۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

معرفی انواع نژادهای سگ

اینکه کدام سگ‌ها بهترین نژاد عالم هستند، بستگی به این دارد که به کدام نژاد علاقه دارید و آن نژاد چه نقشی در زندگی شما ایفا می‌کند. به عنوان مثال، شما نباید یک ژرمن شپرد را برای شکار انتخاب کنید، زیرا اغلب به عنوان سگ‌های نگهبان شناخته می‌شود. با این حال، برخی از نژادهای سگ نسبت به سایرین ارزشمندتر هستند و محبوبیت زیادی در سراسر جهان دارند.  نژادهای سالم و فرمان‌بردار هم وجود دارند که خیلی از مردم آنها را نمی‌شناسند. اگر می‌خواهید یک نوع نژاد سگ را به سرپرستی قبول کنید، بهتر است ابتدا با انواع نژادهای سگ آشنا شوید.

نواع نژادهای سگ

1- نژاد بردر کالی (Border Collie)

بردر کالی از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است و رتبه 45 را در بین نژادهای برتر در ایالات متحده دارد. منشا این نژاد در امتداد مرز بریتانیا و اسکاتلند است، از این رو این سگ را به نام بردر کالی می‌شناسند (Border در انگلیسی به معنی مرز است). احتمالاً این نژاد از رم می‌آمد و از سگ‌های گله رومی که پس از حمله رومیان به بریتانیا رها شده بودند، به وجود آمد. با این حال، این نژاد با سگ‌های محلی پرورش یافت و از نظر ژنتیکی از سرزمین اصلی خود جدا شد تا نژاد جدیدی ایجاد شود.
امروزه از بردر کالی عمدتاً برای همراهی با خانواده و گله‌ داری استفاده می‌شود. این نژاد به دلیل هوش بالای خود معروف است. این سگ‌ها به دلیل سابقه گله داری، فوق العاده پرانرژی و ورزشکار هستند. آنها به ورزش زیادی نیاز دارند و باید در یک خانواده فعال زندگی کنند. به دلیل هوش بالای بردر کالی، این حیوان به تحریک ذهنی زیادی نیاز دارد. اسباب بازی‌های پازلی، بازی‌های تعاملی و آموزش دادن به حیوان می‌توانند حیوان را از بی‌حوصلگی دور نگه دارد.
نقطه ضعف اصلی بردر کالی این است که این سگ غریزه گله‌ای دارید و هر چیزی از جمله ماشین‌ها، کودکان و سایر حیوانات خانگی را به عنوان گله می بیند که با آنها از محافظت کند. این رفتار می‌تواند آزاردهنده و دردسرساز باشد. این نژاد ممکن است به دلیل این غریزه‌ای که دارد، به کودکان آسیب برساند. بنابراین، مهم است که حیوان را به خوبی آموزش دهید تا در با کودکان مهربان‌تر رفتار کنند.

نژاد بردر کالی


2- بردر تریر (Border Terriers)

بردر تریر در ایالات متحده رتبه 80 را دارد، بنابراین به‌ طور قابل‌ توجهی پیدا کردن این سگ در میان نژادهای دیگر دشوار است. با این حال، بردر تریر همراه برای بسیاری خوبی برای خانواده‌ها است. این سگ کوچک تنها تا حداکثر شش کیلوگرم رشد می‌کند و نرها کمی بزرگتر از ماده‌ها هستند. منشا بردر تریر نیز از مرز بریتانیا و اسکاتلند است. با این حال، این نژاد بسیار متفاوت از بردر کالی است، زیرا به طور سنتی برای شکار روباه مورد استفاده قرار می‌گرفت. 
این نژاد سگ پاهای بلندتری دارد تا از اسب‌ها و سگ‌های دیگر عقب نماند، اما جثه کوچک‌تر حیوان باعث می‌شود به راحتی وارد لانه روباه شود. بردر تریر نژادی است که به ندرت مشکل بدنی دارید و حیوانی مقاوم است، اگرچه مستعد ابتلا به برخی مشکلات سلامتی است. این سگ‌ها جزء باهوش‌ترین نژادها نیستند و تربیت آنها کمی سخت است. این سگ‌ها برای شکار تربیت شدند و نه گوش دادن به دستورات شما! با این حال، آنها اغلب در آموزش دیدن رفتار خوبی دارند. 
بوردر تریرها پوششی خشن و مقاومی در برابر آب و هوا دارند. بنابراین، نیاز به شانه کردن موهای آنها یک کار همیشگی نخواهد بود. آنها به دلیل جثه کوچکتر و طبیعت بازیگوششان برای بازی با بچه‌ها بسیار مناسب هستند. این سگ‌ها به ورزش و فعالیت نیاز دارند، بنابراین بچه‌ها کاندیدای عالی برای برآورده کردن این نیاز هستند. 

 بردر تریر


3- بریتانی (Brittany)

بریتانی به عنوان نژادی از سگ‌های تفنگدار که در درجه اول برای شکار پرندگان مورد استفاده قرار می‌گرفت، شناخته می‌شد. در حالی که این نژاد اغلب بریتانی اسپانیل نامیده می‌شون، اما با نژاد اسپانیل نسبتی ندارد. بنابراین، به مرور زمان نام این نژاد سگ به «بریتانی» تغییر یافت. همانطور که از نامش پیداست، بریتانی‌ها از منطقه بریتانی فرانسه می‌آیند. آنها در حدود قرن هفدهم دیده شدند، اگرچه نژادی که امروز می‌شناسیم تا قرن نوزدهم وجود نداشت. 
این نژاد همچنان در ایالات متحده محبوب است و هنوز برای شکار استفاده می‌شود. شرایط نگهداری این سگ کمی بیشتر از سگ‌های دیگر است. با این حال،  نسبت به سگ‌های دیگر سالم‌تر و کمتر مستعد مشکلات ژنتیکی هستند. همین امر هزینه‌های بالقوه دامپزشکی را کاهش می‌دهد. بریتانی یکی از ساده‌ترین سگ‌های شکاری است که به خوبی آموزش می‌بیند. بریتانی‌ها اغلب با بچه‌ها رفتار خوبی دارند، البته تا زمانی که اجتماعی باشند. آنها غریزه شکار دارند، بنابراین نباید این نژاد را با گربه‌ها و سایر حیوانات کوچک تنها گذاشت.

بریتانی


4- کیرن تریر (Cairn Terrier)

اکثر صاحبان سگ در ایالات متحده نمی‌دانند کیرن تریر چیست. این نژاد رتبه 59 را در محبوب‌ترین سگ‌ها دارد. کیرن تریر مانند بسیاری از سگ‌های دیگر در این مقاله از اسکاتلند می‌آید. کار اصلی این سگ تعقیب طعمه‌های کوچک بود. این کار امروزه به یک بازی تعاملی و نیاز به انرژی بالا تبدیل شده است. به همین دلیل است که این نژاد می‌تواند برای یک خانواده فعال مناسب باشد. در غیر این صورت، تامین نیازهای انرژی حیوان می‌تواند چالش برانگیز باشد.
آموزش و تربیت کیرن تریرها خیلی راحت است و حیوان اطاعت پذیر خواهد بود. آموزش به ویژه برای سگ‌هایی که در حال شکار هستند، مورد نیاز است، زیرا مالک آنها باید کنترل بر سگ در مزرعه کنترل داشته باشد. این تریرها هر زمان که طعمه را ببینند به دنبال آنها خواهند رفت. بنابراین توصیه می‌شود که همیشه در بند یا در حیاط حصارکشی نگهداری شوند. هنگام گردش در بیرون از منزل با این سگ ها حتما از لید های متری استاپ دار استفاده کنید تا بتوانید بهتر آن ها را کنترل کنید.

 

کیرن تریر


5- ولش اسپرینگر اسپانیل (Welsh Springer Spaniel)

ولش اسپرینگر اسپانیل در میان نادرترین نژادهای سگ قرار دارد. با این حال، این نژاد می‌تواند یک سگ شکار یا همراه عالی برای صاحبش باشد. این سگ احتمالاً از اسپانیل‌های انگلیسی و ولزی که قرن‌ها در جزیره وجود داشته‌اند، ایجاد شده است. این نژاد به طور طبیعی رشد کرده است، نه از طریق پرورش هدفمند! با این حال، نژاد جدیدی محسوب نمی‌شوند. 
ولش اسپرینگر اسپانیل‌ها بسیار مهربان و وفادار هستند. آنها تمایل دارند خود را محکم به اعضای خانواده‌شان بچسبانند. با این حال، این سگ‌ها اغلب از غریبه‌ها دوری می‌کنند. بنابراین، اجتماعی کردن حیوان در سنین پایین برای جلوگیری از مشکلات آینده ضروری است. در بیشتر موارد، این نژاد از سلامت بدنی برخوردار است. آنها شاید مستعد ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند دیسپلازی هیپ باشند که بر اکثر نژادهای دیگر تأثیر می‌گذارند. با این حال، این سگ‌ها به عنوان یک نژاد کار شناخته می‌شوند، بنابراین سالم تر از بقیه هستند.

ولش اسپرینگر اسپانیل


6- کوکر اسپانیل (Cocker Spaniel)

کوکر اسپانیل بسیار محبوب‌تر از ولش اسپرینگر است. با این حال، هر دو سگ تقریبا شبیه به هم هستند. منشا این نژاد در انگلستان است، اگرچه اصالت آن احتمالاً به اسپانیا باز می‌گردد. هنگامی که مهاجران به آمریکا آمدند، کوکر اسپانیل یکی از اولین نژادهایی بود که وارد کشور شد. با این حال، کنل کلاب آمریکایی (AKC) تا سال 1878 این نژاد را به رسمیت نشناخت. این نژاد هوش خوبی دارد و آموزش پذیر است. 
کوکر اسپانیل‌ها به صاحب خود در شکار کردن کمک می‌کنند. همچنین به شدت مردم گرا هستند و روحیه اجتماعی بالایی دارند. بنابراین، وقتی برای مدت طولانی تنها می‌مانند، افسرده می‌شوند. در عوض، کوکر اسپانیل‌ها برای خانواده‌هایی که بیشتر روز در خانه هستند مناسب خواهند بود. 
وقتی این سگ‌ها اجتماعی می‌شوند، تقریباً با همه افراد کنار می‌آیند. اگرچه آنها کمی حساس هستند و به موقعیت‌های استرس‌زا مانند صداهای بلند واکنش ضعیفی نشان می‌دهند. متأسفانه، این نژاد به عنوان یک سگ کار خوب شناخته نمی‌شود، زیرا امروزه از آنها به دلیل ظاهر بامزه‌ای که دارند، برای جنبه‌های زیبایی پرورش داده‌اند تا شکار!

 

 کوکر اسپانیل


7- پاپیلون (Papillon)

پاپیلون نوع دیگری از نژاد اسپانیل است. با این حال، این سگ بسیار کوچکتر از اکثر اسپانیل‌ها است. اغلب، پاپیلون‌ها در دسته «اسپانیل عروسکی» قرار می‌گیرد. نام آنها از گوش‌های پروانه مانندشان گرفته شده است. این سگ‌ها کاملاً باهوش و با اعتماد به نفس هستند و برای خانواده‌ها مناسب خواهند بود. با این حال، این سگ‌ها اغلب با غریبه‌ها رفتاری دوستانه ندارند. اجتماعی شدن برای این نژاد لازم است تا آنها را در کنار افراد و موقعیت‌های جدید رفتار راحت‌تری داشته باشند. در غیر این صورت، پاپیلون‌ها ممکن است تهاجمی رفتار کنند.
پاپیلون‌ها اغلب نسبت به خانواده خود بسیار مهربان و دوستانه رفتار می‌کنند. اغلب، آنها از نوازش طولانی صاحب خود لذت می‌برند. با این حال، پاپیلون‌ها نسبت به سایر نژادهای سگ عروسکی فعال‌تر هستند و به فعالیت و ورزش نیاز دارند. در حالی که این سگ‌ها به دلیل پوشش نازک و تک لایه خود اکثر شرایط آب و هوایی را تحمل می‌کنند، اما نباید در مناطق سرد رها شوند.

پاپیلون


8- سگ گله استرالیایی (Australian Cattle Dog)

همانطور که از نامش پیداست، سگ گله استرالیایی در استرالیا برای راندن گاوها در مسافت‌های طولانی در زمین‌های ناهموار پرورش یافته‌اند. آنها اغلب دارای موهای سیاه یا نارنجی رنگ هستند که به طور کاملاً یکنواخت در تمام بدنشان پخش شده‌اند. این سگ‌ها پرانرژی هستند و استقامت زیادی دارند. آنها به یک رژیم ورزشی سخت نیاز دارند تا تحرک ذهنی کافی داشته باشند. سگ گله استرالیایی بسیار باهوش است و تمایل زیادی به مستقل بودن دارد. 
از آنجایی که آنها سگ گله هستند، ممکن است سعی کنند همه چیز از جمله کودکان را گله کنند. در تلاش برای ارضای غریزه گله داری هستند، این سگ‌ها ممکن است موقعیت‌های خطرناکی ایجاد کنند. بنابراین، این سگ‌ها در خانه‌هایی که بچه‌های کوچک دارند، گزینه مناسبی نیستند. با این حال، به کودکان باید آموزش داده شود که وقتی سگ شروع به نشان دادن رفتارهای گله‌ای کرد، در یک جا بایستند و فرار نکنند. این نژاد نسبتا سالم است و آنها طول عمر بیشتری تا 16 سال دارند. با این حال، آنها هم مستعد ناشنوایی و هم نابینایی هستند. 

 سگ گله استرالیایی


9- سگ گله شتلند (Shetland Sheepdog)

سگ گله شتلند از جزایر شتلند در اسکاتلند سرچشمه گرفته است. بسیاری از افراد این سگ را پر سر و صدا، پرانرژی و باهوش توصیف می‌کنند. این سگ‌ها بسیار سرگرم کننده هستند و وابستگی زیادی به صاحبشان دارند. سگ گله شتلند تمایل دارد مردم را در اطراف خانه دنبال کند. البته این رفتار باعث می‌شود تا مردم از حیوان دور شوند. این نژاد برای خانواده‌های فعال مناسب است.
مانند بسیاری از حیوانات جزایر شتلند، سگ گله شتلند بسیار مقاوم است. این جزیره به اندازه کافی بزرگ نیست که بتواند منابع زیادی را برای حیوانات فراهم کند، بنابراین بسیاری از نژادهای بومی به طور قابل توجهی کوچکتر از حد متوسط هستند. این نژاد دارای پوشش ضخیم و دوتایی است. بنابراین، موهایشان همیشه می‌ریزد. شانه می‌تواند به جلوگیری از ریزش موها در داخل خانه کمک زیادی کند. با این حال، این ریزش را نمی‌توان به طور کامل کنترل کرد. ما اصلاح کامل موها را توصیه نمی‌کنیم، زیرا ممکن است باعث رشد نادرست خز حیوان شود.

سگ گله شتلند


10-‌هاسکی سیبری (Siberian Husky)

اکثر مردم نژاد ‌هاسکی سیبری را می‌شناسند، البته فقط به دلیل ظاهر منحصر به فرد و گرگ مانند آنها! این سگ‌ها دارای خز دوتایی ضخیم و کاملاً متمایز از دیگر نژادها هستند. بسیاری از هاسکی‌ها چشمان آبی دارند که ظاهر آنها را بسیار زیبا و خاص می‌کند. این سگ‌ها شبیه به مالاموت آلاسکا هستند، اگرچه بسیار کوچکتر از آنها خواهند بود. در ابتدا این سگ‌ها برای سورتمه کشی و همراهی پرورش داده شدند، اما امروزه دیگر برای این کار کاربرد ندارند. 
هاسکی‌ها طبیعت پرانرژی دارند و باید ساعت‌ها در روز فعال باشند. این سگ‌ها عاشق غذا خودرن هستند، بنابراین پرخوری در آنها امری معمول است. هاسکی سیبری تنها 14 سال عمر می‌کند. آنها مستعد ابتلا به کمترین شرایط ژنتیکی هستند. با کمال تعجب، بیماری دیسپلازی هیپ که در اکثر سگ‌ها دیده می‌شود، جزء بیماری‌های هاسکی نیست!
هاسکی‌ها روشی منحصر به فرد برای برقراری ارتباط دارند که شبیه زوزه و غرغرکردن است. بنابراین، این صداها می‌توانند برای کسانی که از اطلاعات کمی در مورد این حیوانات دارند، تهاجمی به نظر برسد. با این حال، این سگ‌ها خطرناک نیستند. آنها می‌توانند سگ‌های خوبی برای خانواده‌ها باشند و اغلب در محیط‌های سنتی در کنار خانواده‌ها نگهداری می‌شوند. با این حال، آنها ممکن است انرژی بالایی در داخل خانه از خود نشان دهند.

هاسکی سیبری


11- لهاسا آپسو (Lhasa Apso)

لهاسا آپسو در تبت به عنوان یک سگ بسیار باهوش پرورش داده شد. با این حال، نژادی که امروزه می‌شناسیم عمدتاً در هند توسعه یافته است، جایی که با سگ‌های دیگر پرورش داده شده است. این نژاد کمتر از 25 سانتی‌متر قد دارد و دارای پوششی بلند و روان است. لهاسا آپسو نسبت به نژادهای مشابه خود بسیار سالم است. بنابراین، ما این نژاد را به شیتزو توصیه می‌کنیم که دارای مشکلات سلامتی مختلفی است.

 لهاسا آپسو


12- داشهوند (Dachshunds)

بسیاری از صاحبان سگ‌ها اول به دلیل ظاهر منحصر به فرد داشهوند به خوبی این نژاد را می‌شناسند. این سگ برای تعقیب گورکن‌ها در لانه‌هایشان پرورش داده شده‌اند و به همین دلیل است که پاهایشان بسیار کوتاه است. این سگ در حال حاضر رتبه 12 را در ایالات متحده دارد، بنابراین خیلی نادر نیست. سگ داشهوند یک سگ شکاری است که به ورزش زیادی نیاز دارد. آنها باهوش هستند، اما آموزش پذیر نیستند. درعوض، این سگ‌ها لجباز هستند و تربیت آنها دشوار است. آنها اغلب به خاطر غرایز شدید شکار خود شناخته می‌شوند که باعث می‌شود تقریباً همه چیز را تعقیب کنند. آنها با صدای بلند پارس می‌کنند. با این حال، این سگ‌ها به خانواده خود بسیار وفادار هستند و اغلب به عنوان سگ‌هایی با شخصیت بزرگ توصیف می‌شوند.

داشهوند


13- اشنازر مینیاتوری (Miniature Schnauzer)

اشنازر مینیاتوری یک نسخه کوچکتر از اشنازر بزرگتر است که در آلمان پرورش یافته است. آنها چیزی بین نژاد اشنازر و نژادهای کوچکتر هستند. در اصل، این سگ‌ها برای پیدا کردن موش‌ها پرورش یافته‌اند. این سگ به دلیل جثه کوچکش، همراه خوبی برای خانواده‌ها است. آنها بسیار سرگرم کننده هستند و همچنین باهوش و آموزش پذیر می‌باشند. بنابراین، بسیاری از افراد به داشتن این نژاد افتخار می‌کنند. این سگ‌ها در گروه تریر هستند، اما نسبت به برخی از سگ‌های این گروه نژادی آرام‌تر هستند.

اشنازر مینیاتوری


14- ویپت (Whippet)

ویپت برای تعقیب چیزها پرورش یافته است. امروزه، این نژاد هنوز غرایز قوی شکار را دارد، بنابراین تقریباً هر چیزی را تعقیب می‌کند. این سگ‌ها مستعد مشکلات سلامتی بسیار کمی هستند و اغلب برای مدت طولانی زندگی می‌کنند. آنها عمدتاً برای اهداف کاری پرورش داده شده‌اند، بنابراین بسیاری از مسائل سلامتی که نژادهای دیگر با آن مواجه هستند را ندارند. ویپت جنبه بازیگوشی داشته و نیاز به ورزش دارد. با این حال، استقامت آنها کمتر از آن چیزی است که اکثر مردم انتظار دارند و بیشتر روز را دراز کشیده‌اند. به همین دلیل، آنها سگ‌های خانگی عالی هستند. ویپت‌ها فقط به اندکی توجه راضی هستند. با این حال، این سگ‌ها می‌توانند مستعد اضطراب جدایی باشند، بنابراین آموزش زود هنگام توصیه می‌شود. خانواده‌هایی که بیشتر روز در خانه هستند، می‌توانند از مواهب وجود این نژاد بهره مند شوند. 

ویپت


15- تریر سفید وست هایلند (West Highland White Terrier)

تریر سفید وست هایلند یک سگ سفید کوچک اهل اسکاتلند است. آنها متعلق به گروه تریر هستند. این سگ‌ها در اصل برای تعقیب جوندگان در مزارع پرورش یافته بودند. امروزه آنها هنوز عاشق تعقیب چیزها هستند و سطح انرژی بالایی دارند. ورزش منظم برای این نژاد مورد نیاز است، اگرچه بازیگوشی آنها انجام این کار را آسان می‌کند.
سگ‌های این نژاد با کودکان خوب و مهربان هستند. آنها به دلیل اندازه کوچکتر بسیار حساس هستند. آموزش منظم و اجتماعی شدن برای این نژاد بسیار مهم است. با این حال، وقتی این سگ‌ها بزرگ شوند، می‌توانند سگ‌های خانوادگی عالی باشند. این تریرها فوق العاده اجتماعی هستند و دوست دارند در کنار خانواده خود باشند. 

تریر سفید وست هایلند


16- ژرمن شپرد (German Shepherd)

سگ ژرمن شپرد به عنوان محافظ وفادار اعضای خانواده خود شناخته می‌شود. این نژاد سگ بسیار باهوش در آموزش بسیار خوب عمل می‌کند، پس احتمالاً می‌توانید سگ ژرمن شپرد خود را طوری آموزش دهید که در کنار بچه‌هایتان زندگی کند یا به شما کمک کند تا از منزل خود در برابر بیگانگان محافظت کنید. در حالی که سگ ژرمن شپرد می‌تواند بازیگوش، ملایم و با محبت باشد، اما به عنوان یک سگ نگهبان در کار خود بسیار جدی است.

ژرمن شپرد


17- بیگل (Beagle)

بیگل سگی شاد با طبیعتی دوستانه، مهربان و علاقه مند به کودکان است. این نژاد ترجیح می‌دهد هر زمان که فرصت داده شود همراه با خانواده و دیگران معاشرت کند. از ماجراجویی‌ها و فعالیت‌های فضای باز لذت می‌برد. بیگل همچنین عاشق غذا است و شاید دچار پرخوری شود. در حالی که خوردن ضایعات غذای انسانی ممکن است مفید به نظر برسد، اما مراقب غذاهای سمی یا خطرناک باشید.

بیگل


18- باکسر (Boxer)

باکسر یک نژاد سگ خانواده محور با طبیعتی بازیگوش است. سگ باکسر شیرین و دوست داشتنی است و همراه خوبی برای انسان خواهد بود. این سگ از همراهی با اعضای خانواده لذت می‌برد. باکسر نسبت به غریبه‌ها محتاطانه عمل می‌کند تا زمانی که احساس دوستی و آشنایی کند. سگ باکسر برای جلوگیری از بی‌حوصلگی و هرگونه رفتار مخرب نیاز به ورزش و تحریک ذهنی کافی دارد.

باکسر


19- بول تریر (Bull Terrier)

بول تریر با آن برق چشمانش و فرم چهره خاصش، بسیار محبوب است. این نژاد سگ زمانی که با خانواده است شاد است. بول تریر سگی با جثه متوسط تا بزرگ است که می‌تواند همبازی خوبی برای کودکان باشد و انرژی مناسبی برای همراهی با صاحبش خود دارد. اجتماعی شدن در روزهای اول زندگی این نژاد برای جلوگیری از هرگونه رفتار غریزی چه در مورد غذا، فضا، اسباب بازی یا افراد توصیه می‌شود.

بول تریر


20- لابرادور (Labrador)

لابرادور نژادی دوست داشتنی، بازیگوش، اجتماعی و باهوش است. جای تعجب نیست که این نژاد سگ در 25 سال گذشته سگ شماره یک در آمریکا بوده است. لابرادور رتریورها ملایم و صبور هستند. آنها همچنین خیلی بزرگ نیستند و برای خانواده‌ها یک موهبت محسوب می‌شوند. لابرادور رتریورها که همیشه برای یک ماجراجویی آماده هستند، پس سعی کنید برای آنها ورزش و تحرک ذهنی ایجاد کنید.

 لابرادور


21- ماستیف (Mastiff)

ماستیف یک سگ نژاد بزرگ است که به مهربانی، ملایم بودن و محافظت از صاحبان خود شهرت دارد. ماستیف دارای توانایی طبیعی برای تشخیص تهدید است. ماستیف همچنین دوست دارد توسط اعضای خانواده بغل شود و از افراد زندگی خود مراقبت کند. ماستیف که به داشتن دهان نرم معروف است، تمایل دارد هر چیزی را بسیار آرام در دهانش بگیرید، بنابراین یک همبازی خوب برای کودکان است. 

ماستیف

 

سگ‌­ها که حیوانات خون­گرمی هستند، جز اولین جانورانی هستند که توسط انسان­‌ها اهلی شده­‌اند. تمام سطح بدن سگ­‌ها از خارج توسط لایه محافظی به نام پوست پوشیده شده که بدن را از عوامل آسیب‌رسان خارجی حفظ می‌کند و با توجه به نژاد آن‌ها موهای کوتاه یا بلندی بر روی این پوست قرار دارد. متوسط عمر سگ­‌ها در حدود ۱۲ تا ۱۵ سال بوده و این میزان در شرایط مساعد نگهداری، می‌تواند افزایش‌یافته و در موارد استثنائی حتی به ۲۰ سال هم می‌رسد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سگ حس بویایی این حیوان است. مرکز بویایی سگ‌ها ۴۰ برابر بزرگ‌تر از مرکز بویایی انسان است به همین دلیل بخش بزرگی از مغز به تفسیر پیام‌های رسیده از این سیستم اختصاص دارد.

بعد از حس بویایی، حس شنوایی این حیوان نیز بسیار قوی است؛ به طوری که انسان توانایی تفکیک ۱۰ صدا در ثانیه را داراست و این میزان در سگ‌ها معادل ۶۰۰
صدای مختلف در ثانیه است؛ بنابراین قدرت تفکیک و تجزیه ‌و تحلیل صدا در سگ‌ها ۶۰ برابر انسان است. آن‌ها قادر به تشخیص صداهایی از فاصله ۲۳ متری هستند که انسان از ۵ متری به ‌سختی آن‌ها را می‌شنود. بلندی قد انواع سگ از سطح زمین تا بین دو کتف از حدود ۱۵ سانتی‌متر در نژاد چی‌واوا تا حدود ۷۶ سانتی‌متر در
تازی ایرلندی متغیر است. رنگ آن‌ها نیز از سفید تا سیاه و از قهوه‌ای تیره تا روشن با طرح‌های مختلفی متغیر است. این حیوانات که از هزاران سال پیش تا به حال با انسان همراه بوده‌­اند، امروزه افراد زیادی آن‌ها را به عنوان حیوان خانگی خود به جای هر حیوان دیگری انتخاب می­‌کنند. سگ‌­ها دارای نژادهایی بسیار زیاد هستند. که در ادامه می­‌خواهیم به انواع نژاد سگ­‌ها بپردازیم و با آن‌ها آشنا شویم.

 

آشنایی با انواع نژادهای سگ­‌ها:

سگ­‌ها همانطور که گفته شد بیش از 100 نژاد دارند که معرفی همه­‌ی این نژاد­ها در یک مقاله نمی­‌گنجد. یکی از دلایل عمده زیادی نژادهای این حیوان را می‌­توان تأثیر مستقیم انسان بر زاد و ولد این موجود دانست، انسان­‌ها با دستکاری­‌های ژنتیکی و ترکیب کردن نژادهای گوناگون این حیوان، موفق شده­‌اند که گونه­‌های بسیار متعددی از این حیوان را به وجود بیاورند. همچنین از طریق تولید نسل از سگ‌­های دارای صفات جسمی و رفتاری مخصوص برای انجام کارهای خاص استفاده می‌­کنند که باعث ایجاد نژادهای متفاوتی از سگ‌­ها شده‌­اند که تفاوت‌­های ظاهری قابل توجهی با یکدیگر دارند. اما اگر بخواهیم نگاهی کلی به دسته‌­بندی سگ‌­ها داشته باشیم، این حیوانات به سه دسته اصلی تقسیم‌­بندی می‌شوند.

انواع نژاد سگ ها

نژادهای اصیل این حیوانات دوبرمن، دالمیشن، سیبرین هاسکی، روتوایلر، گریت دین، مالینویز، ژرمن شپرد، پیت پول، کن کورسو، سرابی، گلدن رتریور، باکسر، قدرجونی هستند. خصوصیات نژادی، رفتاری و تربیت سگ‌ها با یکدیگر متفاوت است و هر نژاد ویژگی‌های خاص خود و به دنبال آن کاربردهای مخصوص به خود را دارد. البته تمام کارایی این حیوانات به چگونگی شناخت و تربیت خصلت‌هایش به علاوه آشنائی با مسائل بهداشتی و بیماری‌های سگ که نقش اساسی در بکارگیری توانایی‌هایش در کمک به انسان دارد؛ بستگی دارد. در زیر به کاربرد این سگ‌­ها اشاره شده است.

سگ­‌های نژاد شکاری:

سگ­‌هایی که با نام سگ شکاری از آنها یاد می­‌شود، سگ­‌هایی هستند که به دلیل بویایی بسیار قوی شکارچیان قهاری محسوب می­‌شوند. انسان­‌ها سال­‌های زیادیست که این نوع سگ­‌های شکاری را تربیت و نگه­داری می­‌کنند. زیرا در زمان‌های قدیم شکارچیان برای شکار (پرندگان، خرگوش‌­ها، روباه، گرگ، گوزن و گراز و ...) از آن‌ها به عنوان یک نیروی کمکی استفاده می­‌کردند. از مشهورترین سگ­‌های شکاری می­‌توان به سگ بیگل، باست­هاند، بلادهاند، داکس­هاند، تازی افغان، تازی ایرلندی، باسنجی، برزوی و امریکن فاکس­هاند اشاره کرد. در ایران در زمان­‌های قدیم به دلیل روش‌­های معیشتی مردم نژاد سگ­‌های شکاری زیادی وجود داشت که سگ‌­های تازی ایرانی و تازی افغانی برای شکار بسیار استفاده می‌شدند اما کم­ کم این نژادها منقرض گشتند.

 

سگ­‌های نژاد نگهبان:

سگ­‌های نگهبان نیز همانطور که از نامشان پیداست در طول تاریخ وظیفه محافظت از صاحبان خود در برابر افراد غریبه و حیوانات دیگر را داشتند. البته همه­‌ی سگ­‌ها به طور غریزی از صاحب خود محافظت می­‌کنند اما سگ­‌های نگهبان در امر محافظت نسبت به دیگر سگ­‌ها قوی­‌تر عمل می­‌کنند. در واقع این نوع سگ­‌ها با خطر انداختن جان خود از چیزی که به آن‌ها سپرده شده به خوبی مراقبت می­‌نمایند. با اینکه اکثر افراد این نوع سگ­‌ها را حیواناتی وحشی می­‌دانند، اما باید گفت که این دیدگاه کاملا اشتباه است؛ زیرا این سگ­‌ها همیشه به صاحبان خود وفادار هستند. نام این نوع سگ­‌ها حتما زیادتر از دیگر سگ­‌ها به گوشتان خورده است، زیرا امروزه نیز از این سگ­‌ها برای حفاظت از باغ­‌ها و ویلاها بسیار استفاده می­‌گردد. از مشهورترین این نوع نژاد می‌­توان به سگ­‌های ژرمن شپرد، دوبرمن، روتوایلر، سرابی، بولداگ، کومونودور، بول ماستیف و ... اشاره کرد. در ایران سگ­‌های ژرمن شپرد، دوبرمن، روتوایلر، سرابی بیشتر از دیگر نژادها وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سگ­‌های سرابی برای محافظت از گله بسیار استفاده می­‌شود و ژرمن شپرد در بسیاری از فعالیت‌ها چون (سگ پلیس، سگ نجات، …) عملکرد فوق­‌العاده‌ای دارد و اگر صاحب ژرمن شپرد رفتار با سگ‌ها را بلد باشد، آموزش به این سگ­‌ها بسیار آسان است.

 

سگ نژاد آپارتمانی (خانگی):

و اما سگ‌­هایی که امروزه بسیاری از افراد یکی از آن‌ها را در منزل خود نگهداری می‌کنند، سگ­‌های آپارتمانی نام گرفته­‌اند. فرآیند تکامل این نوع سگ­‌ها به سمتی رفته است که به تعامل و رفتار دوستانه با انسان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند. این نوع سگ­‌ها، سگ‌­هایی سازگار با محیط آپارتمانی و کوچک و پر رفت و آمد هستند. اما فقط این موضوع برای نگهداری سگ­‌های آپارتمانی کافی نیست و علاوه بر این باید به سطح انرژی سگ ، صدا و حتی روابط دوستانه سگ توجه کرد. سگ­‌هایی با اندازه­‌های بزرگ چون هاسکی و شپرد برای نگهداری در منزل مناسب نیستند و صدای آنها موجب آزار همسایگان است. پس سگ­‌هایی که صدای کمتری دارند، مناسب برای نگهداری در آپارتمان هستند.

از جمله این سگ­‌های خانگی می­‌توان به هاوانیز، شیتزو، اشپیتز، یورکاشیر تریر، بولداگ فرانسوی، بیچون فرایز، گلدن روتوایلر، پامرانین و... اشاره کرد. گلدن روتوایلر در میان دیگر سگ­‌های خانگی بسیار محبوب است. از مشخصه‌­های اخلاقی این نژاد می‌­توان به مهربانی و هوش و استعداد بالا اشاره کرد
. گلدن رتریور سگی فعال و پر محبت و مناسب برای اعضای خانواده‌ است. گلدن روتوایلر همیشه مهربان است و رفتار خیلی آرامی با کودکان دارد. همچنین آنها سگ‌­هایی باوفا و مشتاق برای بازی کردن صاحبانشان هستند و  آموزش پذیرند. با غریبه‌­ها و سایر سگ‌­ها رفتاری دوستانه دارند و خوی تهاجمی ندارد. گلدن رتریور دیدبان خوبی است و ورود غریبه‌ها را با واق زدن اطلاع می‌­دهد. پس اگر شما و خانواده‌تان تصمیم گرفته‌اید سگی را به خانه بیاورید، اما مطمئن نیستید که چه نژادی را انتخاب کنید. سگ گلدن روتوایلر می تواند حیوان خانگی خوبی برایتان باشد.

 

سگ نژاد آپارتمانی


کلام آخر

محبوب ترین نژادهای سگ را در این مقاله معرفی کردیم، اکنون می‌تواند سگ مورد علاقه خود را به سرپرستی قبول کنید. شما در انتخاب سگ باید به عوامل مختلفی توجه کنید و نیازهای خود را مورد بررسی قرار دهید. باید از خود بپرسید کدام نژاد برای سبک زندگی و نیازهای خانواده شما مناسب‌تر است؟ کدام سگ می‌تواند نگهبان خوبی برای خانه باشد؟ سوالات دیگر را باید از خود بپرسید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه، سلامتی و آموزش می‌توانید با دامپزشک صحبت کنید.

 

منابع :

انواع وسایل ضروری و غذای سگ را از لینک زیر می‌توانید آنلاین خریداری کنید.

خرید محصولات سگ

محصولات سگ

 

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید