۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

اقدامات اولیه در پی گاز گرفته شدن توسط حیوانات وحشی چیست؟ (نکاتی برای شما و حیوان خانگیتان)

یکی از سلاح های دفاعی بسیاری از حیوانات دندانهای آنهاست که در صورت ترس و نیاز به دفاع از خود و البته در برخی موارد در حین یک بازی که جدی شده است ممکن است از آنها استفاده کنند و در صورتی که شما یا حیوان خانگیتان را مورد حمله قرار دهند لازم است بدانید که چه اقدامات اولیه ای می بایست انجام گیرد.
 

گاز گرفتن سگ به چه علت است


تصور کنید که با سگ خود به یک دشت سرسبز سفر کرده اید و به طور اتفاقی وارد قلمروی سگی شده اید که چندان از حضور شما خوشحال نشده است و شما و سگتان را مورد حمله قرار داده است. اقداماتی که شما می بایست برای خود و سگتان که مورد گزش واقع شده اید انجام دهید تقریبا یکسان می باشد و می بایست به فوریت مراحل زیر را انجام دهید:

1- دور شدن از محلی که توسط حیوان وحشی مورد گزش قرار گرفته اید:

باید دقت کنید که فرار کردن و دویدن خود می تواند سبب تحریک بیشتر حیوان مهاجم به تکرار حملات شود بنابراین سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و تا حد امکان از انجام حرکاتی که خشونت را تشدید کند خودداری کنید و با آرام شدن حیوان مهاجم رفته رفته محیط را ترک نمایید.

از کتک زدن و حمله با چوب یا اشیاء به حیوان مهاجم خودداری نمایید چراکه ممکن است او را به حمله شدید تر تشویق نماید.

2- شست و شوی محل زخم:

پس از رسیدن به یک محل امن لازم است محل گزش به سرعت مدیریت شود.

شما باید در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به شست وشوی محل زخم اقدام نمایید چراکه خطرناکترین بیماری که ممکن است از محل گزش به شما یا حیوان خانگیتان آسیب وارد کند بیماری هاری می باشد چرا که شما از ابتلای سگ یا حیوان مهاجم به این بیماری مطمئن نیستید.
 

شست و شوی زخم بر اثر گاز گرفتن سگ

 

پس در اولین اقدام به سرعت محل را با آب و صابون فراوان شست و شو دهید. این نکته بسیار بسیار مهم است که استفاده از الکل یا بتادین و یا هر ماده شوینده وضدعفونی کننده دیگری نمی تواند به اندازه صابون کمک کننده باشد. سعی کنید موضع را به مدت طولانی در زیر کف صابون نگاه دارید و سپس با آب به خوبی شست و شو دهید.

3- بانداژ:

تنها در صورتی که بافتهای زیادی در حین حمله دچار آسیب شده اند مجاز به پوشاندن زخم با یک گاز استریل تمیز می باشید و از قرار دادن پنبه یا پارچه هایی که پرزدار هستند اکیداً خودداری نمایید.

4- مراجعه فوری به مراکز درمانی:


در مورد انسانهایی که مورد گزش حیوانات قرار می گیرند می بایست به سرعت به مراکز بهداشت مراجعه نمایند. این مراکز با درمانگاه ها و بیمارستانها متفاوت هستند و تحت عنوان "مرکز بهداشت" فعالیت می نمایند. به طور روتین در تمامی شهرها و روستاها مراکز بهداشت جهت رسیدگی به امور بهداشتی و واکسیناسیون علیه بیماری هاری و کزاز دایر می باشند و شما با مراجعه به این مراکز می توانید به طور رایگان در صورتی که مورد گزش حیوانات قرار گرفته باشید واکسن هاری و کزاز دریافت نمایید.
 

در مورد حیوان خانگی شما اما موضوع متفاوت است. پیش از هرچیز در صورتی که حیوان خانگیتان به طور مرتب علیه بیماری هاری واکسینه شده باشد جای نگرانی وجود ندارد و اقدامات بهداشتی که انجام داده اید تا رسیدن به یک بیمارستان دامپزشکی می تواند او را ایمن نگاه دارد. اما در صورتی که واکسیناسیون سگ به طور کامل انجام نشده است لازم است به همان سرعت که برای خود نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام می کنید حیوان خود را نیز واکسینه نمایید.
 

با مراجعه به درمانگاه های دامپزشکی دامپزشک معالج می بایست در اولین قدم نسبت به تزریق واکسن هاری اقدام نماید و پس از آن به رسیدگی زخم و در صورت نیاز ارجاع به بخش جراحی جهت مدیریت محل جراحت بپردازد.

واکسن زدن هنگام گاز گرفتن سگ

 

در مورد حیوان مهاجم در صورتی که او را می شناسید و امکان بررسی زنده بودن او طی روزهای آتی را دارید لازم است از حالات او با خبر شوید و در صورتی که تظاهرات بیماری یا ریزش بزاق در او دیده شد و یا طی چند روز آتی او را درحالی که مرده است پیدا کردید لازم است سریعا جسد او به مرکز بهداشت تحویل داده شود تا آزمایشات لازم بر روی سر حیوان انجام گیرد تا در صورت تایید ابتلای حیوان به بیماری هاری پروتکلهای درمانی برای شما انجام گیرد.

در صورتی که دسترسی به حیوان مهاجم نداشته باشید مسئول واکسیناسیون مرکز بهداشت طبق پروتکل های ویژه ای برنامه واکسیناسیون به خصوصی را در اختیار شما قرار می دهد که طبق زمان بندی می بایست جهت دریافت واکسن مراجعه نمایید.
 

بهترین محصولات سگ و گربه را با کم‌ترین قیمت از فروشگاه پت آباد تهیه کنید.

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید