۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

معرفی سگ نژاد روتوایلر

نژاد روتوایلر (Rottweiler) از جمله نژادهای قدرتمند است که جثه بسیار درشت و قوی اما شخصیت مهربانی دارد. این سگ را با نام‌های Rotties و Rotts  نیز می‌شناسند. از جمله ویژگی‌های اصلی این سگ‌ها خصلت نگهبانی و مراقبت آن‌ها از افراد است. با وجود این خصلت‌ها به هیچ عنوان پرخاشگر نیستند اما بیشتر افراد این سگ را یکی از پرخاشگرین سگ‌ها در دنیا میدانند. این نژاد بسیار وفادار است و تمام تلاش خود را می‌کند تا از صاحب خود و دارایی هایش محافظت کند. برای آشنایی بیشتر با سگ نژاد روتوایلر و نحوه نگهداری و مراقبت از او با ادامه مقاله همراه باشید.

 

خصوصیات سگ نژاد روتوایلر

 

تاریخچه سگ نژاد روتوایلر

این سگ از نژاد سگ‌های Molossus (نوعی سگ بولداگ) است. سابقه این سگ‌ها به امپراتوری روم باز میگردد. رومی ها برای حمل کالاهای اساسی هم‌چون گوشت و برای محافظت از اموال خود در هنگام جابجایی، از سگ روتوایلر استفاده میکردند. همچنین از این سگ‌ها برای مراقبت در گاوداری نیز استفاده میشد و محبوب قصاب‌ها نیز بودند، به همین دلیل به این نژاد "سگ قصاب" نیز گفته میشود.

تاریخچه سگ نژاد روتوایلر


در سده های پس از فروپاشی رومیان، سگ‌های گله رومی در شهر گله داری "روت ویل" به کار گرفته شدند. این سگ‌ها در این منطقه کمک می‌کردند تا گله ها از مراتع به بازار منتقل شوند و در طی این مسیر از آنها در مقابل دزدان و راهزنان محافظت می‌کردند و به همین دلیل نام روتوایلر یا "سگ قصاب روت ویل" به آن‌ها داده شده است. هرچند با پیشرفت‌های حمل و نقل در حوزه راه آهن در دهه 1800 وظیفه این سگ‌ها به پایان رسید اما آن‌ها وظایفی دیگری را به دست آوردند. این سگ‌ها از جمله اولین راهنمایان برای نابینایان بودند و در جنگ جهانی اول به عنوان سگ پلیس استفاده می‌شدند. در جنگ جهانی دوم نیز برای انتقال نامه ها، نگهبانی و حتی امدادرسانی پزشکی از آن‌ها استفاده میکردند.

 

مشخصات کلی نژاد روتوایلر

این سگ به صورت کلی در ظاهر خود این سه ویژگی را دارد:

وزن متوسط

  • نرها: 50 تا 60 کیلوگرم
  • ماده ها: 35 تا 48 کیلوگرم

قد
نرها: 61 تا 69 سانتی متر
ماده ها: ۵۶ تا 63 سانتی متر

رنگ بدن

  • مشکی و قهوه‌ای مایل به مسی
  • مشکی به همراه لکه هایی در گونه ها و خطی بر روی هر طرف پوزه، روی گلو، پاهای جلویی و عقبی، و دو طرف جناغ سینه


مشخصات ظاهری سگ نژاد روتوایلر

سگ روتوایلر نژاد بزرگ و با ابهتی است و بدنی قوی و عضلانی دارد. این نژاد سگ دارای شانه عضلانی از 61 تا 68 سانتیمتر است و نوع ماده آن کمی کوچکتر از نوع نر است. نژاد سگ روتوایلر پوشش سیاه و کوتاه با لکه هایی به رنگهای زرد و قهوه ای مایل به قرمز دارد. این پوشش دو لایه است که لایه بالایی آن از موهای خشن تر است که نقش مهمی در محافظت سگ در مقابل آب و گرد و خاک دارد و لایه زیرین موهای نرم تری دارد و همانند یک عایق عمل می‌کند.
جمجمه نژاد روتوایلر متوسط است که در ناحیه گوش‌ها عریض میشود. پیشانی او قوس دار است و دماغی گسترده با سوراخ‌های بزرگ و مشکی دارد. پوزه این حیوان نیز بلند و لب‌هایش سیاه رنگ است که به داخل دهان کشیده شده اند و در میان دو فک بسیار قوی و پر قرارگرفته اند.

مشخصات ظاهری سگ نژاد روتوایلر


چشم‌های این حیوان شکل بادامی و متوسط دارد و به رنگ قهوه ای است و گوش‌هایش مثلثی شکل و کوچکند. گردن این حیوان بلند و عضلانی است و این سگ همیشه آن را به شکل خمیده و با قدرت حفظ می‌کند.
دست و پاهای روتوایلر پهن و عضلانی هستند و پاهای عقبی او قوی تر و بلندتر از پاهای جلویی است. ناخن‌های دست و پای او نیز سیاه و کوتاه هستند.
دم سگ روتوایلر قطور است و به شکل افتاده و عمود در پشتش قرار گرفته اما هنگامی که هیجان زده شود؛ کمی آن را بالا می آورد.

 

شخصیت نژاد سگ روتوایلر

نژاد روتوایلر بسیار با اعتماد به نفس و شجاع است و این ویژگی‌ها از خصوصیات بارز آن‌هاست. این سگ خجالتی محسوب نمی‌شود و بسیار با اعتماد به نفس است اما با افراد غریبه به سرعت رابطه برقرار نمی‌کند و در مواجهه با افراد و موقعیت‌های جدید محتاط است. روتوایلر رفتاری بسیار با محبت و مهربان با خانواده اش دارد و احساس می‌کند باید از خانواده و دارایی‌های او محافظت کند، با این وجود هرگز به دیگران پرخاش نمیکند.

بین نوع نر و نوع ماده نژاد سگ روتوایلر تفاوت‌هایی دیده می‌شود. نرها روحیه محافظه کارانه و ساکتی دارند و دائم در حال ارزیابی کردن محیط برای بررسی تهدیدهای موجود هستند اما ماده ها مهربان‌ترند و کنترل کردن آنها نیز راحت تر است. هر دو جنس نر و ماده آموزش پذیر هستند و برای آموزش به کسی نیاز دارند که در تربیت سگ‌های قوی و باهوش مهارت کافی داشته باشد. افرادی که تجربه ای در زمینه نگهداری از سگ ندارند بهتر است به سراغ سرپرستی این سگ نروند زیرا نگهداری و تربیتش ظرافت‌هایی را می‌خواهد.


نکاتی که در ادامه می آیند در ارتباط با این سگ و رابطه اش با اطراف است:

  • این سگ به دلیل جثه بزرگ خود و نیاز به فعالیت زیاد برای نگهداری در آپارتمان توصیه نمی‌شود. ظاهر او میتواند باعث ترس و وحشت همسایگان شود  به همین دلیل اگر در اطراف شهر زندگی می‌کنید و محیط نسبتا بزرگی را در اختیار دارید میتوانید او را به سرپرستی بگیرید.
  • نژاد سگ روتوایلر خانواده دوست است، اما به دلیل جثه بزرگش باید مراقب قرار گرفتن آن‌ها در کنار کودکان بود و زیر نظرشان داشت.
  •  این سگ مناسب خانواده هایی است که حداقل یک نفر در طول روز در خانه می‌ماند، زیرا آن‌ها تنها ماندن را دوست ندارند و این مسئله می‌تواند مشکلات رفتاری در آنها ایجاد کند. اضطراب جدایی یکی از مشکلاتی است که ممکن است در این سگ‌ها دیده شود.
  • سگ روتوایلر کمی دیر بالغ میشود و تا دو یا سه سالگی بسیار بازیگوش و پرجنب و جوش است.
  • در زمان بلوغ بسیار پر قدرت و در عین حال نیازمند رسیدگی و توجه به صاحبش است و می‌تواند بسیار مغرور باشد.
  • سگ روتوایلر علاقه دارد تا با صاحبش وقت بگذراند و از قدم زدن در خیابان و بررسی محیط لذت میبرد.

 

وضعیت سلامتی نژاد روتوایلر

طول عمر متوسط سگ روتوایلر 8 تا10 سال است که متاسفانه از میانگین طول عمر سگ‌های دیگر کمتر است. این سگ به شکل کلی نژاد سالمی است اما میتواند مستعد برخی بیماری‌های سگ و شرایط باشد. به همین دلیل لازم است شما از انواع بیماریهای این نژاد اطلاع داشته باشید. تعدادی از بیماری‌هایی که ممکن است این سگ به آن‌ها مبتلا شود به شرح زیر است:

  • مشکلات چشمی
  • دیسپلازی (قرار نگرفتن مفاصل در مکان اصلی خود)
  • دیسپلازی آرنج
  • تنگی آئورت
  • استئوسارکوم (نوعی سرطان)
  • کم کاری تیروئید
  • آلرژی
  • پارگی رباط صلیبی
  • اندروپیون و اکتروپیون (برگشت پلک به داخل یا به خارج)
  • مشکلات پوستی

وضعیت سلامتی نژاد روتوایلر

 

چگونه باید از توله نژاد سگ روتوایلر نگهداری کنیم؟

به بلوغ رسیدن توله های روتوایلر با تاخیر رخ میدهد و نگهداری از آنها در 12 ماه اول زندگی بسیار مهم و شاید کمی سخت باشد. از زمانی که این سگ را به خانه می آورید باید آموزش دادن را آغاز کنید. آموزشها میتوانند شامل آموزشهای داخل خانه مثل دستشویی رفتن و یا موارد دیگری همچون عادت به استفاده از قلاده، رفتن به پیاده روی و معرفی به سگها و آدمهای غریبه در خارج از خانه باشد. همچنین لازم است توله سگها هر دو یا سه ماه یکبار انگل زدایی شوند.

 

تغذیه سگ روتوایلر چگونه است؟

تغذیه این نژاد تفاوت چندانی با دیگر سگها ندارد. شما میتوانید از غذاهای آماده و تجاری موجود در فروشگاه حیوانات استفاده کنید و به شکل روزمره به آنها بدهید. مصرف توصیه شده روزانه برای سگ روتوایلر ۴ تا 10 فنجان غذای خشک با کیفیت بالا در طول روز است که در دو وعده غذایی باید به آنها داده شود.
اگر امکان خرید غذای سگ را ندارید میتوانید در خانه نیز غذای مناسب روتوایلر را تهیه کنید. در غذای او باید از کربوهیدرات، سبزیجات و میوه ها استفاده نمایید و ذرت و گندم به او ندهید. بسیار مهم است که غذای روتوایلر حاوی گوشت باشد زیرا این ماده از مهمترین نیازهای تغذیه سگها است. حتی اگر از غذاهای تجاری گیاهی استفاده میکنید باید حتماً گوشت را در برنامه غذاییش قرار دهید.


25 درصد غذای روتوایلر از پروتئین تشکیل میشود و چربی نیز در حدود 12 تا 16 درصد برای سگهای بزرگ و 14 تا 18 درصد برای توله ها لازم است.
اگر سگ شما اضافه وزن دارد باید رژیم و میزان غذایش کنترل شده باشد. میزان غذای مورد نیاز سگ با توجه به وزن و فعالیت سگ باید تعیین گردد که برای اطلاع از آن بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.

تغذیه سگ روتوایلر چگونه است؟

 

نظافت سگ روتوایلر چگونه است؟

این سگ پوشش ضخیم و دو لایه دارد و شما نیاز به مراقبت خاصی از او ندارید. میتوانید به شکل هفتگی او را برس بزنید و یا با تکه پارچه تمیز پوشش بدنش را تمیز کنید.
ریزش موهای او در پاییز و بهار بیشتر است و در این زمان میتوانید بدنش را بیشتر برس بکشید. اگر میخواهید آنها را حمام ببرید بهتر است در خارج از خانه و زمانی که هوا به میزان کافی گرم است این کار را انجام دهید.
تمیز کردن گوشها و چک کردنشان نیز باید به شکل مداوم انجام شود زیرا جمع شدن جرم در گوش باعث بروز عفونتهای میکروبی میگردد.

 

به سرپرستی گرفتن سگ روتوایلر

پیش از این که روتوایلر را به سرپرستی بگیرید باید بدانید که آیا توانایی فراهم آوردن شرایط لازم را برای این سگ دارید یا نه! شما باید به فراهم کردن تغذیه کافی، مکان مناسب برای نگهداری و داشتن وقت آزاد برای در کنار او بودن فکر کنید. همچنین باید سگی را به سرپرستی بگیرید که به درستی تربیت شده باشد و به عوامل و رفتارهای محیط واکنشهای اغراق شده نشان ندهد. به علاوه سگ باید واکسنهای لازم را بزنید تا در برابر بیماریها با مشکلی مواجه نشود. به همین دلیل بسیار مهم است سگ افرادی را که میشناسید به سرپرستی بگیرید.


کلام آخر

سگ نژاد روتوایلر یک نژاد دلیر و شجاع است و بسیار آرام و با وقار است. این سگ با هوش بالای خود قابلیت آموزش پذیری خوبی دارد و بسیار پرانرژی است. لازم است انرژی روزانه اش با فعالیت بدنی شدید تخلیه شود و به همین دلیل نیاز به نگهداری در محیطهای باز دارد تا بتواند به خوبی جنب و جوش داشته باشد. میتوان گفت این سگ به حدود حداقل دو ساعت پیاده روی و فعالیت روزانه در طول روز نیازمند است. روتوایلر چندان تمایلی به دورشدن از صاحبش ندارد و به همین دلیل مناسب افرادی که میخواهند او را در ساعتهای طولانی تنها بگذارند، نیست. این سگ برخلاف ظاهر خشن خود بسیار مهربان است و اگر به درستی تعلیم داده شود تبدیل به نگهبانی با وفا و همدمی بسیار مهربان برای شما می گردد.

 

منابع:


 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید