​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

معرفی سگ نژاد پودل

یکی از سگ‌های بسیار محبوب که افراد زیادی برای به سرپرستی گرفتن به سراغش می‌روند نژاد پودل است. این سگ زیبا و پشمالو به دلیل ظاهر عروسکی خود در طی قرن‌های گذشته در میان افراد سلطنتی، اشراف و افراد مشهور محبوبیت بالایی داشته و امروزه افراد بسیاری تمایل دارند این سگ پشمالو را به سرپرستی بگیرند. بسیار مهم است که افراد پیش از به سرپرستی گرفتن این نژاد با ویژگی‌های رفتاری و انواع نژاد سگ پودل آشنا شوند تا با آگاهی بیشتری بتوانند از این حیوان مراقبت کنند. در این مقاله به معرفی نژاد پودل به شکل کامل خواهیم پرداخت.

 

تاریخچه نژاد پودل

سگ نژاد پودل سگی پشمالو با موهای فرفری است. این سگ هوش بسیار بالایی دارد و بسیار آموزش‌پذیر و فرمان‌پذیر است به شکلی که این نژاد را برای شرکت در فعالیت‌های سیرک و یافتن بوهای خاص تربیت می‌کنند. هوش سگ پودل به حدی است که آن را حتی با هوش انسان قابل قیاس می‌دانند. این سگ زیبا و با نمک می‌تواند حتی عادات رفتاری و منش صاحب خود را بدون آموزش فرا گیرد و رفتار خود را با او تطبیق دهد. سگ نژاد پودل بسیار وفادار، مهربان، عاطفی و حساس است. این سگ گزینه‌ای مناسب برای نگهداری در خانه و در میان خانواده است و به همین دلیل افراد بسیاری برای داشتن یک سگ به سراغ سگ پودل می‌روند.

آن‌طور که بررسی مورخان نشان می‌دهد نژاد پودل در آلمان به عنوان یک سگ شکارچی اردک در قرن پانزدهم به وجود آمد. این سگ را در آلمان «سگ اردک» می‌نامیدند و بعدتر به نژادی متمایز در فرانسه تبدیل شد. پودل در دهه ۱۶۰۰ توسط پرورش‌دهندگان به مرور به نسخه‌های کوچک‌تری از پودل همچون پودل مینیاتوری و پودل اسباب‌بازی تبدیل شد. فرانسوی‌ها از پودل استاندارد بزرگ‌تر برای شکار و گرفتن اردک، از پودل‌های مینیاتوری برای بوییدن ترافل در جنگل‌ها و از پودل‌های اسباب‌بازی به عنوان همراه طبقه بازرگانان ثروتمند استفاده می‌کردند.
«کلوپ کنل» در انگلستان اولین پودل خود را در سال 1874 ثبت کرد. ورود پودل‌ها به آمریکا چندان مشخص نیست؛ اما کلوپ کنل آمریکا اولین پودل خود را در سال 1886 ثبت کرده است. پودل‌ها از اواسط دهه 1950 به سرعت به یکی از محبوب‌ترین نژادهای سگ تبدیل شدند و تا به امروز نیز همین گونه باقی مانده‌اند.
نام سگ پودل از کلمه‌ای آلمانی به همین نام به معنی گودال یا آب پاشیدن (Splash) گرفته شده و همین مسئله نشان می‌دهد این نژاد سگ تا چه اندازه به آب علاقه دارد.

معرفی سگ نژاد پودل

 

خصوصیات ظاهری نژاد پودل

سگ پودل در گروه سگ‌های غیر ورزشی قرار دارد. این سگ با چشم‌های گرد و نسبتاً بزرگ خود شناخته می‌شود. پودل پوزه کشیده و بلندی دارد و جثه آن به طور معمول کوچک و متوسط است. کل صورت و بدن سگ نژاد پودل از موهای فرفری و متراکم پوشیده شده و به افراد اجازه می‌دهد تا بتوانند آن را با سلیقه خود به سادگی آرایش کنند. موهای بدن این سگ در رنگ‌های مختلف حنایی، قهوه‌ای، مشکی و سفید دیده می‌شود؛ هرچند قهوه‌ای رنگ قالب در میان آنها است. سگ نژاد پودل به طور معمول تک رنگ است؛ اما سگ‌هایی با مو و خز دو رنگ نیز ممکن است در بین آنها دیده شود. پودل دارای پاهای بلند و کشیده و بسیار قوی است. وزن این سگ برخلاف ظاهرش کم است و همین مسئله باعث می‌شود بتواند به راحتی در آب شنا کند.

  • وزن پودل نر: ۲۷ تا ۳۲ کیلوگرم
  • وزن پودل ماده: ۱۸ تا ۲۳ کیلوگرم
  • قد: 25.5 تا 56 سانتی‌متر
  •  طول عمر: ۱۲ تا ۱۵ سال

ویژگی های ظاهری نژاد پودل


خصوصیات رفتاری پودل

در معرفی نژاد پودل آشنایی با خصوصیات رفتاری این نژاد نیز بسیار اهمیت دارد. از جمله خصوصیات رفتاری پودل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رابطه پودل با افراد خانواده

پودل ها با محبت، پر جنب‌وجوش و بسیار اجتماعی هستند و تبدیل به عضو وفادار و دوست‌داشتنی یک خانواده می‌شوند. پودل نسبت به غریبه‌ها بسیار محتاط است و همین مسئله می‌تواند باعث شود سریع نسبت به آنها واکنش نشان دهد و پارس کند و این مسئله باید در تربیت سگ پودل حتماً در نظر گرفته شود.
پودل بسیار علاقه دارد در مرکز توجه خانواده خود باشد و در فعالیت‌های خانوادگی است که این حیوان می‌تواند رشد کند و روحیه مناسبی داشته باشد. پودل نژادی بسیار حساس است و اگر تنبیه شود و یا تنها بماند ممکن است به شدت منزوی و گوشه‌گیر شود. اگر این مدل زندگی در مدت زمانی طولانی تکرار شود ممکن است سگ نیاز داشته باشد تا با مداخلات دامپزشکی و درمانی بهبود یابد.
پودل به صاحب خود بسیار وفادار است و ارتباط عاطفی عمیقی با او برقرار می‌کند. این نژاد به شکل غریزی تمایل به نگهداری و محافظت از صاحب خود دارد و به همین دلیل همواره دوست دارد تا همراه صاحب خود باشد.

ارتباط پودل با کودکان و حیوانات خانگی 

پودل ارتباط خوبی با کودکان برقرار می‌کند و دوست خوبی برای آنها به شمار می‌رود. این سگ حتی می‌تواند در روند آموزش کودک به افراد کمک کند. از آنجایی که پودل طبیعت بازیگوشی دارد می‌تواند در کنار کودک به بازی و فعالیت بپردازد و به این ترتیب به تخلیه انرژی کودک و خودش به خوبی کمک کند.
سگ پودل از بودن در کنار انسان‌ها بیشتر از بودن در کنار حیوانات لذت می‌برد. اگر می‌خواهید از این حیوان در کنار حیوان خانگی دیگری نگهداری کنید باید آموزش‌های لازم را برای یک هم‌زیستی مسالمت‌آمیز به او بدهید.

آموزش و یادگیری پودل 

پودل‌ها یکی از باهوش‌ترین نژادهای سگ هستند و همین مسئله آنها را بسیار سازگار و آموزش‌پذیر می‌کند. این حیوان تمام رفتارهای صاحب خود را تقلید کند و حتی رفتارهای مخرب را نیز یاد می‌گیرد. به همین دلیل بسیار مهم است که در برابر این سگ مراقب رفتارهای خود بود.
هوش پودل گاهی می‌تواند باعث شود این سگ کاملاً سرسخت و گوشه‌گیر باشد و اگر از نظر ذهنی تحریک نشود و به خوبی  فعالیت نکند، می‌تواند به راحتی خسته و کسل شود.

بازی و فعالیت سگ پودل 

سگ پودل نژادی بسیار پر انرژی و بازیگوش است و باید در طول روز فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی مناسبی برایش در نظر گرفته شود تا انرژی خود را به شکل کامل تخلیه کند. اگر سگ پودل فقط در داخل خانه به سر برد و انرژی‌اش تخلیه نشود، مدام به خرابکاری می‌پردازد و حتی در طولانی مدت دچار بیماری می‌شود. پیاده‌روی یکی از فعالیت‌های است که باید در برنامه روزانه این حیوان قرار گیرد. یکی از بازی‌های مورد علاقه این سگ حرکت در مسیرهای پر مانع و پر پیچ‌وخم است. همچنین پودل بسیار به دنبال کردن توپ و آوردن اجسامی که پرت می‌شوند علاقه دارد. بازی‌های معمایی و فکری نیز برای سرگرم شدن و رشد فکری این حیوان از اهمیت بالایی برخوردارند.

ویژگی های رفتاری پودل


انواع سگ نژاد پودل

بخش مهمی از معرفی نژاد پودل به انواع این سگ اختصاص دارد. سگ نژاد پودل دارای سه سایز مختلف است که تنها تفاوت آنها در جثه و اندازه آنهاست. انواع نژاد سگ پودل به جز اختلاف سایز و اندازه از نظر خصوصیات شخصیتی و رفتاری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. انواع نژاد سگ پودل به شرح زیر هستند:

پودل عروسکی یا توی پودل

 پودل عروسکی کوچک‌ترین نژاد سگ پودل به شمار می‌رود و از آنجایی که آن‌قدر کوچک است که در جیب نیز جا می‌شود به آنها «پودل جیبی» نیز می‌گویند. پودل عروسکی سایزی کمتر از ۲۸ سانتی‌متر دارد و به طور معمول اندازه‌اش حدود ۲۵ سانتی‌متر و وزنش بین ۱ تا ۴ کیلوگرم متغیر است. این نژاد پودل به دلیل سایز کوچکش از محبوبیت بالایی برخوردار است و می‌توان از آن در فضاهای کوچک نگهداری کرد. با این وجود نباید تصور کرد که این سگ کوچک نیازی به بازیگوشی و تخلیه انرژی ندارد.

پودل مینیاتوری 

این مدل از نوع عروسکی جثه بزرگ‌تری دارد و سایز آن بین ۲۸ و ۳۸ سانتی‌متر متغیر است. وزن پودل مینیاتوری در حدود ۶ تا ۸ کیلوگرم است و همچنان در گروه سگ‌هایی با جثه کوچک قرار می‌گیرد. این مدل نیز بسیار مناسب نگهداری در آپارتمان است؛ اما باز هم نیاز به فعالیت و تحرک روزانه دارد.

پودل استاندارد

جثه این پودل نسبتاً بزرگ است و اندازه‌ای بیشتر از  ۳۸ سانتی‌متر و وزنی در حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم دارد. نوع ماده مدل استاندارد نسبت به نوع نر سبک‌تر است. پودل استاندارد روحیه بازیگوش و باهوشی دارد و از بودن در کنار خانواده لذت می‌برد.

انواع سگ پودل


تغذیه سگ پودل

بخش مهمی از نگهداری از سگ پودل به تغذیه این حیوان مربوط است. در صورتی که تغذیه سگ پودل به درستی تأمین نشود سلامت این حیوان می‌تواند به راحتی به خطر بیفتد. برنامه غذایی سگ پودل باید حاوی مواد مغذی خاصی باشد که به شرح زیر هستند:

  • پروتئین: میزان پروتئین برای پودل بالغ ۱۸ درصد و برای توله سگ پودل ۲۲ درصد است.
  •  چربی: میزان چربی برای سگ بالغ ۵ درصد و برای توله سگ پودل ۸ درصد است.
  •   ویتامین‌ها
  •  مواد معدنی

به صورت کلی باید توجه داشته پودل عروسکی و مینیاتوری نسبت به نژاد استاندارد به غذای کمتری نیاز دارند؛ زیرا جثه آنها کوچک‌تر است. همچنین میزان غذای سگ پودل به میزان تحرک و جنب‌وجوش این حیوان نیز بستگی دارد. از آنجایی که سگ پودل استعداد چاق شدن دارد بسیار مهم است که مقدار متناسب غذا در اختیار این حیوان قرار گیرد. بهترین کار این است که برای تغذیه سگ پودل با دامپزشک مشورت کرد تا با بررسی وضعیت سگ یک برنامه غذایی بالانس شده را در اختیار حیوان شما قرار دهد.

نکات مهم مربوط به تغذیه سگ پودل


بیماری‌های نژاد پودل

سگ پودل در معرض بیماری‌های مختلفی در طول عمر خود قرار دارد. بسیار مهم است افراد با بیماری‌های رایج در این نژاد سگ آشنا باشند تا بتوانند در صورت وجود علائم بیماری سریع‌تر برای درمان اقدام کنند. از جمله بیماری‌های رایج در نژاد پودل موارد زیر هستند:

بیماری آدیسون

این بیماری باعث اختلال در عملکرد غده آدرنال و عدم تولید کافی هورمون آدرنال در بدن سگ می‌شود. از جمله علائم این بیماری مواردی همچون کمبود اشتها، استفراغ و بی‌حالی هستند. دامپزشکان برای تشخیص دقیق این بیماری آزمایش‌های خاصی را تجویز می‌کند.

ولولوس اتساع معده

این بیماری در واقع نفخ معده به شمار می‌رود که برای سگ‌ها به شدت خطرناک و کشنده است. این نفخ در سگ می‌تواند باعث بزرگ شدن معده و ایجاد مشکل در بازگشت خون به قلب شود که در نتیجه آن فشارخون سگ پایین می‌آید و دچار شوک می‌شود. نفخ در سگ‌ها بر اثر سرعت بالا در غذا خوردن، مصرف بیش از حد غذا، نوشیدن آب بیش از حد پس از غذا، و تحرک و فعالیت بسیار پس از غذا خوردن به وجود می‌آید.

 

اگر قصد خرید غذای سگ دارید، با کد PA5BLG از تخفیف ویژه در خرید اول بهره‌مند شوید. 

 

کوشینگ

این بیماری به دلیل تولید بیش از حد کورتیزول در بدن سگ به وجود می‌آید. علائم این بیماری تشنگی بیش از حد و تکرر ادرار است و باید هرچه سریع‌تر سگ برای مداوا به دامپزشک رسانده شود.

صرع

تشنج یا صرع یکی دیگر از بیماری‌های سگ پودل است که به طور معمول دلایل ژنتیکی یا ارثی دارد. برای درمان این بیماری نیز باید هرچه سریع‌تر سگ به دامپزشکی رسانده شود.

دیسپلازی هیپ

این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که استخوان ران به شکل درستی در مفصل ران قرار نمی‌گیرد. ابتلا به این بیماری دلایل ارثی و ژنتیکی دارد؛ اما عوامل محیطی می‌توانند در ابتلا به آن تأثیرگذار باشند.

بیماری تورم غدد چربی

این بیماری در پودل‌های استاندارد بسیار دیده می‌شود به شکلی که ۵۰ درصد از پودل‌های استاندارد مبتلا یا ناقل این بیماری هستند. سگ‌های مبتلا به این بیماری دارای پوست خشک و پوست پوسته شده‌ای هستند و از طرفی موهای سر، گردن و پشت آنها دچار ریزش می‌شود. همچنین عفونت ثانویه در این سگ‌ها بسیار دیده می‌شود.

بیماری سگ پودل


سلامت و بهداشت نژاد پودل 

توجه به سلامت و بهداشت سگ پودل نیز بسیار مهم است. نژاد پودل ریزش مو ندارد؛ به همین دلیل موردی مناسب برای افرادی به شمار می‌رود که دچار آلرژی هستند. پودل برای اینکه موهای بدنش مرتب باشند نیاز دارد هر 3 تا ۶ هفته و حتی گاهی در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر مورد اصلاح قرار گیرد.
بسیاری از سگ‌های پودل دارای «چشمان گریان» هستند که باعث می‌شود موهای زیر چشم آنها لک شود. سرپرست پودل باید هر روز با یک دستمال مرطوب مخصوص سگ یا با پارچه تمیز مرطوب شده با آب گرم دور چشم سگ را پاک کند.
بررسی کردن گوش‌های سگ پودل نیز بسیار مهم است و باید هر هفته گوش سگ از نظر آلودگی، قرمزی یا بوی بد بررسی شود تا احتمال عفونت وجود نداشته باشد. گوش‌های سگ پودل باید هر هفته با یک پنبه آغشته به گوش پاک کن مخصوص تمیز شوند تا احتمال مشکلات مرتبط با گوش به حداقل برسد. همچنین نژادهایی از این سگ دارای گوش افتاده‌اند که مستعد به عفونت گوش هستند؛ زیرا کانال گوش آنها تیره و مرطوب باقی می‌ماند.
دندان‌های پودل را باید حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته مسواک زد و اگر می‌خواهید از بیماری لثه و بوی بد دهانش جلوگیری کنید بهتر است به شکل روزانه دندان‌هایش را با مسواک و خمیر دندان سگ تمیز کنید.

رعایت بهداشت سگ پودل


نکات مهم در خصوص نگهداری پودل

بهتر است افرادی که می‌خواهند سرپرستی سگ پودل را به عهده بگیرند موارد زیر را حتماً در نظر داشته باشند:

  • سگ پودل همان‌طور که گفته شد بسیار به صاحب خود وابسته می‌شود. اگر فردی نمی‌خواهد برای مدت زمانی طولانی از این سگ نگهداری کند نباید سرپرستی‌اش را به عهده بگیرد؛ زیرا  پس از جدایی سگ دچار افسردگی و ناراحتی‌های جسمی و روحی می‌شود.
  •  هزینه نگهداری از سگ پودل نسبتاً بالا است؛ زیرا به غذای سگ باکیفیت و مراقبت دائمی مو نیاز دارد.
  •  پودل به حضور در کنار انسان‌ها بسیار علاقه دارد و به هیچ عنوان تمایل ندارد تنها باشد. به همین دلیل افرادی که زمان زیادی را در خارج از منزل به سر می‌برند نباید این سگ را به سرپرستی بگیرند.
  •  پودل به شکل ذاتی و غریزی نسبت به افراد غریبه واکنش نشان می‌دهد و شروع به پارس کردن می‌کند؛ بنابراین اگر اهل رفت و آمد یا مهمانی هستید این نژاد انتخاب مناسبی برای شما نیست.
  •  سگ پودل در تنهایی اقدام به پارس کردن می‌کند یا دست به یا پرخاش و خرابکاری می‌زند و به همین دلیل نباید در محیط آپارتمان تنها بماند.

 نگهداری از سگ پودل


کلام پایانی

آشنایی با نژاد سگ پودل برای افرادی که می‌خواهند از این نژاد مراقبت کنند بسیار اهمیت دارد. سگ پودل یکی از نژادهای زیبا و دوست‌داشتنی است که رابطه خوبی با افراد خانواده و کودکان برقرار می‌کند و به دلیل جثه کوچکش بسیار مناسب نگهداری در آپارتمان است. در نگهداری از نژاد سگ پودل باید به موارد متعددی توجه شود که در این مقاله به آنها پرداخته شد. بسیار مهم است که افراد با توجه به این موارد سرپرستی سگ پودل را به عهده بگیرند تا این سگ در یک شرایط ایدئال نگهداری شود.

منابع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش