۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی سگ نژاد ساموئید

سگ نژاد ساموئید یا سامویید (Samoyed) با لبخند بسیار زیبا و موهای سفید و پشمی خود در میان بسیاری از طرفداران سگ محبوب است. این سگ صورتی زیبا و چشمهای نافذ دارد و هیکل عضلانی او قدرت، سرعت و استقامتش را نشان میدهد. سگ ساموئید از نژاد سگهای سورتمه‌ای است و برای فعالیت‌هایی همچون کشیدن سورتمه در مناطق سرد جهان پرورش یافته است. این سگ بسیار مهربان و خانواده دوست است و رابطه خوبی با کودکان ایجاد میکند اما به دلیل فعالیت و انرژی زیادش مناسب برای نگهداری در آپارتمان نیست. اگر به نگهداری از این سگ علاقه دارید در مقاله امروز نکات بسیار مهمی را با شما در میان خواهیم گذاشت.

سگ نژاد ساموئید


تاریخچه سگ نژاد ساموئید

نژاد ساموئید بسیار با اصالت است. نام این سگ از یک قوم نیمه عشایری با نام ساموییک در آسیا گرفته شده است. حدود هزار سال پیش این قوم به سیبری مهاجرت کردند و از آنجا که این افراد برای انجام کارهای خود در سردترین نقطه جهان به سگهای خاص نیاز داشتند نژاد ساموئید را پرورش دادند.
این نژاد، سگ کار محسوب میشود و شکارچیان و ماهیگیران در سیبری برای کارهای خود از او  کمک میگرفتند. این سگ برای کشیدن سورتمه‌ها و محافظت از اموال این افراد استفاده میشده و در گله داری گوزن شمالی هم به بهترین شکل عمل میکرده است. ساموئید به دلیل پوشش پشمالوی خود و از طرفی داشتن ارتباط بسیار نزدیک با صاحبش، آموزش دیده بود تا در این نقاط سرد برای گرم نگه داشتن صاحبش در کنار او و یا در مواقعی بر رویش بخوابد تا او را گرم نگه دارد.

تاریخچه پیدایش سگ نژاد ساموئید


سگ نژاد ساموئید در سال 1889 توسط یک فرد به انگلستان برده شد. هرچند برخی احتمال میدهند تاجران پوست حیوانات که برای خرید پوست سمور به سیبری سفر میکردند این نژاد را به کشورهای اروپایی منتقل کردند. ساموئید در ابتدا در کشور انگلستان و سپس به کل جهان راه یافت و محبوبیت پیدا کرد و AKC در سال 1906 این سگ را به رسمیت شناخت.


خصوصیات ظاهری سگ نژاد ساموید

یکی از مهمترین خصوصیات ظاهری نژاد ساموئید زیبایی بی حد و لبخند سامی معروفش است. بخشی از این ویژگی به دلیل گوشه‌های دهانش است که کمی بالا رفته و ظاهری خندان به او داده است. این سگ به دلیل چهره زیبا و مهربانی و اصالتش طرفداران بسیاری را در دنیا به خود اختصاص داده است.
سگ ساموئید جثه بزرگی ندارد و نسبت به سگهای هاسکی و شکاری اندازه‌اش کوچکتر است، هرچند بدنش قدرتمند و بسیار عضلانی است. البته ساموئید با جثه بزرگتر نیز وجود دارد که موهای پف دار و پرپشت سفیدش باعث جذابیت دو چندانش شده است. جثه این سگ به اندازه‌ای است که قابل نگهداری در آپارتمان است.
ساموئید گوشهای ضخیم و پرپشتی دارد که به سمت بالا متمایل هستند و مثلثی شکل است. گوشهای این سگ نیز برافراشته و تیره تر از قسمتهای دیگر بدنش هستند.

ظاهر سگ نژاد ساموید


دم نژاد سگ ساموئید باعث تمایز آن از دیگر نژادها میشود زیرا حالتی پیچ خورده به سمت پشتش دارد و خوابیده است و اگر متوجه محرکی بشود آن را به سمت بالا میبرد و یا در زمان استراحت به حالت صاف نگه میدارد.
پوشش این سگ بسیار ضخیم است. لایه زیرین موهای کوتاه و پراکنده دارد تا او را به خوبی گرم نگه دارد و لایه بیرونی با موهای بلند، پشمی، سفید و پف دار پوشیده شده است.


قد ساموید
نرها: 53 تا 60 سانتی متر
ماده‌ها: 48 تا 53 سانتی متر
وزن ساموید
نرها: 20 تا 30 کیلوگرم
ماده‌ها: 16 تا 20 کیلوگرم
رنگ بندی ساموئید
این سگ بیشتر در رنگهای سفید و کرم یا ترکیبی از آنها دیده میشود.

 

انواع سگ نژاد ساموئید

این سگ در چند نوع مختلف دیده میشود:
سگ ساموئید مشکی
بسیاری از افراد تصور میکنند فقط ساموئید سفید وجود دارد در حالیکه رنگ مشکی آن نیز دیده میشود.
سگ ساموئید مینیاتوری
زیباترین سگ ساموئید این نوع است که بسیار پر مو و بامزه است.
سگ ساموئید هاپ نیو
نوع دیگری از این نژاد است و شباهت بسیاری به مدل مینیاتوری دارد و بسیار محبوب است.


خصوصیات اخلاقی و رفتاری سگ ساموئید

اولین ویژگی بارز این سگ مهربانی اوست. ساموئید این ویژگی را از اجدادش به ارث برده زیرا همانطور که گفته شد این سگ از صاحبش در برابر سرما محافظت میکرد.
سگ نژاد ساموئید شجاعت، زیرکی، سرسختی و زیبایی را یکجا با یکدیگر دارد. بسیار شاد، خوش ذات، مهربان و صمیمی است و میتواند بهترین همدم انسانها باشد. او بسیار علاقه دارد تا وقتش را در کنار خانواده بگذراند و از این کار احساس رضایت میکند.

ویژگی های اخلاقی و رفتاری سگ ساموئید


این سگ به تنها ماندن علاقه‌ای ندارد و در داخل خانه بسیار بازیگوش و فعال است. بنابراین اگر میخواهید او را در آپارتمان نگهداری کنید باید هر روز او را به پیاده روی ببرید یا با ورزش باعث تخلیه انرژیش شوید.
سگ ساموئید رفتاری اجتماعی دارد و رابطه‌اش با کودکان بسیار خوب است. رفتار پر جنب و جوش او باعث میشود تا همدم خوبی برای بچه‌ها باشد. همچنین میتواند با دیگر حیوانات نیز رابطه خوبی را برقرار کند.
به دلیل اینکه ساموئید به صورت ذاتی مناسب مناطق سردسیری است تحمل آب و هوای گرم برای او بسیار سخت است و زندگی در این آب و هوا را چندان نمیپسندد.


تغذیه سگ نژاد ساموئید

طول عمر سگ نژاد ساموئید چیزی در حدود 12 تا 14 سال است و میتواند با توجه به تغذیه و رژیمش متغیر باشد. رژیم سگ نژاد ساموئید باید بتواند به تمام نیازهای تغذیه‌ای او پاسخ دهد. غذای سگ باید حاوی مواد مغذی زیر باشد:

  • چربی
  • پروتئین
  • کربوهیدرات
  • مواد معدنی
  • ویتامینها

غذای سگ نژاد ساموئید

تغذیه توله سگ ساموئید

تغذیه توله‌ها تا دو ماهگی از شیر مادرشان است. این شیر کاملترین و بهترین منبع تغذیه آنها به شمار میرود و شما نمیتوانید زودتر از این موعد توله را از مادرش جدا کنید. از دو ماهگی به بعد میتوانید به توله سگ غذای خشک بدهید. سگ نژاد ساموئید تا یک سالگی توله محسوب میشود و باید از غذای مخصوص خود استفاده کند زیرا این غذاها نیازهای این سن سگ را برای رشد فراهم میکنند.


تغذیه ساموئید بالغ

پس از یک سالگی و بلوغ سگ، روند رشد او کاهش می یابد و باید از غذای مخصوص بزرگسالان استفاده کند. این غذاها نیز باید سرشار از مواد مغذی و مورد نیاز نژاد ساموئید باشند و شما باید تنها مراقب اضافه وزن و چاقی او باشید.

 سلامتی سگ نژاد ساموئید


وضعیت سلامتی سگ نژاد ساموئید

این نژاد مستعد بیماریهای مختلفی است. برخی از این بیماری‌های سگ مادرزادی هستند و برخی به دلیل شرایط محیطی به وجود می‌آیند. اینکه توصیه میشود توله ساموئید تا دو ماهگی از مادرش تغذیه کند به دلیل قوی شدن بدن او در برابر بیماریها است. برخی از بیماریهایی که این سگ میتواند به آنها مبتلا شود به شرح زیر است:


کری مادرزادی

اولین بیماری شایع در این نژاد این عارضه است. بنابراین برای به سرپرستی گرفتن این سگ باید به این نکته توجه داشته باشید و به میزان شنوایی او دقت کنید.


گلومروپاتی و نارسایی کلیه

این بیماری دومین بیماری رایج در میان این سگهاست که تغییرات سبک زندگی باعث آن میشود.

پوچ گربه رویال کنین مدل Urinary S/O وزن 85 گرم


دیسپلازی مفصل لگن

این مشکل کمتر در سگهای ساموئید دیده میشود. دیسپلازی به دلیل رشد غیرعادی مفصل اتصال دهنده استخوان ران به لگن به وجود می‌آید. وراثت و فاکتورهای محیطی میتوانند عامل آن باشند.


آتروفی پیشرونده شبکیه چشم

این بیماری یکی از بیماریهای بسیار سخت برای سگها است که منشا آن ژنتیکی است و میتواند سگهای ساموئید را مبتلا به کم بینایی و یا حتی نابینایی کند.
التهاب کبد و سندروم کوشینگ نیز از دیگر بیماریهایی هستند که سگ نژاد ساموئید میتواند به آنها مبتلا شود.


بهداشت سگ نژاد ساموئید 

به دلیل اینکه سگ ساموئید پوششی سفید و پشمی دارد لازم است تا مراقبت بیشتری از پوشش او داشته باشید. اگر میخواهید سگ‌تان زیبایی و جذابیت خود را در طول سالیان سال حفظ کند نباید اجازه دهید پوستش کثیف شود.
شما میتوانید موهای او را یک تا دو بار در هفته شانه بزنید. به دلیل اینکه این سگ ریزش موی فصلی و ثابتی دارد شانه زدن کمک میکند تا موهای زائد و مرده او از پوست جدا شوند. برای این کار بهتر است از شانه استیلی مخصوص سگ استفاده کنید. همچنین اگر آلرژی دارید بهتر است به سراغ نگهداری از این سگ نروید زیرا موهای این سگ حساسیت زا است.

رعایت بهداشت سگ نژاد ساموئید 


جنس ناخنهای سگ ساموئید بسیار محکم و سرعت رشد ناخنهایش بالا است. به همین دلیل ناخنهای سگ ساموئید را باید دو بار در ماه کوتاه کنید تا به خود آسیب نزند. بهتر است کوتاهی ناخنها را به پس از حمام موکول کنید.
مراقبت از دندان‌های نژاد سگ ساموید نیز بسیار اهمیت دارد. شما باید یک یا دو بار در هفته دندانهای او را مسواک بزنید و این کار را با خمیردندان مخصوص سگ انجام دهید. مسواک زدن سگ کمک میکند تا از پوسیدگی و تشکیل جرم روی دندان جلوگیری شود و تنفس سگ خوشبو گردد. همچنین باید سالانه دندانهای او را توسط دامپزشک بررسی کنید.


آموزش سگ نژاد ساموئید

اولین نکته‌ای که باید در مورد تربیت سگ ساموئید بدانید این است که تعلیم او را به موقع و به روش درستی آغاز کنید. ساموئید باید از سنین بسیار پایین تعلیم دیده شود. این سگ بسیار پر انرژی و باهوش است، به راحتی آموزشها را فرا میگیرد و بسیار سریع واکنش نشان میدهد.
یکی از آموزشهای بسیار مهم آنها، آموزش رهبر یا آلفا است، در غیر این صورت به هیچ عنوان شما را به عنوان یک رهبر قبول نمیکنند و باعث مشکلات بسیاری میشوند.
همچنین شما باید اجتماعی شدن را از همان دوران تولگی به او یاد دهید تا بتواند با دیگران رابطه خوبی را برقرار کند.
برای تخلیه انرژی و جلوگیری از رفتارهایی مانند خراب کردن وسایل خانه نیز باید فعالیتهای روزانه برایش در نظر بگیرید. به عنوان مثال کشیدن یک سبد یا سورتمه میتوانند گزینه‌های مناسبی باشند. همچنین شما باید به او مسئولیتهایی را واگذار کنید تا با انجام آنها اعتماد به نفس بهتری پیدا کند.

آموزش و تربیت سگ نژاد ساموئید


نکات بسیار مهم در نگهداری از سگ نژاد ساموئید


مواردی که در ادامه می‌آیند در نگهداری از این سگ بسیار مهم هستند:

  • سگ ساموئید بسیار فعال و پر جنب و جوش است و به همین دلیل چندان مناسب برای نگهداری در آپارتمان نیست.
  • این سگ نیاز دارد تا در طول روز انرژی بدنی و ذهنی خود را تخلیه کند تا از مشکلات رفتاری سگها مانند جویدن لوازم یا کندن زمین دور بماند.
  • این سگ تحمل تنهایی را ندارد و بنابراین اگر میخواهید او در خانه تنها بگذارید گزینه مناسبی برای سرپرستی او نیستید.
  • سگ ساموئید به آب و هوای سرد و بازی در برف عادت دارد و به همین دلیل در آب و هوای گرم شما نمیتوانید از او نگهداری کنید و باید حتماً در خانه و در زیر سرمای کولر مراقبش باشید.

 نگهداری از سگ نژاد ساموئید

کلام آخر

سگ نژاد ساموئید با لبخند بسیار زیبا و چهره خندان خود یکی از نژادهایی است که در سردترین مناطق جهان پرورش یافته است. این سگ به دلیل چهره زیبا و خندان خود طرفداران بسیاری دارد و آنقدر مهربان است که بسیاری از صاحبانش این سگ را جزئی از خانواده خود میدانند. این سگ جثه متوسطی دارد و دارای موهای پف دار و پرپشت است و به دلیل خاستگاهش که مناطق سردسیر می باشد برای زندگی در مناطقی با آب و هوای گرم مناسب نیست. از طرفی به دلیل این که پر جنب و جوش است مناسب نگهداری در آپارتمان نیست.

 

 

منابع :





 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید