۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

هر آن چیزی که لازم است در مورد پریود فحلی گربه‌ها بدانید

یکی از نکات مهمی که سرپرست گربه ماده باید به آن توجه داشته باشد مواردی است که به پریود دوره فحلی گربه‌ها مرتبط است. آگاهی از شرایط، تغییرات فیزیکی و رفتاری گربه ماده در این دوران بسیار کمک می‌کند تا سرپرستان این حیوان اقدامات درمانی و کمکی مناسبی در اختیار او قرار دهند. در این مقاله به موضوع پریود شدن گربه‌ها و نکات مرتبط به آن به شکل کامل خواهیم پرداخت.

گربه‌ها نیز مانند سایر پستانداران ماده و انسان‌ها دوران فحلی، قاعدگی یا پریودی را تجربه می‌کنند. باید دانست که پریود شدن گربه‌های ماده با انسان‌ها متفاوت است و تنها شباهت آن امکان باردار شدن حیوان پس از رسیدن به این دوران است. گربه‌ها چرخه پریودی را هر چند وقت یکبار تکرار می‌کنند و این چرخه تا زمان عقیم شدن آنها ادامه دارد.

این چرخه یک دوران عادی در زندگی این حیوانات به شمار می‌رود و نیازی به دخالت انسان‌ها در سپری شدن ندارد. تنها وظیفه صاحبان گربه در این شرایط این است که از مهم ترین خصوصیات و ویژگی های گربه در این دوران آگاه باشند و محیطی امن و آرام را جهت طی شدن این دوران برای گربه فراهم کنند.

پریودی گربه ها به چه صورت است؟

پریود گربه چیست؟

پریودی گربه به دوره‌ای در این حیوانات گفته می‌شود که گربه در آن دچار تغییرات رفتاری است و این رفتارها منشأ جنسی دارد. گربه همچون دیگر پستانداران ماده با رسیدن به سن بلوغ توانایی لقاح، تولید مثل و بارداری پیدا می‌کند که این توانایی باعث تغییرات در بدن گربه و آغاز سیکل پریودی یا قاعدگی یا فحل در آنها می‌شود. با شروع دوران پریودی فحلی هورمون‌های جنسی در بدن این حیوان ترشح می‌شوند و تمایل او را به آمیزش و تولید مثل افزایش می‌دهند. اگرچه پریودی فحلی گربه از نظر ترشح هورمون‌های جنسی، توانایی تولید مثل، و تکرار هر چند وقت یکبار، بسیار به پریود شدن انسان‌ها شباهت دارد؛ اما از نظر نشانه‌ها و علائم بسیار متفاوت است.

علائم فحلی در گربه ها

علائم پریود فحلی گربه چیست؟

آگاهی از علائم پریود فحلی گربه بسیار مهم است و کمک می‌کند سرپرست این حیوان شرایط مناسبی را جهت عبور از این دوران برای گربه فراهم کند. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف کمتر غذا
  • غلتیدن گربه بر روی زمین
  • جیغ زدن
  • لیسیدن آلت تناسلی
  • خاراندن بدن
  • ادرار کردن بر روی سطوح خانه
  • تلاش برای بیرون رفتن از خانه
  • تماس بدنی با گربه نر
  • نیاز به جلب توجه بیشتر و با محبت شدن گربه 
  • خارج کردن مایعی از بدن برای جذب گربه نر
  • نشستن به گونه‌ای که اندام جنسیه گربه قابل مشاهده است.

مدت زمان پریود فحلی گربه

مدت زمان پریود فحلی گربه می‌تواند در گربه‌ها بسیار متفاوت باشد. به شکل کلی این دوره چیزی در حدود ۴ تا 10 روز است. پریود فحلی گربه‌ها به شکل فصلی رخ می‌دهد و گربه می‌تواند در فصل جفت‌گیری چندین بار پریود فحل شود.
 اگر گربه در زمان پریود فحلی جفت‌گیری نداشته باشد نشانه‌های پریود فحلی گربه از بین می‌روند؛ اما پس از یک تا دو هفته دوباره باز می‌گردند تا جفت‌گیری رخ دهد.
گربه پس از رسیدن به سن بلوغ که در ۵ تا ۶ ماهگی حیوان است در هر 20 تا 21 روز فحل می‌شود و این مسئله تا عقیم شدن گربه ادامه دارد. علائم پریودی فحلی گربه در روزهای اول شدیدتر است و در انتهای چرخه شدت آنها کاهش می‌یابد.

نیازهای گربه در زمان فحلی

 

درد پریود فحلی گربه چگونه است؟

یکی از مواردی که ممکن است سرپرست حیوان بسیار نگران آن باشد درد گربه در این دوران است. با اینکه گربه‌ها در دوران پریودی فحلی علائم همچون بی‌قراری یا زوزه کشیدن را تجربه می‌کنند اما پریودی فحلی گربه بدون درد است. در واقع بیشتر علائم گربه برای جلب توجه گربه‌های نر ظاهر می‌شود و اگر گربه بتواند با یک گربه نر ارتباط بگیرد رفتار عادی از خود بروز می‌دهد. باید در نظر داشت که پریود فحلی بچه گربه‌ها در اوایل بلوغ ممکن است برای آنها آزاردهنده باشد.

 

نحوه مراقبت از گربه پریود فحل شده

بسیار مهم است که سرپرست گربه برای فراهم کردن یک شرایط مناسب در دوران فحل گربه مواردی را در نظر داشته باشد و اقدامات مناسبی را انجام دهد. این اقدامات به شرح زیر هستند:

  1. یکی از اولین اقداماتی که می‌توان انجام داد اجازه جفت‌گیری دادن به گربه تحت شرایط کنترل شده است. البته این مسئله در صورتی امکان‌پذیر است که فرد مشکلی برای نگهداری از چند بچه گربه در خانه نداشته باشد.
  2. در صورتی که امکان عقیم شدن یا جفت‌گیری برای گربه امکان‌پذیر نیست استفاده از برگ نعنا کت نیپ برای آرام کردن حیوان روش مناسبی است. 
  3. تخلیه انرژی گربه در این دوران اهمیت دارد و فراهم کردن شرایطی که گربه در آن به بازی و فعالیت بپردازد برای تخلیه انرژی گربه توصیه می‌شود.
  4. فراهم کردن یک جای امن و آرام در گوشه دنج خانه برای گربه یا گذاشتن انواع غذاهای مورد علاقه گربه در اختیارش، احساسات بهتری به گربه می‌دهند. 
  5. نوازش کردن گربه و ابراز محبت در مورد برخی از آنها کمک‌کننده است؛ اما اگر گربه نیاز به تنهایی دارد بهتر است او را تنها گذاشت.
  6. به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که در این دوران افراد به شکل خودسرانه از داروهای هورمونی استفاده کنند. اگر نیازی به این کار باشد دامپزشک این داروها را تجویز خواهد کرد.

مراقبت از گربه فحل شده چگونه است؟

 

آیا گربه عقیم شده پریود فحل می‌شود؟

زمانی که گربه عقیم می‌شود توانایی تولیدمثل و جفت‌گیری را از دست می‌دهد. یکی از مزایای عقیم کردن گربه از بین رفتن دوره فحل گربه یا چرخه پریودی است. با عقیم کردن گربه نه تنها این چرخه از بین می‌رود؛ بلکه گربه دچار بی‌قراری و ناآرامی نیز نمی‌شود. بهترین زمان عقیم‌سازی گربه پیش از دوره فحلی در ۳ تا ۴ ماهگی است.

 

کلام پایانی

آگاهی از دوران پریودی فحلی گربه برای کسانی که از یک گربه ماده عقیم نشده نگهداری می‌کنند بسیار اهمیت دارد. گربه ماده در طول فصل جفت‌گیری چندین بار فحل می‌شود تا بتواند جفت‌گیری کند. در این دوران گربه علائم خاصی از خود بروز می‌دهد و بسیار مهم است که سرپرست او با شناسایی این علائم شرایطی را به وجود آورد که گربه در آرامش این دوران را طی کند. برای از بین رفتن دوران پریودی فحلی گربه عقیم کردن این حیوان می‌تواند اقدامی مؤثر باشد تا به این ترتیب گربه‌هایی که امکان جفت‌گیری ندارند دچار علائم آزاردهنده دوران پریودی فحلی نشوند.

منابع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید