۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی های گربه

یکی از نکات بسیار مهم این است که سرپرستان گربه مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های گربه‌ها را بشناسند؛ زیرا این کار کمک می‌کند تا آنها بتوانند زندگی بهتری را در کنار گربه خود تجربه کنند. گربه‌ها حیواناتی بسیار خاص و دوست‌داشتنی هستند که در رده گوشت‌خواران قرار دارند و مانند تمام گربه‌سانان بدنی انعطاف‌پذیر، دم بلند و دندان‌ها و پنجه‌های خاص دارند تا بتوانند به بهترین شکل به شکار کردن بپردازند. برای اینکه افراد بتوانند نیازهای حیوان خود را بشناسند و به بهترین شکل به آنها پاسخ دهند، شناخت مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های گربه‌ها بسیار اهمیت دارد که در مقاله امروز به آنها می‌پردازیم.

خصوصیات و ویژگی های گربه

 

مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های گربه‌ها شامل چه مواردی می‌شود؟

برای شناخت مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های گربه‌ها بهتر است در بخش‌های مختلفی ویژگی‌های گربه را بررسی کنیم. این بخش‌ها به شرح زیر هستند:

 

ویژگی‌های فیزیکی گربه

گربه‌های اهلی بیش از 100 نژاد مختلف دارند، با این حال همه آنها شکل و اندازه فیزیکی یکسانی دارند. وزن طبیعی گربه‌های بزرگسال 4.1 تا 5.4 کیلوگرم و طول معمولی آن 76.2 سانتی متر است. یک گربه خانگی به طور متوسط حدود 244 استخوان در بدن خود دارد که تقریباً 30 تای آن مهره است. به دلیل کمبود فقدان استخوان‌های ترقوه گربه‌ها می‌توانند پنج برابر قد خود بپرند و از شکاف‌های تنگ بلغزند. به شکل جزئی‌تر ویژگی‌های فیزیکی را می‌توان به شکل زیر توصیف کرد:

 

پنجه‌های گربه

پنجه‌های گربه‌ها جمع‌شدنی و قابل کشش هستند و با پوست و خز اطراف بالشتک پنجه پوشیده شده‌اند. این ویژگی باعث امکان ردیابی بی‌سروصدای طعمه برای آنها می‌شود و درعین‌حال پنجه‌های آنها را تیز نگه می‌دارد و از تماس آنها با زمین جلوگیری می‌کند. پنجه‌های جلوی پای آنها معمولاً تیزتر از پنجه‌های پشت‌ پا هستند. آنها از پنجه‌ها برای شکار، دفاع شخصی، بالا رفتن از کوه درخت، ورز دادن یا کش دادن بدن استفاده می‌کنند. پنجه‌های جلویی اکثر گربه‌ها دارای پنج چنگال است، درحالی‌که پنجه‌های عقب دارای چهار چنگال هستند. 

پنجه گربه


سبیل گربه‌ها

گربه‌ها ده‌ها سبیل متحرک (ویبریسا) در سرتاسر بدنشان، به‌ویژه صورتشان دارند و به‌وسیله آنها می‌توانند به جهت‌یابی بپردازند و بسیاری چیزها را احساس کنند. به‌وسیله این سبیل‌ها گربه‌ها می‌توانند اندازه شکاف‌ها و مکان اشیا در تاریکی را با لمس مستقیم و یا احساس جریان هوا تخمین بزنند. سبیل‌ها همچنین باعث فعال شدن رفلکس‌های پلک زدن دفاعی می‌شوند تا از چشم‌ها در برابر آسیب محافظت شود. به علت شکسته شدن سبیل گربه خود دقت کنید زیرا می‌تواند نشان از مشکل جدی باشد.
 

حواس گربه
 از مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های گربه‌ها می‌توان به حواس مختلف این حیوانات اشاره کرد:
 

حس چشایی

در مقایسه با انسان، گربه‌ها دارای تعداد محدودی جوانه چشایی هستند. گربه‌های اهلی و وحشی هر دو دارای یک جهش ژن گیرنده چشایی هستند که از چسبیدن جوانه‌های چشایی شیرین آنها به مولکول‌های قندی جلوگیری می‌کند و طعم آنها را از بین می‌برد. جوانه چشایی گربه‌ها به اسیدها، اسیدهای آمینه (مانند پروتئین) و طعم‌های تلخ پاسخ می‌دهد. 

گربه‌ها درجه حرارت حدود 38 درجه سانتی‌گراد (100 درجه فارنهایت) را برای غذای خود ترجیح می‌دهند؛ زیرا هم دما با غذای تازه کشته شده در شکار توسط خودشان است. این حیوانات غذای سرد را پس می‌زنند زیرا دمای سرد این احساس را در گربه به وجود می‌آورد که طعمه شکار شده مدت هاست مرده و ممکن است فاسد باشد.

حس چشایی گربه

حس بینایی

گربه‌ها در شب دید فوق‌العاده‌ای دارند و تنها به یک‌ششم نور موردنیاز برای دید انسان نیازمندند. این ویژگی تا حد زیادی به دلیل وجود یک لایه به نام Tapetum Lucidum در چشم گربه است که هر نوری را که از شبکیه عبور می‌کند به داخل چشم منعکس می‌کند و حساسیت چشم را به نور کم افزایش می‌دهد.

سلول‌های مخروطی در شبکیه گربه‌ها به نسبت انسان‌ها کمتر است و به همین دلیل نمی‌توانند طیف‌های رنگی را به شکل کامل و به‌وضوح تشخیص دهند. چشم گربه‌ها ۷ تا ۱۰ روز پس از تولد باز می‌شود. میدان دید یک چشم آنها حدود ۲۸۰ درجه و دو چشم آنها با هم ۱۲۰ درجه است.
 

حس شنوایی

شنوایی گربه‌های خانگی به‌ویژه در محدوده فرکانس 500 هرتز تا 32 کیلوهرتز قوی است. گربه می‌تواند فرکانس‌های 55 هرتز تا 79000 هرتز را تشخیص دهد که محدوده بسیار وسیعی است. محدوده شنوایی گربه‌ها 10.5 اکتاو است، در حالی که برای انسان‌ها و سگ‌ها 9 اکتاو است. کانال‌های شنوایی گربه تا ۶ روز پس از تولد باز می‌شوند و پس از ۳۱ روز به تکامل می‌رسند.
 

حس بویایی

گربه‌ها از همان بدو تولد دارای حس بویایی هستند و در این حیوانات حدود ۱۰۰ میلیون گیرنده بویایی وجود دارد. حس بویایی گربه‌ها در بزرگسالی به‌خوبی تکامل می‌یابد که از آن برای ارزیابی غذا استفاده می‌کنند. ازآنجایی‌که بویایی نقش مهمی در غذا خوردن گربه دارد گربه‌ای که در اثر بیماری راه بینی‌اش مسدود شده اشتهای خود را از دست می‌دهد.

حس بویایی گربه

تعیین قلمرو گربه‌ها

از دیگر مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های گربه‌ها، رفتارهای ذاتی آنها است. گربه‌ها بر اساس اینکه یک گربه وحشی یا گربه خانگی هستند رفتارهای متفاوتی را نشان می‌دهند؛ اما رفتارهای ذاتی آنها بدون تغییر است. تمام گربه‌ها با چنگ کشیدن بر روی سطوح یا با استفاده از مدفوع و ادرار خود  بر روی درخت‌ها، حصارها، مبلمان و... علامت‌گذاری می‌کنند. در واقع این کار به تعیین محدوده قلمرو آنها کمک می‌کند.
 

خصوصیت شکارگر گربه

از دیگر مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های گربه‌ها می‌توان به ذات شکارگر آنها اشاره کرد. گربه‌های اهلی، همچون انواع وحشی‌، شکارچیان طبیعی هستند که می‌توانند طعمه را تعقیب کنند و با چنگال‌ها و نیش‌های تیز آن را شکار کنند. در شب که چشمان آنها تیزتر است برای شکار بسیار موفق‌تر عمل می‌کنند. گربه‌ها شنوایی عالی نیز دارند و این مسئله به آنها کمک می‌کند تا راحت‌تر شکار خود را پیدا کنند.

 

عادات غذایی گربه‌ها

گربه‌های اهلی گوشت‌خوار هستند و یک رژیم غذایی مناسب برای آنها شامل تقریباً 30 تا 35 ۶۰ تا ۶۵ درصد گوشت، 30 درصد کربوهیدرات و 8 تا 10 درصد چربی است. گربه ماده به حدود 200 تا 300 کالری در روز نیاز دارد، در حالی که گربه نر تقریباً به 250 تا 300 کالری در روز نیاز دارد.

غذای گربه اساساً مبتنی بر گوشت است و به حداقل دو گرم پروتئین در روز نیاز دارد. این مقدار بسته به وزن و سن گربه متفاوت است. اگرچه گربه‌ها گوشت‌خوار هستند، اما مواد غذایی گیاهی برای جبران کمبود فیبر گاهی اوقات بهتر است به آنها داده شود.

 

غذای گربه

 

فصل تولیدمثل، دوره بارداری و چرخه تولیدمثل گربه

در طول فصل تولیدمثل که از مارس اسفند تا سپتامبر شهریور در نیمکره شمالی و از اکتبر مهر تا مارس فروردین در نیمکره جنوبی است، گربه‌های خانگی ماده هر 21 روز دوره فحلی را تجربه می‌کنند مگر اینکه باردار باشند. سن باروری گربه‌ها بین ۷ تا ۱۲ ماهگی است. گربه ماده می‌تواند به شکل سالانه ۵ بار تحریک شود و قابلیت باروری داشته باشد. طول دوره تحریکات جنسی گربه در صورتی که بدون جفتگیری باشد ۹ تا ۱۰ روز و در صورت جفت‌گیری ۴ تا ۵ روز است. در طی این دوره گربه ماده صداهای خاصی را از خود در می‌آورد تا نشان دهد آماده جفت‌گیری است.

روش بچه دار شدن گربه‌ها به شکل تخمک گذاری است و باید سه یا چهار بار جفت‌گیری در طول روز انجام شود تا گربه باردار شود. دوره بارداری گربه ۶۳ تا ۶۵ روز است و زایمان او حدود ۲ ساعت به طول می‌انجامد. به طور متوسط گربه‌ها در هر زایمان ۴ عدد گربه را به دنیا می‌آورند. وزن نوزاد گربه بین 110 تا 125 گرم متغیر است. در 7 تا 8 هفته پس از تولد، اکثر بچه گربه‌ها از شیر گرفته می‌شوند و به خودکفایی می‌رسند. در 6 ماهگی، ماده‌ها به بلوغ باروری و در 8 ماهگی، مردان بالغ می‌شوند.

 

ویژگی‌های رفتاری گربه

در این بخش از مقاله مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های گربه‌ها، به ویژگی‌های رفتاری گربه می‌پردازیم:

 

رفتارهای مربوط به صورت، زبان و بدن

گربه‌ها با مجموعه‌ای از حالات صورت می‌توانند احساسات و منظور خود را بیان کنند. به طور مثال آنها با مالیدن لب‌ها، کنار سر، چانه یا دم خود به مالک یا اسباب و اثاثیه خانه عطری را که از غدد این ناحیه ترشح می‌شود بر روی فرد یا اشیا به جا می‌گذارند تا به‌نوعی یک بوی آشنا در اطراف خود داشته باشند.

زبان گربه‌ها نیز نقش مهمی در رفتارهای خاص گربه دارد. زبان گربه‌ها پرزهایی تیز و به سمت عقب دارد که شکلی شبیه سوهان به وجود می‌آورد و گربه از آن برای نظافت استفاده می‌کند.  این پرزها کمک می‌کنند تا گربه بتواند خودش را مرتب و تمیز کند. با استفاده از زبان کشیدن، گربه‌ها کک‌ومک و گردوخاک را از موهای خود پاک می‌کنند. می‌توان گفت که گربه‌ها حدود یک‌چهارم از زمان خود روز را به تمیز کردن خودشان اختصاص می‌دهند.
 

صدای گربه

صدای گربه بسیار خاص است و تن صدا و نحوه میو کردن در گربه‌های مختلف، متفاوت است. گربه‌ها برای نشان دادن احساسات متفاوت خود، اصوات مختلفی را تولید می‌کنند که به شکل میو کردن، خرناس کشیدن، خرخر کردن و صدای شبیه مار درآوردن است.
 

حرکات بدن گربه

یکی دیگر از مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های گربه‌ها، حرکات خاص این حیوانات در موقعیت‌های مختلف است. به طور مثال می‌توان به وضعیت مختلف دم و گوش گربه در موقعیت‌های متفاوت اشاره کرد:

از روی حرکات دم گربه می‌توانید به‌راحتی وضعیت روحی گربه را حدس بزنید:

  • اگر دم گربه رو به بالا قرار گرفته، گربه حس و حالی خوشحال و راضی دارد.
  • درصورتی‌که دم گربه به شکل افتاده باشد او احساس خطر کرده و ترسیده است.
  • اگر گربه مدام دم خود را به اطراف حرکت می‌دهد نشان‌دهنده این است که بر اعصاب خود مسلط نیست و دچار هیجان است.
  • حرکت آرام دم گربه به اطراف نیز نشان می‌دهد گربه در حالت گیج به سر می‌برد و می‌خواهد وضعیت را بسنجد.

آشنایی با حرکات بدن گربه

 

وضعیت گوش گربه نیز می‌تواند نشان‌دهنده نکات بسیاری باشد:

زمانی که گوش گربه به جلو خم شده در واقع او خوشحال است و آماده بازیگوشی است.
اگر گوش گربه حالت ایستاده دارد نشان می‌دهد نظر او به چیزی جلب شده و نباید تمرکز او را بر هم زد.
درصورتی‌که گوش گربه به اطراف می‌چرخد نشان‌دهنده اضطراب گربه است و نباید به او نزدیک شد.
اگر گوش گربه به سمت عقب خوابیده در واقع گربه ترسیده و حالت دفاعی به خود گرفته است.


خواب گربه
از دیگر مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های گربه‌ها، به خواب آنها باید اشاره کرد. گربه‌ها بر خلاف انسان و سگ‌ها به‌ندرت در خواب طولانی REM فرو می‌روند و در واقع خواب آنها یک خواب اپیزودیک سبک‌تر است؛ به این معنا که در حین خواب به‌سرعت می‌توانند هوشیار شوند. گربه‌ها در طول روز و شب در مدت‌های کوتاهی به خواب می‌روند که مجموع آن حدود ۸۵ درصد از زمان طول روز گربه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. این ۸۵ درصد حدود ۴۰ درصد خواب منظم، ۳۰ درصد استراحت و چرت زدن و ۱۵ درصد خواب عمیق است. خرید خانه گربه برای استراحت این حیوان خانگی ضروری است.

 

کلام پایانی

برای یک مراقبت درست و کامل از گربه باید با مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های گربه‌ها آشنا شد تا دانست که این حیوانات از لحاظ فیزیکی و روانی چه شخصیتی دارند و حالات مختلف آنها نشان‌دهنده چیست. بدون آگاهی کامل از این نکات به‌عنوان صاحبان این حیوانات دوست‌داشتنی دچار مشکل خواهید شد. در این مقاله سعی شد که به تمام مواردی که به‌عنوان سرپرست این حیوان به آنها نیاز خواهید داشت، اشاره شود تا بتوانید به بهترین شکل به یک هم‌زیستی و دوستی مسالمت‌آمیز در کنار این حیوان ادامه دهید.

منبع:

 

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید