۰

ثبت سفارش تلفنی

معرفی سگ نژاد گلدن رتریور

سگ نژاد گلدن رتریور یکی از بهترین سگ‌های خانوادگی است که روحیه ای بسیار مهربان دارد و باهوش است و رابطه خوبی با بچه ها ایجاد می‌کند. این سگ در سال 2019 سومین سگ محبوب در دنیا شد و به دلیل اخلاق بسیار خوب و مهربانش طرفداران بسیاری را در کل دنیا به خود جذب کرده است.

نژاد سگ گلدن رتریور خلق و خوی ملایم، پوشش بسیار زیبا، و لبخندی جذاب همواره بر روی لب دارد و به دلیل خوی بسیار مهربانش مورد انتخاب بسیاری از خانواده ها است. اگر به این سگ علاقمندید یا تمایل دارید او را به سرپرستی بگیرید در مقاله امروز نکات بسیار مهمی را در ارتباط با این سگ با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

سگ نژاد گلدن رتریور

تاریخچه نژاد گلدن رتریور

یافته ها حاکی از این هستند که نژاد گلدن رتریور متعلق به کشور اسکاتلند است. هرچند یک افسانه قدیمی ادعا میکند رتریور، سگ گله های روسی بوده و برای اولین بار از سیرک خریداری شده است. جدای از این افسانه بیشتر افراد معتقدند که رتریور در ارتفاعات اسکاتلند و توسط دادلی مارجویبنگ، اولین لرد توییت موث در زمان سلطنت ویکتوریا پرورش داده شده است.

این لرد به پرورش حیوانات بسیاری مشغول بوده و تلاش میکرده تا نژاد برخی از سگها را کامل کند. این شخص میخواست سگ مورد نظرش مناسب برای آب و هوای بارانی و زمینهای ناهموار آن منطقه باشد و به همین دلیل نژاد "رتریور زرد" را با نژاد "تویت واتر اسپنیل" که منقرض شده ادغام کرد و از طرفی نژاد "ایریش ستر" و "بلاد هاند" را به این ترکیب اضافه نمود و در نهایت نژادی استثنایی را به وجود آورد.


نژاد سگ گلدن رتریور برای اولین بار در سال 1908 در نمایش سگهای بریتانیایی به نمایش گذاشته شد و بعد به کل دنیا راه پیدا کرد. محبوبیت این سگ در دهه 1970 میلادی با گلدن رتریور زیبای رئیس جمهور جرالد فورد به نام "لیبرتی" دو چندان شد.

تاریخچه پیدایش نژاد گلدن رتریور

 

مشخصات ظاهری سگ گلدن رتریور

سگ رتریور طلایی، چند نژاد متفاوت دارد که رنگ همه آنها زرد و طلایی است. نوع آنها به دلیل تغییرات منطقه ای و تاثیر آن در پرورش سگ ممکن است کمی با یکدیگر متفاوت باشد اما خلق و خوی این سگ‌ها هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. انواع نژاد سگ گلدن رتریور به شرح زیر است:

  • گلدن رتریور آمریکایی
  • گلدن رتریور کانادایی
  •  گلدن رتریور انگلیسی

به صورت کلی ویژگیهای اصلی این سگ به شکل زیر است:
قد

  • نر: 58 تا 61 سانتی متر
  • ماده: ۵۵ تا 57 سانتی متر

وزن

  • نر: 29 تا 34 کیلوگرم
  • ماده: 25 تا 29 کیلوگرم

عمر

  •  11 تا 12 سال

رنگ بندی

  • آمریکایی: طلایی درخشان که با سایه های زرد همراه است.
  • کانادایی: طلایی تیره است.
  • انگلیسی: در رنگهایی همچون طلایی، طلایی روشن و تیره، و کرم دیده میشود.

مشخصات ظاهری و ویژگی‌های سگ گلدن رتریور

 

سگ نژاد گلدن رتریور آمریکایی

این نوع کمی لاغرتر و عضلانی تر از انواع دیگر است. چشم‌هایش کمی نسبت به دو نژاد دیگر روشن تر و پوشش آن دارای طیف‌های مختلف رنگهای طلایی است.

سگ نژاد گلدن رتریورکانادایی

این نژاد به دلیل اینکه پوششی پررنگ تر و تیره تر دارد کمی متفاوت است. همچنین پوششی بلندتر و موهای نازک تری دارد و در ناحیه پشت ساق پا، گردن و دم، موهایش به نسبت رتریورهای دیگر کمتر است.

سگ نژاد گلدن رتریور انگلیسی

این نوع از سگ نژاد گلدن رتریور پوشش بلندتر و حجیم‌تری دارد. رنگ کرمی این نژاد به رسمیت شناخته شده و روشن تر است. چشمهای رتریور انگلیسی رنگ تیره و حالتی گرد دارد و برخلاف دو نوع دیگر به شکل مثلثی و کشیده به نظر نمی آید. این نژاد از لحاظ اخلاقی با دو نوع دیگر هیچ تفاوتی ندارد.


شخصیت سگ نژاد گلدن رتریور

گلدن رتریور سگی مهربان، باهوش و فرمان پذیر است. ویژگی بارز این نژاد سگ، طبیعت شیرین و آرامش است. این سگ بسیار بازیگوش و مشتاق یادگیری است و به همین دلیل تعلیم دادن به او میتواند برای افراد کار راحتی محسوب شود. از آنجا که این سگها آموزش پذیرند و از طرفی روحیه مهربان و آرامی دارند برای کمک به افراد ناتوان (نابینا، ناشنوا) بسیار مناسب هستند و در خانه های سالمندان برای خدمت و کمک به افراد مسن از آنها کمک گرفته میشود. این سگها همچنین برای مواردی همچون زنده یابی و پیدا کردن مواد مخدر قابل آموزش هستند و به همین دلیل در این حیطه ها از آنها بسیار استفاده می‌شود.

گلدن رتریور بسیار پر انرژی و فعال است و از طرفی به شکل غریزی شناگر بسیار ماهری محسوب میشود و میتوان آن را جزو سگ های ورزشکار و بسیار فعال به حساب آورد.
سگ رتریور نه تنها در دوران کودکی خود شیطنت و بامزه‌گی بسیاری دارد بلکه در دوران بلوغ و بزرگسالی نیز این ویژگی را حفظ میکند و به همین دلیل همیشه برای شما جذاب خواهد ماند.
سگ گلدن رتریور در مقابل کودکان بسیار صبور و مهربان است و به همین دلیل یکی از بهترین نژادهای سگ برای زندگی با خانواده های پرجمعیت است. آنها برای بازی کردن با کودکان یا صاحبان خود همیشه مشتاق هستند و دلشان میخواهد آنها را راضی نگه دارند. از آنجا که این سگ با تنهایی چندان میانه خوبی ندارد به همین دلیل نباید در خانه تنها بماند.
در ارتباط با حیوانات میتوان گفت این نژاد با دیگر حیوانات همچون گربه ها، دامها، و سایر سگها سازگار است و به همین دلیل نمیتوان از او انتظار روحیه نگهبانی داشت.


وضعیت سلامتی نژاد رتریور طلایی

سگ رتریور به صورت کلی نژادی قوی و سالم است و میتواند سالیان سال بدون هیچگونه مشکل و بیماری زندگی کند، اما ممکن است برخی از سگ‌های این نژاد در طول زندگی خود به برخی بیماریها مبتلا شوند. از جمله این بیماری‌های سگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلرژی
  • زخم معده
  • صرع
  • آب مروارید
  • آتروفی پیشرونده شبکیه
  • کم کاری تیروئید
  • مشکلات مفصل لگن
  • تنگی دریچه آئورت
  • استئوسارکوم
  • همانژیوسارکوم

وضعیت سلامتی نژاد رتریور طلایی

 

تربیت توله سگ گلدن رتریور 

همانطور که گفته شد این حیوان از آموزش دیدن لذت میبرد و به دلیل اینکه باهوش است و دلش میخواهد صاحبش را راضی نگه دارد برای آموزش دیدن بسیار حوصله به خرج میدهد. سگ رتریور را برای مقاصد مختلفی همچون کار در نیروی پلیس، کار در مزرعه، امدادرسانی و .... آموزش میدهند. هم‌چنین میتوان آن‌ها را برای کمک به افراد ناتوان مانند افراد نابینا و ناشنوا تعلیم داد.

برای گرفتن بهترین نتیجه از آموزش و تربیت سگ گلدن رتریور، باید از دو ماهگی آموزش آن‌ها را آغاز کرد. به دلیل اینکه این سگ‌ها در این دوره بسیار دوست داشتنی هستند ممکن است صاحبانشان نخواهند برخورد جدی با آن‌ها بکنند و این مسئله می‌تواند مشکل ساز شود. روش درست این است که از همان سنین پایین به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود تا در بزرگسالی آنها دچار مشکل نشوید. شما میتوانید از آموزش‌های ساده ای هم‌چون بیا، بشین، ساکت، بخواب و ... استفاده کنید. آموزش دادن نحوه دستشویی کردن در جای مخصوص، قوانین خانه و بسیاری مسائل دیگر نیز میتواند در برنامه آموزشی آن‌ها وجود داشته باشد.


تغذیه و رژیم غذایی سگ رتریور

رژیم غذایی سگ رتریور طلایی را باید با توجه به اندازه و سن او تنظیم کرد. نژاد سگ گلدن رتریور در سن 12 ماهگی به بلوغ میرسد و از آن به بعد باید همانند یک سگ بزرگسال تغذیه گردد. این سگ همانند بقیه سگ‌های بزرگ به پروتئین گوشت زیادی نیازمند است و این مسئله باید در نگهداری از او و تأمین نیازهایش در نظر گرفته شود. در ادامه  غذای سگ رتریور را با جزئیات بیشتری بررسی میکنیم:
پروتئین: از آنجایی که این سگ بسیار پر جنب و جوش است رژیم غذایی بر پایه حداقل 30 درصد پروتئین باید داشته باشد.
چربی: سگ رتریور به میزان متعادلی چربی ضروری در حدود 12 تا 18 درصد نیاز دارد. اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 برای این سگ لازم هستند و از ریزش موهای او جلوگیری کرده و نقش مهمی در سلامت و درخشان شدن ظاهر موهایش دارند.
کربوهیدرات: میزان کربوهیدرات در رژیم غذایی سگ باید با سن و فعالیتش متناسب باشد. این میزان در سگ رتریور چیزی در حدود  35 درصد را تشکیل میدهد. هرچه این سگ  فعالیت بیشتری داشته باشد به میزان کربوهیدرات بیشتری نیز نیاز خواهد داشت.

غذای مناسب برای سگ رتریور


نکته مهم در رژیم سگ رتریور طلایی این است که حتما غذای خشک را نیز در برنامه غذایی او قرار دهید زیرا این غذا به سلامت دندان و لثه سگ گلدن رتریور کمک میکند. غذای خشک سگ باید حدود 25 تا 30 درصد پروتئین داشته باشد و در کنار دیگر غذاها استفاده گردد. شما میتوانید از قانون 80-20 برای ایجاد تناسب در رژیم غذایی او استفاده کنید. به این ترتیب که 80 درصد کالری روزانه مورد نیاز بدن از غذای خشک و 20 درصد باقیمانده از کنسرو سگ تأمین گردد.

 

اگر قصد خرید غذای خشک سگ دارید، با کد PA5BLG از تخفیف ویژه در خرید اول بهره‌مند شوید. 

 

نظافت سگ گلدن رتریور 

سگ نژاد گلدن رتریور پوشش ضخیم و زیبایی دارد و به همین دلیل باید برای مراقبت از پوشش او تلاش بسیاری کرد. شما باید یک بار در روز و در صورت نداشتن فرصت کافی حداقل یکبار در هفته موهایش را شانه بزنید تا گره نخورد. حمام کردن گلدن میتواند یک بار در ماه باشد مگر اینکه سگ به دلایلی خود را بیش از حد کثیف کند.
نظافت دندان‌های او برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های لثه و بوی بد دهان بسیار مهم است، بنابراین روزانه دندانهای او را حتما مسواک بزنید. برخی از افراد ممکن است از دهانشویه سگ نیز برای نظافت دندانهای رتریور استفاده کنند.
کوتاه کردن ناخن های این سگ به دلیل داشتن رگهای خونی کار حساسی است و بهتر است انجام این کار را به دامپزشک بسپارید.


نکات مهم در مورد نگهداری از سگ نژاد گلدن

علاوه بر اطلاعاتی که تا اینجای مقاله در مورد این نژاد دریافت کردید در ادامه نکاتی برای نگهداری از این سگ دوست داشتنی و مهربان آورده ایم:

  • نژاد سگ رتریور به صورت کلی برای زندگی در فضاهای باز پرورش داده شده است بنابراین اگر شما اهل پیاده روی، طبیعت گردی، کوهنوردی و شنا کردن هستید این سگ همدم مناسبی برای شماست.
  • این سگ چندان اهل پارس کردن نیست اما اگر برای مدت زمان طولانی تنها بماند با پارس کردن استرس و نگرانی خود را نشان میدهد.
  • این نژاد علاقه دارد تا در کنار صاحبش و اعضای خانواده او زندگی کند. به همین دلیل نباید او را در ساعتهای طولانی تنها بگذارید و یا در محیطهای کم رفت و آمد نگهداری کنید.
  • سگ نژاد گلدن رتریور به دلیل روحیه بسیار فعال و پر جنب و جوشش باید روزانه حداقل 40 تا 60 دقیقه به تمرین و ورزش بپردازد.
  • این سگ به غذا خوردن بسیار علاقه دارد و در صورت استفاده از رژیم نامناسب میتواند به سرعت به اضافه وزن و چاقی مبتلا شود.
  • رتریور طلایی برخلاف اندازه بزرگ خود بسیار آرام و سازگار است و حتی میتواند در آپارتمان زندگی کند اما باید دانست که برای تخلیه انرژی به فعالیت در فضای باز نیاز دارد.

 نگهداری از سگ نژاد گلدن


کلام آخر

سگ نژاد گلدن رتریور با خنده زیبا و چهره مهربان خود طرفداران بسیاری را در سرتاسر دنیا به خود جلب کرده است. این سگ باهوش علاقه زیادی به آموزش دیدن دارد و میتواند برای خانواده ها و همچنین افراد ناتوان همدم مناسبی باشد. گلدن رتریور پر جنب و جوش است و علاقه زیادی به راه رفتن در طبیعت و شنا کردن دارد. این سگ برخلاف جثه بزرگ خود، سگ نگهبان محسوب نمیشود و تنها ممکن است در برابر محرکهای محیطی و غریبه ها به پارس کردن اکتفا کند. سگ نژاد گلدن رتریور تعامل خوبی با انسانها و کودکان دارد و به همین دلیل انتخاب مناسبی برای خانواده ها است.

 

منابع : 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید