​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

7 علت بی اشتهایی در سگ چیست؟

علت بی اشتهایی در سگ

 

سگ‌ها هم مانند انسان‌ها به دلایل مختلف اشتهای خود را از دست می‌دهند. به عنوان سرپرست یک حیوان خانگی، باید بتوانید علت بی اشتهایی در سگ‌ها را شناسایی کنید و علائم مربوطه را تشخیص دهید تا در اسرع وقت، رویکردهای درمانی لازم را به کار بگیرید. در این مقاله به علت بی اشتهایی سگ‌ها و همچنین روش‌های تشخیصی و درمانی این مشکل می‌پردازیم. از شما دعوت می‌کنیم مطالعه مطلب کاربردی پیش روی‌تان را از دست ندهید.

 

علائم و نشانه‌های بی اشتهایی در سگ‌ها؛ سگ تا چند روز می‌تواند غذا نخورد؟

 

معمولاً سگ‌ها بسته به شرایط سلامتی‌شان حدود 2 تا 5 روز می‌توانند بدون غذا خوردن زنده بمانند اما این مشکل باید در اسرع وقت برطرف شود. در واقع شناخت علائم و نشانه‌های بی اشتهایی در سگ‌ها برای مداخله زودهنگام بسیار مهم است. علائم زیر نشانه‌های رایجی هستند که معمولا در سگ‌های بی‌ اشتها دیده می‌شوند:

  • امتناع از خوردن یا کاهش قابل توجه مصرف غذا
  • کاهش وزن یا عدم افزایش وزن
  • بی حالی یا کمبود انرژی
  • استفراغ یا اسهال
  • تغییر در عادات نوشیدن

البته برخی سگ‌ها ممکن است همچنان به غذا علاقه نشان دهند اما فقط مقادیر کمی مصرف کنند. به عنوان یک قاعده کلی باید هرگونه تغییر قابل توجه در عادات غذایی سگ را تحت نظارت و ارزیابی قرار دهید.

 

علت بی اشتهایی در سگ؛ از بیماری تا استرس و اضطراب

 

بی اشتهایی در سگ‌ها میتواند علل زمینه‌ای مختلفی داشته باشد که برای برخی از آن‌ها باید به دامپزشک مراجعه کنید. به طور خلاصه مهم‌ترین علل بی اشتهایی این موجودات دوست‌داشتنی عبارتند از:

 

علت

توضیح مشکل

بیماری

سگ‌ها ممکن است اشتهای خود را به دلیل ابتلا به بیماری‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های دندانی، کلیوی یا انواع عفونت‌ها از دست بدهند.

درد یا ناراحتی

سگ‌هایی که درد یا ناراحتی را تجربه می‌کنند، چه به دلیل آسیب، آرتریت یا سایر شرایط، ممکن است از خوردن غذا امتناع کنند.

عوارض جانبی داروها

عارضه جانبی برخی از داروها کاهش اشتهای حیوان است.

استرس یا اضطراب

تغییرات در محیط و روتین زندگی می‌تواند منجر به استرس یا اضطراب و در نتیجه از دست دادن اشتها شود.

عوامل رفتاری

سگ‌ها ممکن است به دلیل تجربیات منفی مرتبط با غذا خوردن مانند خفگی یا استفراغ نسبت به غذا بی‌میل شوند.

 

توجه به این نکته مهم است که بی اشتهایی می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی در سلامت حیوان باشد. اگر سگ شما به طور مداوم از خوردن غذا امتناع می‌کند یا علائم نگران‌کننده دیگری را نشان می‌دهد، توصیه می‌شود برای تشخیص و درمان مناسب از دامپزشکی کمک بگیرید. در ادامه 7 علت رایج بی اشتهایی در سگ را می‌خوانید:

 

دلیل بی اشتهایی در سگ ها

 

1. سگ استرس یا تغییرات هورمونی را تجربه می‌کند

 

سگ‌ها موجودات حساسی هستند و محیط‌شان را به گونه‌ای خاص دوست دارند. به هم خوردن نظم و ترتیب محیط موقعیت بسیار استرس زایی برای توله سگ شماست و ممکن است باعث بی اشتهایی حیوان شود. در واقع تنش‌های استرس زا تعادل هورمونی در سگ‌ها را به هم می‌ریزد و علت بی اشتهایی در سگ باردار نیز همین به هم خوردن تعادل هورمون‌ها است. نقل مکان به خانه جدید، دوری از والدین، معرفی یک عضو جدید به خانواده، از دست دادن یک دوست خزدار یا رها شدن در خانه یا تحت مراقبت شخص دیگری بودن از جمله این موقعیت‌های استرس‌زا هستند.

 

2. سگ غذای فاسد یا رژیم‌های تجویزی را دوست ندارد

 

برخی گمان می‌کنند که سگ‌ها دوست دارند هر چیزی بخورند، اما این لزوما درست نیست. از آنجایی که سگ‌ها شامه حساس‌تری نسبت به انسان دارند، اگر غذای‌شان خراب شده باشد، می‌توانند بو کنند. بنابراین حتماً برچسب غذای سگی را که به حیوان می‌دهید، بخوانید تا مطمئن شوید تاریخ مصرف آن منقضی نشده است. اگر به سگ خود غذای تازه می‌دهید، مطمئن شوید که پوسیده نشده یا برای مدت طولانی در فضای باز نباشد. اگر سگ شما از رژیم غذایی تجویزی استفاده می‌کند، این احتمال وجود دارد که غذای جدید را دوست نداشته باشد و از خوردن آن امتناع کند.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید غذای درمانی سگ

 

3. سگ بیش از حد غذا خورده است

 

بسیاری از سگ‌ها بیش از حد تغذیه می‌شوند و اضافه وزن دارند. به این دلیل که همه سگ‌ها نمی‌توانند مقدار توصیه شده غذا توسط برندهای تولیدکننده را مصرف کنند و اگر بیش از نیازشان غذا بخورند، مشکلات گوارشی و بی‌حالی و به تبع آن، کاهش اشتها را به دنبال خواهد داشت. علاوه‌براین تشویقی‌ها نباید بیش از 10 درصد کالری دریافتی روزانه حیوان باشد.

 

4. علت بی اشتهايی سگ به ژنتیک او برمی‌گردد

 

برخی از سگ‌ها ذاتا اشتهای زیادی ندارند و نیازی به نگرانی نیست. در واقع برخی به همین شکل متولد شده‌اند و کم اشتهایی در ژنتیک آن‌هاست. به عنوان مثال هزاران سال پیش، هاسکی‌ها برای دویدن و حمل سورتمه در تمام روز پرورش داده می‌شدند. در نتیجه بدن آن‌ها با کار کردن در تمام روز و بدون ناهار خوردن سازگار شده است. در واقع متابولیسم بدن این سگ‌ها بسیار کارآمد است و می‌توانند روزشان را حتی با مقدار کمی غذا ادامه دهند.

 

علت بی اشتهایی سگ هاسکی

 

5. سگ خودش را لوس کرده! علت بی اشتهایی سگ شیتزو

 

شاید جالب باشد بدانید لوس کردن بیش از حد سگ می‌تواند کم غذا خوردن حیوان را به دنبال داشته باشد و این، به ویژه درباره نژادهای سگ پشمالوی کوچک مانند شیتزو صدق می‌کند. برای مثال ممکن است روزی غذای معمولی سگ را با چیز دیگری جایگزین کرده باشید و وقتی متوجه شده‌اید حیوان آن را نمی‌خورد، به او یک استیک آبدار خوشمزه داده‌اید. اگر غذای اصلی توله سگ را با چیز هیجان‌انگیزتری مانند استیک جایگزین کنید، سگ شما این ذهنیت را پیدا می‌کند که «اگر این را نخورم، صاحبم چیز بهتری به من می‌دهد». بنابراین از چنین کارهایی خودداری کنید.

 

6. علت بی اشتهایی سگ خانگی بیماری است

 

محتمل‌ترین دلیل بی اشتهایی در سگ بیماری است. عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی، مشکلات دندانی یا بیماری‌های شدیدتر می‌توانند باعث بی اشتهایی در حیوان شوند. همچنین علت بی اشتهایی سگ در تابستان معمولاً گرمازدگی است. بنابراین به محض اینکه مشاهده کردید که از دست دادن اشتهای سگ با علائم دیگری مانند استفراغ، اسهال، بی حالی، مدفوع خونی و سایر علائم نگران‌کننده همراه است، آن‌ها را فوراً نزد دامپزشک ببرید.

 

7. سگ بی اشتها مشکلات کلیوی دارد

 

اگر تغییر شدیدی در الگوهای غذا خوردن، نوشیدن و ادرار حیوان مشاهده کردید، ممکن است سگ شما علائم بیماری کلیوی را نشان دهد. نارسایی کلیه در سگ‌ها می‌تواند با علائم گوارشی متعددی مانند استفراغ، اسهال، یبوست، افزایش تشنگی و از دست دادن اشتها ظاهر شود. این علائم معمولاً به این دلیل هستند که کلیه‌ها سموم را از سیستم تصفیه نمی‌کنند و باعث آسیب به دستگاه گوارش می‌شود. در نتیجه سگ ممکن است هنگام غذا خوردن احساس درد یا حالت تهوع داشته باشد و غذا را هضم نکند، بنابراین از خوردن بیشتر غذا امتناع می‌کند. در چنین مواردی مصرف غذاهای درمانی توصیه می‌شود.

 

خرید غذای درمانی سگ برای بهبود دستگاه گوارش

 

بی اشتهایی سگ به دلیل مشکلات کلیوی

 

آزمایش‌های لازم برای تشخیص علت بی اشتهایی سگ

 

ارزیابی توسط دامپزشک اولین گام در رسیدگی به بی اشتهایی در سگ است. دامپزشکان این تخصص را دارند که سلامت کلی حیوان را ارزیابی کنند و علت بی اشتهایی در سگ را تشخیص دهند. متخصصان معمولاً با معاینه فیزیکی سگ و گاهی با آزمایش‌های تشخیصی، منشأ بی میلی حیوان به غذا خوردن را پیدا می‌کنند. تجویز آزمایش به شرایط سگ و تشخیص دامپزشک بستگی دارد؛ با این حال برخی تست‌های رایج برای سگ‌های مبتلا به بی اشتهایی عبارتند از:

 

تست تشخیصی

هدف

آزمایش خون

ارزیابی عملکرد اندام‌ها، تشخیص عفونت و ارزیابی وضعیت تغذیه

آزمایش ادرار

تشخیص عفونت‌های دستگاه ادراری، مشکلات کلیوی یا عدم تعادل متابولیک

مدفوع

شناسایی انگل‌ها، عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی یا اختلالات گوارشی

اشعه ایکس

ارزیابی وضعیت اندام‌های داخلی و شناسایی ناهنجاری‌های احتمالی

سونوگرافی

بررسی دقیق اندام‌های شکمی و تشخیص ناهنجاری ساختاری یا عملکردی

آندوسکوپی

تشخیص دقیق بیماری و نمونه‌برداری از بافت

 

این آزمایش‌های تشخیصی به دامپزشکان کمک می‌کند اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت سگ به دست بیاورند تا بتوانند برنامه درمانی مناسبی تجویز کنند. در واقع با شناسایی هرگونه شرایط پزشکی زمینه‌ای که ممکن است باعث بی اشتهایی شود، دامپزشکان می‌توانند علت اصلی را برطرف کنند و اشتها و سلامت کلی سگ را بهبود بخشند.

 

برای دریافت خدمات دامپزشکی کلیک کنید

 

با بی اشتهایی سگ چه کنیم؟ خلاصه‌ای از رویکردهای موثر درمانی

 

درمان موفق بی اشتهایی در سگ، مستلزم شناسایی علت زمینه‌ای است. با این حال اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای تشویق حیوان خانگی خود به غذا خوردن انجام دهید:

  • آبگوشت را به غذای حیوان خانگی خود اضافه کنید تا جذاب‌تر شود؛
  • از یک پازل یا اسباب بازی برای پخش غذا استفاده کنید تا غذا خوردن را سرگرم کننده‌تر کنید؛
  • ابتدا غذا را گرم کرده یا آب گرم اضافه کنید تا غذای خشک نرم‌تر شود؛
  • با دست به حیوان خانگی خود غذا بدهید؛
  • اگر حیوان خانگی شما به دلیل استرس یا اضطراب غذا نمی‌خورد، سعی کنید به او دور از دیگران در یک فضای آرام غذا بدهید.

برای موارد جدی بی اشتهایی، دامپزشک ممکن است دارو تجویز کند. محرک‌های اشتهای بسیاری برای سگ‌ها و گربه‌ها ساخته شده و توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) تایید شده‌اند. سایر داروها مانند داروهای کنترل تهوع یا گلوکوکورتیکوئیدها نیز می‌توانند اثر تحریک کننده اشتها داشته باشند.

 

با بی اشتهایی سگ چه کنیم

 

تشخیص علت بی اشتهایی در سگ با خدمات دامپزشکی پت آباد

 

در این مقاله به 7 علت بی اشتهایی سگ‌ها پرداختیم و مختصرا توضیح دادیم این مشکل چطور تشخیص داده و درمان می‌شود. شما می‌توانید برای دریافت نوبت دامپزشکی از طریق پت آباد اقدام کرده و در اسرع وقت بی اشتهایی دوست پشمالوی خود را درمان کنید. در پایان اگر سوالی در این باره دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات پاسخگوی شما همراهان عزیز و گرامی باشیم.

 

منابع

blueridgetreatment

amcny

volharddognutrition

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش