۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی سگ نژاد شیواوا یا شی هوا هوا

افرادی که به سگ‌های بسیار کوچک و عروسکی علاقه‌مندند حتما نام سگ نژاد شی هوا هوا یا شیواوا (Chih‌uahua) را شنیده‌اند. این سگ جذاب کوچک به دلیل جثه کوچک، تنوع رنگ و پوشش و شخصیت جذابش طرفداران بسیاری دارد. این سگ بسیار محبوب امروزه رتبه یازدهم را در بین 155 نژاد برتر سگ به خود اختصاص داده است.

سگ نژاد شیواوا مناسب زندگی در آپارتمان است و به دلیل اینکه آموزش پذیر است می‌تواند شرایط زندگی در کنار شما را به خوبی فرا گرفته و درک کند. در مقاله امروز به سگ نژاد شی هوا هوا و نکات بسیار مهم در نگهداری از آن خواهیم پرداخت.

 سگ نژاد شیواوا


تاریخچه به وجود آمدن سگ نژاد شیواوا 

نژاد سگ شیواوا اصالت مکزیکی دارد و به دلیل اینکه ابتدا در ایالت شی هوا هوای مکزیک دیده شده او را به این نام خوانده اند. قدمت این سگ به 300 سال قبل از میلاد میرسد. سنگ نگاره ها نشان میدهند این سگ در دوره تولتک ها در قسمت‌های آمریکای مرکزی و جنوبی وجود داشته است. تصاویر سگ‌های نقاشی شده بر روی دیواره های غارها بسیار شبیه سگ شی هوا هوا هستند، اما تچی چی نامیده می‌شدند و کمی بزرگتر از سگ نژاد شیواوای امروزی بودند.
 پس از اینکه آزتکها، تولتک ها را از بین بردند سگ تچی‌چی جایگاه خاصی در تمدن آنها پیدا کرد. آزتک ها معتقد بودند که این سگ قدرت ماورایی دارد و می‌تواند به صاحب خود کمک کند. زمانیکه آزتک ها به دست اسپانیایی ها نابود شدند از سرنوشت سگ تچی چی چندان اثری در دست نیست، هرچند گمان می‌رود که نژاد فعلی به دلیل مخلوط شدن تچی‌چی با سگ‌های مینیاتوری چینی که توسط اسپانیایی ها به آمریکای جنوبی آورده شدند، بدست آمده است. 
همان‌طور که گفته شد نژاد فعلی سگ شیواوا در سال 1850 در ایالت شی هوا هوا مکزیک شناسایی شد و از آن زمان به بعد تبدیل به یکی از سگ‌های بسیار محبوب جهان گشت. این سگ در سال 1904 در آمریکا به ثبت رسید و به همراه محبوبی برای زنان بدل شد.

تاریخچه پیدایش سگ نژاد شیواوا 

 

مشخصات ظاهری سگ نژاد شیواوا

سگ نژاد شی هوا هوا بسیار کوچک است و روحیه ای پر انرژی دارد. سر این سگ گرد با پیچ و خمهای کوتاه است و این ویژگی باعث میشود خطوط فک او به زیبایی نشان داده شوند.
چشم‌ان این سگ بزرگ است و حالتی گرد دارد و می‌تواند در رنگ‌های تیره و یاقوتی دیده شود. هرچند باید دانست برخی از سگ‌های این نژاد چشمانی با رنگ روشن تر دارند که در استاندارد نژاد آنها قابل قبول است.


گوش سگ نژاد شی هوا هوا بزرگ و با زاویه ۴۵ درجه بر روی سرش قرار گرفته است. فک این سگ قدرت بالایی دارد و دندان‌هایش بسیار منظم هستند.
سگ نژاد شیواوا در حالت عادی گردن خود را به شکل قوس‌دار نگه میدارد و شانه ها را به سمت عقب میکشد. پاهای جلوی او صاف است و محل قرارگیری آن در زیر سینه است که این مسئله میتواند به تحرک بیشتر او کمک کند.
قد سگ شی هوا هوا
نر و ماده: 15 تا 23 سانتی متر
وزن سگ شی هوا هوا
نر و ماده: یک و نیم تا ۶ کیلوگرم
رنگ سگ نژاد شیواوا
این سگ را میتوانید در رنگهای مشکی و ترکیب رنگ مشکی با رنگهای دیگر همچون کرم، سفید، برنز، قرمز، آبی، شکلاتی، طلایی و حتی سه رنگ ترکیبی مشاهده کنید.

 

خصوصیات اخلاقی سگ نژاد شیواوا

این سگ کوچک و عروسکی برخلاف ظاهر خود چندان خوش اخلاق نیست و بسیار علاقه دارد حمله کند و حتی طرف مقابل خود را گاز بگیرد. به همین دلیل بهتر است در خانه هایی که کودک دارند، سرپرستی آنها به عهده گرفته نشود. شیواوا مناسب زندگی در کنار کودکان زیر 12 سال نیست زیرا عصبانیتش کمی خطرناک است.
سگ نژاد شی هوا هوا بسیار باهوش است و به محیط اطراف خود دقت و توجه بسیاری دارد. از طرفی رابطه خوبی با غریبه ها برقرار نمیکند و به همین دلیل میتواند در نقش سگ نگهبان ظاهر شود زیرا با دیدن افراد غریبه شروع به سر و صدا کردن میکند.
این سگ پر انرژی، سرزنده و مهربان در مقابل صاحب خود است و در صورت دیدن آموزشهای مناسب، همدم خوبی برایش میشود. سگ نژاد شی هواهوا رابطه بهتری با انسانها به نسبت همنوعان خود دارد. هرچند میتواند با گربه ها رابطه خوبی ایجاد کند.

خصوصیات اخلاقی سگ نژاد شیواوا


این سگ برای نگهداری در محیط آپارتمان گزینه مناسبی است و افرادی که تا به حال تجربه نگهداری از سگ را نداشته اند میتوانند از عهده نگهداری از او برآیند.
این سگ احساس خوبی نسبت به تنهایی ندارد و اگر مدت زیادی تنها بماند میتواند به وسایل خانه و حتی خودش صدمه وارد کند. تحمل او به سرما و گرما نیز بسیار کم است.

انواع سگ نژاد شیواوا

سگ شیواوا بر اساس موهای خود به دو نوع تقسیم میشود:
شیواوای مو کوتاه: این نوع به دلیل موهای کم پشت و کوتاه خود به مراقبت زیادی از پوشش خود نیاز ندارد. موهای این سگ نازک و دمش خزه دار است و در ناحیه گردن و دم موهایش بلندتر است.
شیواوای مو بلند: پوشش این سگ شیواوا نرم و صاف است اما ممکن است مدل موج دار او را نیز ببینید. پوشش بدن این مدل بر روی گوش و دمش موهای بلندتری دارد و شکل بادبزنی به خود گرفته است. موهای روی پاهای عقب و شکم او نیز دارای پوشش بلندتری هستند.
سگ نژآد شیواوا ممکن است بر اساس شکل سرش نیز دسته بندی شود و به انواع زیر تقسیم گردد:

  • کله سیبی یا سگ اپل هد
  • کله گلابی
  • کله گوزنی

سگ شیواوا مینیاتوری
این سگ را با نام شیواوا فنجانی و شیواوا جیبی نیز میشناسند که جثه بسیار کوچکی دارد. سگ مینیاتوری به عنوان یک نژاد شناخته نمیشود زیرا به طور معمول دچار بیماری کوتولگی است. اندازه کوچک او باعث میشود که مشکلات سلامتی زیادی داشته باشد و بسیار آسیب پذیر باشد.
جدای از نژادهایی که نام بردیم دورگه های نژاد شیواوا نیز وجود دارد که با سگ دیگر پیوند زده شده اند.

سگ شیواوا مینیاتوری

 

نظافت سگ نژاد شیواوا 

نظافت این سگ به دلیل کوتاه بودن پوشش خارجی او آسان است. شما باید او را به شکل مرتب شانه بزنید زیرا نه تنها از این کار لذت میبرد بلکه از توجه گرفتن از سمت شما بسیار خوشحال میشود. این نژاد مانند دیگر نژادها در طول فصل بهار و پاییز ریزش مو را تجربه میکند.
زمانی که شیواوا بالغ میشود به حمام نیاز دارد اما حمام کردن او باید متعادل باشد تا چربی پوست بدنش از بین نرود. در صورت شانه کردن مرتب او میتوانید یک ماه یا دو ماه یک بار او را حمام کنید. بسیار مهم است که در زمان استحمام از شامپو و نرم کننده های سگ مناسب استفاده کنید. جالب است بدانید سگ نژآد شیواوا مانند بسیاری دیگر از سگها بوی سگ نمیدهد.
هر هفته بهتر است گوشهای سگ خود را مورد بررسی قرار دهید تا اگر قرمزی و یا بوی بدی را احساس کردید به عفونت موجود پی ببرید.
در مورد ناخنها، یک تا دوبار در ماه کوتاه کردن ناخنهای او لازم است. همچنین اگر صدای کشیده شدن ناخن او را بر روی زمین و وسیله ها میشنوید حتما آنها را کوتاه کنید تا زمانیکه در آغوشش میگیرید به شما صدمه نزند. باید دقت داشته باشید ناخن پاهای او رگهای خونی بسیاری دارند و نباید بیش از حد آنها را کوتاه کنید زیرا باعث خونریزی میشود و ممکن است سگ برای کوتاه کردن ناخن خود در دفعات بعدی با شما همکاری نکند.
سگ نژاد شیواوا نسبت به پنجه های خود حساسیت زیادی دارد و باید به شکل مرتب آنها را بررسی نمایید.

غذای خشک سگ شی هوا هوا


وضعیت سلامت سگ نژاد شیواوا

سگ نژاد شیواوا به دلیل جثه کوچک خود ممکن است در معرض برخی مشکلات و بیماری ها باشد. بنابراین بهتر است با بیماری های رایج در این نژاد آشنا باشید تا در صورت دیدن علائم خاص برای درمان اقدام نمایید:


دررفتگی کشکک زانو

این بیماری ممکن است در هنگام تولد ایجاد شود و در سنین بالاتر سگ متوجه آن شوید. گاهی نیز در رفتگی کشکک بر اثر سایش ایجاد شده و باعث تورم مفاصل و تحلیل مفصل میگردد.

سلامتی سگ نژاد شیواوا


مشکل قلبی

یکی از مشکلات بسیار رایج در این سگها تنگی دریچه راست قلب است که باعث مشکلات قلبی و تنفسی میشود.

تنگی عروق ریوی

این بیماری مادرزادی است و باعث نارسایی و بزرگ شدن قلب سگ میگردد. در مراحل اولیه نیازی به درمان ندارد اما در صورت پیشرفت ممکن است جراحی پیشنهاد شود.

گسترش فونتانل

سگ مبتلا به این بیماری یک قسمت نرم بر روی سرش دارد. ممکن است این نرمی در طی رشد برطرف شود اما در مواردی ممکن است به همان شکل باقی بماند و با وارد آمدن ضربه به آن سگ جانش را از دست بدهد.
بیماریهای دیگری همچون هیپوگلیسمی، هیدروسفالی، تنگی نای و ... از جمله بیماریهای رایج در سگ نژاد شیواوا هستند.

تغذیه سگ شی هوا هوا

عمر سگ شی واوا به طور تقریبی 15 تا 20 سال است و شما میتوانید با یک تغذیه سالم و کامل عمر طولانی تری را به او هدیه دهید. این حیوان خانگی باید در روز غذای خشک سگ بسیار با کیفیت بخورد. در واقع میزان مصرف غذای او به وزن، سن، سایز، فعالیت بدنی و نوع غذای مصرفی مرتبط است. باید توجه داشته باشید به دلیل اینکه این سگ در معرض افت ناگهانی قند خون است نباید در مدتی طولانی گرسنه بماند. به صورت کلی بهتر است میزان غذای او را با نظر دامپزشک تعیین کنید.

 

غذای خشک توله سگ نژاد شی هواهوا رویال کنین


تربیت سگ نژاد شیواوا

بهترین زمان برای آموزش و تربیت سگ شیواوا دوران تولگی و زیر یک سالگی اوست. همانند دیگر سگها شما میتوانید آموزشهای مقدماتی مانند قوانین خانه، جای دستشویی و بسیاری موارد دیگر را به او آموزش دهید. همچنین بهتر است اجتماعی شدن را از همان زمان به او یاد دهید تا در بزرگسالی دچار مشکل ارتباط گرفتن با افراد دیگر نشود.
 

نکات بسیار مهم در مراقبت از سگ نژاد شی هوا هوا

  • این سگ باید حتما داخل خانه نگهداری شود. به هیچ عنوان آنها را در حیاط تنها نگذارید زیرا میتواند مورد حمله پرنده‌ها، حیوانات بزرگتر و یا حتی گربه قرار گیرد.
  • شیواوا به دلیل جثه کوچک خود میتواند به راحتی از شکاف‌ها و سوراخ‌های فنس حیاط بیرون برود. به همین دلیل نیازمند مراقبت است.
  • سگ شی هواهوا رابطه خوبی با دیگر سگ‌ها ندارد اما ممکن است با گربه ها رابطه دوستانه تشکیل دهد.
  • این سگ مستعد ابتلا به انواع بیماری‌هاست و باید در مراقبت از او بسیار دقت کرد.

نکات مهم در مراقبت از سگ نژاد شی هوا هوا


کلام آخر

سگ نژاد شی هواهوا یک سگ کوچک و فانتزی است که به دلیل جثه کوچکش مناسب نگهداری در آپارتمان و محیطهای کوچک است. این حیوان چندان به رسیدگی و مراقبت زیادی نیاز ندارد و جابجایی و سفر رفتن با او بسیار راحت است. در کنار این ویژگیهای مثبت به دلیل جثه کوچک و آسیب پذیرش مناسب زندگی در کنار کودکان نیست. همچنین به دلیل حساسیت به قلمرو خود ممکن است بیش از حد پارس کند. بنابراین پیش از به سرپرستی گرفتن سگ نژاد شیواوا به این نکات دقت کنید.

منابع :

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید