۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی سگ نژاد سرابی

جالب است که بدانید یکی از نژادهای بسیار معروف، قدرتمند و با اصالت سگ‌ها، متعلق به ایران است و سگ سرابی نام دارد. قدمت حضور این سگ را تا دوران هخامنشیان تخمین زده‌اند. سگ نژاد سرابی، از نژاد ماستیف است و چهره پر ابهت و قدرتش از ویژگیهای بارز او است. سگ نژاد سرابی را با نامهای مختلفی از جمله سگ چوپان ایرانی، ماستیف‌ ایرانی و پرشین ماستیف نیز میشناسند. پرورش این سگ در حال حاضر در ایران و کمی در ترکیه انجام میشود و یکی از پرطرفدارترین نژادها برای نگهبانی است.

 نژاد سگ سرابی


اگر به سگی برای نگهبانی نیاز دارید به سرپرستی گرفتن سگ نژاد سرابی برای شما بسیار مناسب است. در مقاله امروز به این سگ و نکات بسیار مهم در مورد آن اشاره خواهیم کرد.


تاریخچه به وجود آمدن سگ نژاد سرابی

اصالت سگ سرابی به شهری با همین نام در آذربایجان شرقی باز میگردد. خاستگاه این سگ سراب است و به همین دلیل این سگ را به نام سرابی میشناسند.
آنطور که شواهد نشان میدهند نژاد سگ سرابی از زمان آشوریان در ایران زندگی میکرده و همدم چوپانان در چرای گله‌ها در کوهستانها بوده است. این سگ در آن زمان برای شکار کردن به صاحبان خود کمک میکرده و یک نگهبان قوی برای گله‌های آنها محسوب میشده است. نشانه‌هایی از این سگ در کتیبه‌های تخت جمشید دیده میشود که به روحیه جنگجویی و ارزشمند این نژاد اشاره دارند. یک مجسمه بزرگ از سگ سرابی نیز در کاخ آپادانای تخت جمشید پیدا شده که امروزه در موزه ایران باستان نگهداری میگردد. 

تاریخچه پیدایش سگ نژاد سرابی


متاسفانه در طی سالیان گذشته افراد زیادی سعی کرده‌اند تا به دلیل قدرت بدنی زیاد و غول پیکر بودن این سگ، دست به ترکیبش با نژادهای مختلف دیگر بزنند تا سگهای قوی‌تر و غول پیکرتری را ایجاد کنند. این مسئله باعث شده تا امروزه نژاد سگ اصیل سرابی کمتر پیدا شود. این نژاد امروزه به دلیل اختلاط با نژادهای دیگر قدرت بدنی خود را از دست داده و دچار مشکلاتی مانند کج شدن استخوان‌ها شده است.


مشخصات ظاهری سگ نژاد سرابی

از جمله دلایلی که باعث شده سگ سرابی در میان بسیاری از افراد محبوب باشد جسارت، شجاعت و قدرت جسمی بالای اوست. این سگ دارای جثه بسیار بزرگ، قد بلند و اندام عضلانی است.
پوست او ضخیم است و دو لایه میباشد که همانند یک عایق دما در برابر هوای سرد و برفی عمل میکند. پوستش بسیار سخت و محکم است و این مسئله باعث میشود در جدال با دیگر حیوانات دچار زخم و خونریزی نشود.
پنجه‌های سگ سرابی پهن است و این ویژگی به او کمک میکند تا در هوای سرد منطقه‌ای که به آن تعلق دارد به راحتی بر روی برفها راه برود. به صورت کلی فیزیک این سگ از یک نظم بهره برده و این مسئله باعث میشود تا در موقعیتهای خاص عکس العملهای سریعی از خود نشان دهد.
چشمهای سگ ماستیف ایرانی بادامی شکل هستند و رنگ قهوه‌ای روشن و جذبه‌ای خاص دارند.
سر سگ نژاد سرابی بزرگ، گردنش دراز و در کل چهره‌اش کمی رعب آور است. آرواره‌هایش به حدی قوی است که میتواند استخوانهای یک شخص را بشکند و به راحتی ماهیچه‌ها را تکه تکه کند.

ظاهر سگ نژاد سرابی


پوزه سگ سرابی مکعبی شکل و رنگ آن تیره تر از سایر نقاط بدنش است. در ناحیه سر و گردن او یک شیب خفیف دیده میشود که انتهای آن تا پایین گردن میرسد. دم این حیوان نیز داسی شکل و کوتاه است.
عمر مفید این نژاد سگ بین 12 تا 17 سال است و از چهار ماهگی به بعد به بلوغ میرسد.


رنگ سگ سرابی

سگ سرابی بیشتر در رنگهای حنایی کمرنگ، سفید، کرم، سیاه و خاکستری دیده میشود و پوزه آنها معمولاً سیاه و تیره است. این نژاد یک نوع کمیاب دارد که دارای رنگ سیاه با خط سفید در ناحیه سینه‌اش است. نکته قابل توجه در رنگهای سگ سرابی این است که در رنگ مشکی و سفید آن باید هاله‌ای از رنگ زرد دیده شود. 


وزن و قد

  • نرها:  بین 65 تا 90 کیلوگرم
  • ماده ها: بین 60 تا 80 کیلوگرم

ممکن است وزن این سگ ها تا 100 کیلوگرم نیز برسد.


قد

  • نرها: 80 تا 95 سانتی متر
  • ماده ها: 70 تا 85 سانتی متر


انواع نژاد سگ سرابی

سگ سرابی در دو نوع دیده میشود:

  • سگ سرابی کم مو
  • سگ سرابی پر مو

این دو گونه تفاوت خاصی جز تفاوت در پوشش با یکدیگر ندارند.

 

خصوصیات رفتاری سگ سرابی

سگ نژاد سرابی یک نگهبان قدرتمند است و خصوصیات رفتاری او میتواند با توجه به این ویژگی تعریف شود. پرشین ماستیف خلق و خوی جنگنده‌ای دارد و بسیار باهوش است. او همیشه در حالت آماده باش برای بررسی خطرات است و عکس العمل او بسیار سریع و فوق العاده است. این سگ مستقل و دارای رفتار تهاجمی با غریبه‌هاست. غریزه شکار بالایی دارد و به بودن در طبیعت علاقه‌مند است. این سگ به دلیل روحیه جنگنده خود نمیتواند چندان ارتباط موثری با کودکان برقرار کند.


شرایط نگهداری از سگ ماستیف ایرانی

سگ نژاد سرابی به دلیل شرایط بدنی و جثه بزرگ خود برای نگهداری در خانه مناسب نیست. این سگ بیشتر در مناطق روستایی، باغ‌ها و خانه‌های ویلایی نگهداری میشود. سگ سرابی به دلیل رشد و زندگی در نواحی سرد و کوهستانی مقاومت خوبی به تغییرات دمای محیط دارد و میتواند خود را با هر شرایطی وفق دهد. پوست دو لایه و همانند عایق میتواند از او در برابر گرما و سرما به خوبی محافظت نماید. این سگ برای تخلیه انرژی نیاز دارد تا روزانه پیاده روی داشته باشد و در محیطهای باز به جنب و جوش بپردازد، در غیر این صورت دچار افسردگی و افزایش وزن میشود. اگر به فکر نگهداری از این سگ در آپارتمان هستید باید فکر آن را از سر بیرون کنید.

نگهداری از سگ ماستیف ایرانی


وضعیت سلامت نژاد سگ

نژاد سرابی از جمله سالم ترین نژادهاست زیرا قدرت بدنی بسیار بالایی دارد. اما چند نمونه از بیماری سگ مثل مشکلات مفصل لگن (هیپ دیسپلازی)، سخت زایی و نفخ در این سگ مشاهده شده است.


هیپ دیسپلازی

این بیماری به طور معمول ژنتیکی است و بر اثر آن مفصل لگن یا ران به شکل کامل رشد نمیکند و این مسئله باعث به وجود آمدن یک فضای خالی در ناحیه و دررفتگی استخوان ران سگ میگردد. این بیماری باعث میشود که سگ نتواند به خوبی راه برود.

 سلامتی نژاد سگ سرابی


سخت زایی

برخی از سگهای ماده این نژاد ممکن است تجربه زایمان سختی را داشته باشند. وزن توله سگها در این نژاد بالاست و هر سگ مادر میتواند شش تا هشت توله را در هر زایمان به دنیا آورد و این مسئله میتواند کار مادر را هنگام زایمان سخت کند.


نفخ

سگ نژاد سرابی به دلیل اندام درشت و سینه پهنش مستعد ابتلا به بیماری نفخ است. نفخ شاید به ظاهر مشکلی بسیار ساده باشد اما میتواند به سگ آسیب بزند و به همین دلیل بهتر است در صورت ابتلای سگ به آن با دامپزشک مشورت شود.


تغذیه سگ نژاد سرابی

برای داشتن یک سگ سالم داشتن یک تغذیه و برنامه غذایی سالم بسیار مهم است. سگ سرابی که در واقع سگی کوهستانی است به تغذیه خاصی نیاز دارد. رژیم او باید بر اساس نژاد، محل زندگی، فعالیت روزانه و سن و سالش تعیین شود. برای توله سگها بهترین غذا شیر مادر است اما میتوان در مواقعی که مادر در دسترس نیست از غذاهای آماده نیز استفاده کرد.
نژاد سرابی میتواند از غذای خشک سگ نیز استفاده کند اما برای داشتن یک رژیم متعادل شما باید از غذای پخته یا تر نیز در کنارش استفاده کنید. لازم است برای داشتن یک رژیم سرشار از تمام مواد مغذی لازم مانند پروتئین، ویتامینها، مواد معدنی و فیبر با یک دامپزشک مشورت کنید.


تربیت سگ ماستیف ایرانی

اگر یک سگ نژاد سرابی دارید باید تربیت او را از سن 2 تا ۴ ماهگی آغاز کنید زیرا در این دوره بسیار تربیت پذیر هستند. این سگها برای اینکه در دوران بلوغ رفتار درستی داشته باشند باید در همان دوره تولگی آموزش های لازم را فرا گیرند. این سگها باید اعتماد به نفس لازم، قوی و نترس بودن و از طرفی اطاعت و وفاداری را یاد بگیرند تا در آینده وظایف خود را به درستی انجام دهند.
شما در دوران تولگی میتوانید فرمانهای ابتدایی مانند نشستن، نپریدن، گاز گرفتن و یا نگرفتن و پذیرش قلاده را به آنها یاد دهید.

تربیت سگ نژاد ماستیف ایرانی


ارتباط سگ سرابی با غریبه ها و حیوانات 

این سگ به دلیل روحیه شکاری و نگهبانی خود نسبت به دیگران بدبین است. نژاد سگ سرابی زمانی که با افراد غریبه مواجه میشود بداخلاق است و تا زمانی که اعتمادش جلب نشده در حالت آماده باش به سر می برد. همچنین این نژاد عکس العملهای شدیدی به تغییرات محیطی نشان میدهد و این ویژگی باعث میشود که یک نگهبان مطمئن برای باغ‌ها و ویلاها باشد.
سگ سرابی با نزدیک شدن حیوانات دیگر نیز احساس خطر میکند. در این حالت دمش را به شکل صاف در هوا نگه میدارد و گوشهایش سیخ میشود و شروع به پارس کردن میکند تا دیگران را متوجه خطر نماید. این سگ برای نگهبانی بسیار عالی عمل میکند و مناسب کسانیست که میخواهند در محیطهای باز مراقب خانه و کاشانه خود باشند.
در تربیت این سگ بسیار مهم است تا به او یاد دهید تفاوت بین افراد مهاجم و غریبه را با اعضای خانواده و صاحبش درک کند و بتواند با هر کدام از آنها به شکل صحیحی برخورد نماید.
آموزشهای مربوط به سگ سرابی باید به شکل دنباله دار و هر روزه انجام شوند اما مدت زمان آنها نباید بیشتر از حدود 1۵ دقیقه باشد زیرا آنها را خسته میکند. بسیار مهم است که این سگ به روش درست تربیت گردد تا در مقابل مهاجمان ضعیف برخورد نکند و همچنین در مقابل صاحب خود مطیع باشد.

ارتباط سگ سرابی با غریبه ها و حیوانات


با توجه به موارد گفته شده بسیار مهم است پرشین ماستیف از حیوانات و خصوصاً کودکان دور نگه داشته شود. حیوانات و کودکان میتوانند غریزه شکار کردن او را تحریک کنند و آسیب ببینند.


نظافت و توجه به سلامت سگ نژاد سرابی

اگر گمان میکنید که این سگ به خاطر روحیه جنگجویی و جثه بزرگ خود نیاز به مراقبت ندارد اشتباه کرده‌اید، شما باید برای نظافت و حفظ سلامت سگ سرابی، او را هر هفته برس بکشید و دندانهایش را مسواک بزنید. همچنین لازم است معاینات ماهیانه را انجام دهید و در صورت نیاز واکسنهای ضروری را حتماً تزریق کنید تا این سگ را در سالیان طولانی در کنار خود داشته باشید.


کلام آخر

سگ نژاد سرابی یکی از سگهای اصیل ایرانی است که خاستگاه آن شهر سراب واقع شده در آذربایجان شرقی است. این سگ که به پرشین ماستیف نیز معروف است با آب و هوای متعادل و سرد کوهستانی سازگار است و روحیه‌ای بسیار شجاع، جسور و قوی دارد. سگ نژاد سرابی به دلیل روحیه نگهبان خود برای زندگی در فضاهای باز همچون روستاها، باغ ها و ویلاها مناسب است و به هیچ عنوان نمیتوان از آن در آپارتمان نگهداری کرد. این سگ رابطه خوبی با کودکان و حیوانات ندارد زیرا به دلیل روحیه شکارگر خود آنها را به شکل طعمه میبیند و ممکن است به آنها آسیب بزند.

 

منابع :





 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید