۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی سگ نژاد پیت بول

یکی از سگ‌هایی که به دلیل ظاهر کمی عجیب و ترسناکش جلب توجه بسیاری میکند سگ نژاد پیت بول (Pit Bull)‌ است. این سگ ظاهری پر جذبه و کمی ترسناک دارد و به عنوان یک سگ نگهبان از آن استفاده میشود. اصلیت سگ پیت بول، آمریکایی-انگلیسی است و گونه‌های مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌های متفاوتی را دارا هستند. این سگ به دلیل استخوان بندی بسیار قوی و تنومند خود نگهبانی قدرتمند به شمار میرود و به خوبی میتواند از شما محافظت کند. اگر به این سگ علاقه‌مند هستید یا میخواهید او را به سرپرستی بگیرید با مقاله امروز همراه باشید. نکات بسیار مهمی را در مورد سگ نژاد پیت بول با شما در میان خواهیم گذاشت.

سگ نژاد پیت بول


تاریخچه پیدایش سگ نژاد پیت بول

سگ پیت بول از ترکیب دو  نژاد سگ قدیمی انگلیسی به نام انگلیش بولداگ و انگلیش تریر به وجود آمده و برای اولین بار در انگلیس و ایرلند پرورش یافته است. خاستگاه ابتدایی پیت بول به بولداگ انگلیسی باز میگردد. بولداگها در قرن 18 در انگلستان بسیار معروف بودند زیرا در بازی "طعمه گاو" میتوانستند یک گاو را از پای درآورند. به مرور افراد تصمیم گرفتند تا قدرت بولداگ را با چابکی و سرعت بیشتری ترکیب کنند و بولداگ‌ها با تریرها تلاقی یافتند و این چنین اولین پیت بولها به وجود آمدند.
پس از جنگ جهانی و زمانی که انگلیسی ها به همراهی نژاد سگ پیت بول وارد امریکا شدند نام پیت بول تریر امریکایی بر زبان ها افتاد. این سگ که ترکیب انگلیش بولداگ و انگلیش تریر بود در بخش های مختلفی همچون جبهه های جنگ، مزارع، و خانه ها حضور داشت و در مشاغلی همچون جستجو و نجات افراد، خدمت رسانی، نیروی پلیس و ... به دیگران کمک می کرد. همچنین افراد بسیار معروفی همچون روزولت، هلن کلر و ادیسون سرپرستی این سگ را به عهده داشتند.

تاریخچه سگ نژاد پیت بول


هدف از پرورش آمریکن پیت بول تریر ایجاد سگی با جثه تقریباً متوسط بود که توانایی و قدرت بدنی بسیار بالایی در جنگ با سگهای دیگر داشته باشد. پس از گذشت سالها و در اوایل قرن 20 پرورش دهندگان این سگ تلاش کردند تا به شکل کاملاً حرفه‌ای و هدفمند به پرورش و اصلاح نژاد پیت بول بپردازند و به همین دلیل خط خونی متفاوتی از این سگ به مرور زمان پدید آمد. از آنجا که پرورش دهندگان این سگ بسیار حرفه‌ای بودند باعث بهبود عملکرد این سگ در طول زمان شدند؛ برخلاف پرورش‌دهندگان نژاد شپرد آلمانی که در طول زمان به مرور ضعیف گشت.


مشخصات ظاهری سگ نژاد پیت بول

اولین ویژگی و مشخصه ظاهری که در مورد سگ پیت بول به چشم میخورد چهره اوست. صورت نژاد پیت بول شکل مستطیلی و یا مربعی دارد و فکی بسیار قدرتمند و محکم در قسمت پایین صورتش قرار گرفته است. پیشانی پیت بول بلند و دارای چین و چروک است. گوشهایش افتاده و گردن بسیار عضلانی و با استحکامش در تناسب مناسبی با سرش قرار دارد. رنگ چشمهای سگ نژاد پیت بول میتواند در همه رنگها به جز رنگ آبی دیده شود.
بدن این سگ عضلانی و قوی است و به نظر میرسد که اندام خود را در باشگاه ورزیده باشد. سینه‌اش عمیق و قدرتمند است و پاهای او نیز بسیار عضلانی و گسترده است. دم او برخلاف باقی قسمتهای بدنش کوتاه است.
پوشش سگ نژاد پیت بول کوتاه، ضخیم و براق است. رنگ بندی پوشش او بسیار متنوع است اما بیشتر در رنگهای مشکی و قهوه‌ای دیده میشود. بیشتر پیت بول‌ها لکه‌هایی بر روی بخشهایی از بدن همچون سینه و زیر گلو دارند.
سگ پیت بول از لحاظ قد و وزن در گروه نژادهای متوسط قرار دارد. هرچند بدن او عضله‌ای است:

ویژگی های ظاهری سگ نژاد پیت بول


قد
نر: 40 تا 70 سانتیمتر
ماده:  26 تا 48 سانتیمتر
وزن
نر: حدود 14 تا38 کیلوگرم
ماده: 14 تا 36 کیلوگرم

 

انواع نژاد سگ پیت بول

مهمترین انواع نژاد پیت بول چهار نوع زیر هستند:

  • آمریکن پیت بول بلی
  • پیت بول تریر امریکایی
  • استافورد شایر تریر امریکایی
  • استافورد شایر بول تریر یا پیت بول انگلیسی

 

انواع ترکیبهای نژاد پیت بول

ترکیب پیت بول با هیبریداش به شکل معمول با نژادهای زیر بوده است:

  • میکس هاسکی و پیت بول
  • میکس روتوایلر و سگ پیت بول آمریکایی

 

خصوصیات اخلاقی سگ نژاد پیت بول

اولین ویژگی اخلاقی که در مورد سگ پیت بول به نظر میرسد روحیه خشن و جنگجوی او است. اما جالب است بدانید سگ نژاد پیت بول با صاحب خود بسیار مهربان و نسبت به او وفادار است. بداخلاق بودن از دیگر ویژگیهایی است که ممکن است در این سگ به چشم بیاید هرچند این نگاه نیز اشتباه است، زیرا شما میتوانید این سگ را در بیشتر مواقع در حال خندیدن مشاهده کنید. باید در نظر داشت همه این موارد به تربیت درست این سگ باز میگردد زیرا این نژاد در دسته سگهای خطرناک قرار دارد و باید این ویژگی در آنها اصلاح شود و اجتماعی بودن را فرا گیرند.
نژاد پیت بول سگ بسیار شجاعی محسوب میشود که از هیچ چیز نمیترسد و قدرت بسیار بالایی در محافظت از اطرافیان خود دارد. هوش این سگ بسیار بالاست و میتواند با یک آموزش کوتاه مدت توانایی‌های ذاتی خود را نشان دهد.

نژاد سگ پیت بول رابطه چندان خوبی با افراد غریبه ندارد و ترجیح میدهد با کسانی که آنها را میشناسد وقت بگذراند. به همین دلیل باید آنها را در دوران تولگی به شکل اجتماعی تربیت کرد در غیر اینصورت در بزرگسالی میتواند به افرادی که نمیشناسد حمله کند.

 اخلاق و رفتار سگ نژاد پیت بول


رابطه پیت بول با کودکان

این سگ با کودکان رابطه خوبی دارد و از وقت گذرانی با آنها لذت میبرد. البته باید دانست این علاقه در مورد کودکانی است که پیتبول آنها را از کودکی میشناسد. به همین دلیل شما باید از نزدیک کردن کودکانی که با او آشنا نیستند خودداری کنید. همچنین لازم است حتی در صورتی که سگ شما اهلی است او را با کودک خود تنها نگذارید و همیشه یک ناظر در کنار آنها باشد. از طرف دیگر باید به کودک خود نیز آموزش دهید که نقطه ضعفهای سگ را بشناسد و او را عصبانی نکند در غیر این صورت میتواند باعث اتفاقات نه چندان خوشایند شود. به طور مثال باید به کودک بیاموزید در هنگامی که سگ مشغول غذا خوردن و خوابیدن است باعث آزار و اذیتش نشود زیرا این کار باعث پرخاشگری سگ میشود یا حتی اصرار به بازی کردن با حیوان میتواند باعث عصبانیت و حمله او گردد.


رابطه پیت بول با دیگر حیوانات

برخلاف رابطه خوب سگ پیت بول با کودکانی که میشناسد این نژاد رابطه دوستانه‌ای با سگ‌های دیگر و گربه‌ها ندارد. به همین دلیل در صورت نگهداری از حیوانات دیگر نباید سرپرستی سگ پیت بول را بپذیرید مگر اینکه این سگ با حیوانات دیگر بزرگ شده باشد و رفتار اجتماعی را به او یاد داده باشید.
از آنجا که سگ پیت بول متعلق به گروه تریر است، پر انرژی است. به همین دلیل نیازمند فعالیتهای شدید است و این فعال بودن میتواند باعث خوشحالی او شود. بازیهای طولانی مدت با توپ در حیاط خانه، پیاده روی طولانی و اجرای ورزشهای کوتاه مدت میتواند باعث تخلیه انرژی روزانه او گردد. در صورتی که انرژی پیت بول در طول روز تخلیه نشود میتواند اثرات مخربی همچون تخریب لوازم خانه را در پی داشته باشد. همچنین در این حالت میتواند رفتارهای عصبی را به شکل وسواس‌گونه‌ای انجام دهد. به همین دلیل محیطهای آپارتمانی فضای مناسبی برای این نژاد نیستند زیرا میتوانند باعث مشکلات رفتاری در او شوند.


تغذیه سگ نژاد پیت بول

غذای سگ نژاد پیت بول اهمیت بسیاری دارد زیرا معده او حساس است و باید در رژیم غذایی او موارد مهمی رعایت شود. برخی مواقع حتی برخی غذاهای با کیفیت برای آنها چندان مناسب نیستند. به همین دلیل آنها نیازمند به یک برنامه غذایی مناسب با توجه به وضعیت بدن خود هستند که باید توسط دامپزشک تهیه شود.
در زمان تولگی پیت بول باید به تغذیه او توجه بسیاری داشته باشید زیرا تغذیه نقش مهمی در رشد اسکلت او دارد. توله پیت بول چهار بار در روز به غذا نیاز دارد و همچنین نباید از دادن آب به او غافل شوید.
اگر از غذاهای خانگی برای تغذیه پیت بول استفاده میکنید باید در کنار گوشت حتماً از میوه، سبزیجات و سایر غلات نیز استفاده نمایید. همچنین لازم است در کنار غذای خشک از غذای‌تر و کنسروی نیز استفاده کنید. غذاهای آماده برای این حیوان گزینه بهتری هستند زیرا هم قیمت مناسب‌تری دارند و هم تمام مواد مغذی لازم در تولید آنها استفاده شده است. هرچند باید توجه داشته باشید سگ شما به اجزای تشکیل دهنده این غذاهای آماده آلرژی نداشته باشد.

غذای سگ نژاد پیت بول


وضعیت سلامت سگ پیت بول

سگ پیت بول عمری در حدود 12 تا  16 سال دارد. به صورت کلی نژاد سالمی است اما ممکن است در معرض برخی بیماری‌های سگ باشد. از جمله بیماری‌هایی که میتوان به آنها اشاره کرد موارد زیر هستند:


آلرژی

سگ پیت بول میتواند به محرکهای مختلف پوستی و یا غذایی آلرژی داشته باشد. آلرژی میتواند باعث بروز خارش غیرمتعارف و یا زخمهای پوستی بر روی بدن پیت بول شود.


هیپ دیسپلازی

به این بیماری در رفتگی لگن نیز میگویند و یک بیماری ارثی استخوانی محسوب میشود که مفصل لگن را درگیر میکند. بر اثر این بیماری مفصل در جای درست خود قرار نمیگیرد. به همین دلیل بسیار مهم است که سگ خود را تا دو سالگی مدام به چکاپ ببرید تا در صورت وجود این مشکل شناسایی و برطرف شود.

مراقبت از سلامتی سگ پیت بول


دیابت

دیابت میتواند در صورت عدم درمان باعث مشکلات هورمونی و بیماری لوزالمعده در سگ پیت بول گردد. اگر میبینید علائمی همچون تشنگی زیاد، ادرار رقیق، کمبود آب و تکرر ادرار در سگ مشاهده میشود ممکن است به دیابت مبتلا باشد.


انواع عفونت

عفونت میتواند داخلی و خارجی باشد و قابل پیشگیری و کنترل است. به همین دلیل بهتر است هر هفته و هر ماه بدن پیت بول و خصوصاً چشمها و گوشهایش را برای تشخیص عفونت بررسی کنید.


اضافه وزن

این سگ تمایل بسیاری به غذا خوردن دارد و تا وقتی که سیر نشود آرام نمیگیرد، به همین دلیل در معرض چاقی قرار دارد. باید رژیم او حاوی مواد سیر کننده با پروتئین بالا و چربیهای مفید باشد تا دچار افزایش وزن نشود.


نحوه آموزش سگ پیت بول

تربیت سگ پیت بول باید از دو ماهگی آغاز شود. به دلیل اینکه این سگ چندان حوصله زیادی برای آموزش ندارد باید آموزشهایش کوتاه و همراه با تشویق و انگیزه باشد. هوش این حیوان بالاست و به سرعت هر چیزی را فرا میگیرد اما شما نیز باید صبر و حوصله داشته باشید. آموزش به موقع میتواند باعث یاد گرفتن نظم و انضباط و اجتماعی شدن او شود. شما از همان کودکی باید فرمانهای مقدماتی، جای دستشویی، قوانین خانه و اجتماعی شدن را به او یاد دهید تا در بزرگسالی به مشکل بر نخورید.

آموزش و تربیت سگ پیت بول


چند نکته بسیار مهم در مورد سگ پیت بول

بهتر است پیش از نگهداری از پیت بول به موارد زیر در مورد او توجه داشته باشید:

  • عدم تحمل سرما 
  • وابستگی بسیار به صاحب خود
  • نیاز به یک تا سه ساعت پیاده روی و بازی در طول روز
  • نیازمند فضای بزرگ و آزاد برای زندگی
  • عدم تحمل تنهایی
  • عدم تناسب با زندگی آپارتمانی
  • نگهداری راحت از پوست و مو
  • قابلیت آموزش پذیری مطلوب

 نکات مهم در مورد سگ پیت بول

کلام آخر

سگ نژاد پیت بول جثه متوسطی دارد و مناسب نگهبانی است. این سگ با چهره پرجذبه و ترسناکش ممکن است برای بسیاری از افراد دوست داشتنی نباشد اما باید دانست برخلاف ظاهر جدی و ترسناکش، سگی خندان محسوب میشود. پیت بول به دلیل روحیه پرانرژی و خصلت نگهبانی خود مناسب زندگی در فضاهای باز است و نگهداری از آن در آپارتمان امکان پذیر نیست. همچنین او چندان به تنهایی علاقه ندارد و به صاحب خود وابسته است. بنابراین اگر شرایط فوق را ندارید قادر به نگهداری از او نیستید.

 

 

منابع :





 

۳
از ۵
۵ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید