۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

بیماری قلبی در گربه‌ها به همراه علائم و علل ابتلا به آن

بیماری قلبی همان‌طور که در انسان‌ها یک بیماری جدی محسوب می‌شود در گربه‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بیماری قلبی در گربه‌ها یکی از بیماری‌های شایع است که می‌تواند به شکل خفیف و یا تهدیدکننده در بدن این حیوانات دوست‌داشتنی ایجاد شود. این بیماری بسیار سخت و طاقت‌فرسا است و می‌تواند برای حیوان بسیار دردناک باشد. بیماری قلبی در گربه‌ها به یک نژاد خاص مختص نیست و می‌تواند تمام گربه‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

در بسیاری موارد علائم بیماری قلبی در گربه‌ها بسیار واضح و مشخص است؛ اما در برخی موارد این اختلال می‌تواند سال‌ها پنهان بماند و ناگهان با یک شرایط وخیم به شکل ناگهانی و کشنده ظاهر شود. معاینات دامپزشکی منظم نقش مهمی در تشخیص این بیماری دارند و می‌توانند به سلامت گربه شما کمک کنند. در مقاله امروز به بیماری قلبی در گربه‌ها به همراه علائم و علل ابتلا به آن خواهیم پرداخت.

آشنایی با بیماری قلبی در گربه‌ها


بیماری قلبی گربه‌ها چیست و چگونه رخ می‌دهد؟

بیماری قلبی گربه‌ها نوعی بیماری گربه است که بر روی عملکرد قلب تأثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود قلب به‌درستی نتواند وظایف خود را انجام دهد. بیماری قلبی در بیشتر موارد باعث می‌شود پمپاژ خون در بدن کاهش یابد و این مسئله باعث بروز مشکلات خاصی در بدن گربه می‌شود و در کیفیت زندگی او بسیار اثرگذار است.
بیماری قلبی گربه در انواع مختلفی دیده می‌شود که هر کدام علل و علائم خاص خود را دارند. بسیاری مواقع گربه با بیماری قلبی به شکل مادرزادی به دنیا می‌آید و در واقع این بیماری به شکل ژنتیکی در بدن گربه وجود دارد؛ اما در بسیاری موارد بیماری‌های قلبی در طول زندگی گربه و بر اثر سبک زندگی او و مسائل دیگر ایجاد می‌شوند.

علل بیماری قلبی در گربه‌ها چیست؟


انواع بیماری قلبی در گربه‌ها

انواع مختلفی از بیماری قلبی در گربه‌ها وجود دارد و این حیوانات دوست‌داشتنی را دچار مشکل می‌سازد. همان‌طور که گفته شد برخی از این بیماری‌ها مادرزادی هستند و برخی اکتسابی:


بیماری‌های مادرزادی

بیماری‌های قلبی مادرزادی گربه‌سانان درصد کمی را به خود اختصاص می‌دهد. این بیماری‌ها فقط در یک یا دو درصد بچه‌گربه‌ها رخ می‌دهند و شایع‌ترین اختلالات مادرزادی موارد زیر هستند:  

بیماری‌های مادرزادی قلبی در گربه

  • ناهنجاری دریچه قلب: این بیماری به وضعیتی گفته می‌شود که در آن دریچه قلب نمی‌تواند به شکل درستی بسته شود و این مسئله باعث نشتی خون به سمت داخل دهلیز می‌گردد.
  • سوراخ دیواره بین دو بطن: این مشکل به طور معمول بر تقسیم غشای بطن راست و چپ اثر می‌گذارد و می‌تواند باعث جریان نامناسب خون بین حفره‌های قلب شود.


درمان این بیماری‌ها گاه توسط داروها ممکن است اما درمان جراحی توصیه نمی‌شود. اگر این بیماری‌ها جزئی باشند گربه می‌تواند به شکل عادی به زندگی خود ادامه دهد و دچار مشکلی نشود.
 در ادامه با برخی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی اکتسابی در گربه‌ها آشنا می‌شوید:
 

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) 

یکی از انواع شایع بیماری‌های قلبی که تقریباً 80 درصد بیماری‌های قلبی گربه را تشکیل می‌دهد این بیماری است. در این بیماری دیواره‌های قلب، ضخامت غیرعادی پیدا می‌کنند و این مسئله پمپاژ خون را برای قلب مشکل می‌سازد. از جمله علائم این بیماری مواردی همچون مشکل در تنفس، بی‌حالی و فروپاشی ناگهانی است. برای بهبود HCM از دارو برای مدیریت علائم و گاه جراحی استفاده می‌شود.

بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک در گربه


کاردیومیوپاتی اتساعی (DCM)

این بیماری کمتر در گربه‌ها شایع است. بر اثر آن دیواره قلب بزرگ و ضعیف می‌شود و این مسئله پمپاژ خون را با مشکل مواجه می‌کند. از علائم این بیماری می‌توان به مشکلاتی نظیر تنفس سریع، بی‌حالی و ضعف اشاره کرد. درمان این بیماری با استفاده از داروها برای مدیریت علائم و بهبود عملکرد قلب ممکن است.


کاردیومیوپاتی رِستریکتیو یا محدودکننده (RCM)

این عارضه یکی از نادرترین بیماری‌های قلبی است اما زمانی که رخ دهد می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. سفتی دیواره قلب از عوارض این بیماری است و این مسئله باعث می‌شود قلب به‌سختی از خون پر شود. از جمله علائم این بیماری بی‌حالی، خستگی و مشکلات تنفسی است. برای بهبود علائم و مدیریت آنها از دارو و در مواقعی از جراحی استفاده می‌شود.

بیماری کاردیومیوپاتی رِستریکتیو یا محدودکننده در گربه


علل ابتلا به بیماری قلبی در گربه‌ها

همان‌طور که گفته شد عوامل مختلفی در بروز بیماری قلبی در گربه‌ها نقش دارند. در ادامه به مهم‌ترین این موارد اشاره خواهیم کرد:


ژنتیک

در برخی از گربه‌ها ژنتیک عامل اصلی ابتلا آنها به بیماری‌های قلبی است؛ به طور مثال گربه‌های «رگدال» بیشتر در معرض کاردیومیوپاتی اتساعی هستند و برخی گربه‌های «مین‌کون» بیشتر به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک مبتلا می‌شوند.

ژنتیک گربه عامل ابتلا به بیماری گربه


سن گربه

هرچه سن گربه افزایش یابد احتمال ابتلا به بیماری قلبی در او بالاتر است. افزایش سن باعث ضعیف‌شدن عضلات قلب و از طرفی ازدست‌دادن کارایی قلب در پمپاژ خون می‌شود. همچنین گربه‌های مسن بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشارخون بالا و بیماری‌های کلیوی هستند که می‌توانند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی باشند.


بیماری‌های زمینه‌ای

برخی شرایط در گربه‌ها مانند پرکاری تیروئید باعث می‌شوند تا گربه در معرض ابتلا به HCM قرار گیرد. همچنین گربه‌های مبتلا به بیماری‌های کلیوی یا فشارخون بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی در گربه‌ها هستند.


سبک زندگی

شرایطی که گربه‌ها در طول زندگی خود با آن مواجه هستند و یا سبک خاص زندگی آنها نقش مهمی در ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد؛ به طور مثال اگر تغذیه گربه باعث افزایش وزن می‌شود آن گربه بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرد. همچنین گربه‌های کم‌تحرک نیز بیشتر در معرض این بیماری هستند.

سبک زندگی گربه عامل ابتلا به بیماری گربه


بیماری‌های عفونی

برخی بیماری‌های عفونی همانند بیماری «لوسمی گربه‌سانان» و «پریتونیت عفونی گربه‌سانان» (FIP)  می‌توانند باعث آسیب به عضله قلب شوند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند. به همین دلیل واکسیناسیون و چکاپ منظم گربه بسیار اهمیت دارد.


علائم بیماری قلبی در گربه‌ها

بسیاری مواقع علائم بیماری قلبی در گربه‌ها ممکن است چندان مشخص نباشد تا وقتی که به مرحله حاد برسد؛ اما برخی علائم وجود دارند که می‌توانند حاکی از ابتلای گربه به بیماری‌های قلبی باشند. این علائم به شرح زیر هستند:


سرفه:

گربه مبتلا به بیماری‌های قلبی، دچار سرفه‌های خشک و مداوم می‌شود و این سرفه‌ها می‌توانند به‌مرورزمان شدیدتر و بیشتر شوند.

سرفه گربه از علائم ابتلا به بیماری قلبی


مشکل در تنفس:

یکی از علایم شایع بیماری قلبی در گربه‌ها مشکل در تنفس و تنفس سریع است. بیشتر گربه‌های مبتلا دچار تنگی نفس، تنفس سریع یا نفس‌نفس‌زدن می‌شوند.


ضعف و بی‌حالی:

گربه مبتلا به بیماری قلبی با ضعف و بی‌حالی مواجه است. بیشتر این گربه‌ها تمایلی به بازی و فعالیت ندارند و به‌سرعت خسته و بی انرژی می‌شوند.


کاهش وزن:

یکی دیگر از علائم ابتلای گربه‌ها به بیماری قلبی کاهش وزن و کم‌اشتهایی است. درصورتی‌که گربه شما با این علائم مواجه است، باید او را نزد دامپزشک ببرید.

کاهش وزن گربه از علائم ابتلا به بیماری قلبی


تورم اندام‌ها:

برخی مواقع گربه مبتلا به دلیل تجمع مایعات در بدن دچار اندام‌های متورم یا شکم متورم می‌شود.


تشخیص بیماری قلبی در گربه‌ها چگونه انجام می‌شود؟

برای تشخیص بیماری قلبی گربه، دامپزشک ابتدا با گوشی پزشکی به صدای قلب گربه گوش می‌دهد و فشارخون او را اندازه‌گیری می‌کند تا مطمئن شود فشارش بالا نیست. همچنین برای تشخیص کم‌خونی آزمایش خون توصیه می‌شود و ممکن است گربه از لحاظ مشکلات تیروئیدی نیز بررسی گردد. عکس‌برداری از قفسه سینه و یا گرفتن نوار قلب یا آزمایش خون برای شناسایی آسیب به عضله‌های قلب نیز در مواقعی انجام می‌شود. بهترین روش تشخیص بیماری قلبی از طریق سونوگرافی قلب یا « کوکاردیوگرافی» است که هرگونه ناهنجاری در قلب را به‌خوبی نشان می‌دهد.

نحوه تشخیص بیماری قلبی در گربه


درمان بیماری‌های قلبی در گربه‌ها

پس از اینکه بیماری قلبی گربه تشخیص داده شد گزینه‌های درمانی متعددی وجود دارند که می‌توانند با توجه به شدت بیماری پیشنهاد شوند. گاهی ممکن است برای مدیریت علائم و کند کردن پیشرفت بیماری دارو تجویز شود. به طور معمول این داروها، داروهای کنترل‌کننده فشارخون، داروهای کاهش‌دهنده تجمع مایع در ریه‌ها، و داروهای تنظیم‌کننده ضربان قلب هستند.
در کنار مصرف دارو، تغییراتی در رژیم غذایی گربه باید ایجاد ‌شود؛ به طور مثال گربه باید از غذاهای کم نمک (کم‌سدیم) برای کاهش تجمع مایعات در بدن استفاده کند. همچنین مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 برای بهبود عملکرد قلب توصیه می‌شود.
در مواردی که این راه‌ها مؤثر نباشند جراحی برای درمان بیماری قلبی پیشنهاد می‌شود. در جراحی از روش‌هایی مانند تعمیر و تعویض دریچه قلب یا کاشت ضربان‌ساز استفاده می‌کنند.

مصرف دارو گربه برای درمان بیماری قلبی


نحوه پیشگیری از ابتلا گربه به بیماری‌های قلبی

برای اینکه از ابتلا این حیوان دوست‌داشتنی به بیماری قلبی جلوگیری کرده باشید، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:


معاینه منظم توسط دامپزشک

گربه باید به شکل منظم توسط دامپزشک معاینه شود. این کار باعث می‌شود در صورت ابتلای گربه به بیماری قلبی یا سایر مشکلات، روند درمان گربه هرچه سریع‌تر آغاز شود.

معاینه حضوری توسط متخصص


فعال نگه‌داشتن گربه

ورزش و تحرک نقش مهمی در سلامت قلب گربه شما دارد؛ بنابراین سعی کنید گربه خود را در طول روز فعال نگه دارید. این مسئله می‌تواند نه‌تنها به‌سلامت قلب کمک کند؛ بلکه در کاهش وزن و جلوگیری از ابتلا گربه به سایر بیماری‌ها مؤثر است.

فعال نگه‌داشتن گربه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی


رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی متعادل که در آن از چربی و سدیم کمی استفاده شده، می‌تواند نقش مهمی در سلامت قلب گربه شما ایفا کند. برای آشنایی با غذای گربه مناسب می‌توانید از کمک یک دامپزشک استفاده کنید.


کاهش استرس

استرس نیز می‌تواند نقش مهمی در بروز بیماری‌های قلبی داشته باشد. به همین دلیل سعی کنید محیطی آرام و بدون استرس را برای گربه خود ایجاد کنید.

کاهش استرس گربه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی


کلام پایانی

شناخت بیماری قلبی در گربه‌ها به همراه علائم و علل ابتلا به آن، برای سرپرستان این حیوانات دوست‌داشتنی بسیار اهمیت دارد. بسیاری مواقع علائم ابتلا گربه به بیماری‌های قلبی در مراحل ابتدایی چندان مشخص و واضح نیستند و زمانی که بیماری اوج می‌گیرد خود را نشان می‌دهند. به همین دلیل چکاپ منظم گربه می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت این حیوان داشته باشد. بیماری قلبی در گربه‌ها به شکل مادرزادی و یا اکتسابی است و درمان آن با توجه به وضعیت گربه می‌تواند به شکل دارودرمانی و یا جراحی انجام شود. شما با انجام اقداماتی همچون چکاپ منظم، فعال نگه‌داشتن گربه، توجه به وزن و رژیم او و... می‌توانید تا حد بسیار زیادی از ابتلای این حیوان دوست‌داشتنی به بیماری‌های قلبی جلوگیری نمایید.

 

منابع :




 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید