۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

آشنایی با خرگوش ها و نحوه نگهداری از آن ها در خانه

خرگوش‌ها هم مانند سایر حیوانات انواع وحشی و اهلی دارند که می‌توانند تاحدی مورد آموزش قرار بگیرند. خرگوش‌های اهلی و رام شده را می‌توان در خانه و به عنوان حیوان خانگی نگهداری کرد. این موجودات دوست‌داشتنی و پشمالو علاوه‌بر این‌که موهای بسیار نرم و لطیفی دارند، بسیار زیبا بوده و رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی دارند. خرگوش‌ها دارای نژادهای مختلفی هستند که هرکدام نحوه‌ی نگهداری و رفتار مخصوص به خود را دارند.

 

شناخت خرگوش‌ها

 

آناتومی بدن خرگوش ها

حتماً تا به حال به چشم‌های کشیده و زیبای خرگوش‌ها توجه کرده‌اید و جالب است بدانید که هرکدام از چشم‌ها توانایی دید تا 190 درجه را دارند یعنی خرگوش می‌تواند بدون جابجایی به طور کامل فضای اطراف خود را مشاهده کند. خرگوش‌ها چشم‌های تیزبینی دارند اما توانایی تشخیص رنگ آن‌ها محدودیت دارد. چشمان خرگوش در شب دید بسیار خوبی دارد.

همان‌طور که از نام این حیوان مشخص است، گوش‌های بزرگ و بلند از ویژگی‌های اصلی اوست. با این گوش‌های بزرگ می‌تواند به خوبی صداهای اطرافش را تشخیص دهد. به دلیل وجود رگ‌ها و غدد عروقی زیادی که در گوش‌های خرگوش‌ها وجود دارد، دمای بدن به وسیله‌ی گوش‌ها تنظیم می‌شود و در سرما و گرما همیشه تعادل دمایی در بدن‌شان حفظ می‌شود.

حس بویایی خرگوش‌ها نیز قوی است که از طریق آن می‌تواند افراد غریبه و یا صاحب خود را تشخیص دهد. تعداد دفعات تکان دادن بینی در خرگوش‌ها حدوداً بین 20 الی 120 بار در دقیقه است چرا که مدام در حال شناسایی انواع بوها در اطراف خود هستند.

از قدیم اصطلاح دندان خرگوشی کاربرد زیادی داشته و معمولاً به افرادی گفته می‌شود که دندان‌های جلویی آن‌ها از حالت عادی کمی بزرگ‌تر است. دندان‌های جلویی خرگوش‌ها هم نسبت به سایر دندان‌هایشان بزرگ‌تر است و جالب است بدانید کلیه‌ی دندان‌ها در طول عمر خرگوش مدام در حال رشد هستند. برای این‌که دندان‌ها از حالت عادی بیش‌تر رشد نکنند و مشکلی هم برای خرگوش پیش نیاید، خرگوش نیاز دارد که مواد سختی مانند چوب، خوراکی‌های سفت یا تشویقی های مخصوص را بجود تا دندان‌ها ساییده شده و کوتاه شوند.

 

شناخت آناتومی بدن خرگوش

 

سلامت و بهداشت خرگوش ها

پس از قبول کردن سرپرستی یک خرگوش، اولین کاری که باید انجام دهید بردن آن پیش دامپزشک و معاینه‌ی کامل است تا از سلامت حیوان به خوبی اطمینان حاصل کنید. اگر کسی می‌خواهد حیوان را نوازش کند از سالم بودن و بهداشتی بودن آن فرد مطمئن شوید چرا که خرگوش حیوان حساسی است که ممکن است سریع مریض شود.

خرگوش هم مانند سایر حیوانات خانگی به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی نیاز دارد. یک‌سری از بیماری‌ها مانند هاری، عفونت‌های قارچی پوست و مو، سالمونلوز، سل و ... جزو بیماری‌هایی هستند که از خرگوش به انسان منتقل می‌شوند. مانند حیوانات خانگی دیگر، واکسیناسیون خرگوش‌ها هم باید به موقع و در نوبت‌های معین انجام شود.
 

خرید محصولات خرگوش

ظرف دستشویی خرگوش هپی پت مدل Picko

 

تهیه لانه مناسب برای خرگوش

اگر می‌خواهید خرگوش‌تان در آرامش و آسایش پیش شما زندگی کند بهتر است لانه‌ای مناسب برایش فراهم کنید که هم به‌راحتی در آن‌جا استراحت کند و هم به ظرف آب و غذایش دسترسی آسان داشته باشد. برای خرگوش‌های خانگی معمولاً قفسی تهیه می‌شود که در آن راحت باشند. اگر قرار است خرگوش‌تان بیش‌ترین زمان را در قفس بگذراند پس باید قفسی بزرگ برایش تهیه کنید تا آزادانه حرکت کند. البته باید بدانید که همه‌ی حیوانات نیاز به تحرک و فعالیت دارند و هرچند وقت یک‌بار باید خرگوش خانگی خود را به فضای باز ببرید و اجازه دهید جنب و جوش داشته باشد.\

 

پوشال بستر جوندگان پی سی ال مدل PCL وزن 1.5 کیلوگرم

بهتر است قفسی تهیه کنید که خرگوش به‌راحتی فضای اطرافش را ببیند و به اصطلاح دلگیر نشود. ابعاد قفس باید متناسب با سایز و جثه‌ی خرگوش باشد هرچند بچه خرگوش هم رشد می‌کند و بزرگ می‌شود پس اگر نمی‌خواهید در فواصل کوتاه لانه‌ی خرگوش‌تان را تعویض کنید، بهتر است از همان اول قفسی بزرگ و مناسب تهیه کنید.

 اگر شرایط نگهداری خرگوش در حیاط، بالکن و یا تراس را دارید بهتر است قفس را آن‌جا قرار دهید تا در معرض هوای آزاد و تازه قرار بگیرد. از مواردی که باید حتماً به آن توجه داشته باشید نظافت روزانه‌ی قفس خرگوش است چرا که خرگوش‌ها مانند گربه‌سانان محل فضولات خود را شناسایی نمی‌کنند و هر زمان احساس دفع کنند در همان‌جا کار خود را انجام می‌دهند.

اگر خرگوش‌تان را در فضای باز و نسبتاً بزرگ می‌خواهید نگهداری کنید، می‌توانید از انواع خانه‌های خرگوش که وسایل بازی و سرگرمی هم در آن‌ها دارد، فراهم کنید. البته خانه باید به‌صورتی باشد که از باد و باران در امان باشد.

 

انتخاب لانه مناسب برای خرگوش

 

تغذیه خرگوش ها

موضوع دیگری که در بحث نگهداری از حیوانات مطرح می‌شود مربوط به تغذیه‌ی آن‌هاست. خرگوش‌ها هم غذای مخصوص به خود را دارند که باتوجه به نژاد، سن و رژیم غذایی آن‌ها، نوع غذا هم متفاوت خواهد بود. خرگوش‌ها معمولاً باید از سبزیجاتی مصرف کنند که نیازهای موردنیاز بدن‌شان مانند چربی، پروتئین، مواد معدنی و ... را تامین کند. تعداد وعده‌های غذایی معمولاً دو بار در روز است که برحسب شرایط خرگوش‌تان می‌تواند تغییر کند.

در ضمن باید مراقب باشید که وزن خرگوش‌تان درحد متعال باشد زیرا چاقی و یا لاغری بیش از اندازه نشانه‌های بیماری و ناسالم بودن است. در اثر تغذیه‌ی نامناسب مشکلاتی مانند چاقی و اضافه وزن، دندان‌های خراب، مدفوع نرم، بیماری‌های قلبی و عروقی، سنگ کلیه و بیماری‌های مربوط به مثانه و حتی بی‌اشتهایی برای خرگوش به وجود خواهد آمد.

ازجمله سبزی و میوه‌هایی که می‌توانید به خرگوش‌تان بدهید می‌توان به ریحان، انواع کلم، کرفس، کاهو، هویج، سیب، انواع بری‌ها، گیلاس، انبه، هلو، گلابی، آناناس و ... اشاره کرد. به‌طورکلی در تغذیه‌ی خرگوش‌ها هم از میوه‌ها و سبزیجات که غذاهای طبیعی هستند و هم از غذاهای آماده‌ی مخصوص خرگوش‌ها می‌توان استفاده کرد.

 

غذای مناسب برای خرگوش‌ها

۵
از ۵
۲۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید