۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

راهنمای جامع تغذیه جوندگان

بسیاری از افراد از خرگوش و جوندگانی مانند موش، همستر، خوکچه‌ هندی و... به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کند. برای نگهداری از جوندگان آگاهی از راهنمای جامع تغذیه جوندگان بسیار اهمیت دارد؛ زیرا این حیوانات همچون سگ و گربه‌ها و انواع پرندگان نیاز به یک تغذیه خاص دارند. اگر به هر دلیلی تصمیم گرفته‌اید از جوندگان در خانه خود نگهداری کنید باید حتماً با راهنمای جامع تغذیه جوندگان آشنا شوید تا بدانید چه غذایی مناسب این حیوانات کوچک دوست‌داشتنی است. 
 

راهنمای جامع تغذیه جوندگان


غذای جوندگان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

جوندگان در دل طبیعت از گیاهانی همچون علوفه و یونجه به‌عنوان غذا استفاده می‌کنند؛ اما جوندگانی که به‌عنوان حیوان خانگی از آنها نگهداری می‌شود نیاز به یک غذای خاص دارند. این غذای جوندگان که پلت جوندگان نامیده می‌شود متناسب با تغذیه طبیعی جوندگان تولیده شده و در بازار به فروش می‌رسد. خرید پلت و تغذیه جوندگان از آن، می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای تغذیه این حیوانات دوست‌داشتنی باشد. در تولید پلت مخصوص جوندگان که در پت‌شاپ‌ها عرضه می‌شود تمام نیازهای تغذیه‌ای جوندگان در نظر گرفته شده و به همین دلیل مصرف آن برای جوندگان مفید است.


انتخاب پلت مناسب بسیار اهمیت دارد؛ زیرا تنوع بالایی از آنها در بازار موجود است. از میان این محصولات متنوع، خریداران باید به سراغ مواردی بروند که بیشترین شباهت را به غذای طبیعی جوندگان دارد و از یونجه، مواد معدنی و ویتامین‌های مفید در آنها استفاده شده است.
امروزه در بسیاری از پلت‌ها تولیدکنندگان از مغزها و یا میوه خشک استفاده می‌کنند؛ اما باید دانست مصرف این پلت‌ها در راهنمای جامع تغذیه جوندگان توصیه نمی‌شود؛ زیرا این مواد می‌توانند به‌راحتی باعث حساسیت پوستی در جوندگان شوند.


نکته مهم دیگر در هنگام خرید غذای جوندگان این است تا محصولی تهیه شود که فاقد طعم‌دهنده، مواد نگهدارنده مصنوعی و رنگ باشد. غذایی که این ویژگی‌ها را در خود دارد انتخاب مناسبی برای تغذیه حیوان جونده شما محسوب می‌شود.
 

ویژگی های غذای جوندگان


ویژگی‌های مهم غذای پلت شده برای جوندگان

غذای پلت شده جوندگان باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

 

  •     حاوی املاح موردنیاز جونده‌ها باشد.
  •    از مواد اولیه طبیعی در تولید آنها استفاده شده باشد.
  •    به جلوگیری از رشد بیش از حد دندان‌ها کمک کند.


مهم‌ترین ماده غذای جوندگان چیست و چگونه باید باشد؟

جوندگان به شکل طبیعی از یونجه و علوفه خشک تغذیه می‌کنند و این دو ماده اصلی‌ترین ترکیب غذای جوندگان را تشکیل می‌دهند. این گیاهان به شکل خودرو در طبیعت رشد می‌کنند و یا کشت داده می‌شوند. بیشتر یونجه‌ها ساقه‌هایی با برگ‌های باریک تا پهن دارند و اکثر علوفه‌ها با توجه ‌به محیط رشد، برداشت و نگهداری محصول، رنگ سبز ملایم تا خاکستری مایل به قهوه‌ای دارند. علوفه‌ها فیبر بالایی دارند؛ اما در قیاس با یونجه خشک از میزان کمتری کلسیم و پروتئین برخوردار هستند. هرچند علوفه نیز می‌تواند با توجه به محل رشد و نحوه برداشت دارای مقادیر مشابهی کلسیم، پروتئین و فیبر باشد. این دو ماده غذایی منبع اصلی غذای جوندگان هستند و باید در غذای جوندگان وجود داشته باشند.
 

غذای مناسب برای جوندگان


هر چند وقت یک بار باید به جوندگان خانگی غذا بدهیم؟

زمان خاصی را نمی‌توان برای غذادادن به این حیوانات در نظر گرفت. در راهنمای جامع تغذیه جوندگان توصیه می‌شود که غذای تازه همواره در دسترس جوندگان باشد. شما می‌توانید این غذا را در ظروف سرامیکی سنگین بریزید و در دسترس حیوان قرار دهید و یا انواع غذاهای آماده را به کنار قفس وصل کنید تا حیوان به‌راحتی بتواند از آنها استفاده کند.


آیا دادن ویتامین به جوندگان لازم است؟

بسیاری از افراد که از جوندگان به‌عنوان حیوان خانگی استفاده می‌کنند با این سؤال مواجه می‌شوند که آیا جوندگان به ویتامین‌ها و یا مکمل‌ها نیاز دارند یا خیر؟ در جواب این سؤال می‌توان به‌طورقطع گفت که جوندگان خانگی در صورت تغذیه با رژیم غذایی مناسب، نیازی به ویتامین اضافی ندارند. غذای جوندگان پلت شده حاوی تمام ویتامین‌هایی است که یک جونده خانگی به آن نیاز دارد. تنها یک استثنا در مورد خوکچه ‌هندی وجود دارد و آن این است که این حیوان به مکمل ویتامین C نیازمند است.
 

دادن ویتامین به جوندگان


چرا خوکچه‌ هندی به غذای خاص خود نیاز دارد؟

یکی از نکات مهم در راهنمای جامع تغذیه جوندگان این است که بدانید خوکچه ‌هندی نمی‌تواند ویتامین C موردنیاز بدن خود را تأمین کند و باید از پلت‌های مخصوص خوکچه ‌هندی که فیبر بالایی دارند و با ویتامین C غنی شده‌اند تغذیه شوند.


بسیار مهم است این حیوان از پلت‌های مخصوص خوکچه‌هندی حاوی ویتامین C استفاده کند و نکته مهم این است که به دلیل تجزیه‌شدن یا اکسیدشدن ویتامین C باید این پلت‌ها تا ۳۰ روز استفاده شوند و یا دوباره با پلت جدید جایگزین شوند. علاوه بر پلت‌های حاوی ویتامین C شما می‌توانید از مکمل‌های این ویتامین به شکل قرص و یا مایع که مستقیماً از طریق دهان مصرف می‌شوند، استفاده کنید. به‌هیچ‌عنوان ویتامین C را به آب آشامیدنی آنها اضافه نکنید، زیرا این ویتامین به‌سرعت در آب تجزیه می‌شود و قدرت خود را از دست می‌دهد.

غذای خوکچه هندی


آیا می‌توانیم غذای جوندگان را خودمان تهیه کنیم؟

شما می‌توانید از مواد غذایی در دسترس خود نیز برای تغذیه جوندگان استفاده کنید. دانه‌ها، آجیل، پاستا، ذرت بوداده بدون نمک یا کراکر غلات کامل را می‌توان به‌عنوان خوراکی‌های گاه‌به‌گاه (کمتر از 5 تا 10 درصد از کل رژیم غذایی روزانه) به این حیوانات داد. همچنین می‌توانید روزانه به جوندگان خود سبزی‌های تازه و تمیز شده (ترجیحاً ارگانیک) و گهگاه مقدار کمی میوه بدهید. سبزی‌هایی با برگ‌های سبز و سبزی‌های زرد و نارنجی نیز گزینه‌های مناسبی برای تغذیه این حیوانات هستند.


جوندگان خانگی باید عمدتاً پلت علوفه خشک (90 درصد جیره)، و 5 تا 10 درصد سبزی‌ و میوه‌جات بخورند. یونجه (مانند تیموتی، شبدر، یا چمنزار یا علف باغ) به‌عنوان منبع فیبر نیز می‌تواند به آنها داده شود مگر اینکه دامپزشک رژیم غذایی خاصی را برای حیوان خانگی شما توصیه کرده باشد.
 

غذای مناسب برای جوندگان


جوندگان به چه مقدار آب نیاز دارند؟

در راهنمای جامع تغذیه جوندگان نوشیدن آب نیز بسیار اهمیت دارد. شما باید آب تازه را در ظرف‌های مخصوص آبخوری جوندگان در دسترس این حیوانات قرار دهید. آب را باید هر روزه تعویض کنید و ظرف آبخوری جونده را بررسی کنید تا محلی که آب از آن خارج می‌شود توسط غذا مسدود نشده باشد. نظافت ظروف جوندگان نیز بسیار اهمیت دارد. شما باید ظروف آب جوندگان را هر روز با آب گرم و گاه با مواد شوینده تمیز کنید. می‌توانید برای تمیزکردن لوله بطری از یک برس بطری استفاده کنید. شستن این ناحیه به دلیل اینکه محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها است بسیار اهمیت دارد.

 

آّب خوردن جوندگان


کلام پایانی

جوندگان حیوانات کوچکی هستند که امروزه بسیاری از افراد به‌عنوان حیوان خانگی از آنها نگهداری می‌کنند. تغذیه جوندگان از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل کسانی که از این حیوانات مراقبت می‌کنند باید با راهنمای جامع تغذیه جوندگان آشنا باشند تا بدانند چه غذایی را باید در اختیار این حیوانات دوست‌داشتنی قرار دهند. به‌صورت کلی غذای اصلی جوندگان یونجه و علوفه است و امروزه پلت‌های تشکیل شده از این مواد که با مواد معدنی و ویتامین‌های مفید غنی شده‌اند، می‌توانند انتخاب مناسبی برای تغذیه جوندگان باشند.

منبع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید