۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

انواع یونجه جوندگان٬ تفاوت ها و میزان تغذیه

​یونجه بخش ضروری از رژیم غذایی خرگوش و جوندگان و منبع مواد معدنی مهمی از جمله فسفر، پتاسیم، منیزیم، گوگرد، آهن، روی و سلنیوم است. اما با وجود در دسترس بودن انواع یونجه ممکن است برای انتخاب نوع یونجه و روش تغذیه حیوان خانگی خود دچار سردرگمی شوید.

در کنار انتخاب بین انواع یونجه به صورت پلت٬ یونجه خشک و یونجه همراه با میوه یا آجیل٬ انتخاب نوع یونجه بر اساس میزان پروتئین و کلسیم٬ همچنین میزان تغذیه مواردی هستند که در تنظیم رژیم غذایی جوندگان دارای اهمیت هستند.

یونجع جوندگان

 

تنوع یونجه ها در بازار ملزومات حیوانات خانگی بسیار زیاد است اما ۳ مدل از آن ها پرطرفدار تر هستند:


یونجه تیموتی

یونجه تیموتی بخش ضروری رژیم غذایی خرگوش، خوکچه هندی یا چین چیلا است. یونجه تیموتی فیبر بالا و پروتئین و کلسیم پایین تری نسبت به یونجه های دیگر دارد. این یونجه به دلیل داشتن فیبر بالا از سلامت دستگاه گوارش حمایت می کند. 

پروتئین پایین (حدود ۸٪) این یونجه٬ آن را به گزینه ای ایده‌آل برای پیشگیری از چاقی و حفظ سلامت دستگاه ادراری تبدیل کرده است. یونجه تیموتی همچنین گزینه مناسبی برای جوندگان دارای آلرژی یا جوندگان بد غذا که به بو حساس هستند٬ است. 

 

یونجه آلفا آلفا

یونجه آلفا آلفا جزو پرطرفدار ترین یونجه های موجود در بازار است. این یونجه به دلیل داشتن کلسیم و پروتئین بسیار بالا (حدود ۱۵-۲۰٪) برای جوندگان جوان (تا شش ماهگی) و برای حیواناتی که سعی در افزایش وزن دارند عالی است؛ همچنین گزینه مناسبی در حیوانات باردار٬ شیرده و در دوران نقاهت پس از بیماری یا عمل جراحی است. پس از شش ماه، حیوانات باید به تدریج به رژیم غذایی ترکیبی با انواع یونجه منتقل شوند.

یونجه آلفا آلفا را میتوان به صورت روزانه برای حیوانات در حال رشد تا 25 درصد از کل رژیم غذایی آن ها استفاده کرد. به دلیل محتوای پروتئین و کلسیم بالا، این یونجه باید به مقدار کم به جوندگان بالغ داده شود٬ تا از عوارض جانبی آن مانند نفخ بیش از اندازه و فشار به کلیه ها جلوگیری شود.حیواناتی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه/مثانه یا کریستال های کلسیم هستند باید از این یونجه به طور کامل اجتناب کنند.

 

یونجه ارکارد

یونجه ارکارد (یا علف باغی) نرم تر و کمی شیرین تر از یونجه تیموتی است. این یونجه پروتئین متوسط رو به بالا ( حدود ۱۰-۱۲٪ ) دارد و فیبر بالای آن در کنار رایحه قوی و میوه مانند باعث تحریک اشتها می شود. اگر در حال حاضر به خرگوش خود یونجه تیموتی یا یک یونجه درشت تر و تردتر می دهید و احساس می کنید که میزان تغذیه حیوان خانگی شما کافی نیست (برای مرجع، آنها باید هر روز یک توده یونجه٬ هم وزن بدن خود مصرف کنند) ، پیشنهاد میکنیم Orchard Grass را به عنوان بافت نرم تر و طعم شیرین تر در رژیم غذایی استفاده کنید و ببینید آیا آن را ترجیح می دهند؟ در این مورد می توانید از ترکیب این یونجه و یونجه تیموتی به عنوان جیره غذایی روزانه استفاده کنید.

کالری بالای این یونجه و بوی شیرین آن هم زمان باعث افزایش میزان تغذیه و بالا رفتن وزن می شوند پس توجه داشته باشید در موارد اضافه وزن میزان مصرف آن را محدود کنید.

 

جدول مقایسه ویژگی های ۳ نوع یونجه پرطرفدار:

یونجه تیموتی

یونجه آلفا آلفا

یونجه ارکارد

کلسیم

پایین

بالا

متوسط

پروتئین

۸٪

۱۵-۲۰٪

۱۰-۱۲٪

فیبر

بالا

متوسط

بالا

انرژی

پایین

بالا

بالا

مناسب برای

جوندگان دارای آلرژی یا حساس به بو و طعم٬ کاهش وزن٬ حیوانات بالغ و جلوگیری از اضافه وزن

جوندگان در حال رشد٬ بارداری و شیردهی٬ دوران نقاهت پس از بیماری یا عمل جراحی

جوندگان در حال رشد٬ موارد نیاز به افزایش حجم تغذیه

 

چرا تنوع مهم است؟

استفاده از انواع مختلف یونجه راهی عالی برای تنظیم طعم ها٬ بافت ها و میزان مواد مغذی است! مانند آشنا کردن کودک با طعم های جدید، هر چه حیوان خانگی شما طعم های بیشتری را امتحان کند، تغذیه راحت تر و بهتری خواهد داشت. ارائه طعم های مختلف به جلوگیری از بد غذایی و تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن حیوان کمک می کند. 

استفاده از انواع بافت یونجه نیز برای سلامت گوارش و دندان‌ها ضروری است. تغذیه با انواع طعم ها و بافت ها به جریان گوارش کمک می کند و علاقه به جویدن را تشویق می کند؛ این مسئله در سلامت دندان ها و جلوگیری از بلند شدن بی رویه آن ها بسیار اهمیت دارد. در نهایت، ارائه انواع یونجه باعث غنی‌ بودن رژیم غذایی می‌شود و شباهت زیادی با رژیم غذایی خرگوش، خوکچه هندی یا چین چیلا در طبیعت دارد.

تنوع یونجه جوندگان

 

انتخاب یونجه مناسب و تنظیم رژیم غذایی مناسب برای جوندگان:

نیازهای غذایی بیشتر گونه‌های جوندگان با مصرف پلت‌های تجاری موجود در بازار به همراه یونجه برطرف می شود . 

در خرگوش‌ها، پلت های غذای مخصوص خرگوش٬ یونجه و مقدار محدودی از سبزیجات مختلف٬ رژیم غذایی معتدل و مغذی محسوب می شود. میوه‌هایی مانند سیب٬ هویج٬ انواع توت٬ طالبی و هندوانه را می توان به صورت بسیار محدود (۲-۳ بار درهفته ۱ قاشق غذاخوری به ازای هر ۲ کیلوگرم وزن بدن) استفاده کرد. 
برای گونه های کوچکتر، پلت موش، مخلوط انواع یونجه٬ دانه‌ها، سبزیجات با برگ سبز، هویج و سیب را میتوان به عنوان جیره روزانه استفاده کرد.
برای خوکچه هندی باید رژیم غذایی با ویتامین C بالا به همراه سبزیجات و هویج رعایت شود. بسیاری از پلت‌های مخصوص خوکچه هندی به دلیل احتمال ابتلا به سنگ‌های ادراری٬ دارای مقادیر کمتری فیبر هستند. 
 

یونجه می تواند به صورت آزاد یا محدود و به عنوان بازی ( در انواع اسباب بازی ها و گردونه ها) در اختیار جوندگان قرار گیرد. اما همیشه توجه داشته باشید تغذیه با مقدار زیاد یونجه و پلت‌های دارای مقادیر بالای کلسیم می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

 

منابع:

  • 1.Clinical Technique: Feeding Hay to Rabbits and Rodents
  • 2.Rabbit Diet: What to Feed a Pet Bunny
  • 3.Nutrition in Rodents and Lagomorphs
  • 4.What is the best type of hay for rabbits
  • 5. Types of Hay and How to Identify Each


 

۱
از ۵
۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید