۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

هر آن چیزی که لازم است در مورد غذای مینا بدانید؟

یکی از پرندگان محبوب که بسیاری از افراد از آن در خانه خود مراقبت می‌کنند مرغ مینا است. برای نگهداری از مرغ مینا توجه به تغذیه آن بسیار اهمیت دارد.

مرغ مینا زمانی که در دل طبیعت زندگی می‌کند از انواع دانه، گیاهان، کرم‌های خاکی و انواع حشرات می‌تواند تغذیه کند؛ اما زمانی که این مرغ را در خانه نگهداری می‌کنند باید تغذیه خاصی را برای او در نظر بگیرند.

در این مقاله به هر آن چیزی که لازم است در مورد غذای مینا بدانید اشاره خواهیم کرد.

 

غذای مرغ مینا چیست؟

غذای مرغ مینا بر اساس اینکه این پرنده به کدام دسته از انواع مرغ مینا متعلق است متفاوت هست. مرغ مینا به دو دسته وحشی و اهلی تقسیم‌بندی می‌شود.

مرغ مینایی که در طبیعت در حال زندگی است همه‌چیزخوار به شمار می‌رود و می‌تواند از کرم، حلزون، پروانه، شهد گل‌ها، انواع میوه‌ها، دانه‌ها و... تغذیه کند.

مرغ مینای اهلی تغذیه متفاوت‌تری نسبت به مرغ مینای وحشی دارد و باید حتماً از غذاهای نرم استفاده کند.

مهم‌ترین غذای مرغ مینا اهلی «پلت» نام دارد که از پودر شدن دانه‌ها، غلات و... به دست می‌آید و در یک بسته استوانه‌ای شکل قرار داده می‌شود.

جدای از پلت برای تغذیه مرغ مینا می‌توان از سینه مرغ پخته شده، میوه‌ها و سبزی‌ها نیز استفاده کرد تا نیازهای تغذیه‌ای او به شکل کامل برطرف شود.

تغذیه اصلی مرغ مینا

بهترین غذا برای مرغ مینا 

اگر بخواهیم به بهترین غذا برای مرغ مینا اشاره کنیم باید از پلت نام ببریم. همان‌طور که گفته شد پلت یک ترکیب مناسب برای تغذیه مرغ مینا اهلی است که می‌توان آن را از فروشگاه‌های پت شاپ خریداری کرد.

نکته مهم در استفاده از پلت این است که استفاده از آن باید در حد متعادل باشد. پلت انرژی غذایی بسیار زیادی دارد و در صورتی که بیش از حد استفاده شود باعث چاق شدن مرغ مینا می‌شود.

چاقی مرغ مینا می‌تواند احتمال بیماری‌هایی همچون کبد چرب را در این پرندگان بالا ببرد و بیماری‌های دیگری را در این پرنده به وجود آورد. 

از طرف دیگر خوردن پلت می‌تواند باعث تجمع آهن اضافی در بدن مرغ مینا شود که این مسئله تعادل راه رفتن مرغ مینا را به هم می‌زند.

با توجه به نکات گفته شده توصیه می‌شود که در کنار پلت، سرپرستان این پرنده از میوه‌ها و سبزی‌ها نیز استفاده کنند.

پرندگان بزرگسال می‌توانند از انواع میوه مانند سیب، موز، گلابی، انگور، توت و...، سبزیجاتی مانند هویج، کاهو، ذرت و... ، و جوانه غلات، برنج و ماکارونی استفاده کنند.

بهترین زمان غذا دادن به مرغ مینا 

یکی از نکاتی که در خصوص نگهداری مینا و تغذیه آن باید توجه کرد، زمان تغذیه اوست. اگر یک جوجه پرنده مینا را به سرپرستی گرفته‌اید از صبح ساعت ۸ تا ۱۰ شب باید هر دو تا سه ساعت به پرنده غذا دهید و پس از چند دقیقه با قطره چکان در دهان او آب بچکانید.

اگر پرنده بزرگسال است نیازی به رعایت فاصله زمانی نیست و می‌توانید غذای موردنظر را در هر ساعتی از شبانه‌روز در اختیار پرنده قرار دهید.

چه غذاهایی را نباید به مرغ مینا بدهیم؟

علاوه بر اینکه آشنایی با غذاهایی که مرغ مینا می‌تواند مصرف کند مهم است باید با غذاهای مضر برای این پرنده نیز آشنا بود.

از جمله غذاهایی که نباید به مرغ مینا داد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوراکی‌های دارای آهن و ویتامین سی زیاد: خوراکی‌هایی همچون پرتقال و میوه‌های مشابهی که دارای ویتامین سی زیادی هستند به دلیل اینکه باعث جذب شدید آهن در بدن پرنده می‌شوند باید بااحتیاط مصرف شوند. 
  • غذاهای چرب و سرخ‌کردنی: این غذاها می‌توانند باعث چرب شدن کبد پرنده شوند و مشکلات بیشتری را برای او به وجود آورند.
  • تنقلات و مصرف نان و غلات: مصرف این مواد غذایی نیز می‌تواند باعث تحت تأثیر قرار گرفتن متابولیسم دفاعی پرنده شود.

آیا مصرف ویتامین برای مرغ مینا مجاز است؟

به طور معمول ویتامین‌های موردنیاز مرغ مینا از طریق غذای او تأمین می‌شود با این وجود می‌توان زیر نظر یک متخصص از قطره‌های مکمل نیز استفاده کرد.

بسیار مهم است که مصرف این قطره‌ها با توجه به نظر متخصص باشد زیرا مصرف بی‌رویه آن می‌تواند پرنده را دچار مسمومیت کند.

آیا غذای مرغ مینا در سنین مختلف متفاوت است؟

جواب این سؤال مثبت است. زمانی که مرغ مینا نوزاد است فقط باید از پلت سرلاک و آب آشامیدنی برای تغذیه او استفاده کرد.

پس از گذشت چند هفته و با رشد پرنده امکان استفاده از سبزی‌ها، میوه‌ها و دانه‌ها برای او وجود دارد.

غذای جوجه مرغ مینا

 

تشویقی مرغ مینا چیست؟

مرغ مینا نیز مانند سایر پرندگان و حیوانات احساسات را به خوبی درک می‌کند و هوش بالایی دارد.

زمانی که این پرنده کار خوبی را انجام می‌دهد می‌توان با دادن یک تشویقی احساس خوبی را در او به وجود آورد. برای دادن تشویقی می‌توان از بادام‌زمینی، تخم آفتاب‌گردان، پسته و حتی میوه‌ها و سبزی‌ها مورد علاقه آنها استفاده کرد.

 

انواع غذاهای مرغ مینا

غذای مرغ مینا امروزه توسط برندهای مختلفی به بازار عرضه می‌شود. بسیار مهم است که افراد با برندهای معروف انواع غذاهای مرغ مینا آشنا باشند تا بتوانند در هنگام خرید بهترین انتخاب را انجام دهند.

از جمله برندهای معروف انواع غذاهای مرغ مینا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهترین برند غذایی برای مرغ مینا

 

غذای مرغ مینا پادوان  

«پادوان» یک شرکت ایتالیایی است که غذاهای پرندگان زینتی را در کیفیت بالایی به تولید می‌رساند. غذای مرغ مینای پادوان با سیستم بدنی مرغ مینا کاملاً متناسب است و باعث تقویت سیستم ایمنی و سلامت پرنده می‌شود. در این محصول از هیچگونه رنگ مصنوعی و افزودنی مضر استفاده نشده است.

غذای مرغ مینا تاپ فید

این برند ایرانی یکی از تولیدکنندگانی به شمار می‌رود که غذای مرغ مینا را با کیفیت بالا به تولید رسانده است.

غذای مرغ مینای تاپ فید با توجه به نیازهای روزانه مرغ مینا تولید شده و در آن مقادیر بالایی ویتامین، اسیدهای آمینه، مواد معدنی و پروتئین وجود دارد. قیمت این غذای مرغ مینا اقتصادی و منطقی است و به همین دلیل خرید آن به افراد توصیه می‌شود.

 

کلام پایانی

افرادی که می‌خواهند با نگهداری مرغ مینا آشنا شوند بیش از هر چیز باید در مورد تغذیه مرغ مینا بدانند. تغذیه مرغ مینا اهلی یک تغذیه خاص است که با تغذیه این پرنده در طبیعت متفاوت است. پلت اصلی‌ترین ماده غذایی این پرنده محسوب می‌شود؛ اما باید در کنار آن حتماً سبزی‌ها و میوه‌های مختلف جهت تأمین نیازهای بدن این پرنده استفاده شود.

در این مقاله سعی شد به تمام این موارد به شکل کامل پرداخته شود تا افراد بتوانند به راحتی تغذیه سالمی را برای پرنده خود فراهم کنند.

منبع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید