۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

تنقلات مجاز شب یلدا برای حیوانات خانگی شما

 شب یلدا طولانی‌ترین شب سال است و قطعا هر خانواده ایرانی علاقمند است این شب را با دوستان و اقوام خود شب زنده‌داری کند. تنقلاتی که در این شب ها به طور معمول در سفره یلدا قرار می‌گیرند ممکن است برای حیوان خانگی شما جذاب باشند و یا ممکن است این عضو کوچک خانواده علاقمند باشد در کنار شما یلدای خود را با خوردن خوراکی‌هایی که شما میل می کنید جشن بگیرد! اما خوب است بدانیم از میان اقلام خوراکی سفره شب یلدا کدام موارد می توانند برای حیوانات خانگی ممنوع باشند و از کدام خوراکی ها می توانید در مقدار کم به حیوان خود بدهید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با تنقلات مجاز شب یلدا برای حیوانات خانگی اشنا شویم.

 

کدام تنقلات یلدایی برای حیوان خانگی ما مناسب است؟

میوه ها:

آیا میوه جزو اصلی تنقلات مجاز شب یلدا برای حیوانات خانگی به حساب میاد؟ مهمترین نکته در خصوص میوه ها این است که به عنوان یک قاعده کلی میوه بخشی از جیره غذایی روتین حیوانات خانگی، خصوصا گربه ها نیست. در راهنمای تغذیه گربه آمده است؛ گربه ها گوشت خواران اجباری هستند که در طبیعت کمترین منابع گیاهی را در جیره روزمره خود استفاده می کنند و تنها به مصرف برخی گیاهان برای بهبود کارکرد گوارش خود بسنده می کنند. سگ ها که تا حدودی دامنه بیشتری از مواد غذایی را در طبیعت مصرف می کنند و مانند گربه ها گوشتخوار صرف نیستند نیز به طور روتین از میوه ها تغذیه نمی کنند. همچنین قند موجود در میوه ها برای حیوانات خانگی خصوصا سگ ها می تواند عوارضی همچون گلوکوم (افزایش فشار چشم) را در پی داشته باشد؛ پس فراموش نکنید که میوه ها تنها می توانند به عنوان یک تشویقی و در مقادیر اندک صرفا برای اقناع کردن علاقه آنها به مشارکت در مهمانی خانوادگی در اختیارشان قرار گیرد.
 

در این مقاله سعی میکنیم میوه هایی که به طور روتین ممکن است در سفره شب یلدای شما باشند را از منظر مجاز یا غیرمجاز بودن برای حیوان خانگی مورد بررسی قرار دهیم.

 

انار؟

انار میوه مناسب برای حیوان خانگی هست یا نه

 

انار میوه بهشتی خوشمزه ایست که حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان می باشد. سرشار از ویتامین A،C و K می باشد و به خاطر داشتن فیبر بالا و اسیدهای چرب در دانه مرکزی خود می توانند برای حیوان خانگی شما مفید بوده و به کارکرد مناسب دستگاه گوارش آنها کمک کند. تنها موردی که ممکن است در مورد انار برای حیوان خانگی شما ایجاد خطر نماید بلعیدن همزمان تعداد زیادی از دانه های انار می باشد که ممکن است به علت خوب جویده نشدن دانه مرکزی آنها سبب بروز انسداد و یا در صورت به دام افتادن در گلو خفگی شوند. بنابراین حد اعتدال را رعایت نمایید و دانه های انار را در مقادیر کم در اختیار حیوان خانگی خود قرار دهید تا از بروز مشکل جلوگیری به عمل آید.

 

میتونم یه ذره هندوانه بخورم؟

 

هندوانه برای حیوان خانگی مناسب است؟

 

هندوانه میوه ای است که خصوصا در فصل تابستان می تواند برطرف کننده عطش شما و حیوان خانگی‌تان باشد. اگرچه به واقع خوردن هندوانه در انتهای فصل پاییز چندان منطقی به نظر نمی‌رسد اما سنتی است که در شب یلدا در میان ما ایرانی‌ها جا افتاده است. حال اگر خواستید حیوان خانگی خود را به کمی هندوانه دعوت کنید لازم است بدانید این میوه قند بسیار بالایی دارد و باید در مقادیر کم در اختیار حیوان قرار گیرد.

همچنین نکته بسیار مهم این است که دانه ها می‌بایست به طور کامل جدا شوند وگرنه می توانند به سادگی در دستگاه گوارش به دام افتاده و مشکلات عدیده گوارشی را برای حیوان خانگی شما به وجود بیاورند. پوست و بخش های سفید رنگ هندوانه نیز مصرف  خوراکی برای حیوانات خانگی و حتی احشام را ندارد و می بایست دور از دسترس آنها قرار گیرد.

 

مرکبات ؟

پرتقال برای حیوان خانگی

 

پرتقال و نارنگی و به طور کلی تمامی مرکبات برای گربه سانان ممنوع و برای سگ ها در مقادیر اندک قابل استفاده می باشند. این میوه های سرشار از ویتامین C، پتاسیم و فیبر اگرچه بسیار پر خاصیت می باشند اما برای گربه ها جزو ممنوعیات طبقه بندی می شوند این درحالی است که سگ ها مجازند مقادیر بسیار اندکی از آن را میل نمایند. از آنجایی که گربه ها تمامی ویتامین C مورد نیاز بدن خود را به طور خودکفایانه ای در بدن خود می سازند و نیازی به دریافت مکمل های آن به صورت خوراکی و یا در جیره غذایی نمی باشند این منبع بالای ویتامین C می تواند برای آنها مشکل ساز باشد.

جدا از بالا بودن مقادیر این ویتامین در مرکبات، میوه های این خانواده دارای ماده ای تحت عنوان psoralen هستند که می تواند سبب بروز بیماری در گربه ها شود. پس در صورتیکه می خواهید حیوان خود را به کمی پرتقال یا نارنگی مهمان کنید نکته مهم این است که می بایست دانه ها، پوست و فیبرهای سفید اطراف آنها به خوبی جدا شود و بخش های پالپ داخلی به عنوان یک تشویقی خوشمزه و تازه در اختیار سگ شما قرار گیرد. اما در مقادیر بالا به علت اسیدی بودن مرکبات و فراورده های آن مشکلات دستگاه ادراری ممکن است برای سگ شما به وجود بیاید که بهتر است مصرف آن را به شب یلدا ختم نمایید.

 

بعضی اوقات هوس خرمالو میکنم، بخورم؟

خرمالو برای گربه شما مناسب است

 

خرمالو میوه فصل پاییز است که در میان انسان ها نیز سلیقه خاص خود را میطلبد. اگر گربه یا سگ شما نسبت به خرمالو علاقه نشان می دهد می بایست پوست و کلاهک سخت آن را به طور کامل جدا نمایید و تنها بخش های مرکزی که حالت ژله ای و رسیده را دارد در اختیار او قرار دهید. سگ ها و گربه ها هر دو مجازند مقادیر کم خرمالو را دریافت نمایند اما مصرف پوست و هسته (در برخی انواع خرمالو ممکن است یک یا تعدادی هسته سخت در مرکز بخش های ژله ای وجود داشته باشد که در صورتی که از نظر شما دور بماند می تواند توسط حیوان خانگی شما بلعیده شود و موجبات انسداد در دستگاه گوارش او فراهم شود).

 

کدو حلوایی خیلی خوشمزه‌س، میشه بخورم؟

آیا کدو حلوایی برای حیوان خانگی مناسب است

 

اگرچه کدو حلوایی را نمی توان در زمره میوه ها دسته بندی کرد اما در برخی خانواده ها به صورت پخته شده، حلوا شده و یا دسر آن در شب یلدا سرو می شود. به طور کلی مصرف کدوی حلوایی برای حیوانات خانگی مجاز می باشد خصوصا اگر بدون افزودنی هایی همچون شکر طبخ شده باشند می توانند برای حیوانات خانگی بسیار مفید باشند و به صورت روتین در غذای روزمره آنها در ترکیب با پروتئین های جانوری مصرف شوند.

 

میتونین به عنوان تنقلات یلدایی برای حیوون خونگی‌تون، غذای تازه پت‌آباد براش سفارش بدین .

خرید غذای تازه گربه و سگ

 

 

اما یک نکته مهم: انگور خطرناکترین میوه ای است که ممکن است اشتباها در اختیار حیوان خانگی خود قرار دهید!! این میوه می تواند مسبب بروز نارسایی حاد و شدید کلیوی شود.

 

آجیل ها

آیا آجیل برای حیوان خانگی مناسب است

 

شب یلدا مجموعه آجیل های مخصوص خود را دارد که معمولا به صورت مخلوطی از چند آجیل سرو می شود. به طور کلی آجیل ها منابعی غنی از اسیدهای چرب و امگا 3 هستند که می توانند بسیار برای بدن، خصوصا مفاصل مفید باشند اما خواص گفته شده بیشتر برای ما انسانها صدق می کند و اگرچه آجیل ها می توانند خواص ذکر شده را برای بدن حیوانات خانگی داشته باشند اما احتمال بروز مشکلات ثانویه در پی مصرف آجیل ها بسیار بالا می باشد.

 

به نظرتون آجیل جزو تنقلات مجاز شب یلدا برای حیوانات خانگی است؟

گربه ها نسبت به سگ ها به مصرف آجیل ها حساس تر می باشند. به طور کلی گربه ها بسیار بیشتر در معرض ابتلا به پانکراتیت (التهاب پانکراس) می باشند که در پی مصرف آجیل ها که حاوی مقادیر بسیار بالایی از اسیدهای چرب و چربی می باشند ممکن است گربه شما به شدت دچار بیماری و مشکل شود.

همچنین دانه های خشک آجیل ها می توانند با به دام افتادن در مجاری گوارشی سبب خفگی و یا انسداد شوند و مجبور شوید شب یلدای خود را در بیمارستان دامپزشکی سپری کنید. بنابراین بهتر است آجیل ها از خوراکی های شب یلدای گربه شما به طور کامل حذف شوند. خصوصا گردو، بادام و فندوق که در میان آجیل ها در صدر قرار دارند برای گربه شما ممنوع می باشند.

 

خب، برای سگ‌ها چطور؟

مصرف آجیل در سگ ها نیز می تواند مانند گربه ها تمامی مخاطرات ذکر شده شامل خطر انسداد و ابتلا به پانکراتیت را داشته باشد. اما در مورد سگ ها خصوصا نژادهای بزرگ احتمال بروز انسداد بسیار کمتر از سگ های نژادهای کوچک و گربه ها می باشد. همچنین برخی آجیل ها همچون بادام زمینی (بدون پوست و بدون نمک مجاز می باشد) و فندوق ( بدون پوست و بدون نمک) در مقادیر کم می توانند برای سگ شما تشویقی خوشمزه ای باشند که مجاز به مصرف آنها هستند اما باز هم تاکید می شود بهتر است از مصرف آجیل ها اجتناب کنید.
 

برای دریافت راهنمای جامع تغذیه سگ و غذاهایی که می‌تواند بخورد بر روی لینک زیر کلیک کنید:
 

راهنمای جامع تغذیه سگ


*** نکته مهم: تمامی مشتقات انگور مانند کشمش و مویز برای حیوانات خانگی مسمومیت زاست و سبب اختلال و نارسایی حاد کلیوی می شود بنابراین به هیچ عنوان حتی یک دانه انگور و یا کشمش و میز را در اختیار آنها قرار ندهید.

 

دسر ها و شیرینی جات:

آیا دسر و شیرینی برای حیوان خانگی مناسب است

به طور کلی تمامی شیرینی جات که حاوی مقادیر بالایی از قند ها می باشند برای سگ ها و گربه ها ممنوع می باشند. این موضوع باید بسیار جدی گرفته شود چراکه حیوانات خانگی به خصوص سگ ها علاقه وافری به خوردن شیرینی جات دارند و ممکن است دور از چشم شما به ظرف شیرینی پاتک بزنند. بنابراین بهتر است اقلام شیرین را دور از دسترس آنها قرار دهید.

خب، خب، فکر کنم درباره‌ی همه‌ی تنقلات مجاز شب یلدا برای حیوانات خانگی صحبت کردیم و امیدوارم که براتون مفید بوده باشد.

 

آرزومندیم بلند ترین شب سال در کنار حیوانات خانگیتان به سلامتی و شادی سپری شود. 

 

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده
شهلا گفت:
سلام
ممنون از مطالب بسیار عالیتون
واقعا عالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید