۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

راهنمای جامع مراقبت و سلامتی خرگوش و جوندگان

نگهداری از خرگوش و جوندگانی مانند همستر، خوکچه هندی و ... امروزه در بین بسیاری از افراد رواج یافته است. این حیوانات کوچک برخلاف سگ‌ها و گربه‌ها نیاز به فضای بزرگی برای نگهداری ندارند و به همین دلیل برای افرادی که با کمبود جا مواجه هستند گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. هر کدام از این حیوانات نیاز به مراقبت خاصی دارند و به همین دلیل آشنایی با راهنمای جامع مراقبت و سلامتی جوندگان بسیار پر اهمیت است. در ادامه این مقاله به شکل جزئی‌تری با راهنمای جامع مراقبت و سلامتی جوندگان آشنا می‌شوید تا بدانید هر کدام از این حیوانات به چه مراقبت‌های خاصی نیاز دارند.
 

راهنمای مراقبت از جوندگان


اصول کلی درباره مراقبت از جوندگان

جوندگان با وجود تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند دارای روحیه‌های مشترکی نیز هستند. از مشخصه‌های بارز خرگوش، همستر و خوکچه هندی این است که علاقه بسیاری به تحرک و ماجراجویی دارند؛ هرچند برخلاف سگ و گربه هوش بالایی ندارند تا پس از دورشدن از خانه مسیر بازگشت را پیدا کنند. این نکته مهمی است که در مراقبت از آنها باید در نظر گرفته شود.
مورد مشترک دیگر این حیوانات در راهنمای جامع مراقبت و سلامتی جوندگان این است که تغذیه جوندگان نقش مهمی در طول عمر آنها دارد. این مسئله نیاز به توجه کافی دارد تا این حیوانات دوست‌داشتنی را برای مدت بیشتری در کنار خود داشته باشید.

اصول مراقبت از جوندگان


نحوه مراقبت از جوندگان و حفظ سلامتی آنها چگونه است؟

مراقبت از جوندگان با توجه به نوع آنها بسیار متفاوت است. در ادامه با راهنمای جامع مراقبت و سلامتی جوندگان در مورد سه حیوان بسیار پرطرف‌دار در گروه جوندگان آشنا می‌شوید:


نکات مهم در مراقبت و نگهداری از خرگوش

خرگوش‌ها یکی از محبوب‌ترین پستانداران هستند و به دلیل داشتن روحیه اجتماعی و ظاهر بسیار جذاب طرف‌داران بسیاری دارند. برای نگهداری از خرگوش باید نکات بسیار مهمی را رعایت کرد که در ادامه آنها را به شکل جزئی‌تری شرح می‌دهیم:
 

مراقبت از خرگوش


محل زندگی خرگوش
محل زندگی خرگوش باید محل امنی باشد. خرگوش‌ها علاقه بسیاری به تحرک و کنجکاوی دارند و از طرفی غریزه آنها برای جویدن باعث می‌شود هر چیزی را بجوند و این نکته در مورد سیم‌های برق و وسایل الکتریکی می‌تواند بسیار برای آنها خطرناک باشد. برای زندگی خرگوش باید که یک قفس مناسب را تهیه کرد تا بتوانند به شکل راحت و ایمن در آن زندگی کنند. دمای مطلوب محل زندگی خرگوش ۱۶ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است هرچند خرگوش می‌توانند دمای بین ۴ تا ۲۷ درجه سانتیگراد را تحمل کنند.

تغذیه خرگوش
برخلاف باور عامه غذای خرگوش سبزی و یا هویج نیست. خرگوش‌ها باید مواد غذایی همچون کاه، ینجه و علوفه خشبی را مصرف کنند که جویدنشان سخت و طولانی است. این ویژگی به آنها کمک می‌کند تا دندان‌هایشان را کوتاه نگه دارند و به مشکلات دندانی و گوارشی دچار نشوند. فیبر و پروتئین از جمله دیگر مواد غذایی هستند که باید به بدن خرگوش رسانده شوند. خرگوش از ۶ ماهگی به بعد نباید زیاد یونجه مصرف کند و غذای او باید بیشتر شامل دیگر علوفه¬های خشک باشد. 

تغذیه مناسب برای خرگوش



بهداشت و سلامت خرگوش
خرگوش‌ها حیواناتی بسیار تمیز هستند و می‌توانند همانند گربه خود را تمیز کنند. چرخه ریزش موهای خرگوش دو بار در سال است و بسیار مهم است که هر روز موهای بدنش برس کشیده شود. این کار باعث می‌شود تا موهای اضافی خرگوش جمع‌آوری شود و خرگوش با خوردن آنها دچار مشکلات گوارشی نشود.
یکی از نکات بسیار مهم در مورد سلامت خرگوش که در راهنمای جامع مراقبت و سلامتی جوندگان باید در نظر گرفته شود این است که خرگوش علائم بیماری را بسیار دیر نشان می‌دهد و به همین دلیل بهتر است با انجام چکاپ‌های منظم از سلامت حیوان مطمئن شوید و یا هرچه سریع‌تر پی به مشکلات خرگوش ببرید.

بهداشت دهان و دندان خرگوش نیز بسیار اهمیت دارد. یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که خرگوش می‌تواند به آن مبتلا شود بیماری‌های دندانی است. خرگوش زمانی که در خانه زندگی می‌کند کمتر در معرض آفتاب قرار دارد، این مسئله باعث کاهش تولید ویتامین D و جذب کلسیم در بدنش می‌شود که در پی آن مشکلات دندانی به وجود می‌آید. برای جلوگیری از این مسئله توصیه می‌شود غذاهایی با فیبر بسیار بالا مانند کاه و سبزی‌های برگ‌دار در تغذیه خرگوش قرار داده شود تا دندان‌های او تحرک بیشتری داشته باشند. همچنین بهتر است خرگوش زمان‌هایی از روز در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گیرد تا دچار کمبود ویتامین D نشود.

مراقبت از بهداشت خرگوش


نکات مهم در مراقبت و نگهداری از همستر

همسترها انواع مختلفی دارند و به سه دسته همستر چینی، همستر کوتوله، و همستر سوری (یا همستر طلایی، همستر پاندا، همستر خرسی) تقسیم می‌شوند. برای نگهداری از همسترها شما به موارد مختلفی باید توجه داشته باشید که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم:


مکان نگهداری همستر 

در راهنمای جامع مراقبت و سلامتی جوندگان توصیه می‌شود که برای نگهداری از همستر یک قفس تهیه کنید. این قفس باید طولی حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر و ارتفاعی در حدود ۳۰ سانتی‌متر داشته باشد. اگر فضای بیشتری دارید می‌توانید قفس بزرگ‌تری برای او تهیه کنید. میله‌های قفس نباید رنگ شده باشند؛ زیرا همستر می‌تواند آنها را بجود و دچار بیماری و یا حتی مرگ شود.

 محیط زندگی همستر باید همواره خشک باشد و به همین دلیل بهتر است از کف‌پوش مناسب که قابلیت جذب رطوبت دارد و نرم است در کف قفس استفاده کنید. روزنامه، کاکل ذرت و پوشال مخصوص از جمله بهترین کف‌پوش‌های قفس هستند.

 

مراقبت از همستر


اسباب‌بازی همستر

این حیوانات بسیار دوست‌داشتنی تحرک بالایی دارند و درصورتی‌که نتوانند به بازی و جنب‌وجوش بپردازند، افسرده می‌شود. تهیه اسباب‌بازی می‌تواند در بهبود روحیه آنها اثرگذار باشد. یکی از اسباب‌بازی‌های بسیار مناسب برای همستر چرخ‌وفلک است که باید حتماً برای او خریداری شود.


تغذیه همستر

برای تغذیه همستر شما می‌توانید از انواع میوه‌ها، ذرت، گندم و جو استفاده کنید و همچنین یونجه مخصوص همستر را از پت‌شاپ خریداری نمایید.

تغذیه همستر


نظافت همستر

همستر به‌صورت کلی حیوان تمیزی است و به‌ندرت نیاز به حمام و شستشو دارد. اگر همستر به هر دلیلی کثیف شد می‌توانید با استفاده از دستمال مرطوب نوزادان و یا دستمال نمدار او را به‌راحتی تمیز کنید.

تمیزکردن قفس همستر نیز برای حفظ سلامت او بسیار اهمیت دارد و هر دو روز یکبار باید آن را تمیز کنید و هفته‌ای یک‌بار آن را بشویید. ظرف آب قرار داده شده در قفس نیز باید هر روز تعویض شود و ظرفش  مورد شستشو قرار گیرد. این شستشو می‌تواند با آب ساده باشد و به‌صورت هفتگی از مواد شوینده استفاده شود؛ زیرا این مواد می‌توانند با نفوذ به آب باعث بیماری حیوان شوند.


نکات مهم در مراقبت و نگهداری از خوکچه هندی

خوکچه هندی یکی از کم‌دردسرترین و کم‌هزینه‌ترین جوندگان است. برای نگهداری از این حیوان نیز شما باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:


محل نگهداری خوکچه هندی

برای نگهداری از خوکچه هندی شما باید یک قفس یا آکواریوم مناسب را تهیه کنید. این آکواریوم یا قفس باید 22 تا ۲۵ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد تا حیوان نتواند به‌راحتی از آن بیرون بپرد. برای پوشاندن کف قفس بهتر است از پوشال مخصوص استفاده کنید. خاک‌اره، کاغذ و روزنامه برای این کار توصیه نمی‌شوند؛ زیرا خاک‌اره می‌تواند وارد گوش و دیگر نقاط بدن حیوان شود و کاغذ و روزنامه ممکن است توسط حیوان جویده شوند.

مراقبت از خوکچه هندی


نظافت خوکچه هندی

خوکچه هندی را باید به شکل منظم نظافت کرد. اگر موهای او بلند است این کار باید به شکل دقیق‌تری انجام شود. هر چند وقت یکبار باید موهای خوکچه را شانه زد تا موهای مرده جدا شود.
خوکچه هندی چندان به حمام‌کردن احتیاج ندارد و بیشتر از ماهی یک‌بار نباید او را به حمام برد مگر اینکه کثیف شده باشد. برای شستشوی خوکچه هندی از شامپوی مخصوص خوکچه هندی استفاده کنید و پس از شست‌وشو، حیوان را با سشوار خشک نمایید. همچنین باید ناخن‌های این حیوان را ماهی یک‌بار حتماً کوتاه کرد.


تغذیه خوکچه هندی

خوکچه هندی حیوانی پرخور است و بسیار زود چاق می‌شود و به همین دلیل نباید بیش از دو بار در طول روز به او غذا دهید. رژیم غذایی خوکچه هندی شامل انواع میوه¬ها، علوفه‌های خشک و خشبی است و بهترین علوفه برای این حیوان علوفه تیمومتی و علوفه کوهستانی هستند. علوفه باید همیشه در دسترس خوکچه هندی باشد؛ زیرا هرچه بیشتر خوکچه هندی علوفه را مصرف کند سالم‌تر می‌ماند.


سلامت خوکچه هندی

از جمله بیماری‌های شایعی که خوکچه هندی به آنها مبتلا می‌شود مواردی همچون عفونت تنفسی، گرمازدگی، کمبود ویتامین سی، بیماری‌های پوستی و سرطان است. با مراقبت و چکاپ منظم می‌توان از بسیاری از این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

در راهنمای جامع مراقبت و سلامتی جوندگان در مورد سلامت دندان‌های خوکچه هندی نیز تأکید بسیاری می‌شود. دندان‌های خوکچه هندی مدام از ناحیه ریشه در حال ‌رشد هستند و اگر از طریق خوردن علوفه سفت و خشن ساییده نشوند بیش از حد رشد کرده و بانفوذ به داخل جمجمه باعث مرگ حیوان می‌شوند. توصیه می‌شود در تغذیه این حیوان تنها از مواردی همچون کاهو و سبزی‌های بلند استفاده نشود و علوفه‌های سفت و خشن در اختیارشان قرار گیرد تا دندان‌ها کوتاه شوند.

خوکچه هندی در معرض کمبود ویتامین C نیز قرار دارد و به همین دلیل باید در پلت‌هایی که او تغذیه می‌کند از ویتامین C استفاده شده باشد. همچنین استفاده از ویتامین‌ C نیز توصیه می‌شود تا سلامت این جونده تاًمین شود.
در مورد دستگاه گوارش این حیوان نیز جالب است بدانید که دستگاه گوارش خوکچه هندی برای مصرف فیبر بالا طراحی شده است. اگر تغذیه آنها فیبر کمی داشته باشد با کندشدن حرکت دستگاه گوارش، حیوان بیمار شده و در نهایت ممکن است جان خود را از دست بدهد.

مراقبت از سلامتی خوکچه هندی


کلام پایانی

راهنمای جامع مراقبت و سلامتی جوندگان به افراد دارای حیواناتی همچون خرگوش، همستر، خوکچه هندی و ... کمک می‌کند تا بتوانند نکات بسیار مهمی را در ارتباط با محل نگهداری، تغذیه، سلامت حیوان و... بدانند. بدون دانستن این نکات سلامت جوندگان تاًمین نمی‌شود و ممکن است آنها عمر کوتاهی داشته باشند. برای کمک به زندگی بهتر حیوان، آشنایی با راهنمای جامع مراقبت و سلامتی جوندگان اهمیت دارد تا این حیوانات کوچک و دوست‌داشتنی در مدت‌زمان طولانی‌تری در کنار صاحبان خود زندگی کنند.

منبع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید