۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

بیماری حساسیت یا آلرژی گربه چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیماری حساسیت یا آلرژی مختص انسان‌ها نیست و گربه‌های دوست‌داشتنی شما نیز می‌توانند به این مشکل دچار شوند. گربه‌ها به دلایل مختلفی همچون حساسیت به کک، مواد موجود در محیط و غذاها می‌توانند دچار حساسیت یا آلرژی گربه شوند. علائمی نظیر خارش پوست، عطسه، سرفه، ترشحات چشمی و... در بیماری حساسیت یا آلرژی گربه رخ می‌دهند. فهمیدن اینکه چه چیزی باعث آلرژی گربه شما می‌شود شاید کمی سخت باشد؛ اما با کمی زیر نظر گذاشتن او می‌توان تا حدی پی به علت آلرژی او برد. در مقاله امروز به بیماری حساسیت یا آلرژی گربه بیشتر خواهیم پرداخت.

آشنایی با بیماری آلرژی گربه به کک


حساسیت یا آلرژی گربه چرا رخ می‌دهد؟

زمانی که بدن گربه در معرض آنتی‌ژن‌هایی که به آنها حساسیت دارد قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی بدن گربه شروع به ساختن آنتی‌بادی بر ضد آنها می‌کند و باعث ایجاد پاسخ سیستم ایمنی در بدن گربه می‌گردد. به پاسخ سیستم ایمنی بدن به مواد حساسیت‌زا و علائمی که در نتیجه آن در بدن گربه ظاهر می‌شوند آلرژی می‌گویند. به طور معمول، مواد آلرژی زا مانند گرده، غذا یا گردوغبار ذاتاً بی‌ضرر هستند؛ اما بدن برخی گربه‌ها ممکن است بیش از حد به آنها واکنش نشان دهد و باعث بروز علائم آلرژی شود.
انسان‌ها زمانی که به آلرژی مبتلا می‌شوند علائمی مانند خارش، آبریزش چشم، عطسه و آبریزش بینی را تجربه می‌کنند. گربه‌ها نیز ممکن است این علائم را داشته باشند؛ اما به‌صورت معمول آلرژی به شکل‌های زیر در قسمت‌های مختلف بدن آنها خود را نشان می‌دهد:

  • پوست: خارش پوست از علائم شایع است و می‌تواند باعث لیسیدن، جویدن یا مالیدن پوست و خز گربه‌ها توسط آنها شود. این مسئله ممکن است به عفونت و ریزش مو بینجامد. 
  • دستگاه گوارش: علائم آلرژی در این ناحیه معمولاً به‌صورت استفراغ یا اسهال ظاهر می‌شود.
  • تنفسی: تحریک راه‌های هوایی تحتانی و فوقانی اغلب همراه با ترشحات بینی همراه است.
  • چشمی: مواد آلرژی‌زا اغلب باعث ورم ملتحمه می‌شوند.


آلرژی در گربه‌ها بسیار رایج و معمولاً یک بیماری مادام‌العمر است. این بیماری گربه می‌تواند بر کیفیت زندگی گربه و سرپرست او تأثیر بگذارد. برخی از نژادهای گربه ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به آلرژی باشند، اما این بیماری ممکن است در همه گربه‌ها دیده شود. اقدام سریع برای کنترل‌کردن این بیماری بسیار مهم است. به‌محض اینکه متوجه شدید گربه شما دچار آلرژی است، باید با دامپزشک خود تماس بگیرید تا معاینه شود.

آلرژی و حساسیت در گربه


انواع آلرژی در گربه‌ها

دامپزشکان این شش نوع آلرژی را در گربه‌ها تشخیص داده‌اند:

  • آلرژی غذایی
  • درماتیت آتوپیک یا آلرژی‌های محیطی
  • درماتیت آلرژیک کک
  • درماتیت تماسی آلرژیک
  • آلرژی به دارو
  • برونشیت آلرژیک یا آسم گربه


علائم آلرژی در گربه‌ها

همه انواع آلرژی‌ها می‌توانند علائم بالینی مشابهی را در گربه‌ها ایجاد کنند و تنها از نظر شدت متفاوت باشند. این علائم همچنین ممکن است در طول سال‌ها ایجاد شوند.


علائم آلرژی غذایی

علائم آلرژی غذایی می‌تواند بسیار شبیه به آلرژی‌های محیطی باشد. گربه‌های مبتلا به آلرژی غذایی علاوه بر علائم گوارشی مانند استفراغ، اسهال، نفخ و ترشح بیش از حد بزاق دارای علائم پوستی، از جمله خارش، به‌خصوص در اطراف صورت، سر و گردن هستند. آلرژی غذایی معمولاً غیرفصلی است، به این معنی که در تمام طول سال رخ می‌دهد.

خارش اطراف سر و گردن گربه از علائم آلرژی گربه


علائم درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک یا آلرژی‌های محیطی علائم آلرژی غذایی را دارند. خارش، عفونت گوش، ریزش مو، بروز پلاک‌های پوستی و پوسچول، بیشترین علائم بالینی گزارش شده هستند. همچنین گربه‌ها به عفونت‌های باکتریایی و قارچی ثانویه عودکننده نیز مبتلا می‌شوند. درماتیت آتوپیک می‌تواند باعث مشکلات تنفسی مانند آسم و ملتحمه شود.


علائم درماتیت آلرژی کک

آلرژی به کک فقط روی پوست تأثیر می‌گذارد. سروگردن و همچنین قسمت داخلی ران و شکم اغلب تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. اغلب گربه‌ها خارش شدیدی دارند که منجر به آسیب به خود بر اثر خاراندن، جویدن و مالش برای تسکین خارش می‌شود. 

آشنایی با علائم آلرژی درماتیت گربه


درماتیت تماسی آلرژیک

درماتیت تماسی آلرژیک پس از قرارگرفتن در معرض محرک خاصی مانند گرده، مخمر یا کنه به‌صورت بروز ضایعات بر روی پوست رخ می‌دهد. در واقع بخشی از بدن گربه که با ماده محرک در تماس بوده است دچار این آلرژی می‌شود. بیشتر گربه‌های مبتلا به درماتیت تماسی دچار قرمزی، تورم، جوش‌های پوستی و پوسته‌پوسته در محل تماس می‌شوند. خارش در این نقاط ممکن است متوسط یا شدید باشد.


آلرژی به دارو

بسیاری مواقع گربه در اثر استفاده از دارویی خاص دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شود که از نظر علائم بالینی، محل و شدت آلرژی می‌تواند متفاوت باشد. بر اثر این آلرژی، گربه‌ها اغلب دچار خارش، بثورات، قرمزی، تورم، التهاب، کهیر و در موارد شدید مرگ سلولی و ریزش پوست می‌شوند. این نوع آلرژی در گربه‌ها غیرمعمول است.

ریزش موی گربه از علائم آلرژی به دارو


برونشیت آلرژیک

برونشیت آلرژیک به‌عنوان آسم نیز شناخته می‌شود. گربه‌های مبتلا معمولاً علائمی نظیر خس‌خس، سرفه و سختی در تنفس دارند.


انواع و علل آلرژی گربه

4 آلرژی رایج در گربه‌ها وجود دارد؛ محیطی، کک، غذا و فصلی. در ادامه به تشریح انواع این آلرژی‌ها می‌پردازیم:


آلرژی‌های زیست‌محیطی

 در محیط زندگی گربه موادی وجود دارند که ممکن است باعث آلرژی شوند. این مواد عبارت‌اند از گرده، علف، قارچ، کپک و گردوغبار. گربه شما ممکن است به چیزهایی مانند دود سیگار، عطر و برخی از محصولات پاک‌کننده نیز حساسیت داشته باشد.

آلرژی گربه به دود سیگار از انواع آلرژی زیست محیطی


آلرژی به کک

 هنگامی که حشره کوچکی به نام کک گربه شما را نیش می‌زند، واکنش آلرژیک ایجاد می‌شود که می‌تواند بسیار تحریک‌کننده باشد. بزاق ناشی از نیش کک می‌تواند کل بدن گربه را تحت‌تأثیر قرار دهد. دامپزشک شما می‌تواند به شما در انتخاب محصول مناسب برای پیشگیری از حمله کک برای محافظت از گربه کمک کند.


حساسیت غذایی

برخی از گربه‌ها ممکن است به برخی غذاها حساسیت داشته باشند. این حساسیت می‌تواند باعث خارش پوست، استفراغ یا اسهال شود. دامپزشک می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید کدام غذاها باعث تحریک گربه شما می‌شوند و به این ترتیب یک رژیم غذایی مناسب بدون ایجاد حساسیت برای او در نظر گرفته شود.

حساسیت غذایی گربه از انواع آلرژی گربه


درماتیت آتوپیک

هنگامی که یک گربه آلرژی را تجربه می‌کند، بدن او اغلب با یک بیماری پوستی به نام درماتیت آتوپیک واکنش نشان دهد. در این شرایط، گربه ممکن است دچار زخم‌های پوستی، دلمه، ریزش مو و قرمزی شود. 


در صورت ابتلای گربه به آلرژی چه کاری باید انجام داد؟

اگر احتمال می‌دهید که گربه شما آلرژی دارد، با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. با توجه به اینکه انواع مختلفی از آلرژی‌های گربه وجود دارد، دامپزشک شما می‌تواند به تشخیص علت مشکلات گربه و تعیین درمان مناسب کمک کند.

 

مشاوره عمومی آنلاین با دامپزشک


آلرژی گربه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

درمان آلرژی گربه به وضعیت گربه شما بستگی دارد. دامپزشک در ابتدا سابقه پزشکی گربه شما را بررسی می‌کند و سپس به معاینه فیزیکی گربه می‌پردازد. برای اطمینان آزمایش آلرژی گربه نیز انجام می‌شود که با آزمایش خون یا آزمایش پوست صورت می‌گیرد. برای آزمایش خون، دامپزشک نمونه ای از خون گربه را می‌گیرد و آن را برای ارزیابی به آزمایشگاه می‌فرستد. برای آزمایش پوست، تزریق‌های کوچک زیر پوست گربه انجام می‌شود. اگر گربه شما به ماده خاصی حساسیت داشته باشد، اغلب روی بدن او کهیر ظاهر می‌شود و از این طریق حساسیت او تشخیص داده می‌شود.
گاهی اوقات دامپزشکان از هر دو آزمایش استفاده می‌کنند تا درک بهتری از آلرژی گربه به دست آورند. پس از اینکه دامپزشک تشخیص داد چه چیزی باعث واکنش آلرژیک شده است، سپس می‌تواند راه‌حل مناسب را تجویز کند.

نحوه تشخیص آلرژی گربه


آلرژی گربه چگونه درمان می‌شود؟

برای کنترل و مدیریت آلرژی در وهله اول باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • استفاده از کنترل‌کننده‌های کک و کنه مورد تأیید دامپزشکی
  • آماده کردن بستر گربه‌ای عاری از گردوغبار برای استراحت او
  • حمام‌کردن گربه 
  • تمیزکردن خانه و به‌حداقل‌رساندن گردوغبار در آن
  • شستن ملافه‌های گربه به شکل مرتب
  • استفاده از یک رژیم غذایی سالم و عاری از مواد حساسیت‌زا برای گربه
  • خودداری از کشیدن سیگار در نزدیکی گربه

در برخی موارد، دامپزشک شما ممکن است داروهای روزانه یا مکمل‌های غذایی را برای گربه تجویز کند.

حمام‌کردن گربه برای درمان آلرژی گربه


داروهای آلرژی گربه

داروهای مختلفی برای درمان آلرژی گربه وجود دارد. برخی از رایج‌ترین این داروها عبارت‌اند از:

  • لوسیون، پماد، قطره گوش یا قطره چشم
  • آنتی‌هیستامین‌ها
  • محصولات پیشگیری از کک

درمان آلرژی گربه با دارو


کلام پایانی

بیماری حساسیت یا آلرژی گربه یکی از بیماری‌های شایع در این حیوانات دوست‌داشتنی است و می‌تواند به دلایل مختلفی همچون حساسیت به کک، غذا، دارو، عوامل محیطی و... ایجاد شود. علائم حساسیت یا آلرژی گربه مواردی همچون التهاب و خارش پوست، عطسه‌کردن، سرفه‌کردن، مشکلات تنفسی و... هستند و می‌توانند برای گربه شما بسیار ناخوشایند باشند.
 بسیار مهم است که آلرژی گربه در مراحل اولیه کنترل شود. باید توجه داشت برخی مواقع ممکن است گربه به نوع شدید حساسیت مبتلا شود که برای او خطراتی دارد. این حساسیت با علائمی نظیر تورم صورت، گلو یا بینی همراه است و گربه را دچار مشکلات تنفسی شدید می‌کند؛ بنابراین بسیار مهم است که با مشاهده علائم حساسیت یا آلرژی گربه، حیوان توسط یک دامپزشک بررسی شود تا با شناخت علل ایجادکننده آلرژی، برای درمان اقدام گردد.

 

 

منابع :



 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید