۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

جلوگیری از بارداری ناخواسته در گربه‌ها

مانند بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی، شما احتمالاً می‌خواهید از تولید مثل بیش از حد و تولد بچه گربه‌های ناخواسته جلوگیری کنید. اگر برنامه شما این است؛ احتمالاً از خود می‌پرسید که آیا روشی برای کنترل بارداری برای گربه‌ها وجود دارد؟ بله، کنترل بارداری گربه امکان پذیر است. شما فقط باید یک روش پیشگیری از بارداری را انتخاب کنید که برای حیوان خانگی شما مفید باشد.


رایج‌ترین روش‌های پیشگیری از بارداری از چرخه فحلی در گربه‌های ماده جلوگیری می‌کنند و به نوبه خود مانع جفت ‌گیری و لقاح می‌شوند. این چرخه می‌توانند به طور موقت یا دائم متوقف شوند. حتی پس از جفت گیری نیز می‌توان از بارداری جلوگیری کرد. در این مقاله به طور کامل در مورد جلوگیری از بارداری ناخواسته در گربه‌ها صحبت می‌کنیم.
 

پیشگیری از بارداری گربه


حقایقی درباره تولید مثل گربه

بلوغ در گربه‌های نر از شش تا 12 ماهگی شروع می‌شود. اگرچه هیچ قرص ضدبارداری برای گربه نر وجود ندارد، اما گزینه‌های دیگری مانند اخته کردن یا عقیم کردن امکان پذیر است. گربه‌های نر معمولاً در دراز مدت عادت‌های بدی مانند ولگردی، دعوا و بوی بد ایجاد می‌کنند. به این دلایل، اکثر صاحبان حیوانات خانگی عقیم کردن گربه را در شش ماهگی ترجیح می‌دهند.

گربه‌های ماده در سن بیش از شش ماهگی از نظر جنسی فعال می‌شوند. این حیوانات در درجه اول با گربه‌های نری که به دلیل میزان موفقیت در تولید مثل بسیار معروف هستند جفت گیری می‌کنند. دوره بارداری گربه ماده تقریباً 57 تا 63 روز است و حیوان می‌تواند ظرف شش هفته پس از زایمان دوباره تولید مثل کند. اگر گربه خود را کنترل نکنید؛ می‌تواند شش گربه را سه بار در سال به دنیا بیاورد. قبل از رد ایده کنترل بارداری برای گربه‌ها، خطرات بارداری و بیماری‌های مقاربتی در گربه‌ها مانند ویروس لوسمی گربه و ویروس نقص ایمنی گربه را در نظر بگیرید.

 

حقایقی درباره تولید مثل گربه


وقتی گربه فحل است به چه معناست؟

شاید قبلاً اصطلاح گربه فحل یا سگ فحل را شنیده باشید. فحل بودن به زمانی اشاره دارد که یک گربه ماده آماده جفت گیری (رابطه جنسی) و بارور شدن است. این مرحله به عنوان مرحله فحلی چرخه جنسی حیوان نیز شناخته شده و در سن 5 تا 10 ماهگی شروع می‌شود.

در میان گربه‌هایی که در طبیعت تعدادشان کم است؛ جفت گیری برادر و خواهری ممکن است رخ دهد. در حالی که فحل هستند، غریزه قوی و طبیعی جفت گیری این حیوانات خانگی باعث می‌شود سعی کنند با هر گربه‌ای از جنس مخالف در نزدیکی خود جفت گیری کنند، گربه فحل از هیچ قانونی اطاعت نمی‌کند و فقط هدفش تولید مثل است.

 

گربه فحل


آیا گربه‌های نر می‌توانند فحل شود؟

گربه‌های نر فحل نمی‌شوند؛ فقط گربه‌های ماده فحل میشوند. با این حال، گربه‌های نر بدون عقیم شدن تقریباً هم‌زمان با گربه‌های ماده در حدود چهار تا شش ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند. در این زمان گربه نر شما ممکن است با ادرار شروع به علامت زدن قلمرو خود کند یا در جستجوی جفت فرار کند. در این موارد، ردیاب گربه  GPSمیتواند نجات دهنده باشد. برای کنترل موفقیت آمیز گربه فحل، خوب است علائم گربه فحل را بدانید.
 

فحل شدن گربه‌های نر


علائم و نشانه‌های گربه‌های فحل

علائم و نشانه‌هایی که گربه شما ممکن است برای بارداری آماده باشد؛ به شرح زیر هستند:

  • میو میو کردن
  • بی‌قرار‌تر شدن
  • خزیدن به زمین
  •  محبت بیشتر با افراد، اشیاء و حیوانات دیگر
  • لیسیدن مداوم اندام‌های جنسی خود
  •    فرار کردن از خانه
  • تمرین موقعیت جفت گیری (پشت در هوا، دم به پهلو)
  • ادرار کردن برای علامت گذاری قلمرو
  • از دست دادن اشتها

اگر گربه‌تان یک یا چند مورد از این علائم را در خود نشان ‌دهد؛ به احتمال زیاد گربه برای بارداری آماده است.

 

علائم و نشانه‌های گربه های فحل


آیا گربه‌های ماده پریود می‌شوند؟

گربه‌های ماده یک چرخه ماهانه دارند؛ اما چرخه‌ای کاملاً متفاوت از انسان است. گربه‌ها و پستانداران به جای ریزش دیواره رحم مانند زنان، هر 32 روز یا بیشتر، دیواره رحم قدیمی را به جای خون‌ریزی دوباره جذب می‌کنند. این  فرایند در طول چرخه فحلی اتفاق می‌افتد. ممکن است مقدار کمی خون در طول چرخه فحلی گربه شما ریخته شود، اما برای گربه ماده بیشتر رایج است که علائم گربه فحلی را نشان دهد. اگر متوجه خون‌ریزی نگران کننده در گربه ماده یا نر خود شدید با دامپزشک تماس بگیرید.

 

پریود شدن گربه ماده


چرخه فحلی گربه چیست؟

همه گربه‌های ماده چرخه جنسی را طی می‌کنند مگر اینکه عقیم شده باشند یا باردار باشند. به این چرخه، فحلی نیز گفته می‌شود و در این زمان، گربه قادر به تولید مثل است، یعنی جفت گیری می‌کند. چرخه فحلی به طور مفصل در زیر توضیح داده شده‌ است:


پروستروس

در این مرحله، گربه ماده (معروف به ملکه) ممکن است گربه‌های نر (که عقیم نشده هستند) را جذب کند. با این حال، حیوان هنوز برای جفت گیری آماده نخواهد شد. در این مرحله که یک تا دو روز طول می‌کشد؛ گربه‌ها هیچ نشانه‌ای از فحلی را نشان نمی‌دهند.

 

چرفخه فحلی گربه


فحلی (مرحله تحریک جنسی)

گربه ماده عقیم نشده وارد مرحله تحریک جنسی می‌شود که به آن فحلی نیز می‌گویند. حیوان تا یک هفته پذیرای جفت گیری خواهد بود و توجه گربه‌های نر را به خود جلب می‌کند. این زمانی است که حیوان علائم فحلی را نشان می‌دهد. در صورت جفت گیری، تولید هورمون تحریک می‌شود که منجر به تخمک گذاری می‌گردد.

گربه‌ها ممکن است در این مرحله قبل از بارداری چندین بار جفت گیری کنند. وقتی یک گربه ماده باردار می‌شود؛ بچه گربه‌هایش می‌توانند پدرهای متفاوتی داشته باشند. در طول مرحله فحلی، گربه‌های ماده فحل، اجازه جفت‌ گیری می‌دهند.
 

تحریک جنسی گربه


اینترروس

اگر گربه در حین فحلی جفت گیری نکند یا باردار نشود؛ وارد فاز اینترروس یا دوره بین فحلی می‌شود. حیوان هیچ نشانه خاصی از فحل بودن را نشان نخواهد داد. بعد از چند روز تا سه هفته، گربه دوباره فحل می‌شود. چرخه پروستروس، فحلی و اینترروس در طول فصل جفت گیری تکرار می‌شود.


آنستروس

آخرین مرحله چرخه فحلی، آنستروس نامیده می‌شود. این یک دوره خواب برای سیستم تولید مثل گربه است. حیوان هیچ‌گونه فعالیت فحلی را تجربه نخواهد کرد؛ زیرا جفت گیری اغلب فصلی است. چرخه فحلی از بهار تا پاییز طول می‌کشد، در این زمانی نور روز هورمون‌های گربه شما را تحریک می‌کند.

در طول روزهای کوتاه‌تر اواخر پاییز و زمستان، گربه شما ممکن است به هیچ وجه فحل نشود. با این حال، نور مصنوعی ممکن است باعث شود گربه شما در تمام سال گرما شود. اگر متوجه رفتار غیرعادی در گربه خود شدید و مطمئن نیستید که فحل است یا نه، برای راهنمایی بیشتر با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

آخرین مرحله چرخه فحلی گربه


آیا گربه های فحل درد دارند؟

چرخه فحلی بخشی طبیعی و سالم از زندگی هر گربه است. فحل بودن معمولاً برای گربه‌ها دردناک نیست؛ اگرچه ممکن است کمی ناراحتی یا آشفتگی احساس کنند. وقتی گربه شما فحل است صدای بلند از خود در می‌آورد و ممکن است تصور کنید که حیوان درد دارد اما مطمئن باشید، افزایش صدا (معروف به Caterwauling) تنها راه گربه شما برای جذب یک خواستگار بالقوه است.
 

احساس درد در گربه فحل


چگونه یک گربه فحل را آرام کنیم؟

اگر گربه شما هیجان زده یا آشفته به نظر می‌رسد؛ ممکن است بخواهید در حالی که فحل است به آرام کردنش کمک کنید. در ادامه چندین ایده برای آرام کردن گربه در گرما وجود دارد:

  •  گربه ماده خود را از گربه‌های نر دور نگه دارید.
  •  بگذارید حیوان روی یک کیسه حرارتی، حوله گرم یا پد برقی یا پتو بنشیند.
  •  کت نیپ را امتحان کنید.
  • ظرف خاک را تمیز نگه دارید.
  •  با گربه‌تان بازی کنید.

آرام کردن گربه فحل


آیا می‌توان گربه فحل را عقیم کرد؟

هنگامی که متوجه شدید گربه ماده شما فحل است؛ شاید بخواهید حیوان را عقیم کنید تا از بارداری بعدی جلوگیری شود اما آیا می‌توان گربه فحل را عقیم کرد؟ دامپزشکان توصیه می‌کنند برای عقیم کردن گربه، حداقل ده روز از چرخه فحلی گذشته باشد. به این دلیل که گربه‌هایی که در طول فحلی عقیم می‌شوند؛ ممکن است خون‌ریزی بیشتری را تجربه کنند و در طول جراحی نسبت به گربه‌هایی که فحل نیستند بیشتر در معرض خطر قرار گیرند.

علاوه بر این ممکن است عقیم کردن گربه در زمانی که فحل است؛ هزینه بیشتری داشته باشد. با دامپزشک خود در مورد بهترین زمان برای عقیم کردن گربه خود صحبت کنید.
 

عقیم سازی گربه فحل


چگونه می‌توانم از باردار شدن گربه خود جلوگیری کنم؟

در زیر به چهار روش رایج کنترل بارداری برای گربه‌ها اشاره کرده‌ایم:
 

عقیم سازی گربه

عقیم سازی نیز یک روش استاندارد کنترل تولد حیوانات است. عقیم‌سازی یک روش دائمی است که از چرخه فحلی در حیوانات خانگی جلوگیری می‌کند. دامپزشک در یک عمل جراحی تخمدان‌ها و رحم را خارج می‌کند. کنترل بارداری با روش عقیم سازی برای گربه‌ها نسبتاً کم خطر است؛ به خصوص اگر در سنین پایین عقیم شود. گربه ماده شش ماهه شما کاندیدای مناسبی برای این عمل است. عقیم سازی مزایای سلامتی بیشتری دارد زیرا احتمال ابتلا به سرطان پستان در آینده را کاهش می‌دهد.
 

عقین کردن گربه


اجتناب از گربه‌های نر

اجتناب از گربه‌های نر یک روش طبیعی پیشگیری از بارداری برای گربه‌ها است که به شدت به درک شما از چرخه فحلی حیوان خانگی‌تان بستگی دارد. در این دوره باید بسیار مراقب باشید زیرا گربه‌های ماده فحل به دنبال گربه نر هستند در حالی که گربه‌های نر هر زمان که فرصتی باشد ولگردی می‌کنند. اگر می‌خواهید ملکه شما در آینده باردار شود؛ این روش بهترین گزینه است. اگر صاحب گربه مسئولیت پذیری هستید، این کار یک روش کنترل بارداری عالی برای گربه شما است.
 

پیشگیری از بارداری و جفت گیری گربه

 


داورهای پیشگیری از بارداری

هم‌چنین می‌توانید با استفاده از داروهایی که حاوی هورمون‌های تولید مثلی هستند، کنترل بارداری برای گربه‌ها را انجام دهید. این داروها طبق تجویز دامپزشکی به صورت قرص یا تزریقی تجویز می‌شوند. قبل از مصرف داروها باید از دامپزشک مشاوره بگیرید. داروهای ضد بارداری گربه می‌توانند چرخه فحلی را کوتاه یا از آن جلوگیری کنند.

برخی داروها عوارض جانبی نامطلوبی دارند. در صورت مشاهده، فوراً به دامپزشک خود اطلاع دهید. به دلیل خطرات احتمالی، این روش بهترین انتخاب برای کنترل بارداری طولانی مدت در حیوانات نیست. می‌توانید آن را برای مدت کوتاهی یا روی گربه‌هایی که برای انجام عمل جراحی مناسب نیستند؛ استفاده کنید. در کل این روش توصیه نمی‌شود.
 

داروهای پیشگیری از بارداری گربه


مواد شیمیایی پس از جفت گیری ناخواسته

حتی پس از جفت گیری ناخواسته، می‌توان از بارداری جلوگیری کرد. فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید و در مورد بهترین گزینه برای خاتمه بارداری در هنگام وقوع آن صحبت کنید. البته تمام قرص‌های ضد بارداری برای گربه‌ها دارای عوارض جانبی نامطلوبی هستند.

پس از جفت گیری ناخواسته، روش‌های پیشگیری از بارداری را با جراحی در نظر بگیرید تا از بارداری‌های بعدی جلوگیری کنید. با این حال، اگر می‌خواهید ملکه شما در آینده تولید مثل کند؛ درمان را تا تأیید بارداری به تعویق بیندازید.

 

پیشگیری از بارداری گربه با عمل جراحی


آیا کنترل زایمان طبیعی برای گربه ها وجود دارد؟

روش‌های جراحی کمی خطرناک و هم‌چنین گران هستند. به این دلایل، برخی از صاحبان حیوانات خانگی، کنترل طبیعی بارداری را برای گربه‌های خود ترجیح می‌دهند. یکی از بهترین اشکال پیشگیری از بارداری طبیعی برای گربه‌ها، همان‌طور که در بالا بحث شد، اجتناب از گربه‌های نر است.

استفاده از دانه‌های هویج وحشی یکی دیگر از روش‌های پیشگیری طبیعی برای حیوانات است. این دانه‌ها از زمان‌های بسیار قدیم توسط گربه ها بدون هیچ گونه عوارض جانبی استفاده می‌شدند. دوز  استفاده بر اساس وزن گربه شما متفاوت است. برای به دست آوردن دوز مناسب برای گربه خود نیاز به آزمون و خطا دارید.

دانه هویج وحشی اثرات مشابهی با سایر اشکال پیشگیری از بارداری دارد اما کمی کمتر موثر است. اگر مطمئن هستید که می‌خواهید از روش طبیعی برای حیوان خود استفاده کنید؛ تفاوت جزئی نباید نگران کننده باشد. قبل از دادن هرگونه مکمل به گربه خود با دامپزشک‌تان مشورت کنید.

 

جلوگیری از بارداری ناخواسته گربه به روش طبیعی


ناباروری در گربه ها چگونه است؟

برخی از گربه‌های ماده با وجود پرورش مناسب با گربه‌های نر بارور، قادر به زایمان نیستند. از این وضعیت به عنوان ناباروری یاد می‌شود. علل ناباروری متعدد است و شاید ناشی از موارد زیر باشد:

  • عدم موفقیت در جفت گیری
  • ناتوانی در باردار شدن
  • ناتوانی در نگه داشتن بارداری


گربه‌ای که چرخه فحلی را تجربه نمی‌کند؛ معمولاً علت آن عوامل ژنتیکی یا ارثی مانند هرمافرودیتیسم، ناهنجاری‌های کروموزومی است. برخی گربه‌ها ممکن است رشد غیرطبیعی تخمدان یا رحم داشته باشند. این امکان وجود دارد که گربه خود را با روشی برای جلوگیری از بارداری برای گربه‌ها، نابارور کنید. یک داروی ضد بارداری وجود دارد که می‌تواند گربه نر یا ماده شما را برای سالیان طولانی عقیم کند. این روش غیر جراحی می‌تواند بهترین جایگزین برای عقیم سازی باشد.
 

جلوگیری از بارداری ناخواسته در گربه


کلام آخر

مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از بارداری ناخواسته در گربه‌های ماده، عقیم کردن آن‌ها به محض رسیدن به بلوغ جنسی است. مهم است که گربه‌های نر خود را نیز عقیم کنید تا از ایجاد بارداری ناخواسته در ملکه‌ها جلوگیری شود. با این حال، روش درست جلوگیری از بارداری ناخواسته در گربه‌ها را بهتر است از دامپزشک سوال کنید. دامپزشک بسته به سن، نژاد و نیازهای فعلی حیوان خانگی شما، روش مناسب را ارائه می‌دهد.

منبع:

 

۳
از ۵
۴ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید