۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

معرفی گربه نژاد اگزوتیک

گربه نژاد اگزوتیک یکی از خانواده دوستانه‌ترین و آرام‌ترین نژادهای گربه است که می‌توانید در کره زمین پیدا کنید. مردم در سراسر جهان به دلیل شخصیت فوق العاده و ویژگی‌های خاصی که گربه اگزوتیک دارد؛ عاشق این نژاد هستند. اما ممکن است یک گربه اگزوتیک مو کوتاه را ببینید و تعجب کنید که آیا یک گربه پرشین است یا خیر؟! اما اینطور نیست. گربه نژاد اگزوتیک اگرچه از نظر ظاهر و رفتار بسیار شبیه به گربه پرشین است، اما نگهداری از گربه اگزوتیک راحت‌تر و این حیوان شخصیتی بسیار مردم مدار دارد. گربه اگزوتیک یک نژاد وفادار و فداکار است که صاحبش را خیلی دوست دارد.

 

اگر می‌خواهید این حیوان را به خانه بیاورید؛ پس مهم است اطلاعات خود را در مورد این نژاد افزایش دهید.

تاریخچه گربه نژاد اگزاتیک

اگزوتیک (Exotic Shorthair) اغلب به عنوان یک گربه پرشین مو کوتاه شناخته می‌شود؛ به دلیل این واقعیت که آنها بسیار شبیه به هم نظر میرسند. گربه نژاد اگزوتیک به لطف ظاهر دوست‌ داشتنی‌، طبیعت شیطنت‌ آمیز و خز مجلل، طرفداران زیادی در جهان پیدا کرده است. گربه اگزوتیک یک نژاد جدید محسوب میشود که از تمایل یک پرورش دهنده به داشتن گربه‌ای با ظاهر و خلق و خوی یک گربه پرشین ایجاد شده است. این نژاد در دهه‌های 1950 و 1960 در ایالات متحده با ترکیب ژنتیکی گربه‌های پرشین با مو کوتاهی آمریکایی پرورش داده شدند. این ترکیب منجر به بچه گربه‌هایی با صورت و بدن بسیار گرد، بینی کوتاه و درشت و چشمان گرد بزرگ شد.


سپس بچه گربه‌هایی که بیشتر شبیه پرشین‌ها بودند به گربه‌های پرشین بازگردانده شدند تا به تقویت ویژگی‌های این گربه کمک کنند. نتیجه نهایی یک بچه گربه با صورت کوتاه، پاهای کوتاه و خز کوتاه بود. انجمن گربه‌سانان این نژاد را پذیرفت؛ اما حکم داد که گربه اگزوتیک باید با توسط یکی دیگر از گربه‌های پرشین یا مو کوتاه دیگر پرورش یابد این چنین شد این نژاد بامزه در تمام جهان گسترش پیدا کرد.

 

تاریخچه گربه نژاد اگزاتیک

نمای کلی یک گربه نژاد اگزوتیک 

گربه نژاد اگزوتیک یک گربه با جثه متوسط است. این گربه‌ها استخوان‌های زیادی با خز ضخیم و متراکم، سرهای گرد بزرگ و چشم‌های گرد بزرگ دارند. در ادامه به مشخصات این حیوان اشاره میکنیم:

وزن

گربه‌های نر اگزوتیک بین سه تا شش کیلوگرم و ماده‌ها بین ۵/۲ تا 5/5 کیلوگرم وزن دارند. گربه نژاد اگزوتیک تا حدودی تنبل است. اگر به اندازه کافی ورزش منظم نداشته باشند؛ ممکن است دچار اضافه وزن شوند. حتماً مراقب وزن گربه خود باشید و با یک رژیم غذایی سالم و ورزشهای مفرح از چاقی پیشگیری کنید. 

طول

گربه اگزوتیک با وجود اینکه استخوانهای زیادی دارد، به عنوان یک گربه خیلی بلند در نظر گرفته نمیشود. این گربه از نوک بینی تا انتهای دم، بین 30 تا 45 سانتی‌متر طول دارد. آنها دم نسبتا کوتاهی دارند که از طول بدنشان کوتاهتر است. پاهای کوتاه این گربه‌ها نسبت به سایر گربه‌ها باعث میشود بدن گربه کمی پایین‌تر قرار گیرد.

خز

خز یک گربه اگزوتیک چیزی است که آنها را از گربه پرشین متمایز میکند. برخلاف پرشین‌ها که موهای بلند و ظریفی دارند، موهای گربه اگزوتیک دارای خزی ضخیم، کوتاه و متراکم هستند. موهای مخملی این نژاد شامل یک لایه زیرین ضخیم است که از گربه در برابر عوامل محافظت میکند.


طول عمر

اگر به دنبال یک همراه همیشگی هستی، گربه اگزاتیک حیوانی است که مناسب خواهد بود. اگر به درستی از این نژاد مراقبت شود (نظافت، تغذیه مناسب و تعامل شاد و دوستانه داشتن)، میتواند تا 15 سال عمر کنند بنابراین، بهتر است یک پنجم عمر خود را با بهترین دوست پشمالویتان بگذارنید.

 

سگ نژاد اگزوتیک

 

مشخصات ظاهری گربه نژاد اگزوتیک

گربه اگزوتیک بسیار شبیه یک گربه پرشین است و تنها تفاوت واقعی آنها این است که گربه اگزوتیک خزهای بسیار کوتاه‌تر و متراکم‌تری دارند. این گربه‌ها همچنین به داشتن چهره‌های بسیار شیرین با چشمان درشت و بینی کوتاه معروفند از آنجایی که بدن مربعی کوتاهی دارند، ظاهری شبیه خرس عروسکی به آنها میدهد که  این امر گربه نژاد اگزوتیک را بیش از پیش دوست ‌داشتنی‌تر میکند. سر آنها بزرگ و گرد است و پهنای خوبی تا جمجمه دارد. آنها گوش‌های کوچک با بینی‌های گرد دارند که به خوبی از هم جدا شده‌اند و کاملاً پایین روی سر گربه قرار دارند. 


گونه‌ها پر هستند و پیشانی‌ها به خوبی گرد شده‌اند که به جذابیت و شیرینی چهره یک گربه نژاد اگزوتیک می‌افزاید. بینی آنها پهن و بسیار مرتب هستند. بینی‌ها به خوبی شکل گرفته و چانه قوی است. این گربه‌ها آرواره‌های پهن قدرتمند و گردن کوتاه و ضخیم دارند. چشمان آنها رنگی درخشان دارد که بسیار درشت است. چشمان آنها طلایی یا مسی است، اما میتوانند آبی یا سبز نیز باشند. این گربه‌ها دارای جثه‌هایی با اندازه متوسط یا بزرگ هستند که از نظر ظاهری کاملاً زیبا میباشند. سینه حیوان پهن و عمیق است و گربه شانه‌ها و دنده‌های عضلانی بسیار بزرگی دارد.


پاهای گربه اگزوتیک کوتاه، قوی و ضخیم است و پنجه‌های بزرگ گرد با انگشتان فشرده دارد. این گربه‌ها پنج انگشت در پای جلویی دارند، اما فقط چهار انگشت در پای عقبی خود دارد. دم آنها کوتاه است، اما به خوبی متناسب با بقیه بدن گربه است. وقتی نوبت به خزشان میرسد، گربه نژاد اگزوتیک دارای پوششی ضخیم و نرم است. اندازه خز حیوان متوسط است اما موها آنقدر بلند نیستند که بریزند. اگزوتیک‌ها رنگ‌های متنوعی دارند که شامل هفت رنگ زیر هستند:

 

  •  سفید
  •  آبی
  •   مشکی
  •  قرمز
  •   کرم رنگ
  •  شکلاتی
  •  بنفش
  • نقره ای
  • رنگ‌های طلایی 
  •  طلایی و آبی
  •  آبی نقره‌ای یا طلایی

 

مشخصات ظاهری گربه نژاد اگزوتیک

خلق و خوی گربه نژاد اگزوتیک

نژاد گربه اگزوتیک گربه‌ای بازیگوش و مهربان است که چیزی جز نشستن روی دامان صاحبش را دوست ندارد. با این حال، آن‌ها ذاتاً شیطون هستند. این گربه‌ها از اتاقی به اتاق دیگر صاحبانشان را دنبال می‌کنند تا فقط با آن‌ها باشند. به این ترتیب گربه اگزوتیک برای خانواده‌هایی مناسب است که حداقل یک نفر در خانه می‌ماند؛ بنابراین هرگز برای مدت طولانی تنها نمی‌ماند. آن‌ها مانند گربه‌های پرشین باهوش هستند و چیزهای مختلف را خیلی سریع یاد می‌گیرند. گربه نژاد اگزوتیک تمایلی به انجام کار زیادی ندارند و ترجیح می‌دهند برای چیزها وقت بگذارند.

 

خلق و خوی گربه نژاد اگزوتیک

میزان هوش گربه نژاد اگزوتیک

گربه نژاد اگزوتیک گربه‌ای باهوش است، اگرچه آنها دوست دارند کارها را با سرعت خود انجام دهند، اما به این معنی است که هرگز کاری را با عجله انجام نمیدهند. به این ترتیب اغلب به نظر میرسد که آنها ترجیح میدهند آن کار را نادیده بگیرند. به محض اینکه صاحبش بنشیند، خود را به او نزدیک میکند. گربه نژاد اگزوتیک دوست دارد تا جایی که میتواند در اطراف استراحت کند، به همین دلیل توجه به میزان غذای مصرفی و موضوع چاقی در این حیوان بسیار مهم است.

 

هوش گربه نژاد اگزوتیک

رابطه گربه نژاد اگزوتیک با کودکان

گربه های اگزوتیک با شخصیت محبت آمیز خود انتخاب مناسبی برای خانواده‌های دارای فرزند هستند. آن‌ها ذاتاً گربه‌های بسیار آرام محسوب می‌شوند که با همه افراد خانه کنار می‌آیند. با این حال، هر گونه تعامل بین کودکان نوپا و گربه باید همیشه توسط یک بزرگسال به خوبی نظارت شود تا اطمینان حاصل شود که اوضاع به خوبی سپری می‌شود. به کودکان باید آموزش داد که چگونه با این گربه در تعامل باشند و چه زمانی آنها را تنها بگذارند.


این گربه‌ها همچنین با سگ‌ها رابطه خوبی دارند به خصوص اگر با هم بزرگ شده باشند. با این حال، باید در هنگام معرفی یک گربه نژاد اگزوتیک به سگی که قبلاً آن‌ها را نمی‌شناسند مراقب باشید. این گربه‌ها به طور باورنکردنی اجتماعی هستند و با سایر حیوانات خانگی و حیوانات کوچک‌تر دوست میشوند. با این حال، همیشه عاقلانه‌تر است که هر گربه‌ای را هنگامی که در تعامل با حیوانات خانگی دیگر است، زیر نظر داشته باشید.

 

رابطه گربه نژاد اگزوتیک با کودکان

 

در صورتی که به درستی از این گربه مراقبت شود و با یک رژیم غذایی با کیفیت خوب و مناسب متناسب با سنشان تغذیه شوند؛ میانگین امید به زندگی یک اگزوتیک بین 12 تا 15 سال است. گربه نژاد اگزوتیک از چند مشکل سلامتی ارثی رنج می‌برد. بیماری که به نظر میرسد بیش از همه بر روی این نژاد تأثیر می‌گذارد؛ بیماری کلیه پلی کیستیک گربه (PKD)  است. مهم است که با دامپزشک در مورد شرایط سلامتی گربه خود مشورت کنید.


صورت صاف اگزوتیک‌ها میتواند منجر به مشکلات تنفسی شود. سندرم تنفسی براکی سفالیک مشکل شایعی است که میتواند در این گربه‌ها رخ دهد. این وضعیت بر توانایی گربه برای تنفس صحیح تأثیر میگذارد و در حیواناتی که صورت صاف یا له شده دارند (براکی سفالیک) دیده میشود. جریان هوا از طریق سوراخ‌های بینی آنها اغلب محدود است، بنابراین مجبورند بیشتر از طریق دهان نفس بکشند.

 

سلامتی گربه نژاد اگزوتیک

مراقبت از گربه نژاد اگزوتیک 

مانند هر نژاد دیگری، گربه نژاد اگزوتیک باید به طور منظم توسط دامپزشک بررسی شود تا مطمئن شوید که خز و پوست حیوان در بهترین حالت نگهداری میشوند. علاوه بر این، گربه‌ها باید با غذای با کیفیت خوب تغذیه شوند که تمام نیازهای غذایی آنها را در طول زندگی‌شان برآورده کند. تغذیه خوب به ویژه در مورد بچه گربه‌ها و گربه‌های مسن‌تر مهم است.

مراقبت از گربه نژاد اگزوتیک

تغذیه گربه نژاد اگزوتیک

اگر یک بچه گربه نژاد اگزوتیک را از یک پرورش دهنده بگیرید، آنها یک برنامه غذایی به شما میدهند. مهم این است شما به همین برنامه غذایی پایبند باشید تا از ناراحتی‌های شکمی حیوان جلوگیری کنید. شما میتوانید رژیم غذایی یک بچه گربه را تغییر دهید، اما این کار باید به تدریج انجام شود و همیشه مطمئن شوید که حیوان دچار ناراحتی‌های گوارشی نمیشوند و اگر این کار را انجام دادند، بهتر است حیوان را به رژیم غذایی اصلی خود برگردانید.

 
بهتر است چند بار در روز به یک گربه بالغ غذا بدهید. مطمئن شوید غذای با کیفیتی است که تمام نیازهای تغذیه‌ای حیوان را برآورده میکند. توجه به وزن گربه نیز ضروری است، زیرا اگر گربه وزن اضافه کند، این مشکل میتواند تأثیر جدی بر سلامت حیوان داشته باشد. وزن زیاد میتواند عمر گربه‌ها را چند سال کوتاه کند.

تغذیه گربه نژاد اگزوتیک

نظافت گربه نژاد اگزوتیک 

گربه نژاد اگزوتیک دارای یک پوشش متراکم است که به خوبی از بدن فاصله دارد به همین دلیل خز حیوان نیاز به شانه زدن منظم دارد. شانه زدن دو بار در هفته تمام چیزی است که برای حفظ وضعیت خوب موهای حیوان و از بین بردن موهای مرده و شل لازم است. مانند سایر نژادها، در بهار و سپس در پاییز که معمولاً بیشترین میزان ریزش رخ میدهد، شانه زدن مکرر برای نگهداری از موها ضروری است.

نظافت گربه نژاد اگزوتیک


چشمان گربه باید هر از گاهی به آرامی پاک شود تا هرگونه تجمع در گوشه‌های داخلی که در این نژاد بیشتر از سایر نژادها اتفاق می‌افتد، از بین برود. همچنین مهم است که گوش‌های گربه را به طور منظم بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تمیز کنید. اگر که موم داخل گوش زیادی شود، این مشکل میتواند منجر به عفونت دردناکی شود که پاک کردن آن را دشوار خواهد کرد. به طور خلاصه، پیشگیری اغلب ساده‌تر از درمان با عفونت گوش است. گربه‌ها اغلب از جرب گوش رنج می‌برند که این میتواند یک مشکل واقعی باشد، به همین دلیل بسیار مهم است که گوش‌های حیوان را به‌ طور منظم بررسی کنید تا مشکل خیلی زود تشخیص داده شود.

 

دستمال مرطوب چشم مستر پنگوئین مدل Eye Wipe بسته 70 عددی

ورزش برای گربه نژاد اگزوتیک 

گربه نژاد اگزوتیک، عاشق انجام بازی‌های تعاملی مانند فچ (انداختن چیزی در دور دست) هستند. اگر به این گربه اجازه داده شود، تمام روز را چرت خواهد زد، به همین دلیل مهم است که مراقب میزان غذای مصرفی و کالری حیوان باشید. گربه‌هایی که به عنوان حیوان خانگی در داخل خانه نگهداری میشوند باید کارهای زیادی برای انجام دادن و مکانهایی برای مخفی شدن در اختیار داشته باشند. همانطور که گفتیم، اگزوتیک‌ها دوست دارند در بیشتر زمان چرت بزنند، بنابراین فضای لازم برای چرت زدن حیوان را مهیا کنید.


این گربه‌ها بسیار سازگار هستند و برای والدینی که برای اولین بار حیوان خانگی میگیرند، انتخاب خوبی هستند. به همان اندازه که اگزوتیک‌ها آرام هستند، آنها همچنان عاشق بازی کردن و جلب توجه خواهند بود. این گربه‌ها ممکن است دوست نداشته باشند که به صورت 24 ساعته بازی کنند، اما این بدان معنا نیست که در طول روز فعال نخواهند بود. بسیاری از افراد میگویند که اگزوتیک فعال‌تر از پرشین‌ها هستند.

ورزش برای گربه نژاد اگزوتیک 

کلام آخر

وقتی یک گربه نژاد اگزوتیک را به سرپرستی میگیرد، این حیوان برای مدتی طولانی دوست شما خواهد بود. این نژاد همراه وفاداری برای شما خواهد بود و بیشتر وقتش را برای نوازش روی مبل صرف میکند. در غیر این صورت احتمالاً به دنبال نقاط آفتابی در خانه خواهند بود تا چرت بزنند.

 

این گربه با تمام افراد ارتباط برقرار میکند و نژادی خانواده دوست است. تا زمانی که به گربه نژاد اگزوتیک خود یک زندگی راحت، با محبت و زمان فراوان برای محبت کردن بدهید، به شما عشق میورزد. به طور کلی، اگزوتیک‌ها حیواناتی شیرین، آرام، وفادار و مهربان هستند.

منبع:

litter-robot.com
 

۳
از ۵
۱ مشارکت کننده
روزبه گفت:
اگر دوست دارید عشق به گربه رو ببینین حتما اگزوتیک رو از نزدیک با صاحبش ببینین من یه خانواده کامل از این میاد دارم یعنی پدر مادر و پنج تا بچه که البته الان بچه ها شش سالشون و پدر مادرشون هشت سالشونه یعنی دیگه بچه نیستن
عشقی که این بچه ها به کل خانواده ما میدن رو نمیشه توصیف کرد…

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید