در حیوانات است. تحقیقات نشان داده‌اند که اضافه وزن یا چاقی به طور بالقوه می‌تواند طول عمر یک گربه یا سگ را تا دو سال کاهش دهد. با نگه داشتن حیوان خانگی خود در وزن مناسب، به آنها کمک می‌کنید تا فعال بمانند و می‌توانید عمر آنها را افزایش دهید.

 

3- از سلامت دندان حیوان خانگی خود مراقبت کنید

بسیاری از صاحبان به سلامت دندان حیوانات خانگی خود فکر نمیکنند. با این حال، مشکلات دندانی و به ویژه بیماری پریودنتال می‌توانند برای سلامت و رفاه حیوان خانگی شما مخرب باشند. این به این دلیل است که بیماری پریودنتال یک بیماری التهابی است که اگر درمان نشود، می‌تواند باعث عفونت در لثه شود.

باکتری‌های موجود در عفونت همچنین می‌توانند وارد جریان خون شده و به سایر اندامهای بدن برسد. این عفونت ممکن است به قلب، ریه‌ها، کبد و اندامهای دیگر برسند و دلبند شما را در معرض خطر قرار دهند. مراقبت‌های پیشگیرانه از دندان در خانه و توسط دامپزشک شما برای حیوانات خانگی در تمام سنین توصیه می‌شوند.

 

4- حیوان خانگی خود را تا حد امکان ایمن نگه دارید

اکثر حیوانات خانگی آزادانه پرسه می‌زنند تا بتوانند محیطی که در آن هستند را کشف کنند. در حالی که این ممکن است در خانه و حیاط شما کاملاً ایمن باشد اما اجازه دادن به حیوان خانگی‌تان برای پرسه زدن بدون نظارت می‌تواند آنها را در معرض خطر تصادف یا آسیب قرار دهد. این مهم شامل درگیر شدن در تصادفات جاده‌ای، لغزش، سر خوردن و سقوط، گم شدن، قرار گرفتن در معرض سموم و یا بیماریهای مسری است. اگرچه ممکن است همیشه نتوانید بر حیوان خانگی خود نظارت کنید، اما هرچه نظارت بیشتری بتوانید انجام دهید، حیوان خانگی شما ایمن‌تر خواهد بود.

 

5- به طور منظم به دامپزشک خود مراجعه کنید

دامپزشک شما بزرگترین پشتیبان شما در مورد سلامت و رفاه حیوان خانگی شماست. مراجعه به دامپزشک نباید فقط برای مواقعی باشد که حیوان خانگی شما مجروح یا بیمار است. در عوض، دامپزشک شما می‌تواند مراقبت‌های پیشگیرانه مهمی را ارائه دهد که می‌تواند از بیمار شدن حیوان خانگی شما در وهله اول جلوگیری کند. به عنوان مثال، دریافت واکسیناسیون به موقع آنها را از بسیاری از بیماری های مسری که می‌توانند طول عمر آنها را تهدید کنند، محافظت می‌کند.

 

 

علل مدفوع خواری در سگ ها

سگ ها ممکن است بهترین دوست انسان باشند اما این بدان معنا نیست که ما گهگاه از برخی از عادت‌های آنها خجالت نمی‌کشیم یا کاملاً منزجر نمی‌شویم. شاید هیچ چیز به اندازه خوردن مدفوع برای سرپرستان سگ نگران کننده تر نباشد. بنابراین، چه چیزی پشت این رفتار عجیب و غریب نهفته است؟ سگ ها به دلایل مختلفی از کمبودهای رژیم غذایی گرفته تا بی حوصلگی می‌توانند مدفوع بخورند. برای پرداختن به اصل موضوع، در اینجا باید به سه نکته توجه کرد:

 

آیا مدفوع خواری رفتاری عادی است یا خیر؟

کوپروفاژی یا مدفوع خواری در سگ عمدتاً یک مسئله رفتاری است اما می‌تواند به دلایل پزشکی نیز مرتبط باشد. مهم است که ابتدا با دامپزشک خود هرگونه مشکل زمینه‌ای مانند کمبودهای تغذیه‌ای، مشکلات گوارشی و انگل‌های روده را بررسی کنید. اگر سگ شما از سلامتی برخوردار است، این رفتار او می‌تواند پاسخی به استرس یا راهی برای جلب توجه شما باشد.

 

مشکل مدفوع خواری از کجاست؟

مهم نیست که چقدر باعث ایجاد تهوع می‌شود، کوپروفاژی یک رفتار کاملاً طبیعی توله سگ در نظر گرفته می‌شود. مهم است که به یاد داشته باشید که توله سگ شما با کاوش در جهان با حواس خود، از جمله طعم، یاد می‌گیرد که چگونه یک سگ باشد. در حالی که بیشتر توله‌ها با این رفتار رشد می‌کنند، به شما بستگی دارد که راهنمایی مناسبی را ارائه دهید. با این حال، اگر سگ شما در بزرگسالی یا پیری تمایل به خوردن مدفوع خود پیدا کرد، برای تعیین علت، به دامپزشک مراجعه کنید.

 

 

حیوانات خانگی و نکاتی که باید پیش از بارداری و در طی بارداری آن‌ها را رعایت کنیم

طول بارداری در گربه و سگ 61 تا 65 روز و به طور متوسط ​​63 روز است. مهم است که ماده همیشه قبل از باردار شدن واکسنهای کامل را دریافت کرده باشد تا بتواند ایمنی بالایی را به توله‌ها منتقل کند. اما با این وجود واکسیناسیون در توله­ها را هم باید جدی گرفت. واکسیناسیون توله سگها و بچه گربه­ها باید زیر نظر دامپزشک و از سن 50 روزگی شروع شود.

ماده سگ باید در دوران بارداری و شیردهی به خوبی تغذیه شود، بهتر است که او از غذای تجاری با نامهای مادر و فرزند (Mother and Baby) استفاده کند. سگ باردار به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند تا از تخلیه منابع بدن هنگام رشد جنین جلوگیری شود. تغذیه مناسب در این دوران می‌تواند به طور قابل توجهی بر بقای نوزادان و همچنین سلامت کلی مادر تأثیر بگذارد.

 

اولین علائم زایمان چیست؟

اگر حیوان خانگی شما در حال زایمان باشد، علائم زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • بی‌قراری
  • لانه سازی
  • نفس نفس زدن و قدم زدن
  • کاهش دمای بدن
  • وجود ترشحات از واژن

همانطور که زایمان به سمت انقباضات شدیدتر پیش می‌رود، حیوان خانگی شما به پهلو دراز می‌کشد و می‌توانید ماهیچه‌های شکم او را ببینید که منقبض می‌شوند. این معمولاً نشان می‌دهد که اولین توله سگ یا بچه گربه به زودی در راه است. زایمان برای سگ نباید بیش از 30 دقیقه و برای گربه 60 دقیقه طول بکشد.

 

چرا پیش از انجام اعمال جراحی لازم است آزمایش خون از حیوان خانگی خود بگیریم؟

آزمایش خون قبل از جراحی به پزشک این فرصت را می‌دهد که پروتکل دارویی معمول خود را برای آرامبخشی و بیهوشی به ترکیبی از داروهای مختلف که برای گربه یا سگ خاص شما ایمن‌تر هستند تغییر دهد. هر دارویی عوارض جانبی خود را دارد و دامپزشک بهترین نتیجه ممکن را برای حیوان خانگی‌تان ارائه می‌دهد.

برای حیوانات آزمایش خون معمولاً بسیار توصیه می‌شود یا گاهی اوقات حتی قبل از انجام آن اجباری است. این مهم بدین دلیل است که خطر بیماری‌های زمینه‌ای یا عوارض احتمالی بیهوشی با افزایش سن بسیار بیشتر است. آزمایش CBC که قبل از عمل جراحی انجام می‌شود، میزان گلبولهای قرمز، گلبولهای سفید و پلاکت‌ها را به ما نشان می‎دهد که می‌تواند در تشخیص کم خونی (گلبول های قرمز کم)، عفونت‌های عمومی و کمبودهای احتمالی خون مفید باشد.

 

کم خونی در سگ ها و گربه‌ها

کم خونی در سگ و گربه زمانی رخ می دهد که تعداد گلبول‌های قرمز کاهش یابد. میزان کم‌خونی را می‌توان با تعداد گلبول‌های قرمز یا غلظت هموگلوبین اندازه گیری کرد. ممکن است در اثر از دست دادن، تخریب یا عدم تولید گلبول‌های قرمز ایجاد شود. کم خونی به دو دسته جبران شونده یا غیرجبران شونده طبقه بندی می‌شود.  در کم خونی جبرانی، مغز استخوان با افزایش تولید سلول‌های خونی جدید، به کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون پاسخ مناسبی می‌دهد.
 

در کم خونی غیرجبرانی، مغز استخوان به میزان کافی به افزایش نیاز به گلبول‌های قرمز پاسخ نمی‌دهد. کم خونی‌های ناشی از خونریزی یا تخریب گلبول‌های قرمز موجود معمولاً جبرانی هستند. کم خونی هایی که به دلیل کاهش هورمونی که تولید گلبول‌های قرمز را تحریک می‌کند یا به دلیل ناهنجاری در مغز استخوان ایجاد می‌شود، غیرجبرانی هستند. تشخیص کم خونی و ارائه برنامه مناسب درمانی به حیوان خانگی باید توسط دامپزشک انجام شود.

 

کلام آخر

اما داشتن سگ خیلی بیشتر از داشتن یک دوست وفادار است. سگ باید تغذیه شود، ورزش کند، استراحت کند و در هنگام بیماری از حیوان مراقبت شود. سگ ها نیز مانند انسان ممکن است از بیماری‌های رایجی رنج ببرند که نیاز به درمان دارند. بیماری‌های زیادی نیز در سگ ها وجود دارد که اگر به موقع درمان نشوند یا مراقبت‌های ویژه انجام نشود، می‌توانند برگشت ناپذیر شوند. در هر صورت، بهترین مرجع برای تشخیص و درمان بیمار‌ی‌های سگ ها، مراجعه به دامپزشک است.

 

منابع :

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید