​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

همه چیز درباره مدفوع گربه

یکی از موارد بسیار مهم در هنگام به سرپرستی گرفتن گربه آگاهی از نکاتی است که به مدفوع گربه مرتبط هستند. بسیاری مواقع از طریق بررسی شکل، رنگ و بوی مدفوع گربه می‌توان پی به نکات مهمی در مورد سلامت این حیوان برد. در واقع مدفوع گربه می‌تواند به سرپرست گربه بگوید که آیا گربه سالم است یا دچار بیماری است. در این مقاله به همه چیز درباره مدفوع گربه می‌پردازیم تا از طریق آنها به راحتی بتوانید وضعیت سلامت گربه خود را بررسی کنید.


ظاهر مدفوع سالم گربه

برای اینکه بتوانید تشخیص دهید مدفوع گربه سالم است یا خیر، در قدم اول باید با ظاهر مدفوع سالم گربه آشنا شوید. مدفوع سالم گربه باید منسجم و قابل انعطاف باشد؛ به این معنا که مانند گل رس سفالگری نه خیلی سفت و نه خیلی نرم باشد. شکل مدفوع گربه همانند سوسیس، لوله‌ای و دراز است و طول و مقدار آن به جثه، سایز و وزن گربه بستگی دارد. رنگ سالم مدفوع گربه به رنگ قهوه‌ای تیره است و بوی آن نباید آن‌چنان شدید و آزاردهنده باشد. اگر مدفوع گربه این شرایط را دارد مدفوع سالم به شمار می‌رود.

مدفوع سالم گربه چه ویژگی هایی دارد


مدفوع ناسالم گربه

مدفوع ناسالم گربه به حالتی از مدفوع گفته می‌شود که مدفوع از لحاظ بافت، رنگ و بو ویژگی‌های دیگری دارد و می‌تواند نشان دهد که گربه به یک بیماری خاص مبتلا است. در ادامه با شکل‌هایی از مدفوع گربه آشنا می‌شوید که در واقع به آنها مدفوع ناسالم گربه می‌گویند:

مدفوع شل گربه

مدفوع گربه بدون شکل و با بافت شل نشان می‌دهد که گربه به اسهال مبتلا شده است. دلایل مختلفی می‌توانند باعث اسهال در گربه شوند که به شرح زیر هستند:

  • ابتلا گربه به ویروس‌ها و باکتری‌ها
  •   وجود کرم در روده
  • عدم تحمل غذایی گربه
  •  بیماری التهابی روده گربه (IBD) 
  •  آلرژی گربه به دلایلی همچون آلرژن‌های موجود در هوا و حساسیت غذایی 
  •   بلعیدن گلوله مویی 
  • ابتلا بچه گربه به انگل‌ها 

زمانی که گربه به اسهال مبتلاست می‌توانید حدود دو روز صبر کنید. اگر اسهال با رنگ قرمز یا سیاه ادامه یافت و با علائم دیگری همچون کاهش اشتها، تب، بی‌حالی و استفراغ همراه بود حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.
باید توجه داشت هر مدفوع شلی اسهال نیست. زمانی که مدفوع بافت نرمی دارد؛ اما شکل خود را حفظ کرده این حالت نباید با اسهال اشتباه گرفته شود. در این حالت ممکن است ناراحتی معده گربه بر اثر تغییر ناگهانی رژیم غذایی باعث شل شدن مدفوع شده باشد.

مدفوع سفت و خشک گربه

زمانی که مدفوع گربه به شکل گلوله‌های ریز و سفت و خشک یا دراز و باریک و خشک در می‌آید گربه به یبوست مبتلا شده است. یبوست گربه یکی از مشکلات رایج در این حیوانات به شمار می‌رود و می‌تواند به دلایل مختلفی همچون موارد زیر ایجاد شود:

  •  کم آبی
  • بلعیدن مقدار زیادی مو و تشکیل گلوله مویی در گربه
  •  رژیم غذایی نامناسب
  • مشکلات روده بزرگ
  • دیابت  مشکلات و بیماری کلیوی گربه 
  •  چاقی 
  •  پروستات 
  •  پرکاری تیروئید 
  •  خوردن اجسام خارجی مانند استخوان 

اینکه گربه هرازگاهی دچار یبوست شود مسئله‌ای طبیعی است و نمی‌توان آن را نگران‌کننده برشمرد؛ اما اگر گربه مدتی است که دچار یبوست شده و هر بار به سختی می‌تواند مدفوع کند باید حتماً او را نزد دامپزشک برد.

وجود شیء خارجی در مدفوع گربه

یکی از حالت‌های غیرعادی مدفوع گربه مشاهده شیء خارجی در مدفوع این حیوان است. این شیء می‌تواند مواردی همچون تکه چوب، نخ، استخوان یا گلوله مویی باشد. خبر خوب این است که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد اشیا خارجی که گربه به طور اتفاقی می‌بلعد از روده او خارج می‌شوند. گاهی مواقع اما این اشیا می‌توانند انسداد روده را در پی داشته باشند و مشکلات بسیاری را برای گربه ایجاد کنند.
اگر گلوله مویی را در مدفوع این حیوان می‌بینید برخلاف اشیای دیگر لازم نیست چندان نگران باشید. گلوله مویی در واقع موهایی است که گربه در هنگام لیس زدن خودش بلعیده و به شکل طبیعی از بدن حیوان خارج شده‌اند و جای نگرانی ندارد.

 

اگر قصد خرید زیرانداز بهداشتی گربه دارید، با کد PA5BLG از تخفیف ویژه در خرید اول بهره‌مند شوید. 

 

بوی نامطبوع مدفوع گربه

اگر به نظرتان می‌رسد که بوی مدفوع گربه با بوی همیشگی آن متفاوت و بسیار نامطبوع است باید به وجود انگل‌های روده در بدن حیوان یا خونریزی دستگاه گوارش شک کنید. باید در نظر داشت بوی بد مدفوع گربه می‌تواند با توجه به علت‌های ساده‌ای همچون نوع رژیم غذایی تغییر کند. می‌توان برای اطمینان نشانه‌های دیگر مدفوع گربه را در نظر گرفت و اگر علائم دیگری در مدفوع مشاهده می‌شد برای بررسی بیشتر به دامپزشکی مراجعه کرد.

نقطه‌های ریز سفید در داخل مدفوع

بسیاری مواقع سرپرست گربه متوجه نقطه‌های ریز سفیدی در داخل مدفوع گربه می‌شود. این نقطه‌های سفید رنگ و ریز به طور معمول انگل‌ها و کرم‌های روده‌ای هستند. مدفوع گربه‌هایی که زمان زیادی را در خارج از خانه به سر می‌برند و یا گربه‌هایی که تازه به سرپرستی گرفته می‌شوند بیشتر دچار این وضعیت است. 
انگل گربه به طور معمول از طریق تماس با گربه‌های آلوده و یا خاک ‌آلوده به گربه منتقل می‌شود. انگل‌های روده‌ای شکل و ظاهر متفاوتی دارند. به طور مثال «کرم گرد» حالتی شبیه به ماکارونی و نودل در مدفوع دارد و یا «کرم نواری» شبیه به دانه‌های برنج است. در صورت مشاهده انگل‌ها باید هرچه سریع‌تر گربه به دامپزشکی برده شود تا درمانش آغاز گردد.

مدفوع ناسالم گربه چه ویژگی هایی دارد


تغییر رنگ مدفوع گربه

تغییر رنگ مدفوع گربه یکی از نشانه‌هایی است که می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی بسیاری از بیماری‌ها را در بدن گربه خود تشخیص دهید. مدفوع گربه در هنگام ابتلا گربه به بیماری‌های مختلف به طور معمول به رنگ‌های زیر دیده می‌شود:

مدفوع قرمز گربه

زمانی که مدفوع گربه به رنگ قرمز در می‌آید نشان‌دهنده وجود خون در مدفوع است. رنگ قرمز مدفوع به خونریزی در قسمت‌های پایینی و تحتانی دستگاه گوارش اشاره دارد؛ زیرا خون فرصت کافی برای تیره شدن نداشته است. رنگ قرمز مدفوع یا رگه‌های خون تازه در مدفوع نشان می‌دهند که بخش‌های تحتانی دستگاه گوارش دچار خونریزی شده‌اند. این خونریزی می‌تواند ناشی از بیماری‌های عفونی مثل « پنلوکوپنی گربه» و یا عفونت‌های باکتریایی مثل «سالمونلا» در گربه باشند.

مدفوع سیاه رنگ گربه

مدفوع سیاه نیز نشان از وجود خون در مدفوع می‌دهد. در واقع زمانی که یک مشکل جدی در روده و دستگاه گوارش وجود دارد مدفوع سیاه می‌شود. علت مدفوع سیاه رنگ گربه می‌تواند وجود انگل‌های روده در بخش‌های فوقانی دستگاه گوارش همچون معده، روده کوچک و دهان باشد. همچنین اگر گربه دچار مسمومیت شود و یا اعضای نام‌برده بر اثر ضربه آسیب ببینند و خونریزی کنند مدفوع گربه می‌تواند به رنگ سیاه در بیاید. در چنین مواقعی باید هرچه سریع‌تر گربه را به دامپزشکی رساند.

مدفوع سبز رنگ گربه

مدفوع گربه زمانی به رنگ سبز رنگ در می‌آید که گربه به عفونت باکتریایی و یا انگلی مبتلا شود. مصرف آب آلوده، خوردن لبنیات و گوشت می‌تواند عامل این عفونت در گربه‌ها باشد. باید توجه داشت گاهی سبز شدن مدفوع گربه به دلیل خوردن سبزی‌ها است.

مدفوع زرد و نارنجی گربه 

زمانی که مدفوع گربه به رنگ نارنجی در می‌آید می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که مدفوع از روده‌ها به سرعت عبور کرده و در آن صفرا وجود دارد. به طور معمول این وضعیت ناشی از بیماری‌های گوارشی مرتبط با اندام‌هایی همچون کبد یا کیسه صفرا است. مشکلات مرتبط با کیسه صفرا گربه می‌تواند به دلایل وجود تومورها، انسداد مجرای صفراوی و تومورهای شکمی باشد.
زمانی که مدفوع گربه به رنگ زرد در می‌آید باز هم می‌تواند نشان از مشکلات کبد یا صفرا بدهد با این تفاوت که گاهی این اتفاق طبیعی است و می‌تواند برطرف شود. در صورتی که رنگ مدفوع پس از چند روز از بین نرفت باید هرچه سریع‌تر گربه را به دامپزشکی برد.

دلیل تغییر رنگ مدفوع گربه


گربه چند بار در روز مدفوع می‌کند؟

یکی از سؤال‌هایی که ممکن است برای سرپرست گربه پیش بیاید این است که تعداد دفعات مدفوع کردن گربه در طول روز چند بار است. به طور معمول گربه‌های سالم و بالغ روزی دو بار مدفوع می‌کنند و تعداد این دفعات در بچه گربه‌ها می‌تواند به بیشتر از دو بار برسد.

تعداد دفعات مدفوع گربه در روز


دلیل مدفوع کردن گربه در خارج از ظرف خاک چیست؟

گربه‌ها به شکل غریزی در خاک دستشویی می‌کنند و هیچ گربه‌ای این کار را در خارج از ظرف خاک گربه انجام نمی‌دهد مگر مشکلی وجود داشته باشد. زمانی که این اتفاق می‌افتد باید آن را یک موضوع غیرطبیعی قلمداد کرد و علت آن را جستجو نمود.
دلایل زیادی می‌توانند باعث خودداری گربه از دستشویی کردن در خاک شوند که به شرح زیر هستند:

  •  کثیف بودن خاک و تمیز نکردن مرتب آن می‌تواند باعث شود گربه تمایلی به استفاده از خاک گربه نداشته باشد.
  •  دلایلی همچون نامناسب بودن رایحه خاک، کوچک بودن ظرف و یا  قرار دادن ظرف خاک گربه در جای نامناسب می‌تواند باعث خودداری گربه از دستشویی کردن در خاک شود.
  •  گربه‌ها همچنین به دلیل استرس و فشار و تنش نیز می‌توانند در خارج از ظرف دستشویی خود کارشان را انجام دهند.
  •  گاهی برخی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی جدی می‌توانند عامل این کار باشند که باید حتماً علائم دیگر گربه را در نظر گرفت و برای مداوا گربه را به دامپزشک رساند.

مدفوع کردن گربه در خارج از ظرف خاک

 

کلام پایانی

بسیار مهم است افراد پس از به سرپرستی گرفتن گربه اطلاعات لازم را درباره مدفوع سالم گربه و مدفوع ناسالم گربه کسب کنند تا در صورت وجود علائم خاص در مدفوع بتوانند برای درمان گربه اقدام نمایند. مدفوع گربه می‌تواند با رنگ، بو و شکل خود از وضعیت سلامت گربه اطلاعات خوبی را به افراد بدهد و به همین دلیل آشنایی با وضعیت مدفوع گربه از اهمیت بالایی برخوردار است. این آشنایی کمک می‌کند تا با مشاهده علائم غیرعادی افراد هرچه سریع‌تر جهت درمان مشکل گربه خود به دامپزشک مراجعه نمایند.

منابع: 

۴
از ۵
۱ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش