۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

مناسب‌ترین نژاد گربه برای آپارتمان‌نشینان

اگر جزو افرادی هستید که در آپارتمان زندگی می‌کنید و در ضمن به مراقبت و داشتن گربه به‌عنوان یک حیوان خانگی هم علاقه‌مند هستید، بهتر است بدانید که چه نژادی از این موجودات زیبا و دوست‌داشتنی برای نگهداری در آپارتمان مناسب است.

شاید در ابتدا این‌طور به‌نظر بیاید که گربه‌ها از مهر کم‌تری نسبت‌به سگ‌ها و دیگر حیوانات خانگی برخوردار هستند اما با مطرح کردن چند نکته در این مقاله متوجه خواهید شد که گربه‌ها بهترین نوع حیوانات برای نگهداری در انواع محیط‌های خانگی هستند. گربه‌ها نسبت‌به سایر حیوانات و به‌ویژه سگ‌ها سازگاری بیش‌تری با محیط خانه و حتی هرج‌ومرج‌های مختلف دارند. از نژادهای مناسب گربه‌ها برای نگهداری در خانه و آپارتمان می‌توان به پرشین یا گربه‌ی ایرانی (Persian Cat)، گربه دی اس اچ (DSH)، گربه سیامی، گربه اسکاتیش فولد و آنفولد، گربه اسفینکس (Sphynx) یا همان گربه‌های بدون مو و اخمو، گربه مین‌کون که ابعاد بزرگ‌تری نسبت‌به سایر نژادها دارد، رگدال، گربه آبی رنگ روسی، گربه جاوه، گربه موکوتاه بریتانیایی و ... . هرکدام از این نژادها به نوع‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند.

انواع نژادهای گربه در آپارتمان‌نشینی

 

انتخاب مناسب‌ترین نوع گربه برای محیط آپارتمان 

برای انتخاب بهترین نوع گربه برای محیط آپارتمانی لازم است یک‌سری از نکات اخلاقی و رفتاری گربه‌ها را در نظر داشته باشید و با توجه به سبک زندگی خودتان بهترین تصمیم را بگیرید.

 

  • اگر شاغل هستید، باید این را در نظر بگیرید که گربه‌ی شما در حدود 7-8 ساعت و در بعضی مواقع بیش‌تر باید در خانه تنها بماند، پس نژادی  را انتخاب کنید که با تنها ماندن طولانی مدت مشکلی نداشته باشد. برخی از حیوانات در اثر تنها ماندن و حتی کمبود توجه، دچار افسردگی می‌شوند و باید به این نکته توجه کنید که گربه شما بتواند تنهایی هم خود را سرگرم کند.
  • گربه‌ی خانگی شما باید بتواند در محیط‌های کوچک راحت باشد و نیازی به محیطی بزرگ برای رفت و آمد و بازی کردن نداشته باشد، البته که اکثراً بچه گربه‌ها شیطنت بیش‌تری نسبت‌به گربه‌های بالغ دارند اما هرچه بزرگ‌تر شوند آرام‌تر خواهند شد.
  • سازگاری گربه‌ها بسیار مهم است. اگر در رفتار گربه‌ها دقت کنید خواهید دید که برخی از آن‌ها آرام و باوقار اما برخی دیگر بهانه‌گیر و بدخلق هستند. رفتار اطرافیان گربه در خلق و خوی او بسیار موثر است. اگر گربه در محیطی آرام و بدون تنش زندگی کند، آرام و بی‌دردسر خواهد بود البته که به جز این موارد، یکسری از رفتارها به نژاد گربه‌ها هم وابسته است.
  • برخی از افراد علی‌رغم علاقه‌ای که به گربه‌ها دارند، به مو و ریزش موی گربه‌ها حساس هستند. باید این را بدانید که تمامی نژادهای گربه‌سانان ریزش مو دارند مگر این‌که بخواهید از گربه‌های نژاد اسفینکس (Sphynx) نگهداری کنید که کاملاً بدون مو هستند اما خب شاید ظاهر این نوع گربه موردپسند همه‌ی افراد نباشد. هرچند گربه‌ها باید از داروهای ضدریزش مو استفاده کنند اما بازهم ریزش مو خواهند داشت اما این که تصمیم بگیرید از گربه‌هایی مانند گربه پرشین با موهای بلند و پرپشت با ریزش بالا نگهداری کنید و یا اسکاتیش با موهای کوتاه و ریزش کم‌تر، دیگر باشماست.

گربه‌های بدون مو یا Sphynx

  • جنسیت گربه‌هایی که می‌خواهیم در آپارتمان نگهداریم هم مهم است. هر دو گربه‌ی نر و ماده دارای مشکلاتی هستند که در گربه‌های نر به‌صورت نشانه‌گذاری و در گربه‌های ماده به‌صورت دوران قاعدگی مشاهده می‌شود. البته در هر دو مورد پس از عقیم کردن گربه، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت اما اگر می‌خواهید گربه‌تان بچه‌دار شود و خانواده‌ای از گربه‌ها را تشکیل دهید، باید یک‌سری مشکلات‌شان را هم تحمل کنید. اگرچه عقیم کردن گربه از نظر برخی حیوان دوستان ممکن است کاری درست و اخلاقی نباشد اما بهتر است بدانید که عقیم کردن‌ آن‌ها تا قبل از 30 ماهگی، از ابتلای حیوانات به بسیاری از بیماری‌ها و جلوگیری از یک‌سری رفتارهای آن‌ها کمک خواهد کرد. در این عمل عضو جنسی برداشته خواهد شد و بیش‌تر برای جلوگیری از ازدیاد ناخواسته‌ی حیوانات این کار انجام می‌شود. به‌طور مثال از فواید اخته کردن حیوانات می‌توان به کاهش ابتلای سگ‌ها به سرطان پستان اشاره کرد که اتفاقاً بسیار هم درمیان آن‌ها شایع است. عقیم‌سازی هم عوارض مخصوص به خود را دارد که در حیوانات سالم این عوارض به مقدار بسیار کمی بروز می‌کند. این عوارض شامل خونریزی پس از عمل در محل جراحی شده، عفونت محل جراحی شده و برخی موارد دیگر خواهد شد.
  • اجتماعی و خوش اخلاق بودن گربه‌ی شما از مواردی است که باید به آن توجه کنید. زمانی را در نظر بگیرید که مهمان دارید و گربه‌تان قرار است برای اولین بار با مهمانان آشنا شود، قطعاً دوست دارید که روابط گربه‌تان با اطرافیان‌تان صمیمی باشد؛ البته که غریبی کردن در دفعه‌ی اول طبیعی است اما از سری‌های بعد باید رفتاری صمیمانه و گرم با دوستان‌تان داشته باشد.
  • عادات رفتاری نژادهای مختلف گربه‌ها باهم متفاوت است. پس بهتر است اطلاعات زیادی درباره‌ی انواع گربه‌ها داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین نژاد را برای خودتان انتخاب کنید.

 

نکات مهم در نگهداری گربه در آپارتمان

یکی از ویژگی‌های بارز و می‌توان گفت عالی در گربه‌ها و کلاً گربه‌سانان این است که می‌توانند به‌راحتی از میان اشیا رفت‌وآمد کنند بدون این‌که چیزی را تخریب کنند و یا به آن آسیب برسانند، اما بهتر است گربه‌تان را سر لجبازی نندازید چرا که اگر عصبانی شود، آن وقت است که دیگر ممکن است همه چیز را از عمد بیاندازد و خراب کند.

نگهداری گربه در آپارتمان

همان‌طور که می‌دانید بازیگوشی در گربه‌ها و به‌ویژه بچه گربه‌ها زبانزد است. علاقه‌ی گربه‌سانان و همین‌طور سگ‌سانان به بازی با انواع توپ و انواع اسباب بازی کاملاً مشخص است اما در این بازی ما هم به عنوان سرپرست حیوانات از بازی کردن با آن‌ها لذت می‌بریم. ملوسی و زیبایی گربه‌ها از ویژگی‌هایی است که انسان‌ها را به آن‌ها وابسته‌تر می‌کند. اگرچه تمامی حیوانات زیبا و جذاب هستند اما گربه‌های ملوس و پشمالو جذابیت دیگری برای همگان دارند. البته این نکته را هم باید در نظر بگیریم که علاقه و اشتیاق به حیوانات امری کاملاً سلیقه‌ای است.

مهم‌ترین نکته در نگهداری از گربه این است که حیوانات مانند کودکان نیاز به مراقبت و توجه دارند و عدم مراقبت مناسب از آن‌ها، ممکن است منجر به آسیب رسیدن به این موجودات دوست‌داشتنی شود. مراقبت و نگهداری فقط نوازش کردن و بازی نیست بلکه حیوانات هم مانند انسان‌ها به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و همین‌طور روانی نیازمند هستند. 

 

۵
از ۵
۲۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید