۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

مشکلات چشمی در گربه و مراقبت از چشم گربه

یکی از زیباترین بخش‌های بدن گربه‌ها چشم‌های آنها است. چشم‌هایی که در بیشتر مواقع با شما صحبت می‌کنند و می‌توانند بسیاری از نیازهای گربه را با شما در میان بگذارند. این چشم‌های زیبا می‌توانند در معرض بیماری‌های مختلفی قرار بگیرند و به همین دلیل شناخت مشکلات چشمی در گربه و مراقبت از چشم گربه نقش مهمی در تأمین سلامت او دارد. لازم است به این عضو حساس از بدن گربه‌ها توجه خاصی شود و در صورت متوجه‌شدن هر نوع تغییری در آنها، برای درمان اقدام گردد. در مقاله امروز به شکل کامل به مشکلات چشمی در گربه و مراقبت از چشم گربه خواهیم پرداخت تا با شناخت این نکات بتوانید هرچه بهتر از چشم‌های زیبای گربه خود محافظت کنید.

انواع مشکلات چشمی در گربه


ساختار چشم گربه‌ها در هنگام تولد

شاید جالب باشد که بدانید بچه‌گربه‌ها تا دو هفته پس از تولد چشمان خود را باز نمی‌کنند. اگر گربه‌ای چشم‌های خود را زودتر از موعد باز کند این مسئله می‌تواند برای او خطرناک باشد؛ زیرا ممکن است اشک چشم‌های او خشک شود و نیاز به استفاده از قطره چشم داشته باشد. هرچند بسیاری از بچه‌گربه‌ها به دلیل این مشکل بهبود پیدا نمی‌کنند. 

آشنایی با ساختار چشم گربه‌ها در هنگام تولد


بهداشت محل زندگی در سلامتی گربه از جمله چشمان گربه بسیار اهمیت دارد و این مسئله در مورد گربه‌هایی که از مادر خود جدا می‌شوند بیشتر موردتوجه است. گربه‌ای که با مادر خود به سر می‌برد با لیس زدن مادر دچار عفونت چشم نمی‌شود؛ اما گربه‌های خیابانی که به دلیلی به مادر خود دسترسی ندارند و یا در محیط آلوده به سر می‌برند بیشتر به عفونت چشم مبتلا می‌شوند.


انواع مختلف مشکلات چشمی در گربه

مشکلات چشمی در گربه انواع مختلفی دارند که برخی از آنها شایع و برخی از آنها کمتر دیده می‌شوند. در ادامه با انواع مختلف مشکلات چشمی در گربه و مراقبت از چشم گربه آشنا می‌شوید:


عفونت چشمی گربه

عفونت چشمی گربه یکی از مشکلات رایج چشمی در گربه‌ها است که به دلیل باکتری‌ها و ویروس‌ها ایجاد می‌شود. عفونت‌های چشمی گربه اگر بر اثر ویروس باشد به طور خودبه‌خود برطرف می‌شود؛ زیرا سیستم ایمنی بدن گربه قادر است با این ویروس‌ها مقابله کند. در مورد باکتری‌ها نیاز به درمان‌های تخصصی‌تری است.

عفونت چشمی گربه از مشکلات چشمی گربه


انواع ویروس‌های باعث عفونت چشم گربه

  • کلسی ویروس
  • ویروس تبخال یا هرپس گربه

 

انواع باکتری‌های باعث عفونت چشم گربه

  • روتئوس
  • کلامیدیا
  • استافیلوکوک
  • سودوموناس
  • مایکوپلاسما
  • اشریشیا کلای

 

عفونت چشم گربه چه علائمی دارد؟

عفونت چشم گربه به شکل یکی از موارد زیر و یا ترکیبی از آنها دیده می‌شود:


ترشح از چشم گربه
اگر چشم گربه شما ترشحاتی به رنگ زرد یا سبز غیرطبیعی دارد باید حتماً او را به دامپزشکی ببرید. این ترشحات با ترشحات طبیعی چشم گربه که به رنگ شفاف هستند و پس از خشک‌شدن قهوه‌ای می‌شوند متفاوت است. همچنین اگر ترشح چشم گربه شما بیش از حد است و به بیش از دو بار پاک‌کردن در طول روز نیاز دارد این مسئله نیز حساسیت‌برانگیز است.

بسته نگه‌داشتن چشم‌ها یا چشمک‌زدن
زمانی که گربه این وضعیت را در چشمان خود دارد نشان‌دهنده یک درد، ناراحتی، آسیب، ورود جسم خارجی به چشم، خراش چشم، افزایش فشار به چشم و... است و در این وضعیت نیز باید از دامپزشک کمک گرفته شود.

بسته نگه‌داشتن چشم‌های گربه به دلیل عفونت

سفیدی ملتهب چشم
اگر سفیدی چشم گربه شما متمایل به صورتی یا قرمز شده می‌تواند نشانه عفونت و یا افزایش فشار در چشم باشد.

کاهش درخشندگی چشم‌های گربه
چشم گربه به‌صورت طبیعی برق خاصی دارد. اگر به چشم او نگاه می‌کنید و به نظرتان کمی مات است این مسئله می‌تواند ناشی از عفونت چشم یا وجود زخم در چشمهای گربه باشد.

متورم شدن پلک‌ها
اگر می‌بینید پلک‌های گربه شما دچار تورم شده به‌احتمال زیاد دچار عفونت یا مشکلاتی این چنین است.

متورم شدن پلک‌های گربه به دلیل عفونت


حساسیت چشم گربه و بچه‌گربه

یکی از مشکلات رایج چشمی دیگر چشم‌های این حیوان دوست‌داشتنی حساسیت است. حساسیت چشم‌ها با چند علامت خود را نشان می‌دهد؛ آبریزش، قرمزی، کثیف‌شدن ناحیه اطراف چشم به‌خاطر ترشحات و تیره بودن تخم چشم‌ها. زمانی که گربه دچار حساسیت چشمی شده است چشم‌های خود را می‌خاراند و احساس سوزش در چشم‌ها دارد. دلایلی همچون وجود گردوغبار، در معرض مواد شیمیایی، ضدعفونی‌کننده‌های خانگی، الکل، روغن و عطر و ادکلن همگی می‌توانند باعث حساسیت چشمی شوند.


بیرون‌زدگی پلک سوم چشم گربه

در آناتومی چشم گربه‌ها سه پلک وجود دارد؛ پلک بالایی، پلک پایینی و پلک دیگری که به آن پلک سوم می‌گویند و به گوشه داخلی حدقه چشم متصل شده است. داخل پلک سوم یک غده وجود دارد که باعث تولید اشک می‌شود و این مسئله از خشکی چشم گربه جلوگیری می‌کند و از آن محافظت می‌نماید. برخی مواقع برخی بیماری‌ها مانند زخم قرنیه، ورم ملتحمه، یوئیت و گلوکوم باعث بیرون‌زدگی پلک سوم در گربه‌ها می‌شود. علائم این بیماری گربه تغییر اندازه مردمک‌ها، ریزش مداوم اشک، تغییر موقعیت کره چشم یا تغییر رنگ آن است. با مشاهده این علائم باید هرچه سریع‌تر گربه را به دامپزشکی رساند.

بیرون‌زدگی پلک سوم چشم گربه از مشکلات چشمی گربه


التهاب ملتحمه چشم گربه

ملتحمه یک غشای مخاطی نازک و شفاف است که سطح داخلی پلک گربه را پوشانده است. زمانی که چشم گربه سالم باشد این لایه صاف، لغزنده و به رنگ صورتی است. در اثر التهاب که به آن التهاب ملتحمه، چشم صورتی، قرمزی چشم گربه یا «کونژکتیویت» می‌گویند این لایه دچار تغییراتی می‌شود. 
از علائم شایع این بیماری چشمک‌زدن، تورم و قرمزی هستند و در بیشتر موارد بر اثر واکنش بدن گربه به ورود ویروس‌ها یا باکتری‌ها ایجاد می‌شود. اصلی‌ترین ویروسی که باعث ورم ملتحمه می‌شود «هرپس ویروس» است. بهتر است با دیدن علائم ورم ملتحمه حتماً گربه توسط دامپزشک مورد معاینه قرار گیرد. این بیماری در هر سنی می‌تواند ایجاد شود؛ اما در گربه‌های کمتر از یک سال بیشتر دیده می‌شود.


آنیزوکوریا

«آنیزوکوریا» یا «آنیزوکوری» به وضعیتی گفته می‌شود که مردمک دو چشم گربه نابرابر هستند. علل این نابرابری می‌تواند متفاوت باشد برخی بیماری‌های عصبی باعث آن هستند و یا ممکن است مشکلاتی نظیر گلوکوم یا آسیب به شبکیه پشت چشم، باعث این مسئله شوند. زمانی که متوجه این موضوع شدید بهتر است حتماً گربه را نزد دامپزشک ببرید تا درمان لازم انجام گیرد.

آنیزوکوریا از مشکلات چشمی گربه


 اپی فورا

زمانی که اشک چشم گربه‌ها به شکل غیرطبیعی سرازیر شود و یا به بیان دیگر گربه دچار آبریزش چشم باشد به این وضعیت «اپی فورا» گفته می‌شود. این بیماری بیشتر در گربه‌های نژاد پرشین و هیمالین مشاهده شده است. بسیاری دلایل می‌توانند باعث اپی فورا شوند که از آن جمله می‌توان به مشکلات مادرزادی مانند «دیستیکیا» و «آنتروپیون» اشاره کرد. گاهی نیز حساسیت، سرماخوردگی و یا ورود جسم خارجی به چشم باعث این مشکل می‌شود.


بیرون‌زدگی چشم گربه

بیرون‌ زدگی چشم گربه یکی از مشکلات چشمی در گربه‌ها است که به آن «پروپتوزیس» نیز می‌گویند. این وضعیت یک وضعیت اورژانسی است که باعث خارج‌شدن چشم از کاسه چشم می‌شود. در این حالت چشم حیوان به سمت جلو حرکت می‌کند و حالتی از حدقه بیرون‌زده دارد. در بیشتر موارد ضربه یا یک تصادف باعث این مشکل می‌شود.


بلفاریت

بیماری بلفاریت را «پلک آماس» نیز می‌نامند که در اثر آن چشم‌ها ملتهب می‌شوند. به طور معمول عفونت‌های میکروبی یا بیماری‌های پوستی باعث آن هستند. این بیماری می‌تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند و باعث قرمز و متورم‌شدن چشم شود. گربه مبتلا به بلفاریت چشم‌های خود را می‌مالد یا می‌خاراند و این مسئله می‌تواند باعث آسیب رسیدن به چشم‌های او شود. گاهی نیز ترشحاتی از چشم گربه خارج می‌شوند که می‌توانند شفاف، چرکی یا مخاطی باشند. این بیماری نیاز به درمان فوری دارد.

بلفاریت از مشکلات چشمی گربه


دیستیکیا، تریکیازیس و مژه نابجا در چشم گربه

این بیماری بیشتر در سگ‌ها دیده می‌شود و یکی از نادرترین مشکلات چشمی در گربه‌ها است. در این وضعیت مژه در بخش غیرمعمولی از پلک رشد می‌کند که به آن «دیستیکیا» گفته می‌شود. در اثر «تریکیازیس»  مژه‌ها به شکل غیر طبیعی قرار می‌گیرند و در واقع به سمت چشم رشد می‌کنند و به قرنیه یا ملتحمه برخورد کرده و به آن آسیب می‌رسانند.


آب‌مروارید

یکی دیگر از بیماری‌های چشمی در گربه آب‌مروارید است که باعث افزایش تیرگی عدسی چشم می‌شود. علل مختلفی می‌توانند باعث آب‌مروارید شوند؛ اما دلیل اصلی آن التهاب داخل چشم است که به آن «یوئیت» نیز می‌گویند. جدای از این عامل هر نوع آسیبی به عدسی چشم می‌تواند باعث آب‌مروارید شود.

آب‌مروارید از مشکلات چشمی گربه


گلوکوم یا آب‌سیاه

این بیماری یکی از اختلالات چشمی گربه است که بر اثر آن فشار داخل چشم بالا می‌رود و این مسئله می‌تواند حتی باعث نابینایی حیوان شود.


کراتیت اولسراتیو (زخم قرنیه)

«کراتیت اولسراتیو» نوعی زخم قرنیه است که باعث کدرشدن چشم‌های گربه و یا قرمزشدن آن و ترشحات گاه‌وبیگاه از چشم می‌شود. در واقع در هنگام زخم قرنیه یک زخم در لایه شفافی که نور از طریق آن وارد چشم می‌شود به وجود می‌آید و باعث مشکل زخم قرنیه می‌گردد.


درمان مشکلات چشمی در گربه

 با آشنایی با بیماری‌های رایج چشمی در گربه و علائم آنها حال شما می‌دانید که چه زمانی چشم گربه شما دچار مشکل شده است. بهتر است پس از مشاهده هر علامتی که نشان از بیماری چشمی در گربه می‌دهد حتماً گربه را به دامپزشکی ببرید. برخی مواقع با داروهایی ساده و درمان‌های خانگی که دامپزشک به شما پیشنهاد می‌کند مشکل چشم گربه شما برطرف می‌شود؛ اما بسیاری مواقع چشم گربه نیاز به یک درمان حرفه‌ای‌تر یا استفاده از داروهای خاص‌تر دارد و لازم است که این اقدامات هرچه سریع‌تر بر روی چشمان گربه انجام شود.


نحوه مراقبت از چشم گربه

به‌صورت کلی شما باید همواره به چشم‌های گربه خود توجه داشته باشید و آنها را بررسی کنید. تمیزکردن ترشحات و چرک و پوسته در اطراف چشم گربه یکی از نکته‌های نظافتی است که باید آن را همیشه در نظر داشته باشید. برای این کار می‌توانید با یک پنبه تمیز و مرطوب شده چشمان گربه را تمیز کنید.

دستمال مرطوب چشم مستر پنگوئین مدل Eye Wipe بسته 70 عددی


اگر گربه شما موهای بلندی دارد این مسئله می‌تواند دید او را مختل کند یا با رفتن موها در چشم‌های گربه باعث آزار او شود. در این مواقع شما باید موهای گربه خود را به شکل مرتب کوتاه کنید تا مانع از این مشکلات شوید.
اگر گربه دچار مشکل چشمی باشد با نوع رفتار خود می‌تواند شما را متوجه مشکل چشمی خود کند؛ به طور مثال مالیدن یا چنگ‌زدن چشم‌ها از علائم وجود یک مشکل در چشم‌های گربه هستند. شما می‌توانید در این مواقع گربه را به یک محیط پر نور ببرید و به چشم‌های گربه به شکل مستقیم نگاه کنید. چشم گربه در حالت عادی باید تمیز و روشن باشد و سفیدی آن بدون تغییر رنگ و مردمک‌ها باید هم اندازه و هم‌رنگ باشند. پس از بررسی این ظواهر با انگشت شست خود پلک چشم گربه را پایین بکشید و به رنگ پوشش داخلی پلک نیز دقت کنید اگر می‌بینید بیش از حد سفید یا قرمز است ممکن است گربه دچار مشکل چشمی باشد و باید او  را نزد دامپزشک ببرید.

کوتاه کردن مرتب موهای گربه برای درمان مشکلات چشم گربه


کلام پایانی

 چشم‌های گربه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های بدن او هستند که باید توجه خاصی به سلامت آنها داشت. چشمان زیبای این حیوان می‌تواند به دلایل مختلف دچار آسیب و بیماری‌های خاصی شوند. به همین دلیل آشنایی با مشکلات چشمی در گربه و مراقبت از چشم گربه اهمیت بسیاری دارد. چشم گربه در معرض بیماری‌های مختلفی قرار دارد و از شایع‌ترین آنها می‌توان به عفونت چشم، حساسیت چشمی، ورم ملتحمه، زخم قرنیه، آب‌مروارید و... اشاره کرد. هر کدام از این بیماری‌ها علائم خاص خود را دارند و زمانی که شما متوجه می‌شوید که چشمان گربه حالت طبیعی ندارند باید به وجود یکی از این بیماری‌ها شک کنید و حتماً گربه را توسط دامپزشک معاینه نمایید. هر کدام از این بیماری‌ها درمان خاص خود را دارند و می‌تواند توسط دامپزشک با دارودرمانی، جراحی و یا روش‌های دیگر درمان شوند.

 

منابع :


 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید