۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

هر آن چیز که لازم است در مورد قفس پرندگان بدانید

بسیار مهم است زمانی که افراد می‌خواهند از یک پرنده در خانه مراقبت کنند پیش از هر چیز یک قفس مناسب برای او خریداری نمایند. خرید قفس پرنده اصولی دارد که باید حتماً در هنگام خرید در نظر گرفته شود. بدون توجه به این اصول، قفس پرنده نمی‌تواند محل مناسبی برای نگهداری از پرنده مورد نظر باشد. در این مقاله به شکل کامل به هر آن چیز که لازم است در مورد قفس پرندگان بدانید، خواهیم پرداخت.

قفس پرندگان در خانه، محل زندگی آنها به شمار می‌رود و در واقع یک فضای کاملاً شخصی برای پرندگان است تا بتوانند در آنجا وقت بگذرانند. جدای این مورد، خرید قفس پرندگان از این لحاظ اهمیت دارد که برخی از پرندگان علاقه‌ای به زندگی در خارج قفس ندارند و بیرون آمدن از قفس باعث می‌شود که آنها وحشت‌زده یا پرخاشگر شوند. خرید قفس پرندگان همچنین به این دلیل اهمیت دارد که فضای مناسبی را برای قرار دادن غذا و سایر لوازم مورد نیاز پرنده در اختیارش می‌گذارد. بدون داشتن قفس، نگهداری از پرنده کاری تقریباً غیرممکن است و به همین دلیل پیش از هر چیز باید قفس پرنده خریداری شود.

 

چرا پرنده خانگی در قفس زندگی می‌کند؟

پرندگان زمانی که در طبیعت هستند زندگی متفاوتی دارند و می‌توانند آزادانه در هر جایی زندگی و پرواز کنند. پرندگانی که به محیط‌های شهری و خانه‌ها راه پیدا کردند وضعیت دیگری دارند. در واقع این پرندگان که پرورشی به شمار می‌روند از لحظه‌ای که به دنیا آمده‌اند خود را در محیط بسته‌ای همچون قفس دیده‌اند و به این مکان به چشم یک جای امن نگاه می‌کنند. پرندگان بیرون از طبیعت به دلیل بودن در قفس به شکل درست اجتماعی نشده‌اند و همین مسئله باعث می‌شود تا در هنگام ورود به هر مکان تازه‌ای به افراد اعتماد نکنند و ترجیح دهند که در قفس خود زندگی کنند.

قفس پرنده خانگی

 

انواع قفس پرنده

به طور معمول انواع قفس پرنده بر اساس جنس آن تقسیم‌بندی می‌شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قفس چوبی پرندگان

این قفس یکی از پرطرف‌دارترین قفس‌های بازار است. باید در هنگام خرید به نکاتی همچون تمیز کردن قفس و امکان ایجاد رطوبت در آن توجه داشت؛ زیرا ممکن است برای تمیز کردن قفس با مشکل مواجه شد.

قفس ضد زنگ فولادی پرندگان 

فولاد ضدزنگ یا فولاد درجه پزشکی از جمله متریال‌ها ضدزنگ و غیرسمی است که در تولید قفس نیز از آن استفاده می‌شود. تمیز کردن این نوع قفس‌ها نیز بسیار راحت است و همین مسئله باعث می‌شود که یکی از انواع محبوب قفس باشد.

قفس لعابدار پرندگان

این قفس تقریباً مشخصات قفس فولادی را دارد؛ اما چندان در برابر زنگ زدن پایدار نیست. این قفس‌ها با کمک رنگ مناسب پوشش‌دهی می‌شوند و در حرارت بالا قرار می‌گیرند تا رنگ آنها دوام پیدا کند.

قفس پرنده از جنس آهن فرفورژه

از این قفس‌ها بیشتر در گذشته استفاده می‌شد؛ اما امروزه نیز در برخی مناطق از آنها استفاده می‌کنند. استفاده از این قفس‌ها چندان توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است رنگ استفاده شده در آنها خواص سمی داشته باشد. از طرفی برخی از این قفس‌ها دارای قسمت‌های زینتی هستند که می‌تواند برای پرندگان خطرناک باشد.

قفس پلاستیکی پرندگان

این قفس بسیار مناسب پرنده‌های کوچک است. شستن و نظافت این قفس‌ها بسیار آسان است و به همین دلیل نظافت آنها به راحتی تأمین می‌شود.

قفس فولادی پرنده

 

اندازه قفس پرنده خانگی

خرید یک قفس در اندازه‌ای کاملاً متناسب با پرنده بسیار اهمیت دارد. برای پرندگان متوسط تا بزرگ، ابعاد قفس باید به‌گونه‌ای در نظر گرفته شود که عرض، عمق، و ارتفاع آن حداقل 1 تا 1.5 برابر فاصله نوک دو بال پرنده بالغ در حالت پرواز باشد. این ابعاد مناسب به پرنده اجازه حرکت آزادانه می‌دهد و از خطر آسیب به بال‌های پرنده جلوگیری می‌کند. در مورد پرندگان کوچک، اندازه قفس باید به گونه‌ای تنظیم شود که فضای کافی برای پرواز پرنده فراهم کند. مقادیر گفته شده حداقل استانداردهای لازم برای زندگی پرنده در قفس هستند و هر چه قفس بزرگ‌تر باشد، شرایط برای زندگی پرنده بهتر خواهد بود.
در مورد هر پرنده باید به روحیه و جنب و جوش او توجه شود. به طور مثال مرغ عشق‌ها جنب‌وجوش بسیاری دارند و قفسی برای آنها باید تهیه شود که هم بلند و هم عریض است. قناری‌ها و فنچ‌ها به پرواز علاقه‌مندند و قفس آنها باید به اندازه کافی عریض و بلند باشد تا فضای مناسبی برای پرواز آنها فراهم آورد. عروس هلندی نیز به قفسی نیاز دارد که به اندازه کافی بلند و عریض است تا تاج و دم بلندش در اثر تماس با نرده‌ها آسیب نبیند.

مشخصات قفس پرنده

 

در قفس پرنده چه وسایلی قرار دهیم؟

در قفس پرنده باید وسایل مختلفی قرار دهید تا پرنده احساس راحتی و امنیت کند و فعالیت‌های طبیعی خود را انجام دهد. این وسایل شامل موارد زیر است:

  • نشیمنگاه: این نشیمنگاه‌ها میله‌های چوبی یا پلاستیکی در اندازه‌ها و قطرهای مختلف هستند که پرنده می‌تواند روی آنها بنشیند و پاهای خود را تمرین دهد.
  • ظروف آب و غذا: پرنده باید ظرف آب و غذای مخصوص به خود داشته باشد تا به راحتی انواع دان و آب را در اختیار او قرار داد.
  • اسباب‌بازی‌ها: وسایلی مانند تاب، زنگوله، و آینه جزو اسباب‌بازی‌های پرنده هستند که او را سرگرم می‌کنند و برای جلوگیری از کسالت لازم‌اند. 
  • لانه: برخی پرندگان به یک لانه یا جایی برای خواب و استراحت نیاز دارند.
  • سطوح برای چنگ زدن: سطوحی مانند طناب یا نردبان که پرنده می‌تواند از آنها بالا برود و خود را سرگرم کند در قفس لازم هستند.
  • محیط‌های پنهانی: برخی پرندگان به مکان‌هایی برای پنهان شدن نیاز دارند که می‌تواند از طریق برگ‌های مصنوعی یا مواد دیگر این مکان‌ها را فراهم کرد.

خرید بهترین قفس پرنده

 

نکات مهم در هنگام خرید قفس پرنده

پیش از خرید قفس پرنده باید به موارد زیر حتماً توجه کرد:

شکل ظاهری و درب قفس پرندگان

قفس‌های مربعی و مستطیلی انتخاب مناسبی برای پرنده‌ها هستند، زیرا نه‌تنها به سادگی تمیز می‌شوند؛ بلکه پرنده نیز در آن‌ها احساس راحتی می‌کند. افزایش تعداد گوشه‌های قفس باعث کوچک‌تر شدن فضای داخلی می‌شود و می‌تواند امنیت پرنده را کاهش دهد. 
درب قفس باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که دست شما به راحتی از آن عبور کند و بتوانید پرنده را به آسانی بیرون بیاورید. همچنین، درب قفس باید قفل ایمن داشته باشد تا از فرار پرنده جلوگیری کند.

جنس نرده و کف قفس

در هنگام خرید باید به جنس نرده و کف قفس نیز توجه شود. قفس‌های فلزی برای پرنده‌ها بهترین انتخاب هستند؛ زیرا به راحتی تمیز می‌شوند و در برابر حرکات پرنده مقاومت خوبی دارند. 
در مورد سینی کف قفس نیز باید به مواردی توجه کرد. سینی‌های کشویی برای کف قفس انتخاب مناسبی هستند؛ زیرا امکان جداسازی، تمیز کردن و قرار دادن مجدد آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر است. این سینی‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که در کنار دیواره‌های قفس فاصله ایجاد نکنند و پس از بیرون آوردن سینی نیز فضای فرار برای پرنده فراهم نشود. می‌توان کف سینی را با روزنامه پوشاند و روزانه آن را تعویض کرد. استفاده از تراشه‌های چوب و خاک‌اره پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا ممکن است موجب تحریک مجاری تنفسی پرنده شود.

 

نکات مهم در هنگام استفاده از قفس پرنده

این موارد را حتماً در هنگام استفاده از قفس پرنده به یاد داشته باشید:

  • قفس پرنده باید در ارتفاعی قرار گیرد که نشیمنگاه چوبی پرنده در سطح قفسه سینه شما قرار گیرد. قرار دادن قفس در ارتفاع کمتر از این سطح، به ویژه در سطح زمین، می‌تواند موجب اضطراب پرنده و ایجاد احساس آسیب‌پذیری در او شود. همچنین قفس نباید بالاتر از قفسه سینه قرار گیرد، زیرا این کار می‌تواند به پرنده احساس تسلط و برتری بدهد. 
  • قفس پرنده باید در مکانی بدون پرده و در معرض نور خورشید قرار گیرد. 
  • اگر پرنده اجتماعی است و از حضور در جمع لذت می‌برد، قفس را باید در جایی قرار داد که فعالیت‌های انسانی در آن در جریان است؛ اما اگر پرنده تمایل به تنهایی و آرامش دارد، قفس را در مکانی آرام در خانه قرار دهید.
  • فنچ‌ها و پرندگان کوچک نیاز به لانه‌ای برای پنهان شدن و امنیت دارند. این لانه باید در بالاترین قسمت قفس نصب شود و به راحتی جدا شده و تمیز شود. 
  • استفاده از پوشش برای قفس لازم است؛ زیرا به پرنده نشان می‌دهد که زمان خواب فرارسیده است. شما می‌توانید از کاورهای آماده یا پتو برای پوشاندن قفس استفاده کنید. 
  • در نظر گرفتن یک اتاق آرام و تاریک برای خواب نیز انتخاب مناسبی است. ایجاد یک فضای آرام و تاریک برای خواب پرنده می‌تواند به سلامت او کمک کند.

خرید قفس پرنده

 

شست و شو و ضدعفونی کردن قفس پرندگان چگونه است؟

تمام وسایل موجود در قفس پرنده باید با استفاده از آب داغ و مواد شوینده معمولی شسته شوند. به‌کارگیری مواد ضدعفونی‌کننده‌ای مانند سفیدکننده‌ها با نسبت یک به چهل (یک قسمت سفیدکننده و چهل برابر آب) می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای ضدعفونی کردن محیط قفس پرنده باشد. پس از ضدعفونی باید وسایل را به‌خوبی شست و آبکشی کرد و در مقابل نور خورشید و هوای آزاد قرار داد تا به طور کامل خشک شوند و بوی مواد شوینده به طور کامل از بین برود. استفاده از مواد شوینده معطر ممکن است دستگاه تنفسی پرنده را تحریک کند و به آن آسیب وارد سازد، بنابراین از این نوع مواد باید اجتناب کرد. 

 

خطر زندگی پرنده در بیرون قفس چیست؟

یکی از مواردی که شاید برای بسیاری از افراد سوال باشد این است که خطر زندگی پرنده در بیرون از قفس چیست؟ از جمله مواردی که می‌توان به عنوان خطر زندگی پرنده در بیرون از قفس به آنها اشاره کرد موارد زیر هستند:

  • پرندگان خارج از قفس می‌توانند به آسانی با خطرات داخل خانه مواجه شوند. برخورد آنها با وسیله‌های خانه، خطرات بسیاری برای آنها خواهد داشت.
  • اگر پرنده در قفس نگهداری نشود به راحتی می‌تواند از خانه خارج شود و در معرض خطرات محیطی قرار گیرد.
  • با آزاد بودن پرنده در خانه فضله پرندگان می‌تواند در قسمت‌های مختلف خانه پخش شود و این مسئله مشکلات سلامتی را برای افراد در پی خواهد داشت.
  • پرندگان در صورت آزاد بودن می‌توانند آسیب‌هایی را به وسیله‌های خانه بزنند که این مسئله نیز چندان خوشایند صاحبان پرنده نیست.

 

کلام پایانی

افرادی که می‌خواهند از یک پرنده مراقبت کنند بسیار مهم است که با انواع قفس پرنده و نکات مهم در رابطه با نگهداری از آن آشنا باشند. قفس پرنده انواع مختلفی دارد که باید با توجه به مزایای هر کدام دست به خرید آنها زد. از طرفی نکات بسیار مهمی در رابطه با مراقبت از قفس پرنده و تمیز نگه داشتن آن وجود دارد که باید در هنگام نگهداری از پرنده به آنها توجه کرد. با فراهم کردن یک قفس مناسب است که پرنده می‌تواند در آرامش زندگی کند و همدم خوبی برای سالیان زندگی شما باشد.

 

منابع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید