۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی سگ نژاد پیکینیز

بسیاری از افراد که به دنبال سگ‌هایی به شکل عروسکی هستند به سراغ سگ نژاد پیکینیز می‌روند. این سگ عروسکی، سلطنتی محسوب می‌شود و برخلاف قیافه شیرین و عروسکی خود یک نگهبان بسیار عالی است. مدل راه رفتن این سگ می‌تواند هر شخصی را جذب خود کند زیرا راه رفتنش با اطفاری خاص همراه است و بسیار جذاب است. پیکینیز بسیار دوست داشتنی است و شخصیتی آرام و باوقار دارد و چندان به شیطنت کردن علاقه مند نیست. اگر تمایل دارید از این سگ نگهداری کنید؛ در مقاله امروز به نکات بسیار مهمی در مورد سگ نژاد پیکینیز اشاره خواهیم کرد.
 

تاریخچه سگ نژاد پیکینیز

تاریخچه  نژاد سگ پیکینیز بسیار جالب است. یک افسانه چینی می‌گوید بودا این سگ را با کوچک کردن یک شیر به وجود آورده است. جدا از این افسانه می‌توان گفت در واقعیت مبدا این نژاد کشور چین بوده است و شاید قدمت آن به چهار هزار سال قبل از میلاد بازگردد. نژاد پیکینیز توسط خانواده های سلطنتی پکن نگهداری می‌شده و در سلسله تانگ یک نژاد مقدس به شمار می رفته به طوریکه افراد عادی اجازه نگهداری از آن را نداشتند. جالب است بدانید این سگ هم‌چون نژاد پاگ و شیتزو از ابتدا جثه کوچکی نداشته بلکه به مرور و با جفت گیری‌های مختلف در سالیان متوالی به این ابعاد رسیده است.

قدمت و تاریخچه سگ نژاد پیکینیز


این سگ پس از چین به صورت معجزه آسایی به انگلستان راه یافته است. در سال 1860 زمانی که چین توسط انگلیس تسخیر شد خانواده سلطنتی چین تمام سگهای پیکینیز خود را کشتند تا به دست دشمنان نیفتند اما ۵ سگ از سگهای عمه پادشاه زنده ماندند که در نهایت به عنوان هدیه و غنائم جنگی به نزد ملکه ویکتوریای انگلیس فرستاده شدند. به این شکل سگ نژاد پیکینیز از انقراض نجات پیدا کرد و از آن به بعد طرفداران بسیاری را در تمام دنیا به خود جذب نمود.

 

ویژگی های ظاهری سگ پیکینیز

پیکینیز یک سگ نسبتاً کوچک و فانتزی است و به صورت کلی قسمت جلوی بدنش از قسمت پشت بدن بزرگتر است. سینه این سگ فرم برجسته‌ای دارد و پشت بدنش صاف است. 
صورت سگ نژاد پیکینیز پهن و گرد است و چشم‌های بسیار بامزه و تیره رنگش فاصله زیادی از یکدیگر دارند. بینی کوچک، پوزه کوتاه و دارای چین خوردگی از دیگر ویژگی‌های صورت سگ پیکینیز هستند.

پوشش سگ پیکینیز چندان لطیف نیست و ممکن است کمی زبر نیز باشد. رشد موهایش خوب است و در اطراف گردن شبیه یال رشد می‌کند.
دست‌های این سگ کوتاه و نسبتاً پر مو است و پنجه هایش عروسکی و گرد هستند. انگشتان برخی از آن‌ها نیز حالت رو به بیرون دارند.
وزن سگ پیکینیز در سگ ماده بین 3 تا 6 کیلوگرم و در سگ نر بین 3 الی 6 کیلوگرم است. قد او نیز در نر و ماده بین 15 تا 23 سانتی متر است.
سگ نژاد پیکینیز در چند رنگ متنوع همچون سیاه، سفید، حنایی، قرمز و راه راه سفید دیده می‌شود.
 

انواع سگ پیکینیز

پیکینیز مانند برخی از نژادهای دیگر دارای انواع مختلفی است که در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شوید:
 

انواع سگ نژاد پیکینیز


سگ پیکینیز رویال
این سگ با غریبه ها رابطه خوبی ندارد و با دیدن آنها شروع به پارس کردن میکند. هم‌چنین بسیار به صاحب خود حساس است.
 

پیکینیز میمونی
چهره این پیکینیز شبیه میمون است و پوزه مشکی دارد. جثه اش کوچک است و به دلیل سر و صدای کم مناسب محیط آپارتمان است.
 

پیکینیز روباهی
 این نوع پوزه کشیده تری دارد و از لحاظ اخلاقی شبیه پیکینیز اصلی است.
 

پیکینیز مینی
 این مدل جثه ای کوچک و شبیه عروسک دارد.
 

پیکینیز قهوه ای
 خصوصیاتش شبیه پیکینیز اصلی است اما رنگ قهوه ایش ظاهری خاص به او بخشیده است.


پیکینیز تبتی
 این نوع جثه بزرگی دارد و در تبت پرورش داده شده است.
 

ویژگی های اخلاقی سگ پیکینیز

اگر در نگهداری از سگ تجربه ا‌ی نداشته‌اید نگهداری از سگ پیکینیز برای شما انتخاب مناسبی است. این سگ بسیار آرام و مهربان است و حسی از آرامش به افراد خانه منتقل میکند. سگ نژاد پیکینیز نسبت به دیگر سگ‌ها فعالیت کمتری دارد و اگر شما هم چندان پر جنب و جوش نیستید داشتن این سگ برای شما مناسب است؛ هرچند باید بدانید زمانی را باید برای بازی و ورزش برای آنها در نظر بگیرید.

این سگ شخصیت آرامی دارد اما چندان دوست خوبی برای کودکان نیست زیرا بازیگوشی زیادی ندارد و در بسیاری مواقع جدی به نظر میرسد. سگ نژاد پیکینیز وفاداری بسیاری به صاحب خود دارد و میتوان گفت به نوعی عاشق صاحب خود است و به دلیل اینکه سر و صدای چندانی نمیکند مناسب محیط آپارتمان است.

خصوصیات اخلاقی سگ پیکینیز


سگ پیکینیز دوست دارد که با احترام با او رفتار شود و در مقابل به اطرافیان خود بسیار احترام میگذارد. در صورت دیدن هرگونه بی احترامی میتواند بسیار لجباز شود و باعث دردسر برای صاحب خود گردد. او از اعتماد به نفس فوق العاده‌ای برخوردار است و به هیچ عنوان تحمل تمسخر و تحقیر را ندارد.


نکته مهم در آموزش پیکینیز این است که باید به گونه ای تعلیم داده شود که گویی کارهایی که انجام میدهد به خواست خودش است و نه به اجبار شما. آن‌ها چندان علاقه‌ای به پیروی از دیگران ندارند و این مسئله را باید در تربیتشان در نظر گرفت.
سگ پیکینیز با حیواناتی مانند سگ‌ها و گربه ها رابطه خوبی برقرار میکند و مشکلی ندارد. این سگ در مقابل آن‌ها هیچ‌گاه خوی تهاجمی نشان نمیدهد مگر اینکه طرف مقابل باعث دردسر برای او شود که در این صورت کنترل کردن او بسیار سخت است.
 

وضعیت سلامت نژاد پیکینیز

این سگ‌ها به صورت کلی نژاد سالمی هستند و کمتر به بیماری مبتلا می‌شوند اما برخی بیماری‌ها برای آنها بسیار خطرناک است و حتی میتواند باعث مرگ شود. به همین دلیل بسیار مهم است که از این بیماری‌ها آگاهی داشته باشید تا در صورت مشاهده علائم سریع برای درمان اقدام نمایید:

آب مروارید: یکی از مشکلات چشمی است و در صورت عدم تشخیص می‌تواند باعث کوری شود. این بیماری با بالا رفتن سن ایجاد می‌گردد.

سندرم براکیوسفالیک: سگ‌های متولد شده با عارضه تنفسی و یا سگ‌هایی با صورت کوتاه به این سندروم میتوانند مبتلا شوند. عوارضی همچون سرفه، فس کشیدن پر سر و صدا، عق  زدن و کاهش فعالیت از جمله علائم آن است.

دررفتگی کشکک زانو: این بیماری منشا ارثی دارد و باعث لنگیدن سگ میشود و بسیار در سگ‌های نژاد کوچک و عروسکی شایع است. با اینکه این بیماری ارثی است اما اتفاقاتی همچون افتادن سگ از ارتفاع و تغذیه نادرست و بی کیفیت نیز میتواند باعث شود که اتصال استخوان ران به مفصل لگن از بین برود و دررفتگی کشکک لگن رخ دهد.

دیسک مهره های کمر: این بیماری در شکل خفیف خود باعث ایجاد درد و در حالت وخیم باعث فلج شدن میشود.

هیدروسفالی: این بیماری در اثر تجمع مایع نخاعی در مغز به وجود می آید و مادرزادی است. در اثر آن به مغز فشار وارد میشود و در صورت عدم تشخیص میتواند باعث مرگ سگ گردد.

بیماری دریچه میترال: یکی از بیماریهای شایع قلبی در سگها است و در سگهای بالای 10 سال بیشتر رخ میدهد. این مشکل باعث میشود قلب در پمپ کردن خون با مشکل مواجه گردد.

شکاف کام: این بیماری هم میتواند به شکل مادرزادی و ارثی باشد و هم به دلیل ضربه خوردن و حادثه به وجود آید. سگهایی که به شکل مادرزادی با این بیماری به دنیا می آیند توسط مادر خود معدوم میشوند زیرا این بیماری کشنده است.
 

غذای سگ نژاد پیکینیز

غذای سگ پیکینیز بسیار اهمیت دارد. غذای این حیوان دوست داشتنی چه به شکل تجاری باشد و چه در منزل تهیه شود باید با کیفیت بالا و با نظارت و تأیید دامپزشک باشد. رژیم غذایی سگ پیکینیز باید در تناسب با سن سگ (توله سگ، بزرگسال یا سالخورده) و همچنین فعالیت‌های فیزیکی او برنامه ریزی شود.


اگر می‌خواهید غذای خشک به او بدهید ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا غذایی مناسب با ذائقه اش پیدا کند. غذای خشک باید شامل تمام مواد مورد نیاز بدن سگ باشد تا به تولید کمتر مدفوع و بهبود وضعیت موهای سگ کمک کند. غذای خشک این مزیت را دارد که حاوی تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن سگ است و از طرفی نسبت به تهیه غذای خانگی اقتصادی تر است.

غذای مناسب برای سگ نژاد پیکینیز


اگر سگ پیکینیز شما نتوانست با غذای خشک ارتباط برقرار کند باید در کنار آن از غذاهای مرطوب نیز استفاده کنید. غذاهای کنسروی سگ می‌تواند برای آنها جذاب باشند.
تنوع غذا نقش مهمی در اشتیاق سگ‌ها به غذا خوردن دارد. شما نباید همواره به او غذای خشک بدهید و یا فقط از غذای مرطوب استفاده کنید. پیکینیز به دلیل اینکه علاقه بسیاری به غذا خوردن دارد مستعد چاق شدن است پس باید کنترل کافی بر میزان غذا خوردن او داشته باشید.
 

تربیت سگ پیکینیز

از آنجا که سگ پیکینیز هوش بالایی دارد تربیت و آموزش او نیز چندان سخت نیست. هرچند باید حوصله زیادی برای این کار داشته باشید و آموزش را به شکل یکنواخت و بدون هیجان برگزار نکنید. تشویق نقش مهمی در آموزش آن‌ها دارد بنابراین بهتر است پس از اینکه آموزش لازم را از شما گرفتند حتماً با نوازش و یا تعریف او را تشویق کنید. استفاده از غذای تشویقی‌ سگ نیز میتواند برای این مواقع کاربردی باشد.


لحن شما در هنگام آموزش سگ پیکینیز باید بسیار جدی باشد تا سگ بداند شما در انجام این کار جدی هستید. هرچند استفاده از خشونت و رفتارهای ظالمانه به هیچ عنوان توصیه نمیشود زیرا باعث وارد شدن استرس و گوشه گیری این سگ می‌گردد. سگ پیکینیز بسیار مغرور است و اگر توهین و یا خشونت ببیند دست به لجبازی می‌زند بنابراین باید به این نکات در هنگام تعلیم او دقت داشته باشید.

اهمیت نظافت سگ نژاد پیکینیز

نظافت سگ نژاد پیکینیز

نظافت این سگ بسیار اهمیت دارد زیرا موهایش پرپشت و بلند است و همانطور که گفته شد در اطراف گردن و شانه شبیه یال کوچکی میشود. در صورت کوتاه نکردن به موقع آنها، دیگر این فرم قابل مشاهده نیست، به همین دلیل بهتر است هر از گاهی پوشش او را کوتاه کنید. 
برای برس کشیدن میتوانید هفته ای یکبار اقدام کنید. هر چند، برس کشیدن روزانه میتواند نقش مهمی در کاهش ریزش موها داشته باشد. برای جلوگیری از شکستن موها در هنگام برس کشیدن بهتر است کمی موها را مرطوب کنید.
سگ نژاد پیکینیز را میتوانید ماهی یک یا دو بار حمام ببرید. نظافت نقش مهمی در افزایش طول عمر این حیوان دارد.

برس سگ و گربه یک طرفه ساده


کلام آخر

سگ نژاد پیکینیز سگی وفادار، با محبت و اشرافی است. این سگ با جثه کوچک خود جزو گروه سگهای عروسکی یا فانتزی طبقه بندی میشود و در رنگهای مختلفی موجود است. سگ نژاد پیکینیز با افراد مورد علاقه خود پیوند محکمی برقرار میکند و به دلیل این که هوشیار است میتواند نگهبان خوبی برای خانه باشد. سگ نژاد پیکینیز در رابطه با کودکان رفتارهای قابل پیش بینی ندارد و به همین دلیل بهتر است با کودک شما تنها نماند. رفتار او با حیوانات مناسب است و حالت تهاجمی در مقابل آنها نمیگیرد. این سگ جزو سگهای بازیگوش و پر جنب و جوش نیست اما مناسب فضای آپارتمان نیست، زیرا نسبت به تغییرات محیط حساس است و با پارس کردن میتواند باعث مشکل برای همسایه ها شود.

منابع:


 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید