۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

چگونه اسهال را در سگ‌ها درمان کنیم؟

اسهال در سگ‌ها طبیعی نیست و می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل بسیار جدی‌تر باشد. اگر متوجه شدید مدفوع سگ‌تان به طور ناگهانی شل یا تغییر رنگ داده است؛ برای تشخیص سریع علت اصلی به دامپزشک مراجعه کنید.

این مشکل ممکن است واکنش سگ شما به چیزی باشد که خورده است اما می‌تواند نشان دهنده یک بیماری خطرناک گوارشی یا عفونت باشد. دانستن چگونگی جلوگیری و علل اسهال در سگ‌ها به شما کمک می‌کند تا سلامت حیوان خانگی خود را تضمین کنید و محیط منزل خود را همیشه تمیز نگه دارید. در این مقاله به طور کامل در مورد روش‌های درمان اسهال در سگ ها صحبت می‌کنیم.

 

چگونه اسهال را در سگ درمان کنیم؟


علل اسهال سگ

اسهال ناگهانی یا حاد در یک سگ سالم، معمولاً نتیجه رفتار پاکسازی (خوردن هر چیزی غیر از غذای اصل حیوان)، استرس، تغییر در رژیم غذایی یا یک عفونت ویروسی، باکتریایی یا انگلی است. در این مورد، اسهال احتمالاً شدت کمتری دارد و در خانه قابل درمان است. از سوی دیگر، اسهال مزمن می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد. برخی از علت‌های ایجاد اسهال در سگ‌ها به شرح زیر است:


حساسیت‌های غذایی

حساسیت‌های غذایی ممکن است منجر به بروز اسهال به عنوان نشانه‌ای از عدم توانایی بدن در هضم غذاهای خاص باشد. در سگ‌ها، مشاهده حساسیت به لبنیات یا گلوتن بسیار شایع است. اگر فکر می‌کنید ممکن است این حساسیت‌ها در سگ شما رخ دهد؛ سعی کنید یک آزمایش غذایی انجام دهید و ماده مشکوک را از رژیم غذایی سگ خود حذف کنید. اگر وضعیت حیوان بهبود پیدا کرد، احتمالاً دلیل اسهال حیوان خانگی خود را پیدا کرده‌اید.در صورت مشاهده ی حساسیت غذایی، می توانید از غذای بدون غلات استفاده کنید.

 

اسهال سگ به دلیل حساسیت به لبنیات


انگل‌های سگ

عفونت انگلی باعث ایجاد بیماری گوارشی می شود.انگل‌هایی که می‌توانند باعث اسهال شوند؛ شامل: ژیاردیا، کرم قلاب‌دار، کرم گرد و کرم پهن هستند. سگ شما می‌تواند در اثر خوردن آب یا مواد دیگری که با مدفوع آلوده شده‌اند؛ به ژیاردیا مبتلا شود. این انگل در روده سگ شما زندگی می‌کند و باعث اسهال میشود.

در حالی که ژیاردیا بیشتر در توله سگ‌ها دیده می‌شود؛ سگ‌ها در هر سنی می‌توانند آلوده شوند و حتی انگل را به انسان منتقل کنند. در صورت عدم درمان، ژیاردیا می‌تواند کشنده باشد.
کرم‌های قلابدار، کرم‌های گرد و کرم‌های پهن همگی انگل‌های مشابهی هستند که از طریق بلع ایجاد می‌شوند.

کرم‌ها در سگ‌ها علاوه بر استفراغ، منجر به کاهش وزن، کم اشتهایی و تعدادی از علائم ناخوشایند دیگر می‌شوند. خبر خوب این است که شما می‌توانید با تجویز دارو از سگ خود در برابر کرم‌ها محافظت کنید.

 

عفونت‌های باکتریایی

عفونت‌های باکتریایی که ممکن است باعث اسهال شوند؛ شامل: سالمونلا، اشرشیا ‌کولی، کلستریدیا و کمپیلوباکتر می‌شوند. خوردن چیزی که ناقل بیماری است؛ سگ شما را به احتمال زیاد به عفونت‌های باکتریایی مبتلا می‌کند و منجر به انواع بیماری سگ می‌شود. سگ‌های جوان یا آن‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ در معرض خطر عفونت‌های باکتریایی قرار دارند.

 

اسهال در سگ به دلیل عفونت باکتریایی


بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده (IBD) زمانی اتفاق می‌افتد که معده یا روده سگ دارای تعداد غیرمعمولی سلول‌های التهابی باشد که باعث تغییراتی در پوشش دستگاه گوارش می‌شود. این تغییرات می‌توانند عبور و جذب طبیعی غذا را مهار کنند. متاسفانه، علم دامپزشکی در مورد علت IBD مطمئن نیست اما عوامل موثر این بیماری شامل: ژنتیک، آلرژی‌های غذایی، انگل‌ها، باکتری‌ها یا سیستم ایمنی غیرطبیعی هستند.


به دلیل التهاب روده بزرگ، بیماری التهابی روده منجر به اسهال حاوی خون یا مخاط می‌شود. هم‌چنین مهم است که بیماری التهابی روده را از سندرم روده تحریک ‌پذیر (IBS) که ناشی از استرس روان ‌شناختی است و در مقابل یک ناهنجاری فیزیولوژیکی ایجاد می‌شود؛ متمایز کنیم.


پانکراتیت

پانکراتیت زمانی است که لوزالمعده سگ شما ملتهب می‌شود. لوزالمعده وظایف زیادی دارد که یکی از آن‌ها تولید آنزیم‌های گوارشی است. هنگامی که پانکراس ملتهب می‌شود؛ آنزیم‌های گوارشی که به طور معمول تا زمانی که به روده کوچک برسند غیر فعال هستند، در پانکراس فعال می‌شوند. فعال شدن آنزیم‌ها منجر به درد و تورم می‌شود زیرا لوزالمعده در واقع شروع به هضم خود می‌کند و باعث علائم مختلفی از جمله اسهال می‌شود.

 

اسهال سگ به دلیل پانکراتیت


تومورهای اپیتلیال دستگاه گوارش

تومورهای سلول‌های پوششی (اپیتلیال) دستگاه گوارش نیز می‌توانند باعث اسهال شوند. این تومورها می‌توانند شامل: پولیپ‌های غیر سرطانی، آدنوم‌های خوش خیم و تومورهای بدخیم اپیتلیال (آدنوکارسینوم) باشند. متأسفانه علت این تومورها همیشه آشکار نیست و می‌تواند در موارد مختلف بسیار متفاوت باشد. در شرایطی که سگ شما اسهال مداوم یا منظم داشته باشد؛ باید برای کمک بیشتر با دامپزشک خود تماس بگیرید. دامپزشک شما قادر خواهد بود علت اسهال مزمن حیوان خانگی شما را تشخیص داده و بهترین روش درمانی را تعیین کند.

از دیگر علل اسهال در سگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استرس و اضطراب
  • ورزش بیش از حد
  • گرمازدگی
  •  مواد سمی یا گیاهان سمی
  • آنتی‌بیوتیک یا سایر داروها
  • مواد غذایی فاسد
  • سرطان روده

  
اگرچه اشتراک غذا با سگ ممکن است یک اتفاق عادی در خانواده‌تان باشد اما باید بدانید کدام غذاها می‌توانند باعث اسهال شوند. بنابراین برای سالم نگه داشتن روده‌های توله سگ خود، از غذاهای زیر دوری کنید:

  • انگور
  •  کشمش
  • پیازها
  •  سیر
  • آجیل ماکادمیا
  •  شکلات
  •  الکل
  • قهوه
  • آووکادوها
  • گوجه فرنگی
  •  غذاهای حاوی زایلیتول


علائم اسهال در سگ ها

اسهال در سگ‌ها معمولاً به راحتی قابل مشاهده است اما برخی از علائم وجود دارند که باید مراقب آنها بود. مدفوع شل نشانه اصلی اسهال است. با این حال، ممکن است استفراغ با از دست دادن اشتها، کاهش وزن، درد شکم، بی‌حالی (به عنوان مثال سستی، خواب آلودگی یا کسلی) و سایر علائم بیماری‌های پیچیده‌تر همراه باشد.

هر چقدر هم که ناخوشایند به نظر برسد؛ بررسی مدفوع سگ شما می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد سلامتی حیوان ارائه دهد. وقتی صحبت از مدفوع می‌شود؛ مهم است که به دنبال تغییرات در رنگ، قوام، پوشش و محتویات مدفوع باشید. رنگ مدفوع می‌تواند هشدار دهنده‌ترین موضوع باشد. مدفوع سگ‌های سالم  قهوه‌ای شکلاتی است که نرم اما قوام جامدی دارد. رنگ مدفوع سگ‌های ناسالم به صورت زیر است:

  • رگه‌های قرمز یا خونی: خون در مدفوع سگ ممکن است نشان دهنده خو‌ن‌ریزی کم در دستگاه گوارش سگ شما باشد.
  • سبز: رنگ سبز می‌تواند به این معنی باشد که سگ شما علف زیادی می‌خورد تا به هضم غذا در پاسخ به ناراحتی‌های گوارشی کمک کند. هم‌چنین ممکن است نشان دهنده وجود انگل یا سایر مسائل باشد.
  • زرد: مدفوع زرد معمولاً نشان دهنده مشکلات کبد، صفرا یا پانکراس سگ شما است.
  • سیاه: مدفوع قیری رنگ یا قهو‌ه‌ای رنگ می‌تواند در اثر خون‌ریزی در معده یا روده کوچک سگ شما ایجاد شود.
  • سفید: مدفوع سفید ممکن است به این معنی باشد که حیوان خانگی شما کرم دارد.

 

علائم اسهال در سگ

 

راه‌های کنترل اسهال سگ

برای درمان  با دامپزشک خود تماس بگیرید تا در مورد نحوه کنترل اسهال حاد یا مزمن، شما را راهنمایی کند. سگ‌ها می‌توانند به شدت ناتوان شده و حتی با اسهال نسبتاً خفیف نیز در معرض خطرات بیشتری قرار گیرند. هم‌چنین اگر اسهال سگ شما بسیار آبکی، تیره و حاوی خون است؛ با دامپزشک خود تماس بگیرید. همه این علائم همراه با وجود اسهال می‌توانند نشانه‌ای از بیماری‌های جدی باشند. برای درمان، راه‌های کنترل که در ادامه شرح داده می‌شوند را انجام دهید:

برای سگ‌هایی که فقط اسهال دارند؛ اقدامات زیر را انجام دهید:

  • برای جلوگیری از کم آبی، به سگ خود آب تمیز و فراوان بدهید. سعی کنید حیوان را به نوشیدن تشویق کنید. در صورت نیاز، آب مرغ رقیق شده یا آب گوشت نیز به حیوان بدهید.
  • برای کمک به جلوگیری از اسهال، به سگ خود وعده‌های غذایی کوچک شامل: مرغ، گوشت سفید آب پز بدون ادویه، استخوان‌ها و پوست و برنج سفید بدهید. شما می‌توانید این رژیم غذایی را تا زمانی که مدفوع سگ به حالت عادی بازگردد، در اختیار سگ خود قرار دهید.
  •  اگر اسهال سگ شما بیش از 24 ساعت ادامه داشت یا وضعیت سگ شما در هر زمانی بدتر شد؛ فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

کنترل اسهال سگ با آب

 

  برای سگ‌های مبتلا به اسهال که فقط یک یا دو بار در روز بیرون روی دارند؛ کارهای زیر را انجام دهید:

  • تمام غذاها و خوراکی‌های روتین سگ را به مدت 12 ساعت از جلو حیوان بردارید.
  •  برای جلوگیری از کم آبی بدن، به طور مکرر در طول روز به سگ خود آب بدهید.
  • هنگامی که سگ شما حداقل به مدت 6 ساعت بیرون روی نداشت؛ یک وعده غذایی کوچک شامل: مرغ آب پز و برنج سفید به حیوان بدهید.
  • بعد از غذا 2 ساعت صبر کنید. اگر سگ شما بیرون روی نداشت، یک وعده غذایی کوچک دیگر از مرغ آب پز و برنج به حیوان بدهید.
  • به آرامی زمان بین وعده‌های غذایی را طولانی کنید تا زمانی که مدفوع سگ شما به حالت عادی بازگردد.
  • استفاده از پودر پروبیوتیک روزانه
  • اگر اسهال بیش از 24 ساعت ادامه داشت یا وضعیت سگ شما در هر زمانی بدتر شد، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

پروبیوتیک روزانه دایجسکر بیوران

درمان اسهال در سگ ها

اگر درمان خانگی جواب نداد یا اگر سگ شما هنوز اسهال دارد؛ وقت آن است که به یک متخصص مراجعه کنید. گزارش دقیقی از علائم، سابقه سلامتی و هر گونه درمان خانگی که امتحان کرده‌اید ارائه دهید. این موارد به دامپزشک شما کمک می‌کند تا تشخیص دهد که چه چیزی ممکن است باعث اسهال در سگ شما شود. اولین تلاش‌های دامپزشک شما ممکن است شامل مایع درمانی باشد تا به جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند.

مراحل بعدی تا حد زیادی به علت خاص اسهال بستگی دارد. در مورد انگل‌ها یا عفونت‌های باکتریایی، دامپزشک شما داروهایی مانند: آنتی بیوتیک، مترونیدازول یا فنبندازول را برای کمک به ریشه کن کردن هر گونه عفونت تجویز می‌کند. با این حال، وقتی صحبت از پانکراتیت و بیماری التهابی روده به میان می‌آید؛ دوره درمان ممکن است بیشتر بر روی راحت نگه داشتن سگ شما و مدیریت علائم بیماری تمرکز کند. از آن جایی  که علت مستقیم این مشکلات معمولاً مشخص نیست، بنابراین درمان آن دشوار است.

 

درمان اسهال سگ با مراجعه به دامپزشک


درمان خانگی برای اسهال سگ

سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها پس از اسهال، آب و الکترولیت‌های زیادی را از دست می‌دهند و ممکن است دچار کم آبی شوند. با قرار دادن چندین کاسه آب در دسترس آن‌ها، مطمئن شوید که آب زیادی می‌نوشند. حتی می‌توانید آب گوشت یا مرغ را به آب اضافه کنید تا آب بیشتری جذب کنند.

 

درمان کاربردی اسهال برای سگ‌های سالم و جوان، روزه گرفتن است. به عنوان مثال، توله سگ ها و سگ های مسن دوست ندارند روزه بگیرند زیرا به مواد مغذی زیادی نیاز دارند. با این حال، خودداری از خوردن غذا برای 12 تا 24 ساعت در سگ‌های دیگر می‌تواند به انتقال هر چیزی که باعث ناراحتی می‌شود کمک کند.

 

کنترل اسهال سگ به روزه



به خاطر داشته باشید که روزه گرفتن می‌تواند به ویژه برای توله سگ ها و سگ های مسن مضر باشد. سگ ها مقدار زیادی از مواد مغذی خود را از غذایشان دریافت می‌کنند و گاهی اوقات روزه گرفتن باعث از دست دادن تغذیه صحیح برای این حیوانات می‌شود. هم‌چنین روزه می‌تواند به دیواره روده توله سگ شما آسیب برساند؛ بنابراین مهم است که قبل از روزه گرفتن با دامپزشک صحبت کنید.

کدو تنبل پخته شده منبع عالی فیبر است و می‌تواند به نرمال کردن قوام مدفوع کمک کند. هم‌چنین میتوانید برای 12 تا 24 ساعت، از غذای معمولی سگ خود صرف نظر کنید و به جای آن مقداری مرغ آب پز و برنج پخته را در وعده‌های غذایی کوچک در طول روز به حیوان بدهید. ممکن است مجبور شوید این رژیم را چند روز دیگر ادامه دهید تا مطمئن شوید که شکم سگ شما کاملاً سفت شده است.

روده سگ شما پس از دفع مدفوع شل از باکتری‌های خوب و مفید پاک می‌شود. به سگ خود مقداری ماست پروبیوتیک (غیر شیرین یا طعم‌دار) بدهید تا شکم حیوان به حالت عادی بازگردد. علاوه بر این، دادن برخی از پروبیوتیک‌های مناسب سگ‌ها نیز یک جایگزین عالی برای کمک به این حیوانات است. با درمان‌های خانگی آسان، به زودی دوباره احساس شادی و سلامتی به سگ شما باز می‌گردد.


پیشگیری از اسهال در سگ

براساس شایع‌ترین علل اسهال، راه‌های مختلفی برای کمک به جلوگیری از ابتلای سگ شما به اسهال وجود دارند. رژیم غذایی سگ خود را به طور ناگهانی تغییر ندهید و از دادن تکه‌های غذای موجود در میز یا استخوان‌های خام به حیوان خودداری کنید. اسباب بازی‌های جویدنی لاستیکی سفت انتخاب بهتری هستند. اجازه ندهید سگ شما در خارج از خانه زباله پیدا کند یا با اشیاء کوچکی که ممکن است بلعیده شوند بازی کند.


همیشه سگ خود را با واکسیناسیون و انگل تراپی، سالم نگه دارید تا از عفونت گرفتن جلوگیری شود. بهترین راه برای کمک به حیوان خانگی خود این است که رفتارش را مشاهده کنید و هر گونه الگوی غیرعادی را به دامپزشک خود گزارش دهید. ناراحتی معده یا اسهال گاه به گاه طبیعی است اما مدفوع شل مداوم یا مکرر جای نگرانی دارد. هنگامی که متوجه این علائم شدید؛ بهتر است بلافاصله درمان در خانه را شروع کنید تا زمانی که بتوانید برای مشاوره بیشتر با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

پیشگیری از اسهال سگ با واکسن

 

کلام آخر

اگر سگ شما علائمی مانند: ترشح بیش از حد آب دهان، استفراغ یا خون در مدفوع دارد، باید فورا وی را نزد دامپزشک ببرید اما تا زمانی که سگ شما سالم است، احتمالاً می‌توانید اسهال حیوان را در خانه درمان کنید. با این حال، موارد اسهال که بیش از 48 ساعت طول بکشند به این معنی هستند که سگ شما در معرض خطر کم آبی است.


برای آزمایش اینکه آیا سگ شما کم آب شده است، پوست پشت گردن حیوان را نیشگون بگیرید؛ سپس رها کنید. پوست باید دوباره به جای خودش برگردد. اگر پوست یک ثانیه یا بیشتر طول بکشد تا به حالت عادی بازگردد، ممکن است سگ شما دچار کم آبی شده باشد. اگر سگ شما علائمی از کم آبی دارد یا اسهالش بهتر نشده است، باید حیوان را برای مراقبت‌های پزشکی نزد دامپزشک ببرید.

منبع:

 

۴
از ۵
۶ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید