​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

علت لکه‌های سیاه روی پوست سگ + راهکارهای درمانی

سگ‌ها بعد از ورود به خانه تبدیل به یکی از عزیزترین اعضای خانواده می‌شوند که سلامتی و حال خوب آنها برای تک تک اعضای خانواده بی‌نهایت مهم شده و کوچکترین مشکلی آنها را به اضطراب و نگرانی می‌اندازد. یکی از مواردی که ممکن است باعث استرس صاحبان شود، دیدن لکه‌های سیاه روی پوست سگ است. این لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای روی پوست سگ ممکن است در شکم یا نزدیک اندام تناسلی آن‌ها دیده شود. اما آیا خطرناک و نگران کننده است؟

خبر خوب اینکه دیده شدن چنین لکه‌هایی روی پوست سگ همیشه نگران کننده نیست چرا که دلایل مختلفی می‌تواند برای ایجاد آنها وجود داشته باشد که در این مقاله به صورت کامل آنها را بررسی کرده و روش‌های درمانشان را بیان خواهیم کرد؛ با پت استور همراه باشید.

 

دلیل ایجاد لکه‌های سیاه روی پوست سگ چیست؟

 

پوست طبیعی یک سگ سالم بسته به نژاد و رنگدانه‌های آن و ظاهر سگ، می‌تواند صورتی، قهوه‌ای تیره یا سیاه باشد. پوست سالم باید بدون هرگونه زخم، التهاب، پوسته پوسته شدگی یا بثورات پوستی باشد. اگر پوست آسیب ببیند، سلول‌های بدن فعالیت خود را برای ترمیم آغاز می‌کنند؛ در نتیجه ملانین بیشتر از حد عادی آزاد می‌شود تا بتواند از نواحی آسیب دیده محافظت کند. همین تجمع ملانین یا هایپرپیگمنتیشن (Hyperpigmentation) در برخی نواحی نیز سبب ایجاد لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای می‌شود.

توجه داشته باشید که هایپرپیگمنتیشن به خودی خود نشانه بیماری نیست، بلکه نشان‌دهنده این است که مشکلی در پوست بدن سگ شما ایجاد شده است. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی بوده باشد که پیش از بررسی آنها، بهتر است ابتدا نگاهی به انواع هایپرپیگمنتیشن بیاندازید.

 

علت لکه های سیاه روی پوست سگ

 

دو نوع هایپرپیگمنتیشن در سگ‌ها دیده می‌شود:

  • هایپرپیگمنتیشن (Hyperpigmentation) اولیه:

برخی از سگ‌ها به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای از همان ابتدا دارای لکه‌هایی سیاه روی پوست هستند، دیده شدن این نوع لکه‌ها در برخی از نژادها مانند داشهوندها رایج‌تر است. هایپرپیگمنتیشن اولیه معمولاً در سگ‌های کمتر از یک سال دیده می‌شود.

  • هایپرپیگمنتیشن (Hyperpigmentation) ثانویه:

هایپرپیگمنتیشن ثانویه نیز یک علائم شایع است و در هر نژاد سگ می‌تواند رخ دهد. این بیماری در اثر التهاب یا اصطکاک ایجاد می‌شود که سبب یکسری تغییرات در پوست مانند ضخیم شدن پوست، بوی بد، ریزش مو و درد می‌شود.

اغلب هایپرپیگمنتیشن ثانویه را در نژادهایی می‌توان دید که مستعد عفونت‌های پوستی، التهاب و آلرژی هستند، از جمله سگ‌های نژاد باست، ژرمن شپرد، ایرلندی، یورکشایر تریر، گریت‌دین، دوبرمن، لابرادور، دالماتیان و بوردر کولی.

همچنین چاقی و ناهنجاری‌های هورمونی نیز اغلب در نژادهایی مانند لاسا آپسوس، لابرادور رتریور، سگ شکاری، ایرلندی، تریر جک راسل، گلدن رتریور و پاگ در مبتلا شدن به هایپرپیگمنتیشن ثانویه تأثیر می‌گذارند.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با بیماری‌های رایج در سگ

 

دلایل ایجاد هایپرپیگمنتیشن در سگ‌ها

 

عواملی که می‌توانند باعث هایپرپیگمنتیشن یا لکه‌های سیاه روی پوست سگ‌ها شوند عبارتند از:

  • آلرژی
  • کم کاری تیروئید
  • سندرم کوشینگ (نوعی اختلال غدد درون ریز رایج در سگ‌های میانسال و مسن‌تر)
  • لوپوس اریتماتوز سیستمیک (یک بیماری مزمن و نسبتاً نادر)
  • مالاسزیا (نوعی عفونت قارچی)
  • عفونت‌های باکتریایی مزمن
  • دمودیکوزیس (وضعیتی که در نتیجه وجود کنه‌های انگلی ایجاد می‌شود)
  • کمودون‌ (جوش‌های سرسیاه)
  • تومور پوستی
  • عوارض مصرف داروی جدید

برای تشخیص علت ایجاد لکه‌های سیاه روی پوست سگ، بهترین راه مراجعه به دامپزشک است تا سگ شما را به طور کامل معاینه کرده و در صورت لزوم نمونه‌برداری کند. در این صورت مشخص می‌شود که کدامیک از عوامل ذکر شده سبب ایجاد لکه شده‌اند. اگر سگ شما مشکوک به آلرژی باشد، ممکن است برخی آزمایشات غذایی برای مطمئن شدن گرفته شود.

 

دلیل لکه سیاه روی پوست سگ

 

چگونه لکه‌های سیاه روی پوست سگ درمان می‌شود؟

 

اگر علت لکه‌های سیاه بدن سگ شما هایپرپیگمنتیشن اولیه باشد، باید بدانید که درمان قطعی برای آن وجود ندارد و اگر علائم بیماری زود تشخیص داده شود تنها می‌توان با برخی پمادهای استروئیدی و شامپوهای مخصوص بیماری را کنترل کرد. با تشدید یا بدتر شدن علائم می‌توان از داروهای دیگر نیز به صلاح دامپزشکتان استفاده کرد. در صورت بروز هرگونه عفونت، به دامپزشک مراجعه کنید تا آن را درمان کند.

اگر دامپزشک شما تشخیص داده است که سگ شما دچار هایپرپیگمنتیشن ثانویه شده است، پس از تکمیل دوره‌ی درمان پوست سگ شما به حالت عادی بازمی‌گردد.

اگر دوست پشمالوی شما علاوه‌بر هایپرپیگمنتیشن مبتلا به عفونت قارچی یا باکتریایی هم هست، بهتر است درمان این مشکلات عفونی را نیز آغاز کنید. داروهای ضدقارچ، آنتی‌بیوتیک‌ها و شامپوهای دارویی برای درمان عفونت‌های قارچی یا باکتریایی سگ‌ها مناسب است. شامپوهای دارویی روند درمان کندتری دارند و بنا به تجویز دامپزشک مناسب برای استفاده ۲ تا ۳ بار در هفته هستند.

در صورتی که پس از استفاده از شامپوهای درمانی، لکه‌ها برطرف نشده و عود کرد، علت آن این است که نوع بیماری اشتباه تشخیص داده شده است و باید روش درمانی دیگری را آغاز کرد.

 

برای خرید انواع شامپو سگ کلیک کنید

 

آیا لکه‌های سیاه روی پوست سگ به طور کامل از بین می‌روند؟

 

همانطور که در بالا ذکر شد، پیشرفت ممکن است کند باشد و ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا پوست سگ شما به حالت عادی بازگردد. دامپزشک به شما خواهد گفت که آیا نیاز به معاینه مجدد وجود دارد یا خیر؟ در صورت نیاز به تغییر روند درمان نیز شما را از جزئیات مطلع خواهد کرد.

 

آیا لکه‌های سیاه روی پوست سگ به طور کامل از بین می‌روند؟

 

کلام پایانی

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم دلایل مختلف می‌توانند سبب ایجاد و دیده شدن لکه‌های سیاه روی پوست سگ شوند که در بیشتر اوقات خطرناک نبوده و به کمک داروها و شامپوهای مخصوص قابل درمان هستند. نکته‌ی مهمی که در خصوص درمان این لکه‌ها وجود دارد این است که به محض مشاهده آنها به دامپزشکی مجرب مراجعه کرده و پیش از عود کردن بیماری، درمان را آغاز کنید.

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش