۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

سگ ها را بهتر بشناسیم

سگ‌ها جزو چهارپایان پستان‌دار محسوب می‌شوند و گونه‌ای اهلی از خانواده‌ی گرگ‌ها به‌شمار می‌روند. سگ‌ها به‌دلیل هوش بالایی که دارند جزو آموزش‌پذیرترین حیوانات هستند که به‌راحتی می‌توان رفتارهای موردنظر را به آن‌ها آموزش داد. سگ‌ها به نوعی همیشه در زندگی انسان‌ها نقش داشته‌اند و همان‌طور که می‌دانید باوفا بودن این حیوانات زبانزد است. این موجودات دوست‌داشتنی علاوه‌‎بر این‌که همدمی بسیار مهربان برای انسان‌ها هستند، می‌توانند وظایف مختلفی را برعهده بگیرند که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.‌

 

طول عمر سگ‌ها

طول عمر در هریک از گونه‌های جانوری متفاوت است. هر گونه‌ی جانوری خود به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که طول عمر هرکدام از آن‌ها هم بایکدیگر متفاوت است. سگ‌ها نژادهای مختلفی دارند و میزان عمر کردن هرکدام از نژادها با نژادهای سگ دیگر تفاوت دارد. سگ‌ها هم مانند انسان‌ها از سه دوره‌ی جوانی، میان‌سالی و پیری برخوردارند و اگرچه هر نژاد میانگین سنی مخصوص به‌ خود را دارد اما با مدیریت نحوه‌ی زندگی، می‌توانید طول عمر جانوران را افزایش دهید. البته طول عمر سگ‌ها را بنابر فاکتورهای مختلفی می‌سنجند و در آخر این طول عمر را به صورت حدودی تخمین می‌زنند.

 

میزان طول عمر برخی از سگ‌ها به صورت زیر است:

نژاد پاگ: 13.5 سال

نژاد دوبرمن پینچر: 10 سال

نژاد پومرانیان: 15 سال

نژاد شیتزو: 13 سال

نژاد پودل: 12 سال

نژاد بولداگ: 7 سال

نژاد بیگل: 13 سال

نژاد ژرمن شپرد: 11 سال

نژاد باکسر: 10.5 سال

نژاد لابرادور: 12.5 سال

انواع نژادهای سگ

 

سگ‌ های نگهبان

این نوع از سگ‌ها معمولاً بسیار باهوش و حساس هستند و از بدنی ورزیده و قوی برخوردارند. سگ‌های نگهبان را از نژادهایی مانند دوبرمن پینچر، ژرمن شپرد، روتوایلر و سرابی یا پرشین مستیف انتخاب می‌کنند و آموزش می‌دهند. آموزش سگ‌های نگهبان به دلیل وظایف مهمی که دارند، کار بسیار حساس و مهمی است. سگ‌های نگهبان معمولاً برای نگهبانی و محافظت از املاک مورداستفاده قرار می‌گیرند. مشخص است که هوشیاری در این نوع از سگ‌ها باید بسیار بالا باشد. سگ‌های نگهبان به‌دلیل نوع نژاد و تربیتی که دارند نسبت به قلمروی خود بسیار حساس هستند و با ورود افراد غریبه واکنش‌های شدید و تهاجمی از خود نشان می‌دهند که این واکنش‌ها با پارس و سر و صدای شدید و همچنین حمله همراه هستند. در مقابله با این سگ‌ها باید بسیار احتیاط کنید.

تصویری از سگ‌های نگهبان

 

سگ های امدادی

این نوع از سگ‌ها که معمولاً از نژاد ژرمن شپرد هستند، سگ‌هایی با شامه و حس بویایی بسیار قوی‌اند که برای پیدا کردن افراد زنده و زخمی در حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر براثر سیل، زلزله و آتش‌سوزی افرادی در زیر آوار بمانند، سگ‌هایی امدادی از طریق بوکشیدن افراد را پیدا کرده و زندگی آن‌ها را نجات می‌دهند. علاوه‌بر حس بویایی قوی، به‌طورکلی سگ‌سانان دارای حس شنوایی بسیار قوی هم هستند که می‌توانند صداها را از فاصله‌های چند کیلومتری تشخیص دهند و بازهم باعث نجات زندگی افراد شوند. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که علاوه‌بر نژاد خوب، آموزش و تربیت مناسب سگ هم در عملکرد سگ‌های امدادی تاثیرگذار است.

 

سگ های شکاری

نژادهای برتر سگ‌های شکاری هم مانند سگ‌های امدادی از شامه‌ای قوی برخوردارند که در هنگام شکار باید به خوبی طعمه‌ی خود را شناسایی کرده و آن را شکار کنند. این نوع از سگ‌ها به عنوان یک نیروی کمکی برای شکارچیان محسوب می‌شوند. سگ‌های شکاری آموزش حساس‌تری دارند چرا که اگر به فرمان مربی خود گوش ندهند ممکن است خطرساز باشند و به هرچیزی و هرکسی حمله کنند. امروزه و در زمانی که ما زندگی می‌کنیم، مغوله‌ی شکار کم‌رنگ‌تر شده و سگ‌های شکاری بیش‌تر برای نگهبانی قرار داده می‌شوند. از نژاد سگ‌های شکاری می‌توان به نژاد ویپت، تازی افغان، داش هوند، تازی ایرلندی، بیگل، سالوکی، گلدن رتریور، آیریش ستر، گری هاند، انگلیش اسپرینگر، انگلیش پوینتر، انگلیش کوکر، برزوی، آمریکن فاکس هاند، باسنجی، بلاد هاند و ... اشاره کرد. سگ‌های شکاری معمولاً بدن ورزیده‌ای دارند، بسیار قوی هستند و برای دویدن با سرعت بالا آمادگی دارند.

 

سگ های پرستار

جالب است بدانید که سگ‌های پرستار به‌ویژه آن‌هایی که از کودکان مراقبت می‌کنند، می‌دانند که طرف مقابل‌شان بچه است و با این که از قدرت بدنی بسیار بالایی برخوردارند، اما مانند یک پرستار دلسوز از نوزادان و کودکان پرستاری و مراقبت می‌کنند. نژاد سگ پرستار به‌صورتی است که نوزاد انسان را مانند نوزاد خود می‌بیند و مخصوصاً اگر ماده باشد، رابطه‌ی بهتر و نزدیک‌تری با کودکان برقرار می‌کند.

تصویری از سگ های خانگی

 

سگ های پلیس

این نوع سگ‌ها دارای حس بویایی بسیار قوی هستند که جهت ردیابی و پیدا کردن موادمخدر و همچنین مواد منفجره‌ی خطرناک مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین جثه‌ی بزرگ و تنومند این سگ‌ها برای جلوگیری و پراکنده کردن اغتشاشات و اجتماعات بسیار مناسب است تا ایجاد رعب و وحشت کنند. از دیگر وظایف سگ‌های پلیس ردیابی محل جرم و وسایل مربوط به آن‌هاست. سگ‌های پلیس آموزش‌های بسیار خاص و ویژه‌ای می‌بینند و به نوعی مانند یک همکار برای پلیس محسوب می‌شوند. نژاد ژرمن شپرد، یالینیویز، بلاد هاند، دوبرمن پینچر، چوپان هلندی، روتوایلر، مالینوای بلژیکی، اسپینجر اسپانیل و ... هستند که قوی و چالاک بوده و دارای مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی سخت، دارای حس حفاظت بالا، حس بویایی و شنوایی قوی هم هستند.

به‌طورکلی سگ‌ها حیواناتی هستند که به توجه زیاد نیاز دارند به‌طوری که برخی از نژادها اگر مورد بی‌توجهی قرار بگیرند، افسرده و غمگین خواهند شد. بازی با آن‌ها و بیرون بردن‌شان موجب شادی و سرحال شدن‌شان خواهد شد. اگر به فکر این هستید که یک سگ را به عنوان حیوان خانگی خود داشته باشید، بهتر است بدانید که مراقبت زیادی می‌خواهند و مانند یک بچه باید حواس‌تان به آن‌ها باشد و اگر فکر می‌کنید ساعت زیادی را در خانه نیستید و یا توانایی و حوصله‌ی مراقبت از آن‌ها را ندارید، به فکر یک حیوان خانگی دیگر باشید. سگ‌ها بسیار آموزش‌پذیر و باهوش هستند و تنها چیزی که از شما می‌خواهند عشق و توجه زیاد است.  

تنها نکته‌ای که درباره‌ی این موجودات پشمالو، زیبا، باوفا و بسیار دوست‌داشتنی ناراحت کننده است، این موضوع است که طول عمر آن‌ها از انسان‌ها کم‌تر بوده و وابستگی شدیدی که بین انسان و آن‌ها شکل می‌گیرد، به‌گونه‌ای است که فقدان‌شان در زندگی ما بسیار سخت و غمگینانه است و زمان زیادی طول می‌کشد تا بتوانیم غم از دست دادن آن‌ها را فراموش کنیم و با خومان کنار بیاییم تا یک حیوان دیگر را جایگزین‌شان کنیم. در انتها پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر و دقیق تر با سگ ها این کتاب را مطالعه فرمایید.

 

کتاب سگ, راهنمای کامل نگهداری, آموزش و نژاد ها

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید