​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

آموزش تصویری کوتاه کردن ناخن سگ و گربه

اگر حیوان خانگی دارید، احتمالا صدای کشیده شدن ناخن روی کفپوش‌های چوبی یا کاشی‌ها برایتان آشناست. چنین صدایی در بهترین حالت می‌تواند صرفاً صدای گوش‌خراشی باشد اما سمت دیگر ماجرا، آسیبی است که به مبلمان و کف خانه وارد می‌شود و از طرف دیگر، سلامت پنجه‌های سگ و گربه هم به خطر می‌افتد. در این مقاله در دو بخش به آموزش کوتاه کردن ناخن سگ و همچنین کوتاه کردن ناخن گربه می‌پردازیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

چه زمانی باید ناخن سگ یا گربه را کوتاه کنیم؟

در بسیاری از موارد نیازی نیست به عنوان سرپرست حیوانات خانگی برای کوتاه کردن ناخن‌هایشان کاری انجام دهید و این مورد به‌خصوص درباره گربه‌هایی که به اسکرچر دسترسی دارند، صدق می‌کند. اما برخی سگ‌ها و گربه‌ها به کمی کمک نیاز دارند. گربه‌های مسن‌تر به اندازه کافی از اسکرچر استفاده نمی‌کنند و از طرف دیگر انگشت کناری پنجه‌های سگ‌ها اغلب برخوردی با زمین ندارد و بیش از حد رشد می‌کند. معمولا توصیه می‌شود هر 3-4 هفته یک بار ناخن‌های سگ و هر 2-3 هفته یک بار ناخن‌های گربه را کوتاه کنید.

 

 

نحوه کوتاه کردن ناخن سگ

مهم‌ترین نکته‌ای که باید قبل از هر چیز بدانید، این است که سگ‌ها معمولاً کوتاه کردن ناخن‌هایشان را دوست ندارند. به همین دلیل آماده سازی حیوان برای کوتاه کردن ناخن‌ها اهمیت زیادی دارد. در بخش اول این قسمت نحوه آماده کردن سگ برای گرفتن ناخن و در ادامه طرز کوتاه کردن ناخن سگ را می‌آموزید.

زمان مناسبی را برای کوتاه کردن ناخن سگ انتخاب کنید

بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن سگ، وقتی است که این دوست پشمالو از بازی خسته شده و در حال استراحت است. اگر همچنان دوست دارد بازی کند، صبر کنید تا انرژی‌اش تمام شده و دراز بکشد.

 

پنجه‌های سگ را در حالت استراحت ماساژ دهید

در حالتی که سگ دراز کشیده، پنجه‌های سگ را ماساژ داده و به آرامی روی ناخن‌ها را فشار دهید. بسته به سن و خلق‌وخوی سگ، ممکن است مدتی طول بکشد تا سگ عادت کند پنجه‌هایش را بگیرید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا زمانی که حیوان نسبت به لمس پنجه‌ها واکنشی نشان ندهد.

در صورت لزوم به سگ یاد بدهید حین کوتاه کردن ناخن به پهلو بخوابد

اگر سگتان در گذشته تجربه بدی داشته، احتمالا در برابر کوتاه کردن ناخن مقاومت کند. برای مثال اگر به طور تصادفی کوییک (قسمت زنده ناخن که شامل رگ‌های خونی و اعصاب است) بریده شده باشد، درد و خونریزی را تجربه کرده و بدیهی است که در برابر کوتاه کردن ناخن مقاومت کند. همچنین گاهی سگ‌های مسن در انگشت‌های پایشان آرتروز دارند و کوتاه کردن ناخن ممکن است برایشان دردناک و ناراحت‌کننده باشد.

در چنین شرایطی بهتر است به سگ بیاموزید به پهلو بخوابد و در این حالت با دقت ناخن‌هایشان را بگیرید. راه دیگر این است که ناخن‌ها را در حالی که سگ ایستاده، بدون بلند کردن پنجه کوتاه کنید. البته فقط در صورتی این کار را انجام دهید که در کوتاه کردن ناخن حیوانات تجربه دارید.

 

سلامت پنجه و ناخن‌های سگ را بررسی کنید

همانطور که پنجه‌ها و ناخن‌های سگ را ماساژ می‌دهید، از فرصت استفاده کرده و سلامت آن‌ها را بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه درد، زخم، شکستگی ناخن، تورم، قرمزی یا رنگ عجیب روی ناخن حتما قبل از کوتاه کردن ناخن‌ها موضوع را به دامپزشک اطلاع دهید. ضربه به ناخن یا شرایطی مانند دیابت و کم کاری تیروئید می‌تواند منجر به عفونت باکتریایی در ناخن شود. عفونت‌های باکتریایی معمولاً باعث تورم، درد و ترشحات اطراف ناخن می‌شوند.

 

 

عفونت‌های قارچی و انگلی کمتر از عفونت‌های باکتریایی شایع هستند اما علائم مشابهی ایجاد می‌کنند. علاوه بر عفونت، تشکیل تومور به صورت اشکال مختلف مانند توده، برآمدگی، تورم، قرمزی یا ترشح در پنجه و ناخن سگ رایج است. همچنین گاهی بیماری‌های ایمنی سلامت ناخن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و آن را شکننده و مستعد کنده شدن می‌کنند. بنابراین علامت‌های غیرعادی در سلامت ناخن را در اسرع وقت با دامپزشک در میان بگذارید تا در صورت وجود مشکل جدی، زودتر فرآیند درمان شروع شود.  

حتماً از ناخن گیر سگ استفاده کنید

ناخن‌گیرهای مخصوص انسان برای سطح صاف طراحی شده‌اند اما ناخن‌های سگ انحنا دارد. استفاده از ناخن‌گیرهای انسانی ناخن سگ را له می‌کند و باعث درد یا آسیب می‌شود. انواع مختلفی از ناخن‌گیر مخصوص سگ وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها گیوتینی (U شکل) یا قیچی است. معمولاً کار با ناخن‌گیرهای قیچی شکل راحت‌تر است، زیرا مانند ناخن‌گیر گیوتینی لازم نیست ناخن‌ها را از روی سطح برش رد کنید. با این حال اینکه کدام نوع استفاده شود، به سلیقه خود شما و شکل ناخن‌های سگتان بستگی دارد.

 

 

قسمت زنده ناخن سگ را پیدا کنید

قسمت عروقی ناخن بخش صورتی رنگی از ناخن سرشار از رگ‌های خونی و اعصاب است که بریدن آن، برای سگ بسیار دردناک بوده و باعث خونریزی می‌شود. اگر ناخن‌های سگ سفید باشد، رنگ صورتی قسمت عروقی ناخن به وضوح قابل مشاهده است. اما اگر سگتان ناخن‌های تیره رنگی دارد، نمی‌توانید قسمت عروقی ناخن را ببینید و بهتر است دفعه اول از دامپزشکی بخواهید که به شما نشان دهد تا چه اندازه باید ناخن‌ها را کوتاه کنید که به بخش عروقی ناخن آسیبی نرسد. نکته مهم دیگر اینکه اگر ناخن‌های سگ بیش از حد بلند شود، کوییک هم همزمان با ناخن‌ها رشد می‌کند. کوتاه کردن مکرر ناخن‌ها باعث می‌شود که طول قسمت عروقی ناخن به حالت عادی برگردد.

روش کوتاه کردن ناخن سگ ها را یاد بگیرید

طریقه کوتاه کردن ناخن سگ به این شکل است که ابتدا باید سگتان را آرام کنید تا در حالت استراحت و درازکش قرار بگیرد. سپس از پنجه‌های پشتی شروع کنید. ناخن‌های روی پنجه‌های پشتی معمولا کوتاه‌تر هستند و کوتاه کردن آن‌ها راحت‌تر است. همچنین سگ‌ها هنگام دستکاری پنجه‌های پشتی‌شان نسبت به پنجه‌های جلویی کمی آرام‌تر هستند؛ بنابراین از آنجا شروع کنید و بعد سراغ پنجه‌های جلویی بروید.

برای کوتاه کردن ناخن، ابتدا کوییک را پیدا کنید یا جای آن را به صورت تقریبی تخمین بزنید. سپس با احتیاط با استفاده از ناخن گیر سگ، ناخن‌ها را از فاصله 2 تا 4 میلی‌متری از کوییک کوتاه کنید. برخی سگ‌ها در قسمت داخلی پا درست بالای مچ پنجه‌ای دارند که به نام پنجه شبنم شناخته می‌شود. کوتاه کردن ناخن این پنجه را هم فراموش نکنید. در پایان حتما به سگ جایزه یا تشویقی بدهید.

 

خرید لوازم بهداشتی سگ

 

نحوه کوتاه کردن ناخن گربه

گربه‌ها هم مانند سگ‌ها علاقه‌ای به کوتاه کردن ناخن‌هایشان توسط شما ندارند و به طور غریزی یاد گرفته‌اند که ناخن‌ها را با کشیدن روی سطوح ناهموار سوهان کرده و کوتاه کنند. بنابراین قبل از هر کاری، باید آن‌ها را آماده کنید. در ادامه صفر تا صد آنچه را که باید درباره طریقه کوتاه کردن ناخن گربه بدانید، می‌آموزید.

زمان مناسبی را برای کوتاه کردن ناخن گربه انتخاب کنید

برای کوتاه کردن ناخن زمانی را انتخاب کنید که گربه‌تان آرامش و احساس خوشایندی داشته باشد. برای مثال وقتی تازه از خواب بیدار می‌شود، آماده چرت زدن است یا در طول روز با آرامش روی جاهای موردعلاقه‌اش استراحت می‌کند، زمان‌های مناسبی برای کوتاه کردن ناخن گربه هستند. در مقابل از گرفتن ناخن‌ها بلافاصله بعد از بازی، هنگام گرسنگی و دویدن یا در حالت تهاجمی خودداری کنید. بعد از غذا خوردن هم گربه احساس خواب‌آلودگی می‌کند و زمان مناسبی برای این است که ناخن‌هایش را کوتاه کنید.

 

 

از ناخن گیر مخصوص گربه استفاده کنید

قبل از اینکه برای کوتاه کردن ناخن گربه خود بنشینید، مطمئن شوید که تجهیزات مناسبی برای این کار دارید. ناخن‌گیرهای مخصوص گربه در دو سبک قیچی و گیوتینی هستند. ناخن گیرهای قیچی شکل، ناخن‌ها را با حرکت قیچی می‌برند و معمولاً در اندازه‌های کوچک و بزرگ وجود دارند. نیپرها گزینه بهتری برای گربه‌هایی است که خودشان ناخن‌ها را روی اسکرچر می‌کشند و صرفا گاهی لازم است نوک ناخن‌ها را کوتاه کنید. در مقابل برای کوتاه کردن ناخن‌های بلند و ضخیم استفاده از ناخن گیرهای گیوتینی توصیه می‎شود.

توجه داشته باشید که تیغه ناخن گیر همیشه تیز نمی‌ماند. بنابراین اگر تیغه ناخن گیر گربه‌تان کند شد، آن را دور بیاندازید یا در صورت امکان تیز کنید. اگر لازم است ناخن گیر را بیش از حد فشار دهید تا ناخن بریده شود، احتمالا تیغه آن کند شده است.

 

برای کوتاه کردن ناخن گربه را از پشت بگیرید

گربه را به پشت در حالتی که پشتش روی پاهایتان قرار دارد، نگه دارید. با یک دست ناخن گیر و با دست دیگرتان پنجه گربه را بگیرید. به آرامی بالا و پایین پنجه (روی مفصل پشت پنجه) را فشار دهید تا پنجه کشیده شود. اگر گربه‌تان این وضعیت را دوست ندارد، به جای این کار گربه را روی بازویتان خم کنید. اگر همچنان گربه نسبت به کوتاه کردن ناخن مقاومت کرد، گربه را در حوله یا پتویی بپیچید و هر بار یک دست یا پا را بیرون نگه دارید.

ابتدا با پنجه‌های پشتی شروع به کوتاه کردن ناخن‌ها کنید. بسیاری از گربه‌ها سعی می‌کنند با استفاده از پاهای عقبی‌شان از چنگ شما فرار کنند. بنابراین اگر اول ناخن‌های پاهای پشتی را کوتاه کرده باشید، در اثر تقلای گربه زخم یا خراشیده نمی‌شوید.

ناخن‌های گربه را با در نظر گرفتن کوییک کوتاه کنید

قبل از کوتاه کردن ناخن گربه قسمت کوییک را پیدا کنید. کوییک مثلث کوچک صورتی رنگی است که در داخل ناخن پیدا بوده و پر از رگ‌های خونی و اعصاب است. به همین دلیل نباید آن را ببرید. سعی کنید ناخن گیر را طوری حرکت دهید که تیغه از پایین به بالا ناخن را کوتاه کند. اگر تاکنون تجربه کوتاه کردن ناخن گربه را نداشته‌اید، ابتدا فقط نوک ناخن‌ها را ببرید و وقتی این کار را یاد گرفتید، کمی سریع‌تر این کار را انجام دهید. البته نباید سرعت کوتاه کردن ناخن‌ها به حدی باشد که به گربه آسیب بزنید یا ناخن‌هایش خونریزی کند. در هر حال با دقت و آرامش ناخن‌ها را کوتاه کنید.

دفعات اول ممکن است گربه اعتراض و میو میو کرده یا سعی کند به شما چنگ بیاندازد. در این شرایط نباید سر گربه‌تان فریاد بزنید و اصلا عجله نکنید. احتمالا در ابتدا فقط بتوانید یکی دو ناخن را کوتاه کنید که اشکالی ندارد. راحتی گربه مهم‌تر است. همچنین پنجه شبنم را جا نیاندازید. بیشتر گربه‌ها دو پنجه شبنم، یکی در هر پای جلویی دارند که مانند شست کوچکی زیر مچشان قرار دارد. هر ماه ناخن این پنجه‌ها را هم بررسی کرده و اگر زیادی بلند بودند، آن‌ها را کوتاه کنید.

 

 

بعد از کوتاهی ناخن به گربه تشویقی بدهید

بعد از اینکه ناخن‌ها را کوتاه کردید، به گربه تشویقی بدهید. به مرور زمان گربه کوتاه کردن ناخن‌هایش را به غذا خوردن ربط می‌دهد و حتی اگر این کار را دوست نداشته باشد، در آینده مقاومت کمتری نسبت به کوتاه شدن ناخن‌ها خواهد داشت.

اگر ناخن گربه یا سگ خون آمد چه کنیم؟

اگر در حین کوتاه کردن ناخن‌های گربه یا سگتان شروع به خونریزی کرد، احتمالاً قسمت عروقی را بریده‌اید. در این شرایط ابتدا آرامشتان را حفظ کنید؛ زیرا اگر بترسید، حیوان خانگی‌تان بدتر مضطرب می‌شود. سپس پارچه تمیز یا گاز استریل روی قسمتی که خونریزی می‌کند، بگذارید و ملایم فشار دهید. اگر پودر استیپتیک (Styptic) دارید، ناخن را در آن فرو کنید یا سواب پنبه‌ای آغشته به پودر را روی ناخن بمالید. این پودرها در اکثر فروشگاه‌های لوازم حیوانات خانگی موجود هستند و خونریزی را سریعا متوقف می‌کنند. در صورتی که پودر استیپتیک ندارید، می‌توانید از پودر بچه، نشاسته ذرت یا زردچوبه به عنوان جایگزین موقت استفاده کنید.

چند دقیقه پنجه را به آرامی و در عین حال محکم نگه دارید تا سگ یا گربه‌تان آن را نلیسد و فرار نکند. در همین حین می‌توانید به حیوان خانگی‌تان غذا بدهید تا حواسش پرت شود. با این اقدامات در عرض چند دقیقه باید خونریزی متوقف شود. در غیر این صورت پودر یا نشاسته ذرت بیشتری بمالید و همچنان روی آن را فشار دهید. پس از قطع خونریزی، ناحیه موردنظر را به آرامی با آب گرم بشویید تا عفونت نکند. اگر بعد از 20 تا 30 دقیقه خونریزی متوقف نشد یا اگر به نظر می‌رسد حیوان درد زیادی دارد، حتما به دامپزشکی مراجعه کنید.

خرید ابزارهای لازم برای کوتاه کردن ناخن سگ و گربه از پت آباد

در این مقاله طرز کوتاه کردن ناخن سگ و همچنین نحوه کوتاه کردن ناخن گربه را توضیح دادیم و راهنماییتان کردیم در صورت خونریزی، چه کارهایی باید انجام دهید. مهم‌ترین نکته برای اینکه هم شما و هم حیوان خانگی‌تان تجربه خوبی از کوتاه کردن ناخن‌هایش داشته باشید، این است که ابزار مناسبی برای این کار تهیه کرده و هر بار از تیز بودن ناخن‌گیر اطمینان حاصل کنید. شما می‌توانید انواع ناخن‌گیر سگ و گربه را از بخش فروشگاهی پت آباد سفارش دهید و هر کجای ایران که باشید، درب منزل تحویل بگیرید. در پایان اگر سوالی در این باره دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

خرید وسایل بهداشتی گربه

 

منابع

wikihow1

wikihow2

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش