​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

چگونه گوش سگ را در خانه تمیز کنیم؟

تمیز کردن گوش سگ در خانه یکی از اقدامات بسیار مهم برای حفظ سلامت و نظافت سگ‌ها است. گوش سگ از آنجایی که به شدت در معرض آلودگی و جرم و انواع عفونت قرار دارد باید به شکل مرتب تمیز شود. تمیز کردن گوش سگ در خانه نیاز به لوازم خاصی دارد و از طرفی فرد باید بداند که چطور این کار را انجام دهد تا به درست‌ترین شکل گوش سگ تمیز شود.
در مقاله امروز به شکل کامل به موضوع راهنمای تمیز کردن گوش سگ در خانه می‌پردازیم تا افراد به بهترین شکل گوش سگ خود را تمیز کنند.


لزوم تمیز کردن گوش سگ

شاید برای بسیاری از افراد سؤال باشد که چرا تمیز کردن گوش سگ از اهمیت بالایی برخوردار است! لزوم تمیز کردن گوش سگ به موارد مختلفی باز می‌گردد. یکی از این موارد تأثیرات ژنتیک بر روی برخی از سگ‌ها است که باعث می‌شود آنها بیشتر مستعد عفونت گوش باشند. دلیل دیگری که باعث اهمیت تمیزکردن گوش می‌شود آناتومی گوش این حیوان است. این آناتومی به شکلی است که باعث جمع شدن موم گوش و آلودگی‌های خارجی در قسمت‌های عمیق‌تر کانال افقی گوش می‌شود و این مسئله می‌تواند باعث خارش گوش و عفونت آن گردد. مواردی که از آنها نام برده شد اهمیت تمیز کردن گوش سگ را نشان می‌دهند که باید طبق اصول درستی انجام گیرد.

 تمیز کردن گوش سگ


وسایل مورد نیاز برای پاک کردن گوش سگ

برای تمیز کردن گوش سگ نیازی به وسایل بسیار خاص و پیچیده‌ای نیست. برای اینکه افراد بتوانند گوش سگ خود را در خانه تمیز کنند به وسایل زیر نیاز دارند:

  • پنبه یا گاز استریل تمیز
  • محلول مناسب تمیزکننده گوش سگ
  •  تشویقی سگ برای جایزه دادن به حیوان

لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن گوش سگ در خانه

 

مراحل تمیز کردن گوش سگ

برای اینکه بتوانید گوش سگ خود را به خوبی تمیز کنید می‌توانید مراحل زیر را پله به پله دنبال نمایید:

  •  در مرحله اول باید سگ خود را در وضعیتی قرار دهید که بتوانید به گوش‌هایش دسترسی داشته باشید. اگر سگ شما کوچک است می‌توانید او را بر روی پاهایتان قرار دهید. اگر سگ از نژادهای بزرگی همچون «گلدن رتریور» است باید حیوان را در سه‌کنج دیوار قرار دهید و روبرویش بایستید.
  •  پس از قرار دادن سگ در وضعیت مناسب باید لاله یک گوش سگ را به سمت بالا بگیرید تا بتوانید به خوبی داخل مجرا را ببینید. لاله گوش سگ را باید به شکلی بگیرید که باعث درد حیوان نشود؛ اما آن‌قدر آرام هم آن را نگیرید که بتواند خود را به راحتی رها کند.

 

اگر قصد خرید لوازم بهداشتی سگ دارید، با کد PA5BLG از تخفیف ویژه در خرید اول بهره‌مند شوید. 

 

  •  حال می‌توانید به دو طریق داخل گوش سگ را تمیز کنید. در روش اول می‌توانید مقداری از محلول پاک‌کننده گوش سگ را داخل گوش بریزید به شکلی که مجرای گوش کاملاً پر شود. سپس با یک دست لاله گوش را بالا نگه دارید و با دست دیگر قسمت پایین یا زیر سوراخ گوش را حدود ۳۰ ثانیه ماساژ دهید. این کار کمک می‌کند آلودگی‌هایی که به داخل کانال گوش چسبیده‌اند جدا شوند. در آخر همان‌طور که لاله گوش را بالا نگه داشته‌اید با یک تکه پنبه یا گاز استریل بخش داخلی لاله و قسمت جلویی مجرای گوش را به خوبی پاک‌سازی کنید. بعد اجازه دهید سگ با تکان دادن سرش باعث خروج محلول و آلودگی‌های باقیمانده از مجرای گوش شود. سپس دوباره گوش را تمیز کنید تا باقی آلودگی‌ها پاک شوند.
  •  در روش دوم می‌توانید پنبه یا گاز استریل را با محلول پاک‌کننده گوش به خوبی خیس کنید و آن را داخل گوش سگ کرده و به تمیز کردن دیواره داخلی گوش بپردازید. پنبه را باید به شکلی حرکت دهید که باعث فرو رفتن جرم و کثیفی به داخل مجرای گوش نشود.
  •  پس از تمیز شدن گوش سگ در هر دو روش بهتر است به حیوان خود یک تشویقی بدهید تا برای تمیز شدن گوش دیگر آماده شود.

گام به گام تمیز کردن گوش سگ


نحوه استفاده از قطره گوش سگ

اگر گوش سگ شما مشکلی داشته و دامپزشک قطره گوش سگ تجویز کرده بهترین کار این است که بعد از تمیز کردن گوش سگ از دارو استفاده کنید. برای این کار باید مراحل زیر را پیش بگیرید:

  • سگ را به شکلی قرار دهید که بتوانید نوک گوش او را بگیرید و به طرف بالا بکشید و مجرای گوش او را ببینید.
  • حالا باید تعداد قطره‌ای را که دامپزشک تجویز کرده داخل گوش سگ بریزید. باید مراقب باشید نوک ظرف قطره با گوش برخورد نداشته باشد تا عفونت به آن منتقل نشود. در صورتی که این اتفاق افتاد با الکل حتماً آن را تمیز کنید.
  • پس از ریختن قطره، پایین گوش را به آرامی ۳۰ ثانیه ماساژ دهید تا قطره به تمام بخش‌های کانال گوش برسد.
  •  اگر دیدید آلودگی‌ها یا دارو بر روی لاله گوش جمع شده با یک پنبه آغشته به محلول گوش پاک کن سگ آن را تمیز کنید.
  •  اگر لاله گوش سگ دچار عفونت شده مقدار تجویز شده دارو را بر روی همان نقطه بریزید و پس از پوشیدن دستکش دارو را با انگشتان خود در اطراف آن نقطه پخش کنید.

استفاده از قطره گوش سگ


نکات مهم برای تمیز کردن گوش سگ

توجه به نکات زیر برای تمیز کردن گوش سگ بسیار ضروری است؛ پس آنها را فراموش نکنید:

  •   به هیچ عنوان از الکل برای تمیز کردن گوش سگ استفاده نکنید. اگرچه الکل خواص ضدعفونی‌کننده دارد؛ اما باعث خشکی پوست و گوش می‌شود و می‌تواند مشکلات بیشتری را به وجود آورد.
  •  برای تمیز کردن گوش سگ به هیچ عنوان از گوش پاک کن استفاده نکنید. استفاده از این وسیله باعث فرو رفتن بیشتر جرم، عفونت و آلودگی به داخل گوش می‌شود و مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند.
  •    به هیچ عنوان از قطره پاک‌کننده گوش انسان برای تمیز کردن گوش سگ استفاده نکنید. این کار فقط باید با محلول گوش‌پاک‌کنی که برای سگ‌ها تولید شده انجام شود.
  •  استفاده از پنبه معمولی برای پاک کردن گوش سگ توصیه نمی‌شود؛ زیرا الیاف آن می‌توانند در گوش فرو بروند. به جای آن باید از پد پنبه‌ای استفاده کنید.
  •  اگر برای بار اول است که اقدام به تمیز کردن گوش سگ می‌کنید بهتر است از فرد دیگری نیز کمک بگیرید.
  • قبل از تمیز کردن گوش سگ بهتر است سگ را نوازش کنید تا برای تمیز کردن گوش آماده شود. در نهایت نیز تشویقی به سگ بدهید تا به شما اجازه دهد در دفعه‌های بعدی کار خود را راحت‌تر انجام دهید.
  •  بسیار مهم است که در هنگام پاک کردن گوش سگ مراقب روحیه سگ باشید. اگر نمی‌توانید سگ را آرام نگه دارید بهتر است این کار را به دامپزشکان بسپارید.
  •  در پاک‌سازی گوش سگ به هیچ عنوان زیاده‌روی نکنید و این کار را زمانی انجام دهید که گوش‌ها واقعاً به تمیز کردن نیاز دارند. زیاده‌روی در این کار نه‌تنها می‌تواند باعث کلافه شدن سگ شود؛ بلکه ممکن است به گوش سگ نیز آسیب وارد کند.
  •  اگر سر قوطی محلول تمیزکننده با گوش سگ برخورد کرد حتماً با الکل آن را تمیز کنید تا از انتقال قارچ یا باکتری به جاهای دیگر جلوگیری شود.
  •  پیش از تمیز کردن گوش سگ آنها را بررسی کنید. اگر مایعی به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری از مجرای گوش بیرون آمده بود و یا گوش زخم و خراشی داشت از تمیز کردن گوش خودداری کنید و سگ را به دامپزشک برسانید.

نکات مهم حین تمیز کردن گوش سگ

 

چه زمانی باید گوش سگ را تمیز کرد؟

 اینکه چه زمانی باید گوش سگ را شستشو دهید به نوع سگ بستگی دارد. برخی از سگ‌ها گوش‌های سالم و تمیزی دارند و شاید اصلاً به این کار احتیاج نداشته باشند. در مورد سگ‌های دیگر باید موارد زیر را در نظر بگیرید و در صورت وجود هر کدام برای تمیز کردن گوش سگ اقدام نمایید:

  •  اگر گوش سگ کثیف، چرب و لکه‌دار به نظر می‌رسد.
  • در صورتی که گوش سگ بوی نامطبوعی می‌دهد.
  •  اگر رنگ گوش سگ از حالت طبیعی‌اش خارج شده و جرم دارد.

آموزش تمیز کردن گوش سگ و تشخیص بهترین زمان آن

 

آیا برای تمیز کردن گوش سگ باید از محلول گوش‌پاک‌کن سگ استفاده کرد؟

در جواب این سؤال باید گفت بله برای تمیز کردن گوش سگ باید از محلول‌هایی که مخصوص پاک کردن گوش سگ تهیه شده‌اند استفاده کرد. امروزه در پت شاپ‌ها محلول‌های مختلفی برای تمیز کردن گوش سگ به تولید رسیده‌اند که باید با توجه به وضعیت گوش سگ آنها را خریداری کرد. برخی از محلول‌های پاک‌کننده دارای ترکیبات ضدقارچ و باکتری هستند و نقش مهمی در جلوگیری از عفونت گوش سگ دارند. برخی از محلول‌ها دارای الکل هستند و به هیچ عنوان برای سگ‌هایی که گوش آنها ملتهب یا زخمی بوده پیشنهاد نمی‌شوند. از آنجایی که تنوع محصولات گوش‌پاک‌کن سگ در پت شاپ‌ها زیاد است، توصیه می‌شود قبل از خرید حتماً با دامپزشک مشورت شود تا محصولی مناسب را خریداری کرد.

آیا استفاده از محلول گوش‌پاک‌کن سگ مجاز است؟

 

 

بهترین محلول شستشوی گوش سگ

برای بسیاری از افراد که می‌خواهند دست به خرید محلول شستشوی گوش سگ بزنند شاید سؤال باشد که بهترین محلول شستشوی گوش سگ چه ویژگی‌هایی دارد؟ در جواب باید گفت بهترین محلول شستشوی گوش سگ به محصولی گفته می‌شود که با توجه به شرایط بدنی سگ‌ها به تولید رسیده است. این محصول باید از مواد با کیفیت و ایمنی ساخته شده باشد تا به هیچ عنوان باعث آسیب به گوش‌های سگ نشود و بتواند بهترین تأثیر را در پاک‌سازی گوش سگ داشته باشد. از جمله بهترین برندهایی که به تولید محلول شستشوی گوش سگ می‌پردازند می‌توان به برند پت گارد، رد اسپرینگ و بایولاین اشاره کرد که محصولات خود را با کیفیت بالایی به تولید می‌رسانند و افراد می‌توانند با اطمینان خاطر محلول شستشوی گوش سگ را از این برندها خریداری کنند.

محلول شستشوی گوش سگ در خانه


شستشوی گوش سگ چه زمانی پیشنهاد می‌شود؟

برخی مواقع سهل‌انگاری در تمیز کردن گوش سگ باعث می‌شود که آلودگی و جرم‌ها در گوش سگ انباشته شوند و نتوان با یک تمیز کردن ساده گوش سگ را پاک‌سازی کرد. این وضعیت برای سگ بسیار ناخوشایند است زیرا می‌تواند بر روی شنوایی‌اش نیز تأثیر بگذارد و آن را کاهش دهد. در این مواقع شستشوی گوش سگ پیشنهاد می‌شود که فقط و فقط باید با تجویز و توسط دامپزشک انجام گیرد. 

بهترین زمان شستشوی گوش سگ


کلام پایانی

بسیار مهم است افرادی که سرپرستی یک سگ را به عهده می‌گیرند با نحوه تمیز کردن گوش سگ در خانه آشنا باشند. گوش سگ به دلایل ژنتیکی یا فیزیولوژیکی می‌تواند در معرض آلودگی‌ها و جرم‌های مختلفی باشد و به همین دلیل برای حفظ سلامت آنها باید با نحوه تمیز کردن گوش سگ آشنا بود. در راهنمای تمیز کردن گوش سگ در خانه به موارد مهمی اشاره شد که باید پیش از انجام این کار و در حین تمیز کردن گوش سگ به آنها توجه داشت. با در نظر گرفتن این موارد می‌توان به شکل درستی گوش‌های سگ را تمیز کرد و به این ترتیب از سلامت آنها محافظت نمود.

منابع: 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
sageman گفت:
ممنون واقعا، کاملا مشخصه تو این سایت تلاش شده تا تمامی نیاز های سگ را برطرف کند و زندگی را برای سگ ها راحت تر و نگهداری از پت را برای سرپرست ها آسان تر کند و دیوار محکمی باشد که تمامی سرپرستان سگ های پشمالوی کوچک جیگرطلا، به این دیوار تکیه کنند. سگ من و سگ هر سرپرسی با مقالات آموزشی عمر طولانی تری خواهد داشت. ممنون مچکر تشکر از شما
sageman گفت:
شما اگه بهترین نباشید یکی از بهترین ها هستید
sageman گفت:
خدا خیرتون بده با این مقالات خوب و مرسی که منبع معرفی میکنید
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش