۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی سگ نژاد پاگ

اگر به دنبال یک سگ بسیار با نمک، کوچک و آرام هستید سگ نژاد پاگ (Pug) انتخاب مناسبی برای شما است. این سگ با شوخ طبعی خود به دلقک دنیای سگ‌ها نیز معروف است و می‌تواند شما را حسابی سرگرم کند. از ویژگی‌های مهم سگ پاگ این است که می‌تواند به راحتی در میان انسان‌ها زندگی کند. جثه کوچک آن‌ها و آرام بودن‌شان باعث می‌شود تا گزینه مناسبی برای زندگی در آپارتمان باشند؛ به همین دلیل میان بسیاری از افراد طرفداران زیادی دارند. در ادامه به سگ نژاد پاگ، شخصیت، نحوه نگهداری و بسیاری نکات مهم دیگر خواهیم پرداخت.

 

سگ نژاد پاگ


خاستگاه سگ پاگ و تاریخچه آن

قدمت سگ نژاد پاگ  به ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. این سگ در چین باستان پرورش داده می‌شده و بسیار مورد علاقه امپراطورهای چینی بوده است. نژاد سگ پاگ در زمان سلسله "هان" بسیار محبوب بوده و در اقامتگاه‌های مجللی نگهداری می‌شده است. هم‌چنین راهبان بودایی در تبت سگ پاگ را در صومعه‌های خود به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کردند.

 

در سال 1572 نیز این سگ به عنوان سگ رسمی به خانواده سلطنتی بریتانیا وارد شد زیرا با به صدا در آوردن یک زنگ خطر شاهزاده ویلیام را از نزدیک شدن سربازان اسپانیایی با خبر ساخت.
این سگ در دوران ویکتوریا به سایر کشورهای اروپایی راه یافت و محبوبیت پیدا کرد و در مناطقی از اروپا و بخصوص اسپانیا سوژه مجسمه‌ها، نقاشی و کارت پستال‌های زیادی شد.

محبوبیت این سگ در قرن ۱۸ باعث شد تا همسر ناپلئون نیز صاحب یک سگ پاگ شود. نژاد پاگ در نقاشی‌های باقی مانده از قرن ۱۸ و ۱۹ پاهایی بلندتر و بینی کشیده تری دارد اما نوع مدرن آن پس از ورود موج جدید وارد شده از چین در سال ۱۸60 ظاهر متفاوت تری دارد.


سگ نژاد پاگ در قرن ۱۹ و پس از جنگ جهانی به ایالات متحده آمریکا وارد و در سال ۱۸۸۵ توسط باشگاه پرورش سگ در آمریکا به رسمیت شناخته شد.

 

تاریخچه سگ نژاد پاگ


خصوصیات ظاهری سگ نژاد پاگ

یکی از ویژگی‌های جالب بدن سگ نژاد پاگ حالت مربعی شکل و فشرده آن است. سر این سگ نسبت به بدنش کمی بزرگتر دیده می‌شود و در صورتش ترکیب بینی گرد، پوزه تخت و چشم‌های درشت و تیره و گرد باعث بامزه و خاص شدن صورت او شده‌‌اند.


گوش‌های سگ نژاد پاگ کوچک و مخملی‌اند و نوک آن‌ها به سمت پایین و بیرون انحنا دارد. این سگ دست و پاهای کوتاهی دارد اما پاهای عقبش عضلانی و قوی هستند. دم او نیز با دو پیچ، حالت فر خورده دارد و به شکل بامزه‌ای در انتهای بدن قرار گرفته و باعث خاص شدن این نژاد شده است.

 

خصوصیات ظاهری سگ نژاد پاگ


انواع سگ نژاد پاگ

این سگ بر اساس رنگ پوشش خود طبقه بندی می‌شود و نوع دیگری ندارد. در واقع تمام این سگ‌ها شبیه یکدیگر هستند و تنها در رنگ متفاوت هستند. انواع سگ نژاد پاگ بر اساس رنگ به چند دسته زیر تقسیم می شوند:

 

  •     سیاه
  •   فندقی روشن
  •    فندقی مایل به خاکستری
  •     فندقی مایل به گلبهی

 

معرفی انواع سگ نژاد پاگ

 

شخصیت سگ نژاد پاگ

این سگ کوچک خصوصیات بسیاری را در جثه کوچک خود جای داده است. همان‌طور که گفته شد این سگ بسیار مناسب آپارتمان‌ها است زیرا شیطنت و جست و خیز او کم است. به ندرت پارس می‌کند و هم‌چنین چندان علاقه‌ای به جویدن و بازی کردن با وسایل اطرافش ندارند. شخصیت و خلق و خوی این سگ بیشتر به صاحبش وابسته است. یعنی اگر صاحبی آرام داشته باشد او نیز آرام و مطیع می‌شود و اگر صاحبش سرزنده و بازیگوش باشد او نیز شیطنت بیشتری به خرج می‌دهد.


 سگ نژاد پاگ درک و حساسیت بالایی نسبت به حالات انسان دارد و تلاش می‌کند تا باعث رضایت صاحب خود شود. به دلیل اینکه بسیار علاقمند به همراهی و دنبال کردن والدینش است اشتیاق زیادی برای گرفتن توجه و محبت از آن‌ها دارد. این سگ تمایل چندانی به تنها ماندن ندارد و اگر در مدت طولانی تنها بماند دچار اختلالات رفتاری سگ هم‌چون اضطراب جدایی می‌شود و یا به تخریب وسایل منزل می پردازد.


سگ پاگ اراده محکمی دارد اما فاقد روحیه تهاجمی است و همین مسئله باعث می‌شود برای خانواده‌هایی که دارای فرزند کوچک هستند محبوب باشد. آن‌ها به راحتی می‌توانند با حیوانات و کودکان بازی کنند و ارتباط گرفتن با افراد جدید سرگرمی آنها است. با این وجود آنها نیاز به آموزش دارند و برای اینکه ارتباط خوبی با افراد برقرار کنند باید اجتماعی شدن را فرا گیرند و با افراد، مکان‌های متفاوت و وضعیت‌های مختلف در تعامل باشند.


یکی دیگر از خصوصیات این سگ این است که بسیار به چرت زدن‌های طولانی علاقه دارد و این کار را بیشتر در زمان‌هایی میکند که شما مشغول فیلم دیدن یا کتاب خواندن هستید.

 

شخصیت سگ نژاد پاگ


نکات مهم در تربیت سگ پاگ

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد هر سگی باید رعایت شود آموزش دادن و تربیت سگ است. باید تربیت سگ پاگ را از زمان تولگی او آغاز کنید و زمان و تلاش خاصی را به آن اختصاص دهید. اگر سگ نژاد پاگ به درستی تربیت نشود در بزرگسالی ممکن است لجباز، خودسر و دارای انواع مشکلات رفتاری گردد و باعث آزار و اذیت صاحبش شود. آموزش‌هایی که به سگ پاگ می‌دهید می‌تواند شامل یاد گرفتن جای دستشویی، آموزش قوانین خانه، آموزش فرمان‌های مقدماتی و تکمیلی، و تعیین یک برنامه مشخص و .... باشد. تربیت نژاد سگ پاگ باید با داشتن اطلاعات کافی صورت گیرد تا بهترین نتیجه را داشته باشد.

 

تربیت سگ نژاد پاگ


وضعیت سلامتی سگ نژاد پاگ

سگ پاگ طبیعت سالمی دارد و در طول زندگی خود کمتر به بیماری های شایع مبتلا می‌شود اما ممکن است دچار برخی شرایط یا بیماری‌های خاص گردد که در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها پرداخته ایم:


بیماری‌های چشمی

خشکی چشم و کراتیت قرنیه (زخم و التهاب قرنیه) از جمله بیماری‌های چشمی هستند که می‌توانند به شکل همزمان و جداگانه رخ دهند. خشکی چشم زمانی رخ می‌دهد که رطوبت چشم‌ها به دلیل عدم تولید اشک کافی تامین نشود. کراتیت قرنیه باعث بروز لکه‌های سیاه بر روی قرنیه و بخصوص در گوشه چشم و نزدیکِ بینی می‌گردد و اگر کل چشم را بپوشاند حتی میتواند باعث کوری شود.


آلرژی

برخی از انواع سگ‌های نژاد پاگ دارای آلرژی هستند که می‌تواند بر اثر لمس ماده حساسیت زا یا خوردن غذا رخ دهد. اگر می‌بینید سگ بیش از حد پنجه‌هایش را لیس می‌زند و صورتش را به شدت می‌مالد ممکن است به آلرژی مبتلا باشد.


التهاب چین‌های پوست

این بیماری به علت‌های مختلفی ایجاد می‌شود و باعث ایجاد نقاط سفید به خصوص در قسمت پشت بدن سگ نژاد پاگ میگردد. یکی از علت‌های شایع این مشکل تمیز نکردن منظم چین‌های پوستی است.


آنسفالیت سگ پاگ

این بیماری مختص این نژاد است که التهاب مغز و خطر مرگ را در پی دارد. علت آن مشخص نیست و بیشتر سگ‌های جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنسفالیت باعث میشود سگ دچار تشنج شده، به دور خود بچرخد؛ بینایی‌اش را از دست بدهد و به کما برود. این اتفاقات می‌تواند در عرض چند روز تا چند هفته رخ دهد.


انحطاط عصبی

زمانی که سن سگ بالا می‌رود؛ ممکن است در بالا و پایین پریدن دچار مشکل شود؛ یا علائمی هم‌چون بی‌اختیاری، روی زمین کشیدن پشت خود یا تلوتلو خوردن را بروز دهد. این علائم نشان از تحلیل رفتن عصبی است که به آرامی در بدن او پیشرفت می‌کند.


زخم قرنیه

به دلیل این که چشم‌های سگ نژاد پاگ بزرگ و برجسته هستند در معرض آسیب قرار دارند. اگر می‌بینید سگ شما بیش از حد اشک می‌ریزد یا چشم‌هایش قرمز شده است؛ حتما با دامپزشک تماس بگیرید زیرا عدم درمان می‌تواند کوری و حتی پارگی چشم را در پی داشته باشد.


عفونت قارچی

اگر علائمی هم‌چون بوی بد، خارش، و سیاه و ضخیم شدن پوست سگ را مشاهده کردید ممکن است به عفونت قارچی مبتلا باشد. این عفونت بیشتر در کشاله ران، داخل گوش، زیر بغل، پا و گردن خود را نشان میدهد.

 

سلامتی سگ نژاد پاگ

 

نگهداری و مراقبت از سگ نژاد پاگ

مراقبت و نگهداری از سگ نژاد پاگ در چند بخش باید انجام گیرد. تغذیه، بهداشت و رسیدگی روزمره از جمله مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه شود:


رسیدگی به سگ پاگ

شاید بسیاری از افراد تصور کنند سگ نژاد پاگ به دلیل بازیگوش بودن به مراقبت زیادی نیاز دارد اما جالب است بدانید آن‌ها به مراقبت خاص و بیش از حدی نیاز ندارند. شما فقط می‌توانید در خانه با بازی کردن با او یا بردنش به بیرون از منزل، باعث تخلیه انرژیش شوید. باید توجه داشت سگ پاگ یک سگ خانگی است و توصیه نمی‌شود چندان بیرون از خانه باقی بماند زیرا به گرما و رطوبت حساس است و ممکن است دچار مشکل شود.


تغذیه سگ پاگ

تغذیه سگ پاگ می‌تواند در میان سگ‌های این نژاد متفاوت باشد زیرا مقدار غذایی که سگ باید مصرف کند به مواردی هم‌چون سن، فعالیت و سوخت و ساز بدن او ارتباط دارد. کیفیت غذای سگ نیز باید به گونه‌ای باشد که در وعده‌های اصلی نیازهای او تامین گردد. باید توجه داشت که نباید بیش از حد به سگ نژاد پاگ غذا داد زیرا می‌تواند باعث افزایش وزنش شود. برای خرید غذای سگ می‌توانید به فروشگاه پت آباد مراجعه کنید.

 

تغذیه سگ نژاد پاگ


بهداشت سگ پاگ

پوشش این نژاد دو لایه است و با اینکه موهایش کوتاه است اما ریزش دارد. برای جلوگیری از ریزش موها بهتر است به شکل مرتب آنها را شانه بزنید.
ماهی یک بار حمام برای سگ پاگ لازم است. از آنجا که جثه کوچکی دارد حمام کردنش بسیار راحت است. علاوه بر حمام کردن، تمیز کردن گوش و کوتاه کردن ناخن‌هایش نیز بسیار مهم است.
در مورد نظافت سگ نژاد پاگ باید به چین‌های صورتش نیز دقت داشته باشید و به شکل منظم این چین‌ها را تمیز کنید. همچنین پس از تمیز کردن، لای چین‌ها را به طور کامل با پارچه نخی تمیز و خشک نمایید. و یا از دستمال مرطوب مخصوص حیوانات استفاده کنید.

دستمال مرطوب چشم مستر پنگوئین مدل Eye Wipe بسته 70 عددی


از آنجا که چشم‌های نژاد سگ پاگ به شکل برجسته و بیرون زده هستند، ممکن است دچار جراحت و آسیب شود و یا در هنگام حمام کردن بسوزد به همین دلیل باید از چشم‌های او حین انجام نظافت مراقبت کنید.


بهداشت دهان و دندان سگ پاگ نیز بسیار مهم است زیرا این سگ مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه است. به همین دلیل باید برای وی مسواک و خمیردندان سگ خریداری کنید و دندان‌های او را با یک مسواک کوچک و نرم همراه با خمیر دندان تمیز کنید.

در هنگام نظافت هم‌چنین بدن او را به طور کامل بررسی کنید و اگر علائمی همچون خارش، زخم، قرمزی، التهاب یا حساسیت به لمس را مشاهده کردید با دامپزشک مشورت نمایید. همچنین دهان، گوش، چشم و بینی او همیشه باید روشن باشند و قرمزی و ترشحی از آن‌ها به چشم نخورد.

 

بهداشت و تمیزی سگ نژاد پاگ


نکات مهم دیگر در مورد سگ نژاد پاگ

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد شاید دانستن نکات زیر در نگهداری از سگ نژاد پاگ به شما کمک کند:

 

  •   هنگام پیاده روی دقت کنید که هوای محیط بیش از حد سرد یا گرم نباشد. هم‌چنین به دلیل کوتاه بودن پوزه سگ پاگ، آن‌ها نمی‌توانند رطوبت زیادی را تحمل کنند  به همین دلیل نباید در محیط‌های مرطوب به سر برند.
  •   صدای خروپف سگ نژاد پاگ بلند است. پس اگر به صدا حساس هستید به این نکته دقت کنید.
  •   این نژاد کمی در غذا خوردن حریص است و اگر کنترلی بر غذا خوردنش نداشته باشید میتواند به سرعت چاق شود.
  •   سگ نژاد پاگ چندان عادت ندارد به صاحب خود بچسبد و اگر از شما محبت کافی را دریافت کند به بازی با خود مشغول میشود. پس لازم نیست نگران مزاحمت او باشید.

 

نکاتی درباره سگ نژاد پاگ

 

کلام آخر

سگ نژاد پاگ قدمت طولانی در تاریخ دارد و چهره بسیار بانمک آن باعث شده تا دلقک دنیای سگ ها نام بگیرد. این سگ با روحیه آرام و ذات شادش می تواند باعث سرگرمی شما شود و از آنجا که جثه کوچک و روحیه آرامی دارد مناسب زندگی در آپارتمان است. این سگ فاقد روحیه تهاجمی است به همین دلیل می‌تواند دوست خوبی برای افراد خانواده و بخصوص کودکان باشد.

 

منبع:

 

 

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید